Hästen måste flyttas!

Skogstroll

Trådstartare
Min kompis ska skiljas och igår försökte vi lasta hennes ena häst hela dagen, locka, linor, skrämmas, osv..inget av våra gamla knep bet denna gg.. Hon kan gå in nästan hela vägen och sen kastar hon sig.. Tips? Vad fan gör vi? Hon svänger åt sidorna med baken och kickar mot oss bredvid med linorna bl.a.. Hästen måste verkligen därifrån och kan pga extrem trafikrädsla inte ridas hela vägen dit den ska, vilket är en bra bit! Hjälp! Har aldrig misslyckats förut så nu har vi lite panik!
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Skulle väl säga: lastträna, lastträna, lastträna i lugn och ro. Men eftersom det verkar vara lite panik så kanske det är dags att överväga att ta ut veterinär som kan ge hästen lugnande så att ni kan flytta den denna gång?
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Att skrämmas låter inte så trevligt.



Ta ut någon som är kunnig på området och kan akutlasta, det finns några där nere har jag för mig. Med rätt inställning och erfarenhet så går det att göra på en stund.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Kul rubrik ;).

Skulle inte ge nått preparat som inverkar på balansen. Sen hur ni går tillväga beror på om hästen inte vill in för att hon är rädd eller bara trots, eller något mittemellan.

Skrämmas kan ni sluta med. Har det funkat nångång ens? Linor tycker jag är rätt klokt på en svårlastad om det är bråttom. Kickar är respektlöst. Ni låter henne vara om hon blir låst och när hon börjar tänka/visa intresse för frammåt ber ni henne oxå gå frammåt. Massor med beröm då hon gör det! Hästgodis/kraftfoder då hon tänker frammåt.

Ni kan ha en longerlina som är spänd men inte trycker på bommen till grimman. Då hon går frammåt drar ni åt linan eftersom. Skulle hon dra ut -ignorera men håll i linan. Prata lugnande. Va lugna även om ni har bråttom. Det är ju faktiskt djur och de känner på en gång om vi är stressade.

Hoppas det går bra för er :)!
 
Sv: Hösten måste flyttas!

lina bak, eftergift och beröm fram, man ska aldrig dra in hästen, bara ha huvudet riktat in i spiltan. och så fort hästen går framåt så ska linorna också ge eftergift.

lastning av svåra individer handlar om att ge eftergift i exakt rätt tillfälle. timing är allt.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

När min märr tjurade sönder och samman på transporten och tjafsade i fem timmar och det inte fanns tid eller ork till att diskutera mer med hästen, så var det på med repgrimma, långt ledrep som lindades ett varv runt bommen, och sedan bara dra in henne.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Min häst var sådan tills jag fick låna en lastningssele. Den är som ett långt grovt rep som läggs runt hela hästen. Över korset går ett tunnare rep som gör att linan inte glider ner och man kan anpassa hur högt man vill ha den.
De båda repändarna trär man genom undersidan i hästens grimma och sen slår man dem runt bommen. Hästen kan försöka kasta sig men kommer inte så långt.
Ställ släpet längs med en vägg så hästen bara kan fara ut åt ena sidan, det blir lättare att bara behöva ha kontroll åt ena hållet.

Vill hästen åka brett eller smalt? Kanske vill den att man tar bort mellanväggen helt?
Vissa hästar, som mina egna, vill inte att människan står bredvid när den ska ledas in i släpet utan människan ska stå långt framför. Mina unghästar tar jag i longerlina, ställer mig bakom bommen, och har en kompis utanför som moraliskt stöd. De går på på två minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösten måste flyttas!

Jag tolkar det som att hästen normalt är besvärlig att lasta och inte särskilt res/lastvan öht ?
Om det stämmer så blir ju säkerligen inte rådande situation bra i kombo - ni vet att den är krånglig , ni är stressade och hästen "måste därifrån" osv.

Jag hade bitit i det sura äpplet utifrån omständigheterna . Gå upp kl 4 på morgonen om det krävs för att ni ska ha tid nog och kunna låta det få ta tid utan att stressa på om det gör skillnad . Er inställning bör vara att även om det tar timmar så kan ni avsätta den tiden utan att stressa /börja ta till desperata grepp i fråga om metodiker .

Sen hade jag gjort som ngn annan skrev om hästen är ovan /krånglig : ta bort mellanväggen helt så transporten är bred . Ha 3 personer med - en som står framme i trailern och har lång lina på hästen så man inte öht drar i den när den kastar sig ut . Låt den kasta sig och sen bara mana upp den framåt igen steg för steg . Skit i om den backar ut tusen gånger bara upprepa . De två personerna bakom står på varsin sida om lämmen och stänger när hästen är inne .

Linor som drar in den tycker jag förvärrar reaktioner på en redan trängd häst . Däremot kan ni ju ha linor rakt bak bara så hästen inte kan svänga ut på sidorna och som även skyddar er själva till viss del om den vill kicka/snurra runt på rampen .
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Kanske dyrt, men provat hästlastbil? Kanske kostar sin slant men kan ju fungera. När hästen väl är på andra stället så kan man ju börja den hårda träningen med att göra hästen lastbar i en vanlig hästtransport.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

en metod kan vara att backa in till stalldörren. då har den ingen flyktväg och får hjälp av stallgången att tänka frammåt.
det kan dock bli farligt om hästen bråkar även i den situationen, så börjar hästen fara runt så får man avbryta.
min ponny som inte ville bli lastad under en period i sitt liv gick på snällt som en hundvalp när man gjorde så, hon var dock inte rädd utan bara ifrågasatte vem som bestämmde...
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Ni kan inte prova att låna en lättlastad häst i stallet som redan står i transporten när ni ska lasta er? Har varit med om att extremt svårlastade hästar helt plöstligt blir fogliga lamm som bara går in när de får ha en kompis vid sidan av. Sedan kan antingen den hästen åka med dit man ska, eller lastas ut innan man kör. Självklart inte en optimal lösning, men i den situation ni sitter i kan det vara värt att prova.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Har släpet urlastning fram? På min ponny gör det milsvid skillnad om jag lastar henne med urlastningen öppen, hon nästan springer in i släpet. Med urlastningen stängd blir det helt annat, hon går in en bit, sen backar hon ut igen.
Mitt tips är att låna ett släp med urlastning fram, om ni inte redan testat det.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Stoppa bomull i öronen och ha på en luva så hästen inte störs av skrammel, ha mellanväggen bred så den inte känner sig klaustrofobisk. Öppna frambommen så att hästen kan kliva in lite längre så man hinner få på bommen baktill utan att halva hästen är kvar på rampen.

Några tips som har fungerat förr.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Kanske dyrt, men provat hästlastbil? Kanske kostar sin slant men kan ju fungera. När hästen väl är på andra stället så kan man ju börja den hårda träningen med att göra hästen lastbar i en vanlig hästtransport.

Det här tycker jag är det självklara valet om man akut behöver flytta en häst som inte gillar att åka. Att tvinga in en häst och sedan smälla igen luckan kan få katastrofala följder och hästkräket goes berserk där inne under färd.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Men hästen behöver väl inte gå in i en lastbil när den inte går in i en transport?

Testade lastbil för länge sen med min svårlastade gammelhäst och det gick inte enklare.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Men eftersom det verkar vara lite panik så kanske det är dags att överväga att ta ut veterinär som kan ge hästen lugnande så att ni kan flytta den denna gång?

När jag var till klinik för att dra ut en vargtand på min 3 åring så lånade jag en transport av en vän. Hennes transport är rena lyxen jämfört med min gammla VV. Det är vit inredning mindre skrammel osv. Den envisa damen skulle inte gå på utan vi fick stå ute i regnet ganska länge innan hon behagade traska in. Väl inne så åkte hon bra och vi kom fram i god ordning. Damen fick lugnande och tanden drogs. Efter att ha traskat runt ganska länge för att få ur det lugnande ur kroppen så lastade vi när hon fortfarande var en aning lullig. Tanken var att det skulle gå lättare då och att hon sen skulle få stå på transporten en stund och vakna till det sista innan vi åkte hem. Tyvärr hjälpte inte det lugnande på åsnetendenserna. Bromsen åkte i direkt och det blev lika mycket jobb som hemma med att få på henne. Väl inne stod hon återigen bra.
För att avluta historien så uppträdde hon sen precis som vanligt vid lastning i mitt släp. Lite tvekan med knappt 1 minuts lätt diskussion och sen gick hon rakt in.
Jag har dock haft hjälp av lugnande en gång när jag skulle köra en häst som var rädd för att åka. Den fick en liten liten dos lugnande och slapp ifrån paniken hon gick i släpet. Dosen var så liten så hon inte blev vinglig men tillräcklig för att hon skulle slippa gå i spin mentalt. Hästen skulle endast köras 1 mil så jag vet inte vad som hänt om det lugnande hade fått gå ur helt.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Samma här ... tog ut en erfaren gubbe som inte hade misslyckats på de 40 åren han höll på. Han tog med sin lastbil. Min häst blev hans första misslyckande. Det funkade inte heller att droga den hästen.

Däremot gick hon vid något tillfälle in genon fronturlastningen. Kanske värt att prova om ni inte ska så långt?

Lycka till
 
Sv: Hösten måste flyttas!

När min märr tjurade sönder och samman på transporten och tjafsade i fem timmar och det inte fanns tid eller ork till att diskutera mer med hästen, så var det på med repgrimma, långt ledrep som lindades ett varv runt bommen, och sedan bara dra in henne.

Så gjorde vi på mitt lilla sto som absolut inte tyckte att hon skulle in. Dock så var det hon själv som lade trycket på grimman och fick eftergift så fort hon tänkte rätt. Först så försökte hon kasta sig ut men sedan kom hon på att det var bättre att gå in och ställa sig där. Tog först 1timme och när hon skulle hem från stället hon var utlånad till så tog det 15min.

Idag, några år senare och minimalt med lastträning och åkning, kan jag lasta henne ensam. Men ingen får absolut leda in henne utan hon vill gå in själv, på sin höjd får någon stå inne i transporten och skramla med lite mat. Lastningen går på under 5minuter.

Detta fungerade på min häst. Eftergiften är A och O!
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Gå upp kl 4 på morgonen om det krävs för att ni ska ha tid nog och kunna låta det få ta tid utan att stressa på om det gör skillnad . Er inställning bör vara att även om det tar timmar så kan ni avsätta den tiden utan att stressa /börja ta till desperata grepp i fråga om metodiker .
Min tanke också. Inte forcera och sikta på lastad-häst-så-fort-som-möjligt, utan mer se utmaningen som en "vanlig" konventionell lastträning fast på väldigt kondenserad tid. Inte jobba kontinuerligt flera timmar utan köra i pass om max nån halvtimme med en timmes paus. En heldag eller rent av två på det viset, med strukturerat arbete och gott om pauser.

(Som nån av alla hanteringsgurus säger; Act like you have 15 minutes and it will take all day. Act like you have all day and it will take 15 minutes.)
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Ska den flyttas NU nu, så prova slaktbil. Ska ni skrämma in hästen kommer det tillbaka nästa hång.

Har ni ett par dar, ta ut någon som KAN, jobbar med sådana problem.

Min gick från panikslagen till att ääälska släpet på 2 träningstillfällen, ca 45 min vardera.

Slaktbilar tvättas, har inte lika hög ramp som hästlastbil och det är stora ljusa boxar så kan hästen stå löst. Det enda som fungerade med min dam innan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp