Hästen hoppar mig ur sadeln!

S

sanwan

Man får väl se det som positivt, hon är lugn och avslappnad och stark i kroppen så hon kan hoppa riktiga språng, men eftersom vi i flera års tid hoppat i full fart och flackt över hindren blir nu följden att hon nästan hoppar mig ur sadeln.

Så sitsträning behövs! Jag tänkte försöka ge mig på att hoppa lite småhinder utan stigbyglar, typ studs och serier. Men vad mer kan man hitta på för att få lite ordning på sitsen? Det känns som om jag skulle behöva bli lite snabbare i kroppen för att kunna följa hennes jättesprång.

Men, som sagt, jag ser det här som ett lyxproblem för j-lar vilken kapacitet hon har när hon går såhär bra :bump:

Hoppar mig ur sadeln? Det var ett nytt uttryck för mig ;)
Du menar att hon hoppar och du inte hänger med lr? Hehe :P
Själv förstår inte jag hur jag ska hålla mig kvar när jag ska hoppa märke II på Bounce, hamnar alltid framför sadeln när jag hoppar med honom ><

Mjo, hänger med gör jag nog, men hon tar i så mycket och hoppar med så rundad rygg att hon liksom skjuter mig ur sadeln och jag landar i framvikt. Äsch, jag kan inte riktigt förklara :crazy:

Jag vet precis vad du menar!
För så hoppar hennes släkting med :crazy:..

Det gäller att försöka stärka sin egna rygg, så man orkar hålla emot och inte tippa framåt.
Men man lär sig även efter ett tag att hitta rätt balans igenom hela språnget.

Fast på mig tog min rygg en hel del styck, för när hon tog i med ryggen så blev det en hastig knäck effekt i min rygg *ajaj* :crazy:

Ah, det är härstamningens "fel" :idea:
Det känns nästan som om det är risk för whiplash-skador ibland, fast vi inte ens har hoppat högt...
Men stärka min egen rygg låter som ett vettig idé, det kan nog mycket väl behövas. Och så är fegrem en mycket bra uppfinning har jag insett :p

Känns skönt att höra att man kan erkänna att fegrem är bra!! Tror också på att försöka bli starkare i ryggen.

Eller så kan man skaffa en annan pilot vid hoppningen, man kan ju tvinga sin mor tex. :angel:

Jag har exakt samma problem med en av hästarna jag rider! Men ta tag långt fram i mankammen och glid med...

problemet ligger oftast i ryggmuskelerna som andra påpekat. man arbetar mer med magen i vardaglia livet vilket innebär att man är starkare på framsida (mage) än baksida (rygg). oftast när man styrketränar kör man mage och armar men många glömmer ryggen. man har då en dålig balans mellan mage och rygg som är väldigt viktig framförallt för ryggen. Tips: gör ORDENTLIGA ryggresningar varje dag. 15-30 stycken räcker till att börja med. Vid varje ryggresning stanna gärna uppe vid högstapunkten (i luften) 1-2 sekunder.
Träna på! :banana:

Att stärka mag och ryggmuskler är säkert a och o.

Några saker som jag brukar träna för att träna upp positionshållningstekniken och -musklerna, är att trava och rida lätt och stå upp två steg och sitta ner ett. I början står jag bara två steg då och då, men målet är att få till en stadig 2-1-2-rytm.

Man kan också rida lätt i galopp, alltså fältsits vartannat steg. Hästen ska inte öka, och man ska inte behöva bromsa den i munnen, då har man flyttat tyngdpunkten för mycket.

Du kan också prova att rida med riktigt korta läder när du ska ut och kondisträna hästen samt vid studshoppning, alltså minst två tre hål kortare än du normalt har vid hoppning, det ger precis rätt muskler och tränar samtidigt tekniken.

Om du kan hoppa med lite kortare läder kan du ju använda benen att fjädra av med mer, och belastningen på ryggen blir inte så hård, men det kräver starka lårmuskler och att man inte har några problem med knälederna.

När jag jobbade med inridning av galoppörer så hade man ibland någon som ofta bockade. De hästarna red jag alltid med ganska korta läder för att kuna resa mig så högt över att de inte kunde skjuta iväg mig med ryggen. Borde ju funka över hinder också, rimligen. :p

Jo, kortat lädren har jag fått göra, jag har alltid (enligt andra) hoppat med korta läder ändå, men nu kommer jag inte upp nog högt över henne utan har fått korta ännu mer.
Men jag kanske skulle korta upp dem några hål till och hoppa lite studs för träningens skull så kanske det blir någon ordning på mig! Vore ju kul att kunna hänga på nu när hästen hoppar så bra.
Rider lätt i galoppen gör jag ofta för att kunna hålla tempot, hon tål inte att man bromsar henne i munnen. Men jag ska jobba lite mer med lättridningen i traven också, om inte annat så är det ju bra att komma i form inför badsäsongen :D

Hon har stubbman :D Men jag klänger mig fast i halsringen på martingalen för glatta livet! Men det räcker inte, jag skulle nog behöva klister i sadeln också...

om du inte tänkt på det..

Kniper du med knäna?? "lossa" iså fall dem och låt hästen "gunga" mer fritt under dig..

både i vanlig ridning och när du hoppar.

Hoppa 5,5 or, studs och andra plocke pinn serier och koncentrera dig på din possition med lossat knä..

Hoppas jag kom med ngt tips.. :smirk:

Fast du får väl glädja dig med att det ofta betyder att hästen hoppar bra - kommer nära och använder ryggen :cool:

Jodå, hon hoppar på tok för bra för en glad amatör som jag :) Fast å andra sidan så är det som som ridit henne så att hon fått såhär bra teknik, så nåt rätt måste jag ha gjort - nu gäller det bara att hänga med i utvecklingen också!

Jo lite träning kanske skulle behövas.Jag var på hopptävling och då var det en som var inne på banan men som hade kass balans.Hästen vägrade på andra hindret och ryttan ramlade över hästen och ryggen kom rakt på hindrena.Det såg inte så skönt ut men ryttaren var också lite rund om "magen" men hade endå KASS blans.

:confused: Vet inte om jag är dum men vad hade det med frågeställningen att göra? Jag tror inte att jag skulle åka av om min häst nitade, och skulle jag göra det tycker jag det vore mindre illa än att jag stör henne när hon hoppar. Och jag tror inte jag skulle ha lättare att följa henne om jag vore smal.

När jag ändå håller på så kan jag ge en liten uppföljning... Har fortsatt hoppa med riktigt korta läder för att komma upp ur sadeln ordentligt och har även lättat upp sitsen mot hindren litegrann (förut ville hon gärna springa så jag var tvungen att sitta ner på henne) och det funkar faktiskt bättre nu! Så nu får snart proffsen akta sig :D

Jag har samma "problem" :D min tränare råder mig till att alltid ha stövlar (jag rider gärna i skor+ridstrumpor) Jag kommer dessvärre inte i håg varför :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄