hästen nockar ryttarna

Remix

Trådstartare
Finns en häst i stallet som jag rider lite då och då. Problemet är att hon nockar ryttarna. Även med martingal. Hon kastar huvudet uppåt och bakåt även i hagen och boxen. Vad ska man göra för att förhindra det? Igår började jag blöda näsblod när jag red hehe.
Tacksam för svar.

Sv: hästen nockar ryttarna

ja ninte är det roligt iaf..........

har hästen ont nånstans så hon måste kasta med huvet liksom!? öär den genomkollad ordentligt av veterinär?!

ÄR martingalen verkligen korrekt anpassad och spänd???!
har hon ont i munnen - tänderna???

hon gör så även med hackamore.
Vart skulle hon kunna ha ont om hon gör så även i hagen/boxen?
Japp kollad av veterinär. Hon gör så utan martingal också

Ser hon dåligt kanske?

I vilka situationer gör hon det, när hon blir överraskad eller?
Just det att hon gör det även i hage och i stall tyder väl på att det är ngt som inte stämmer riktigt för hästen...

Fast martingal?

Dvs prova att trä ringarna i nosgrimman (engelsk nosgrimma brukar vara bäst).

Då ska hästen inte kunna nocka ryttaren om inte martingalen eller nosgrimman går sönder.

Graman borde också fungera, men då blir rycket i hästens mun och ryttarens hand, det kräver också en rutinerad ryttare som kan hantera gramanen korrekt.

Gör hon obefogat (dvs inte av rädsla) det i box/hage också så skulle jag definitivt kolla upp henne veterinärt.

Hon är inte rädd när hon gör det. Hon lixom drar upp huvudet och snurrar runt det samtidigt som hon går runt. Hon hinner göra det 3 gånger på en "volt" i boxen. Det ser inte ut som hon har ont och det är inte min häst men veterinären ska komma och kolla igenom henne en gång till nästa vecka:)

Headshaking sydrome?

inte för att jag kan något direkt om det, men låter ju lite åt det hållet.

Jag använder gummiband när mitt ena fullblod är på det humöret.

Det som kallas "halsförlängare" :angel:

MEN jag tycker att gummibanden är för korta, så jag har tagit nosremmen från en gammal grimma (en sån som är justerbar), knäppt ihop den så man kan trä sadelgjorden igenom och satt på en ring som jag fäster gummibanden i.
Jag trär även igenom dem i halsringen så att det inte finns någon risk att hon trasslar in några framben.

vi hade faktist en sån idag och det hjälpte väl så att hon inte nockade ryttaren men hon slog fortfarande upp huvudet och det är väl det som är det mest jobbiga- när hon slår upp det får man börja om igen.

Jag har haft en häst tidigare som gjorde likadant som den du beskriver, dock inte så ofta utan någongång i mellanåt. På han hade jag en gouge, funkade super. Användes bara i syftet att inte bli knockad så den var löst inställd, han hade inga problem att gå i form. Idag går han enbart med martingal och funkar som vilken annan häst som helst. Hos han var det bara en "grej" som skulle tränas bort.

kan detju va, en grej...
men det låter onekliogen som denna häst inte mår bra nånstans!
då hon gör det överallt inte bara udner ryttare, och då kvittar det om man rider med hackamore eller är i stallet. har hästen ont så har den ONT!!

något tips vart hon skulle kunna ha ont? Jag tycker det ser ut som en olat men då ENDAST i boxen. Hagen gör hon det lite då.

Kan försöka filma någon dag men jag kan inte göra så mycket mer eftersom det inte är min häst.

Film hade varit bra.
Jag hade sagt som det var till en duktig vetrenär, då kollar dem ställena dem tycker är aktuelt.
Jag hade om det hade gått helst åkt iväg till en klinik !
Jag hade framförallt kollat munnen, ryggen & bakbenenen.

Ok, det känner jag mer igen som en typ av tics för vissa hästar blir det värre när de är nervösa eller i full tävlingskondition...

Ett tips - luta dig inte framåt :p
Men måste vara svårt om du hoppar den, är lättare med en travhäst i de lägena...

känner också igen det beteendet, har en häst som gör på ett liknande sätt, hon gör så när hon blir lite taggad el om hon tycker något är jobbigt ex, blir bortjagad från grinden av en annan häst, sen hade vi en gång en hingst här för några år sen som hade sina "ritualer" vandrade runt boxen & slängde upp huvudet vid samma ställen, likdant gjorde han i hagen.. fasst nu hjälpte detta nog inte dig :P
kanske är någon tics grej? som ridtravaren skrev..

Hej! Vilken jobbig grej.

Min tanke var att hästen kan ha varit med om något tidigare, som sedan befäst beteendet. Typ att den märkt att den kommit undan arbete genom att göra så. Eller att den, som någon sa, ser dåligt?

Headshaking syndrome är ju mer ett symptom på flera olika faktorer och inte en sjukdom i sig, och som jag förstått det så är det en ganska monotom och karaktäristisk rörelse. Som inte riktigt lät som din beskrivning.

Hoppas ett proffs får kolla igenom hästen ordentligt och att ni hittar lösningen!

Ert problem är nog större än att hästen nockar er. Kolla upp hästens nacke och rygg men också munnen. Nu ska jag inte måla fan på väggen men min häst började så och blev bara värre och värre, fler och fler symptom tillstötte och till slut var hon så sjuk att jag fick ta bort henne :cry:
Samlingsnamnet för det hästen gör är headshaking syndrom, googla på det så hittar du massor av info som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

vi har faktist tänkt på det och ska låta ett proffs kolla henne. TRor det kan vara lite att hon slipper undan jobb men varför gör hon de i boxen/hagen då för?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar