Hästen haltar i uppförsbackar..?

poniihest

Trådstartare
Hästen småhaltar i ena bakbenet i uppförsbackar precis som om han inte kan böja det ordentligt eller att det gör ont, när man kommer ut på plan mark igen är allt lugnt, vad kan detta vara? :confused:
inget svullet eller nått sådant. :crazy:

Sv: Hästen haltar i uppförsbackar..?

jag skulle nog kolla upp med en vet... försäkerhetsskull!
Lycka till!

Har du ingen som kan titta och bedöma alternativt leda/rida hästen i en uppförsbacke så du kan titta?

Egentligen bör man kontakta veterinären i sådana lägen men tills du får tag på veterinär kan det ju vara trevligt att kunna beskriva hur det ser ut lite mer exakt.

vi hade en travare med det symtomet-. Det krävdes ultrajud för att upptäcka att minisken i bakknät var demolerat. Det betyder inte att din häst har det problemet, men bara så att du hör att det kan vara allvarligt.

har du kollat under hoven? Stråle etc? Reagerar han bara i uppförsbackar? Är hasn kanske besvärad/ovillig vid vandra moment?
kontakta vet och sedan en kiropraktor.

har du kollat under hoven? Stråle etc? Reagerar han bara i uppförsbackar? Är hasn kanske besvärad/ovillig vid vandra moment?
kontakta vet och sedan en kiropraktor.

inga förändringar i hoven, allt ser ut som vanligt där, vridit och vänt på honom, snäva cirklar och alla gångarter, ingenting konstigt, inte stel eller nått, bara i uppförsbacke. :S
blir till att ringa ut veterinär imorgon då om det inte mot alla odds typ helt pltösligt skulle försvinna.. :cry:

vi hade en travare med det symtomet-. Det krävdes ultrajud för att upptäcka att minisken i bakknät var demolerat. Det betyder inte att din häst har det problemet, men bara så att du hör att det kan vara allvarligt.

okej, tack. vad innebar det för den hästen?

Har du ingen som kan titta och bedöma alternativt leda/rida hästen i en uppförsbacke så du kan titta?

Egentligen bör man kontakta veterinären i sådana lägen men tills du får tag på veterinär kan det ju vara trevligt att kunna beskriva hur det ser ut lite mer exakt.

det var mamma som gick före med honom i en uppförsbacke då vi båda upptäckte detta så vi har kollat på honom båda två.. blir till att ringa ut veterinären imorgon :/ alltid är det nått med dessa hästar. :(

Kan vara vad som helst, inklusive pålagringar som gör sig påminda och orskar smärta när vinkeln på underlaget och hästens sätt att belasta benet/hoven påverkar.

slösa inte tid och penagr på att ta ut vet - vad ska denna göra när inget påtagligt syns? det är klinik utredning som gäller, boka tid och åk så snart som möjligt och rid inte hästen mera under tiden.

kanske bakknäna. men kolla upp den på klinik, ingen ide att ta ut vet hemma för då har han inte den utrustning han behöver. när problemet är såpass diffust så krävs en ordentlig utredning med ultraljud, röntgen och kanske bedövning.

Hästen småhaltar i ena bakbenet i uppförsbackar precis som om han inte kan böja det ordentligt eller att det gör ont, när man kommer ut på plan mark igen är allt lugnt, vad kan detta vara? :

I uppförsbacke så påfrestat främst hästens knäleder o/e bäckenparti.

Att upptecka svullnader i dessa områden brukar vara mkt svår av två orsaker.

Det förekommer sällan svullnader och förekommer det en svullnad så brukar den vara mkt svårdiagnostiserad för ett ovant öga beroende på den massiva muskelmassan.

Min gamla häst markerade i uppförsbackar och på böjt spår. Visade sig att korsbandet i bakknäet var paj.

Åk till klinik med hästen, att ta ut vet hjälper inte mkt såläng h*n inte har både ultraljud o röntgen med sig.

jaja, ringa ut eller åka till, samma sak. :grin:
jag har fått tid på klinik på måndag :)

Haha, ja det har du rätt i! Så dumt av mig :o Jag måste ha varit ganska trött när jag skrev det igår.

okej, tack. vad innebar det för den hästen?

helt glömt denna tråden - sorry för segt svar

Han blev sällskapshäst - såldes till en här på buke. Tyvärr bröt han benet i hagen kort tid efter - som inte hade med miniskskadan att göra.

Min första tanke är samma som några andra fått, att det är något i knät. Tänk på att du kan få tjata endel på veterinären om knäna eftersom knähältor kan vara väldigt svåra att hitta.

förhoppningsvis kanske bara en inflammation i knät? ibland kan det vara svårt att se sådant på plan mark. hoppas det går bra=)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar