Hästen på yttertygeln

Hellas

Trådstartare
Efter att ha läst och i viss mån deltagit i mastodonttråden om kontakt med hästens mun har jag börjat fundera lite grand om olika begrepp och vad de betyder. Det jag tänkte på när jag gick med hundarna nyss är om det egentligen är någon skillnad mellan att hästen är "på tygeln" och att den är "på yttertygeln"? Kan hästen vara på tygeln på innertygeln?

När jag rider uppfattar jag det som att "på tygeln" är detsamma som "på yttertygeln", men jag är en rätt medioker ryttare trots många år i sadeln. Vad tycker ni duktiga människor? Är det samma sak, nästan samma sak eller helt olika saker?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag tycker det är olika saker, att hästen är på tygeln betyder att den går med eftergift. Att ha den på yttertygeln eller innertygeln handlar mer om hur rak den är, att den kliver på med respektive bakben och att man har koll på bogen. En häst kan vara på yttertygeln utan att gå på tygeln, då har du en bjudning och kontakt på yttertygeln, men ingen eftergift. Och den kan gå på tygeln, men så har du inget riktigt stöd på ytter för att den inte är rak. När jag rider vill jag helst ha båda, att hästen går stadigt på tygeln (med jämn eftergift), och att jag har en jämn kontakt på båda sidor. Om man vill ha mer stöd på ytter, eller samma stöd på båda tyglarna, är väl en smaksak, det beror på hur man är lärd. Själv vill jag gärna ha mer stöd på yttern i svängar, så att hästen inte riskerar förböja sig. Beror lite på hur hästen är riden också, en del höstar vill ha mycket stöd på yttern.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Är också rätt medioker... Men det brukar komma nån och smälla mig på fingrarna när jag har fel och då lär jag mig nya saker så jag hänger på;)

Och ärligt på tygel är i mitt huvud att hästen är i balans mellan hjälperna och då är den ute på yttre oxå. Är den inte ute till ytterhjälperna ( för jag tycker det är viktigt att hästen är ute till skänken oxå) så är den nog inte helt på tygel heller.

Sen kan en liten grad av på tygel vara att man har en häst som går fram till en kontakt- men då är ju just det fortsatta jobbet ofta att skaffa en innersida och yttersida och i och med det får man en bättre eftergift... Så det var en rolig fråga att grunna på.
Jag vill gärna ha en innersida på rakt spå oxå, en känsla att jag rider från inner till ytter . Men jag vill i princip ha lika mycket kontakt på inner som på ytter även på böjt spår så jag vill att den ska vara framme till inner tygel oxå!
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Håller med om de svar du redan har fått. Själv vill jag ha hästen jämn på båda tyglarna om vi nu skall hålla oss till bara tyglarna. Man måste lätta av på inner ibland för att hästen skall kunna göra vissa rörelser, ibland måste man kunna lätta av på ytter också, men i det stora hela vill man ha hästen på båda tyglarna. Att bara sitta och rida på yttertygeln skapar vissa problem, t e x att man indirekt sitter och bromsar hästen hela tiden och att man får svårt att forma hästen på böjt spår. Något som jag själv får jobba med hela tiden för övrigt eftersom jag har haft tränare som har bankat in i skallen på mig att innertygeln mest är till för prydnad. Det är svårt att ta sig ur något som man har fått intjatat i ryggmärgen. Jag kämpar varje dag för att ta mig ur detta.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Hur menar du ? Vad är yttertygel när du rider 4 m innanför ett spår , eller över medellinje eller snett igenom ?
 
Sv: Hästen på yttertygeln

När man rider hästen helt rak på rakt spår finns det ju strängt taget ingen yttertygel. Det har så klart rätt i. Och jag håller med kryddan om att man vill ha hästen med ett sug fram till båda tyglarna. Men även med en rak häst på ett rakt spår har jag nog ett slags "tänkt" yttertygel som spelar en lite annan roll än min "tänkta" innertygel. Då kan jag liksom bestämma vilken som ska vara ytter och vilken som ska vara inner för stunden.

Hur som helst, så tror jag att jag har fått mitt svar :)
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Ja jag tänker som så att jag alltid har en inner respektive yttersida oavsett var jag befinner mig.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Då verkar vi vara flera som tänker så. Det jag delvis menade i mitt ursprungliga inlägg är att jag inte kan känna att hästen är på tygeln om den inte är på yttertygeln. Med det menar jag att jag kan hålla hästen rak och i bibehållen form, även om jag gör en rejäl eftergift på inner.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Gör precis som du- tänker mer att ha hästen lika/ mellan tyglarna.
En kram på ytter kan jag göra.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Gör precis som du- tänker mer att ha hästen lika/ mellan tyglarna.
En kram på ytter kan jag göra.

Tänker du likadant i krumelurerna? T.ex. i en öppna så kan jag ofta ha en betydligt lättare tygelkontakt på inner än på ytter. Om jag behöver ta en halvhalt med hjälp av tygeln gör jag det på ytter.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Tänker du likadant i krumelurerna? T.ex. i en öppna så kan jag ofta ha en betydligt lättare tygelkontakt på inner än på ytter. Om jag behöver ta en halvhalt med hjälp av tygeln gör jag det på ytter.

Nu var ju inte denna frågan till mig, men jag kan inte komma på en enda skola där man egentligen rider på innertygeln. Mer än framdelsvändning då, fast det räknas väl mer som en lösgörande rörelse. Sträckt innertygel är en sak, men i skolor och byten så måste man lätta av med innerhanden - fast den behöver ju inte hänga i glapp för det. Kanske finns någon skola där man rider på innertygeln, men jag kan inte komma på någon just nu. Är mer resten jag tänkte på när jag skrev att jag vill rida på båda tyglarna.

I bytena menar jag den nya innertygeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på yttertygeln

Men alltså nu blir jag helt konfys över din fråga till axel ? På böjda spår är det väl givet att man rider för yttre ? Mitt tidigare svar /fråga gällde ju raka spår och det är väl det axel svarat på också och även kryddan eller är jag helt lost ?

Kryddan : hur menar du med framdelsvändning för inner tygel ? Nyfiken :)
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Eftersom man vill att hästen skall korsa sina framben och inte bara trampa runt i en framdelsvändning så behöver man ta ett ledande tygeltag lite utåt med innertygeln. Då får man en riktigt bra framdelsvändning. Sen är det bara att hålla kvar hästen på plats med yttertyglen som reglerande tygel.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Om du t e x tittar på hörnpasseringar som ryttare som BARA sitter och rider på yttertygeln gör, så är hästen nästan alltid felställd. Jag själv är ett rätt bra exempel på en sådan ryttare, men jag jobbar på att få väck det där.
Ytter tygel är förhållande, den är mycket, balanserande också i o f s, men helt klart är att om man rider för mycket på den så låser man hästens rörelser, det ser man främst på böjt spår. Det är därför jag tycker att man skall försöka få hästen jämn på båda tyglarna. Har man hästen på båda tyglarna så kan man forma den bättre efter spåret man rider på och bara räta upp sig och krama till ytterst lite på yttertygeln för att göra en förhållning. Har man inte hästen på innertyglen också så går inte detta utan att den blir felställd. Rider man hästen rak så är det bara att göra en halvhalt på båda tyglarna, annars viker man lätt ut näsan på den. Bäst är ju om man bara kan räta upp sig lite och inte behöva ta i tyglarna för att göra en halvhalt/förhållning, men det undrar jag om jag någonsin kan komma till. Detta gäller vanlig basridning utan några krusiduller inblandade. När man rider skolor måste hästen vara fri ifrån innerhanden även om man har en sträckt innertygel. Var det ett ok svar? :)
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Eftersom man vill att hästen skall korsa sina framben och inte bara trampa runt i en framdelsvändning så behöver man ta ett ledande tygeltag lite utåt med innertygeln. Då får man en riktigt bra framdelsvändning. Sen är det bara att hålla kvar hästen på plats med yttertyglen som reglerande tygel.

Ja då är jag med , så är det ju . Ditt original inlägg blev konstigt i text hur du menade, för primärt görs ju inte rörelsen på ngt sätt för inner tygel i sig . Jag tar nog inga extremt ledande tygeltag för inner heller iof - är hästen uppe på yttre i halvhalten och sen verkligen på sitsen och skänkeln så trampar den ju jättefint utan större tygel inverkan .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på yttertygeln

Håller med om de svar du redan har fått. Själv vill jag ha hästen jämn på båda tyglarna om vi nu skall hålla oss till bara tyglarna. Man måste lätta av på inner ibland för att hästen skall kunna göra vissa rörelser, ibland måste man kunna lätta av på ytter också, men i det stora hela vill man ha hästen på båda tyglarna. Att bara sitta och rida på yttertygeln skapar vissa problem, t e x att man indirekt sitter och bromsar hästen hela tiden och att man får svårt att forma hästen på böjt spår. Något som jag själv får jobba med hela tiden för övrigt eftersom jag har haft tränare som har bankat in i skallen på mig att innertygeln mest är till för prydnad. Det är svårt att ta sig ur något som man har fått intjatat i ryggmärgen. Jag kämpar varje dag för att ta mig ur detta.

Varför skulle du sitta och bromsa hästen hela tiden ? Och varför skulle det vara svårt att forma hästen på böjt spår ?
Verkar ju mer som att du har problem med en för hård ytterhand, du skall ju inte låsa ytter för att du rider upp hästen mot ytter.
Rider du inte upp hästen mot ytter får du ju aldrig en korrekt formning på böjt spår då får du en banan som dessutom driver iväg med ytterbogen.
Det är ju inte tygeln som skall skapa formen på böjt spår utan innerskänkeln.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Men alltså nu blir jag helt konfys över din fråga till axel ? På böjda spår är det väl givet att man rider för yttre ? Mitt tidigare svar /fråga gällde ju raka spår och det är väl det axel svarat på också och även kryddan eller är jag helt lost ?

Ja, det har jag alltid tyckt. Det var därför jag frågade vad som avsågs :)

Jag inser att min ursprungliga fråga kanske är lite knäppt ställd men jag är inte så duktig och försöker förstå mig på vad man menar med olika begrepp och få det att passa med min känsla när jag rider. Det är nog mycket som är självklart för er skickliga ryttare som absolut inte är det för oss andra.

Jätteintressant diskussion har det i alla fall blivit tycker jag! Väldigt spännande att höra era tankar kring ytter- och inner tygel.
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Varför skulle du sitta och bromsa hästen hela tiden ? Och varför skulle det vara svårt att forma hästen på böjt spår ?
Verkar ju mer som att du har problem med en för hård ytterhand, du skall ju inte låsa ytter för att du rider upp hästen mot ytter.
Rider du inte upp hästen mot ytter får du ju aldrig en korrekt formning på böjt spår då får du en banan som dessutom driver iväg med ytterbogen.
Det är ju inte tygeln som skall skapa formen på böjt spår utan innerskänkeln.

Håller med om denna kommentaren och tänker att kryddan blivit lite missförstådd eller förklarat lite konstigt;)
Men att vara uppe till ytter är ju inte samma sak som att man rider med ett statiskt grepp på ytter? Man har ju inte hästen uppe till ytter när den är utåtställd, det händer väl när den inte är ute på ytter men man håller i den tygeln ändå... Att vara ute till ytterhjälperna kan den ju inte vara om den inte är eftergiven i innersidan. Och det tycker jag den kan vara fast man har ganska jämn kontakt i tygeln eftersom det sitter i kroppen.

Fredags flum efter två vinglas så jag vet inte om...:D
 
Sv: Hästen på yttertygeln

Jag tycker ofta man ser en ställningsproblematik på hästar i hörnpasseringar eller på böjt spår.
Det är inget Kryddan är ensam om - far from it! Däremot vet många inte om att hästen är lite off i ställningen. De kan vara böjda i kroppen åt rätt håll. Men ngt ngt ställda åt andra hållet(dvs i v varv är de böjda t v och ställda t höger).
Man tappar då effekten av att ställningen sas "går igenom" och inner höft kommer fram och ytter bak kliver in. Vilket jag upplever är ställningens funktion utöver att den tillåter hästen balansera sg om den är böjd och ställd enligt linjen man rider på.

Rider man med det vanliga signalsystemet måste man då använda innerskänkel och rida upp hästen till yttertygeln. Och hjälperna upplever jag tar ut varann.
För hästen ska följa tygeltagen i övrigt. Om man vill svänga till vänster så gör man det med sits och v tygel. Om man då ska rida hästen mer på yttertygeln och hästen är skolad att följa tygeln upplever jag att ställningsroblematiken är logisk. Och för att motverka det krävs innerskänkel att "skåla ur" med utöver att driva upp till yttertygeln. Om man inte med handkraft försöker hala in yttertygeln och på så sätt hålla hästen där.

Jag rider ist med inverkan där hästen ska flytta sig undan tygeln i sidled. Jag börjar böja den och få den att kliva undan innertygeln. Den ska börja ställa frågan "får jag göra volten större?" genom att skjuta balansen i manken utåt. När den gör det kan man addera yttertygeln som en ram utåt. Man har då hästen på yttertygeln utan ställningsproblematik. Och man kan flytta in en trängande bog utan att behöva kontraböja/ställa eller använda skänkeln framdragen. Det går alltså ganska fort att balansera upp, böja, ställa och placera en häst på linjen, bara man är konsekvent.
Jag har en inner och ytter om hästen är böjd eller ställd.

Vad ÄR insida/utsida?
För mig är det böjd eller ställd som krävs för att skapa det. Inte ridhussarg etc..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 847
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 853
Senast: inverterad
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 659
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp