Hästen före ridningen!?

Sv: Hästen före ridningen!?

Om vi människor talar med varandra är det inte ovanligt att det vi säger tolkas olika beroende på vad för erfarenheter vi har i livet. Då måste det ju också vara på det sättet när djurpratare talar med djur. Att de gör en tolkning av det de säger sig uppfatta från djuret. Eftersom vi vet att vi tolkar ord och meningar så olika oss människor emellan så tycker jag nog att man ska akta sig med att säga att djuret vill ditt eller datt utan säga att jag tror eller upplever att djuret vill det ena eller det andra. Jag tycker nog att det finns för många djurpratare som är förvånadsvärt lite ödmjuka när det gäller att tala om vad djuret har sagt. Å andra sidan tycker jag att en del etologer är förvånadsvärt rädda för att uttrycka en upplevelse av hur det är utan vetenskapliga belägg.
En lagom dos vetenskaplighet och en lagom dos känsla är det som funkar bäst för mig.

Annika
 
Sv: Hästen före ridningen!?

KL:

Proffessorn med neurodiversity ,i henne sfall autism,heter Temple Grandin och är en av världens mest respekterade etologer.

Hon har ändrat merparten av hur USAs slaktindustri fungerar,läser av djur på ett omdelbart sätt,men har svårt att förstå mänskliga signaler,det är som ett spårk hon har fått lära sig .

Då kan man ju diskutera empati i just den meningen.
Är hon en autist med empati-eller en autist utan empati.och vore hon empatilös-varför kan hon så omdelbart känna med djur,och analysera deras värld på det sätt hon gör.

För att enklast förstå TG så skal man läs ahenes böcker om henne suppväxt först-för atts edan gå in på "djurböckerna"

Hennes senaste är det mest intressanta o läsvärda jag läst,men lär väl reta gallfeber på ägare a skimlar och renrasiga hundar;)

TG är ihop med Kim P...(kommer ej ihåg efternamn) som var förebilden till "Rainman" några av de viktigast epersoner vi har i vår civilisation,dels för att de lär oss så mkt om hur hjärnan fungerar,men också för att de lär oss att inte ha fördomar om autister
 
Sv: Hästen före ridningen!?

OT
Skulle du kunna utveckla det där med skimlar?
Kan också rekommendera boken "The man who mistoke his wife for a hat", minns ej författaren, men där finns många fallbeskrivningar av olika hjärnvarianter, väldigt intressant, liksom Matti Bergströms böcker...
 
Sv: Hästen före ridningen!?

KL:

Proffessorn med neurodiversity ,i henne sfall autism,heter Temple Grandin och är en av världens mest respekterade etologer.

Hon har ändrat merparten av hur USAs slaktindustri fungerar,läser av djur på ett omdelbart sätt,men har svårt att förstå mänskliga signaler,det är som ett spårk hon har fått lära sig .

Då kan man ju diskutera empati i just den meningen.
Är hon en autist med empati-eller en autist utan empati.och vore hon empatilös-varför kan hon så omdelbart känna med djur,och analysera deras värld på det sätt hon gör.

För att enklast förstå TG så skal man läs ahenes böcker om henne suppväxt först-för atts edan gå in på "djurböckerna"

Hennes senaste är det mest intressanta o läsvärda jag läst,men lär väl reta gallfeber på ägare a skimlar och renrasiga hundar;)

TG är ihop med Kim P...(kommer ej ihåg efternamn) som var förebilden till "Rainman" några av de viktigast epersoner vi har i vår civilisation,dels för att de lär oss så mkt om hur hjärnan fungerar,men också för att de lär oss att inte ha fördomar om autister

Men de två du pratar om är *savanter* och är helt i sin egna klass inom autism.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Jag såg programmet på tv om Kim P.

Vilket enormt minne!!! Herregud!!! :eek: :eek:
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Jag såg programmet på tv om Kim P.

Vilket enormt minne!!! Herregud!!! :eek: :eek:

Ja. dom är bägge två helt fantastiska !!

Det har gått två program om K och när det gäller T är det väldigt intressant nu som djurmänniska med hennes enorma förmåga att vara i kreaturens värld och så fullständigt stor känsla för dom.....dessutom har hon en förmåga att via tredimisionella (stavas de så) bilder kunna göra ritningar i byggnader mm med en total inlevelse hur dom tilltänkta kreaturen mår och ska kunna vara så pass balanserade så köttproducenterna får ut så mycket som möjligt med *lyckliga* djur....om det nog går med tanke att man ska slakta dom men men...........
 
Sv: Hästen före ridningen!?

precis som temple grandin själv säger så 'r den här formen av neurodiversity vanligare än vi tror,och därmed också savantförmågan.

hon menar på attvi hade inte haft forskare tex,det krävs en möjlighet till hyperfokusering och uppslukning av ett intresse för att klara ngt sådant.

när man ser sig omkring så ser man ju många som ligger på gränsen till att bli diagnosticerade,men som klarar av ett vanigt liv.
och för alll del de diagnosticerad eockså,som klarar ett normalt liv.eller ngnstans i närheten....


I sachs bok en antropolog på mars kan ni läsa mer om temple,men också en mkt intressant hjärkirurg med tourettes.flyger flygplan gör hanockså.

böckerna går att få tag på på bibblan.

senast igår el förrgår var det på K-kanalen från UR om den mäsnkliga hjärnan om nya rön ang aspergers,autism osv-otroligt intressant,men inte förvånande
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Om man ska prata mer om detta så kan jag beskriva närmre.
-Har inga problem med att bli idiotförklad, det har jag gjort med andra som påstått samma sak förut. pga okunskap i ämnet...

Tjejen som kommer hit är höjden av ödmjukhet och går inte ut med det hon gör. (Hjälper mig utan ersättning fö)

Hästen sa angående träning att han vet vad vi väntar oss av honom och har för planer, men att han inte är redo för det än, utan han behövde mer tid. -Då det är riktigt kallt, de kommer att märka det. var "orden" då jag ställde följdfrågan på ett ungefär hur lång tid det kunde handla om. Detta verkar stämma för nu då det blivit kallt och snö är han i sitt livs form och vi siktar på att starta om en tid.

Jag kan ge sidvis av exempel och utan att förvanska sanningen intyga att det mesta är saker man inte kan "läsa" av kroppsspråk eller blickar. Det är detaljer och uttryck som perfekt matchar hästarnas individuella personligheter och sätt att vara. Vilket tjejen inte vet särskillt mycket om!

Det är beskrivningar om oss som ägare och miljöer och andra människor. Det är detaljer i träningen och rutiner som ingen annan än jag och min sambo vet om.

Ex, Hästpraterskan pratade med dem ute på betet, och det första den äldre sa vad -varför måste det vara så mörkt inne på natten?
Vi satte genast upp en nattlampa då det verkligen var becksvart inne då på natten.

Jag är från att ha varit helt skeptisk är jag nu tryggt övertygad om hästarnas känslo och tankeliv och att vi kan lära oss uppfatta det de förmedlar. De försöker om vi vill lyssna!
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Jag behöver ingen hästpratare för att veta att min val. är mörkrädd.

Han fick en sdn där batteridriven garderobslampa som han tände genom att trycka på den. När batterierna tog slut blev han arg o hade sönder den.
De har trädgårdsbelysning till o från hagen o på sommaren har de solcellslampor.

Han gillar oxå att ridas i mörker med pannlampa. Om jag släcker den, sackar han o klipper med öronen- Tänd lampan!

Jag har haft honom i 15 år- sen han var föl o vet all hans historia o hur han funkar.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Ex, Hästpraterskan pratade med dem ute på betet, och det första den äldre sa vad -varför måste det vara så mörkt inne på natten?
Vi satte genast upp en nattlampa då det verkligen var becksvart inne då på natten.

Just sånt är för mej exempel på smart hästpratare. För var är det INTE mörkt på nätterna utom vid midsommar:confused:

De är smarta psykologer som läser av ägarna och vet att formulera sej så att det går att tolka in som man vill.

Däremot finns det folk som begriper sej på djur bättre än andra. Men såna samtal som du beskriver - nej, det tro jag inte ett dugg på.

Hästar förmedlar hur de mår, vad de tycker om eller inte, osv om vi är lyhörda. Men det är något helt annat. Om jag är öppen för det läser jag av hästen när jag umgås med den. Det behövs ingen främmande människa som "tolk".
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Just sånt är för mej exempel på smart hästpratare. För var är det INTE mörkt på nätterna utom vid midsommar:confused:

De är smarta psykologer som läser av ägarna och vet att formulera sej så att det går att tolka in som man vill.

Däremot finns det folk som begriper sej på djur bättre än andra. Men såna samtal som du beskriver - nej, det tro jag inte ett dugg på.

Hästar förmedlar hur de mår, vad de tycker om eller inte, osv om vi är lyhörda. Men det är något helt annat. Om jag är öppen för det läser jag av hästen när jag umgås med den. Det behövs ingen främmande människa som "tolk".
Instämmer till fullo.
Om man inte vet hästens historia kan man lta rätt på förra ägarna o uppfödarna.
Det har jag gjort med en häst som såg ut som en puckelpist när jag köpte den som 5-åring.
Det visade sig att säljaren bara hade ägt den 1 år(som tur var)o innan dess var den hos en seriös uppfödare. Fick se bilder på en snygg välmående 3-åring.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Jag behöver ingen hästpratare för att veta att min val. är mörkrädd.

Han fick en sdn där batteridriven garderobslampa som han tände genom att trycka på den. När batterierna tog slut blev han arg o hade sönder den.
De har trädgårdsbelysning till o från hagen o på sommaren har de solcellslampor.


:rofl: Det var det sötaste jag nånsin hört! :rofl: :love:

ang. hästpratare så orkar jag inte utvärdera det, har gjort det i flera trådar som går att söka på. I kort håller jag med Axel och Flash.....
Lusidor- jag ser ingen skada med att du har ngn som "pratar" med dina djur. Men jag tycker det är synd att du inte tror att du själv kan kommunicera med dem lika bra - bättre - utan måste ha en annan person för att staka ut din och hästens väg...
 
Sv: Hästen före ridningen!?

de har uppfostrat sin matte väl:angel:
Behöver jag säga att de har engelska boxdörrar o val. klarar av att dra i vajern som öppnar dörren ut.
Han kan även öppna åt "lillasyster" utifrån, men inte för att vara snäll, utan för att komma åt all mat som finns där:idea:

han är ganska smart, men det var Axel som lärde sig först- geniet:love:
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Fotrsätter på det här med prateri fast jag inte har behov av att ändra er åsikt.

Jag förmodar att det i de flesta stall finns en nattbelysning, så häststackarna har ledljus i alla fall. Men vi hade varit för lata för att installera en. Och vid det tillfället hade sensommarmörkret infallit ordentligt. Annars har vi ganska långa ljusa kvällar här i norr...
Och hästen hade inte visat några avläsbara tecken på mörkrädsla. Men han påtalade försiktigt om det måste vara så mörkt...

Jo, jag tror mig kunna läsa av hästarna ganska väl. Både i ridning och annars. Jobbar mycket med den delen som hästmassör.
Men att få såna här ordagranna direkta tolkningar, dessutom nedtecknat på papper för att spara och jämföra utveckling och minnas saker som hänt med hästarna utifrån deras syn på saken, det är för mig en bonus och helt otroligt spännande.

Har funderat med just den här tjejen, som inte är något lurendrejare eller hästanalytiker, utan bara en vänlig, tillbakadragen tjej som haft intresset att utveckla den här talangen hon har. -Och dessutom blivit långt mer skicklig än de hon lärt sig teknikerna av.
Jag vill samarbeta med henne och "forska" i hur hästarna ser på olika saker. Hon är ovärdelig, tänk att sammanställa ett antal frågor, plus kontrollfrågor för de som vill ha bevis, och ställa dem till en hel massa hästar. Olika raser, discipliner och åldrar. Någon gång ska jag ta tag i den tanken och göra något av det.

De flesta måste tolka känslor och bilder. "Vår" tjej bara talar om vad hon hör för sitt inre. Hon säger ofta osäkert att hon inte har någon aning om vad det hästen just sagt betyder men talar om det ändå, och jag fattar alltid. Har ofta blivit helt hänförd av hur mycket hästarna bryr sig om oss ägare och hur stor medvetenhet de har om våra livssituationer och problem. Både med vardagsbestyr och relationer.
De talar numera inte så mycket om träning och världsliga saker, för vad de behöver i form av skötsel och mat osv har jag fattat på normal väg genom att se och tänka.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Jag förmodar att det i de flesta stall finns en nattbelysning, så häststackarna har ledljus i alla fall.

De flesta hästar ser utmärkt i mörker:idea: Vissa bättre andr lite sämre men bättre än vi i alla fall. Definitivt.

Jag har ridit mycket i mörker och hästarna har sett vägen när jag inte ser ett dugg. Fråga dom får du höra:idea:

Jag ändrar mej nog inte heller ang hästpratare mm så det är ingen idé att argumentera emot ditt långa inlägg, vi kommer nog inte att se lika på det, så det gör jag inte.:D
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Mitt sto sa till mig att hon inte är mörkrädd, ej heller för åskan eller den elektriska myggsmällaren.:cool:
Hon var lite mallig för att storebror är rädd för allt detta:D:p
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Har inte läst igenom hela tråden, men en grej jag kom att tänka på var ett mycket inspirerande citat jag läst i hästsammanhang (var så länge sedan så jag kommer tyvärr inte ihåg vart/ av vem):
"Ser du det du ser eller det du tror att du ser?"
Vilket mer eller mindre betyder att ofta har vi så förutfattade meningar om hästen ifråga och spenderar för mycket tid till at forma och kommendera så vi helt missar hästens personlighet och att kommunicera med hästen (det senare gör vi alla såklart, men i mer eller mindre grad).
När du ser ett träd, tänker du "oh, vilket vackert träd!" eller "det där blir bra som timmer!"? Lite samma sak man kan fundera på när man ser på hästar.

Jag personligen glömmer ofta bort det, låter ambitionerna segla iväg. Och självklart tänker man delvis på hästen som ett redskap (i högsta grad när man är på g att köpa häst) men då och då får man påminna sig själv om att hästen också är en levande varelse.
MEN jag är också lite kluven, för vill jag rida min häst kommer jag ju skada den mer eller mindre om jag inte rider den bra. Alltså vill jag komma någonstans, inte slita på i all framtid. Likaså tror jag att hästar liksom vi människor behöver TRÄNA för att bli bättre, därför kan jag vara sträng mot arbetsovilliga hästar så länge jag vet att de inte tar skada av vad de gör.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Mitt sto sa till mig att hon inte är mörkrädd, ej heller för åskan eller den elektriska myggsmällaren.:cool:
Hon var lite mallig för att storebror är rädd för allt detta:D:p

Ha ha den elektriska mygg/flugfångaren fick vi ta ner, hästarna var paralyserade och kunde inte äta:rofl: Det behövdes ingen hästpratare för att fatta vad de sa då:idea:

Kanske hade vant sig, men de bad att få slippa:p
 
Sv: Hästen före ridningen!?

vi helt missar hästens personlighet och att kommunicera med hästen (det senare gör vi alla såklart, men i mer eller mindre grad).
När du ser ett träd, tänker du "oh, vilket vackert träd!" eller "det där blir bra som timmer!"? Lite samma sak man kan fundera på när man ser på hästar.

Jag personligen glömmer ofta bort det, låter ambitionerna segla iväg. Och självklart tänker man delvis på hästen som ett redskap (i högsta grad när man är på g att köpa häst) men då och då får man påminna sig själv om att hästen också är en levande varelse.
Här är jag inte lik dig.
Jag vill ha samma kemi som när man blir kär vid första ögonkastet o hör det berömda KLICKET:love:

den senaste som jag köpte(mitt sto) hade samma snälla blick som Axel o jag började faktiskt att gråta vid minnet av honom då. Nu med :o
Alla som har träffat henne- T o m veterinärer säger att hon bara lyser-SNÄLL o hon är gudasnäll.
Sen att hon var vacker är ett plus på köpet.

Jag går på samma blodslinje då jag tycker att de har alla de kriterier som jag önskar.

Jag kanske inte är så kräsen, men iallafall har jag köpt de få hästarna som jag har åkt o tittat på- förälskar mig kanske för snabbt.
Nej! Jag har haft rätt i min magkänsla, har det visat sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 506
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp