Hästen kom med hemgift och nu....

Q

qrumelur

Idag hämtade jag min häst! :bump:

Hon hade Hemgift med sig, bland annat en helt ny bröstsele.
Tidigare ägare har haft den som tömkörnings-gjord (!!!).

Men är det meningen att själva bröstan och gjorden ska vara "lösa" - frånkopplade från varandra?

För visst spänner man draglinorna i bröstan och lägger skaklarna på magjorden, eller?

Ja, jag är helt rudis på detta. Har kört LITE med loksele tidigare.
Min sambo tycker att vi ska åka till släkten i Burträsk och ha studiebesök och det har han väl rätt i. Men jag vill veta nu, idag... "bara för att" ;)

Sv: Hästen kom med hemgift och nu....

Hej kul att du skaffat en körbar häst:banana:

Bröst selarna kan se lite olika ut men om det är en riktig sele, en bra, så är de i regel så som du beskrev det. Tänk på att draglinjen (linjen som bildas av bröstan och draglinorna till svängeln) måste vara rak när du kör och att inte bröstan får "strypa" hästen eller trycka på bogspetsarna. En bröstsele ska man heller inte använda till tunga jobb som man vanligtvis använder loksele till. Lycka till;)

Draglinje har jag koll på! :)

Men det låter ju som att det är en bra sele. Hoppas den passar också. Jag får ta och prova helt enkelt.

Tack! :bow:

En annan fråga..."tunga jobb"... är det typ dra timmerlass?

Jag tycker nog att ett maratonlopp är ett ganska tungt jobb men de hästarna har väl brösta?

En annan fråga..."tunga jobb"... är det typ dra timmerlass?

Jag tycker nog att ett maratonlopp är ett ganska tungt jobb men de hästarna har väl brösta?

Jo det finns ju olika bröstor också och maraton vagnarna är i regel lätta men tungt jobb är tex att dra en kälke eller en större vagn tex flakvagn med lass eller liknande. Vad som är tungt får man nog bedömma beroende på hur hästen ser ut när den jobbar och vad det är för typ.

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025