Hästen på yttertygeln

Sv: Hästen på yttertygeln

Men jag tänker nog på att jag i en sväng när jag hoppar vill att hästen bjuder ut till ytterhjälperna alltså skänken oxå. Den är fortfarande inte bara på ytter men den hänger inte på inner utan den balanserar ut mot ytter så att ytterhjälperna bestämmer linjen.
Och på en rak linje vill jag alltid känna att när jag vänder så är hästen direkt på ytter i " känslan". Och menar jag att jag alltid vill att den liksom bjuder ut på ytterhjälperna. Så att vara på ytter blir aldrig att ha den bara på en tygel. Jättesvårt att förklara- undrar om fio kan göra det. Hon skrev att hon alltid vill ha en innersida och en yttersida när hon rider och kan säkert formulera det bättre än mig:D
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Men vänder du är du ju inte på en rak linje ;)

Jag tror egentligen vi pratar om i stort sett samma sak ....;)
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Kl

Kan det vara så att när man pratar om att ha hästen på yttertygeln, så innebär det att den är eftergiven för innerskänkeln?

Tänker en öppna längs långsidan, jag formar ur innersidan med skänkeln. Min häst leder jag lite för att få extra rund och han svarar genom att forma sig runt inner skänkel och jag får ett bättre sug till ytterhanden men likväl är han jämn på bägge tyglar när jag rider honom rakt? Känslan är kanske att man lixom "puttar ut honom" på ytter och just i den sekvensen så känns det som han är mer på ytter.

Jag tycker det är svårt att förklara.. det är mer en känsla.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Ja men typ så... Känslan är svår att beskriva men jag tror det är så jag menar
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag håller nog med dig där, men också att totallängden på hästen från ytter bakhov till nos kan regleras, varav vikten med den där yttertygeln...att få ytterbak att böja sig lite mer.


Tora.
ang. piruetterna har man nog ridit med för raka hästar.

Om man tittar på Gal- toto så böjer han honom mkt även i halsen för att lätt komma runt. När MR nu rider böjer han mindre o hästen har svårare- ser inte plättlätt ut.

Jag har provat o liksom i en diagonalsluta där hästen är ställd dit den ska går det lättare att vända centrerat om hästen är med på vart den ska. Även bogen är vänd- mkt böjd i hela kroppen. Det går inte åt så mkt energi för varken häst eller ryttare att komma runt. Ställd o böjd i färdriktningen:idea:

Yttertygeln vänder ju oxa iom motliggande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag tänker mig som Malinsky förklarar.. hästen är eftergiven och är undan för innerskänkeln.. man kan lätta på vilken tygel man vill närsomhelst.. ytter, inner, båda ..

Jag rider med diagonal hjälpgivning därför tänker jag mig alltid en inner och en yttersida.. fast jag är ju helt oberoende av i vilket varv jag befinner mig eller liknande..

Jag kan även rida volter och slutor med dragläge i innertygeln och för ytterskänkeln för mer gest dvs släppa fram ytterfram men ta halvhalterna på ytter..

Dock aldrig i hoppningen.. där är det rena ytterhjälper som gäller
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Tack! :) Jag tror att man måste ha ridit för en "klassisk dressyrtränare" ifrån Portugal eller Frankrike för att förstå vad jag menar. Där är det ett evigt tjat om att man skall "let go off the inner rein", oavsett vad man än gör. Man kan inte ens trava rakt fram utan att det fokuseras på denna eviga yttertygel hela tiden. Inner tygel finns liksom inte.

*KL*

Skall försöka få fram en filmsnutt som kan visa vad jag menar för de som inte förstår vad det är jag försöker beskriva.
För min del så handlar det inte om att jag är för hård på ytterhanden, det handlar om att jag sitter och balanserar upp hästen hela tiden in absurdum. Man måste våga "let go" vad det gäller hästens rörelser också och då är det väldigt ofördelaktigt att sitta och rida på denna sabla yttertygel i varje steg.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Men alltså malinsky skriver ju om en öppna som exempel nu , självklart finns det en tydligare ytter och en tydligare inner i den rörelsen ? Jag fattar fortfarande inte om vi pratar om en ridning på ett rakt spår liksom , Dock är jag bättre med om det är diagonal hjälpgivning vi pratar om , men så tolkade jag inte övriga som skrivit ?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Anarki is da shit! :devil:

*KL*

Har lyckats hitta några sekunder med Anky v G när hon säger några ord om innertygel/yttertygel. Det hörs lite dåligt tyvärr, men man kan ju lyssna på det flera gånger för att få ihop det hela. Det hon säger handlar i a f om att våga lätta av på yttertygeln och rida hästen mer på innertygeln.
https://www.facebook.com/photo.php?v=402928953129719&set=vb.137948656276993&type=2&theater

Sen har vi den här länken med Kyra. Den har nog många här redan läst tror jag, men det skadar inte att ta med den igen :)
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/pa-bakkurs-med-kyra-kyrklund.htm
Hoppas nu att inte detta inlägget blir borttaget bara för att jag länkar till andra sidor, det är inte sidorna i sig själv jag länkar till, det är innehållet som jag vill förmedla och inte något annat. Det borde väl räcka? Innehållet är klart relaterat till TS frågeställning.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

För att kunna rida hästen för innertygeln måste den först vara uppe på yttertygeln skulle jag vilja säga.. jag har ju sett tränare som feltolkat kyra angående det där och får deras elever att rida för innertygeln när hästarna inte ens är uppe för ytter, då blir det helt fel eftersom hästarna stödjer sig på innertygeln.. det är ju lätt att kolla genom att rida rakt fram och ta fram innerhanden rejält.. 90% av hästarna faller inåt mot mitten då.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jo, det är sant i o f s. Fast jag tänker på finlir när jag skriver här och inte på själva basridningen. Det är det som är problemet med mig när jag skriver på det här forumet, jag förutsätter att folk skall förstå vad jag menar. Och det är ju inte alltid så nej - vilket visar sig då och då.
Tar det igen då... FÖRST har man hästen mellan hjälperna, SEN går man in på detaljerna :) De flesta normala människor sitter ändå och rider för mycket på innertygeln så det kanske blir lite fel när man vill slå ett slag för att våga lätta på yttertygeln ibland också?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

*kl*

Har ni några bra tips på enkla övningar för att få hästen att ta stöd på yttertygeln?

Jag har ett problem med att min häst inte vill ta stöd på sin högersida. Hon tar bara stöd på vänster, inget alls på höger. Det finns liksom inget alls där. Med största sannolikhet ligger ju problemet hos mig egentligen men har ni några tips, enkla och lättförståeliga :D så bomba mig med dem!
 
Sv: Hästen på yttertygeln

öppna!

öppna i alla dess former och färger.
Övergångar rent generellt föra att få igång bakbenen. Övergångar i öppnan..
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag fortsätter med en annan fundering/fråga kring yttertygeln. Jag har alltid fått lära mig att ytterhanden måste föras framåt på böjt spår för att hästen ska kunna böja sig. I huvudsak genom att man vrider sig i midjan så att ytter axel kommer fram.

Nu har jag tittat en del på videor där Jane Savoie undervisar och hon betonar hela tiden att man inte rida som om man höll i ett cykelstyre, utan behålla ytterhanden i vad hon kallar "the work area" för att man inte ska tappa ytterbogen. Jag är säker på att jag för åratal sedan har läst Carl Hester säga något liknande i en artikel i Horse & Rider.

Kyra betonar också yttertygeln men säger att man måste ge på efterhanden för att hästen ska kunna ställa/böja sig.

Det jag nu undrar är: finns det två olika sätt att se på detta eller handlar det om att man uttrycker samma sak på två olika sätt?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Nu ska jag ge mig ut på djupt vatten.. men såhär tänker jag efter att ha haft flera tränare som säger olika, precis som du har hört.

Det är lite beroende på vad du vill uppnå. Vad gör du just nu?

Rider du hästen låg och tex värmer upp/avslutar? Då vill jag ha mer rundning i kroppen, att yttersidan länger sig - kortar insidan. Rider sidorna för sig så att säga.

När jag rider och vill ha hästen kort i kroppen så länger jag inte ut alls, utan jag gör hörnpasseringar med en liten ställning i nacken, ytterhanden ska inte vara stum, men jag "ger inte efter" och släpper ut yttersidan. Då har jag ju lixom tappat hela konceptet.

Så jag personligen gör bägge. Jag rider jättemycket cykelstyre vid uppvärmning - men inte sen. Det funkar bäst på min häst!

När jag rider cykelstyre så får jag vara jättenoga att rama in yttersidan med skänkeln för annars ramlar ytterbogen ut som ett brev på posten. Man KAN rida cykelstyre utan att ha ytterbogen i kina, men du "tappar" ju yttersidan på så sätt att den blir lång. Men det kan ju lixom vara okej, beroende på.. som sagt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 847
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 853
Senast: inverterad
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 659
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp