Hästen har ingen respekt för bommar

Rockyroad

Trådstartare
Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men jag märker att han är väldigt nonchalant mot bommarna och det känns som att en vacker dag kommersen gå omkull. Han kan ramla över hinderna med frambenen (vi pratar låga hinder nu,cirka 50cm) men känns helt obrydd om det. Hur kan jag få honom att bry sig mer om bommarna och bli mer hinderklok, är det bara att försätta öva? Finns det några övningar jag borde prova på?

Jag har inte löshoppat honom ännu men det ska jag prova på. När jag började rida honom hade han redan börjat hoppa en del så jag vet faktiskt inte om han jobbades något från marken alls innan.

Kan bli lite svårt att jobba mycket från marken då vi har som regel i stallet att man endast tömkör och longerar om man är själv i ridhuset, vilket han inte klarar av ännu. Men jag ska försöka lösa något eventuellt att jag bara börjar med att gå bommar och liknande i skritt från marken.

Hästen har kanske mycket fart, adrenalin i sig fortfarande. Kroppsmedvetenhet träning som tidigare nämnts verkar riktigt. Lugn och stilla helt enkelt. Tillräckligt med adrenalin så känns inte smärta, speciellt för ett flyktdjuret. Har ni Inge ytterligare bana eller rundpaddock utomhus? Har ni bara ridhus?

Testa plockepinnövningen avsuttet. Lägg ut massor med bommar lite kors och tvärt över varandra och led sen hästen över bommarna från olika håll så hästen får tänka och jobba med sin balans. Var noga med att hästen går långsamt så den inte bara springer igenom. Har den bråttom kan du stanna den mitt i och sen fortsätta.

20241005_134446.webp

Du har fått mycket bra tips redan. Tänk kroppsmedvetenhet. Ju långsammare desto mer måste han tänka så det är inga problem att leda i grimskaft eller skritta över bommar. Även mycket halter och halvhalter utan bommar är bra.

Jag har inte löshoppat honom ännu men det ska jag prova på. När jag började rida honom hade han redan börjat hoppa en del så jag vet faktiskt inte om han jobbades något från marken alls innan.

Kan bli lite svårt att jobba mycket från marken då vi har som regel i stallet att man endast tömkör och longerar om man är själv i ridhuset, vilket han inte klarar av ännu. Men jag ska försöka lösa något eventuellt att jag bara börjar med att gå bommar och liknande i skritt från marken.
Får lite intrycket att du behöver jobba lite mer grunder. Som att kunna jobba på töm/lina ensamma i ridhuset. Desto mer tillit och trygghet du bygger i din häst desto mer kommer han klara av att tänka efter och hinna lyfta på sina ben.

Hästar är inte av naturen respektlösa med var de sätter sina fötter, deras trygghet sitter ju i goda möjligheter att snabbt kunna fly undan. Det låter som att hästen snarare inte har en chans att göra övningarna bra, många bra tips i tråden! Kanske tänker man inte att det krävs så mycket att kliva över en bom men för att göra det bra och med en gynnsam effekt är det mycket som ska funka redan på plan mark först.

Testa plockepinnövningen avsuttet. Lägg ut massor med bommar lite kors och tvärt över varandra och led sen hästen över bommarna från olika håll så hästen får tänka och jobba med sin balans. Var noga med att hästen går långsamt så den inte bara springer igenom. Har den bråttom kan du stanna den mitt i och sen fortsätta.

Visa bifogad fil 157295

Och redan det är en svår övning som kräver god balans och kroppsmedvetenhet! Precis som du säger så behöver hästen klara av att göra det långsamt och medvetet annars får man förenkla.

Om hanhar svårt att vara själv kanske du kan gå ihop med någon? Som då är ok med den låga nivå du behöver börja på, kanske någon som vill ha lite lätt aktivering på en vilodag eller liknande.
Eller någon som kan tänka sig bara leda/skritta sin häst i mitten medan du jobbar?

Hästen har kanske mycket fart, adrenalin i sig fortfarande. Kroppsmedvetenhet träning som tidigare nämnts verkar riktigt. Lugn och stilla helt enkelt. Tillräckligt med adrenalin så känns inte smärta, speciellt för ett flyktdjuret. Har ni Inge ytterligare bana eller rundpaddock utomhus? Har ni bara ridhus?
Vi har utebana men där har han flera gånger fått panik, slängt av ryttaren och hoppat över staketet. Så han är ”portad” för tillfället. Tror det har något att göra med att han ser sina kompisar uppe vid hagen och kan då ej fokusera.

Får lite intrycket att du behöver jobba lite mer grunder. Som att kunna jobba på töm/lina ensamma i ridhuset. Desto mer tillit och trygghet du bygger i din häst desto mer kommer han klara av att tänka efter och hinna lyfta på sina ben.
Ja det behövs nog absolut, värt att tillägga att jag inte rider denhär hästen så mycket utöver hoppning och markarbete, äger inte hästen. Men jag ska prata med ägaren och kanske be om att få göra mer hantering från marken istället. När han kom kunde han knappt stå stilla men nu står han lugnt i mitten och väntar på sina kompisar, så någon utveckling har skett.

Hur ska man tänka med just ensamhets träning? Går han själv tillbaka från ridhuset eller bana blir han väldigt stressad, ställer sig och springer runt. Är hans vänner med är detta inget problem.

Om hanhar svårt att vara själv kanske du kan gå ihop med någon? Som då är ok med den låga nivå du behöver börja på, kanske någon som vill ha lite lätt aktivering på en vilodag eller liknande.
Eller någon som kan tänka sig bara leda/skritta sin häst i mitten medan du jobbar?
Jag jobbar med en till häst som också skulle behöva liknande arbete från marken men grejen är att hon inte litar på andra människor riktigt så då skulle jag behöva gå med henne. Kan försöka se om någon annan kan tänka sig gå ner med gallopören och gå lite bommar från marken.

Med tanke på hur högt hästen verkar vara i stressnivå så har den förmodligen inte mental ork för en till "svårighet" och ignorerar att det gör ont på benen att slamra i bommarna. :(

Jag hade inte försökt lära den något nytt förrän ni hittar ett sätt att jobba mer avspänt.

Låter väl som att han är så högt i stressnivå hela tiden att bommar/den han rids av/ går med är långt ner på prioriteringslistan. Är de i så mkt stress och flykt så kan de inte riktigt ha fokus på annat om vi inte lär dem det. De ser inte oss som resurser och hjälp i det läget. Det är mer att de själva måste ”överleva”.
Har den gått på galoppen är de ju sällan särskilt uppfostrade i form av att lära sig stå still, lugna sig och vara själva. Man ser till att det inte blir stora krasher mest genom att låta dem gå framåt och blåsa ur sig energin, rätt rejält dessutom. Och mkt i det sättet att hantera det kan för vissa hästar leda till mer stress. Så det är inte alltid bara att hoppa upp och tuta på ens 1 år senare. Det kan kräva väldigt mycket jobb med att lära dem hantera sina känslor på annat vis än att tagga upp/explodera/med stor kraft. Och lära dem avspänning och lugn så de KAN fokusera på vad människan vill/ber om/var människan ens är rent fysiskt. Och samma med bommar/rötter/stenar etc.
Rent biomekaniskt kan ju spänning i kroppen också göra det svårt för dem att tex runda ryggen så de får plats i bogarna för att dra upp framben och även via rundad rygg/bukaktivering få upp bakben.
Vissa galoppörer kan ju ha lite bristande utbildning vad gäller jobba i lösgjord form och då även i avslappning/balans. Det är nog bra att fokusera på den biten först. Och öva på separation etc.

Om hästen är avlas för slätlöp så finns det inte så mkt hinderblod i ådrorna. Jag har själv haft några sådana och bommar på marken var otroligt stressande. Det var enklare att sätta upp kryss utan bom före och travhoppa, travhoppa och åter travhoppa.

Dom flesta fullblod funkar oxå bäst att hoppas på ponnyhack. En galopphäst är ju lärd att springa fortare när man tar i munnen och det tar ett tag att skola om det. På ponnyhack blir dom då betydligt lugnare.

Visa bifogad fil 157295
Ville bara säga att jag när jag läste om övningen (med tanke på hästen) så föreslog de att börja med ganska få bommar och väldigt lätt för hästen. Typ tre bommar och typ slarvigt utlagd kavaletti (dvs lite ojämna avstånd mellan).

Låter väl som att han är så högt i stressnivå hela tiden att bommar/den han rids av/ går med är långt ner på prioriteringslistan. Är de i så mkt stress och flykt så kan de inte riktigt ha fokus på annat om vi inte lär dem det. De ser inte oss som resurser och hjälp i det läget. Det är mer att de själva måste ”överleva”.
Har den gått på galoppen är de ju sällan särskilt uppfostrade i form av att lära sig stå still, lugna sig och vara själva. Man ser till att det inte blir stora krasher mest genom att låta dem gå framåt och blåsa ur sig energin, rätt rejält dessutom. Och mkt i det sättet att hantera det kan för vissa hästar leda till mer stress. Så det är inte alltid bara att hoppa upp och tuta på ens 1 år senare. Det kan kräva väldigt mycket jobb med att lära dem hantera sina känslor på annat vis än att tagga upp/explodera/med stor kraft. Och lära dem avspänning och lugn så de KAN fokusera på vad människan vill/ber om/var människan ens är rent fysiskt. Och samma med bommar/rötter/stenar etc.
Rent biomekaniskt kan ju spänning i kroppen också göra det svårt för dem att tex runda ryggen så de får plats i bogarna för att dra upp framben och även via rundad rygg/bukaktivering få upp bakben.
Vissa galoppörer kan ju ha lite bristande utbildning vad gäller jobba i lösgjord form och då även i avslappning/balans. Det är nog bra att fokusera på den biten först. Och öva på separation etc.
(ville bara lägga in att det nog är olika. De jag mötte som tonåring var mer väluppfostrade än ridskolehästar och stod som ljus, uppbundna i bara ett grimskaft, även hingstar.)

Ville bara säga att jag när jag läste om övningen (med tanke på hästen) så föreslog de att börja med ganska få bommar och väldigt lätt för hästen. Typ tre bommar och typ slarvigt utlagd kavaletti (dvs lite ojämna avstånd mellan).
Ja ju mer obalanserad och svag hästen är desto färre bommar. Det går bra att använda många bommar om man kompenserar genom att göra avstånden mellan dem rejält stora så att det blir naturliga pauser mellan bommarna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Kan man bli obrydd/orädd att hoppa om man tidigare funnit visst obehag/rädsla? Alltså kan man träna så pass mycket, hoppa så pass mycket...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka