Hästen före ridningen!?

Sv: Hästen före ridningen!?

KL TILL SAMTLIGA
Det blir lättare om man läser vad som står i inläggen

DM
Detta är ett påhopp:


men det kan vi hoppa över :D


Du tycker inte att avskriva hela vetenskapen och mena att den inte behövs är respektlöst?
Det var det jag svarade på

Det du påstår vara ett påhopp är enbart kalla fakta... tyvärr.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Så du menar att man inte kan utveckla sin empatiska förmåga? Utan har den med "föds med" hela livet?
Som jag skrev har uppfostran stor påverkan o om man är en god människa o då har viljan att lyssna på människor. Det finns oxå illvilliga människor.

Diagnosen som S. pratar om, känner jag till pga av en granne som jag inte blev klok på.
Känner numera till vad som kännetecknar en sdn.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Som jag skrev har uppfostran stor påverkan o om man är en god människa o då har viljan att lyssna på människor. Det finns oxå illvilliga människor.

Diagnosen som S. pratar om, känner jag till pga av en granne som jag inte blev klok på.
Känner numera till vad som kännetecknar en sdn.

Usch!! Vilken otäck granne!!

Hoppas att han inte bor alltför nära!!
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Han ska flytta så fort som frun (!)har byggt klart poolen.
Alla grannar har pratat om att hjälpa till, så vi blir av med dem fortare.:idea:
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Nu filosoferar min svarta valack över djupa grejor ska ni veta!
han har inte längre åsikter i vissa frågor utan säger, det där kan matte.

Samtidigt som han började fundera över känslor och tänka längre in i både det som varit och framåt. (talar om att till vintern kan jag nog orka tävla osv osv)

Nej du, det tror jag knappast :cool:

Men kanske har du lärt känna dina hästar bättre och är mer lyhörd, kanske är förändringen hos dej, inte hästarna.

Mina ska ha åsikter, det uppmuntrar jag. När jag beklagade mej en gång över min valack som alltid hade synpunkter sa en klok person: Ja han vet ju att du lyssnar på honom!:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen före ridningen!?

Det var ju en intressant frågeställning. Min häst ska också ha sagt till djurprataren då jag ville ha svar på en konkret fråga att hon skulle berätta det för mig när det var läge...Ops vart ställer det mig nu :crazy:

Fotnot , det var en oanmäld icke beställd djurpratare som påstod att hon kan få kontakt med djur... :D
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Nu filosoferar min svarta valack över djupa grejor ska ni veta!
han har inte längre åsikter i vissa frågor utan säger, det där kan matte.
(tycker att det här flyter så mycket in i min ridning så det har med tråden att göra)
Samtidigt som han började fundera över känslor och tänka längre in i både det som varit och framåt. (talar om att till vintern kan jag nog orka tävla osv osv)har han blivit enormt harmonisk att både hantera och rida. Har inte behov av protester och stressar inte upp sig, inte en gång. Han vet att vi tar allt han säger på fullaste allvar.

men jag har inget behov av att bevisa för folk som inte har samma upplevelser att det jag "vet" är sanningen. Men det är trevligt att få dela med sig till dem som är intresserade och känner att deras umgänge med hästen och deras ridning utvecklas med sådant tänkande och utveckling.

Mycket jag upplever i hästvärlden talar väldigt emot vad vetenskapen säger, och jag tror på det jag upplever och inte vad jag läser.

Men Lusidor, att umgås med hästarna genom att vara lyhörd och med känsla, behöver inte betyda att man kan översätta hästens tankar och känslor i så mänskliga termer och ord, tankemässigt. Att vara vaken och lyhörd på vad hästen "säger" när man umgås med den och rider den, hör till horseman ship och hästkänsla. Men fortfarande så innebär det inte att hästen har samma intelligens eller förmåga att analysera och filosofera som det vi menar när vi pratar intelligens.
När jag säger detta så menar jag INTE att hästens "intelligens" är lägre värd än våran - utan att den är annorlunda.

det är väl ganska bekräftat bland djur inklusive hästar att de inte direkt har ngt tidsbegrepp, varpå att tänka "framåt och bakåt", inte blir plausibelt i de termer VI menar när vi pratar förmåga att tänka förfluten tid och framtid. Hästen lever här och nu. Här och nu, färgas av erfarenheter som hänt tidigare, i det att hästen associerar händelser till redan upplevda händelser eller situationer. (sk hästminne).
Jag tycker det är så typiskt mänskligt och elitistiskt att vi människor alltid utgår från vår egen ställning och förhållning som den utopiska och universala "sanningen", dvs "vår" verklighetsbild är den sanna, och sen passar vi in alla levande varelser utifrån den "sanningen". Varför är det så svårt för oss att acceptera eller ens tänka tanken - att allt inte GÅR att passa in i våra uppfattnings ramar eller ens vår verklighet eller vårt språk?

Jag håller med Susan här att det är icke-optimalt att förmänskliga hästen tankemässigt.
att den har känslor och reaktioner är en självklarhet.
att vi som människor anser att vi kan översätta allt till ett mänskligt kontext, är jag inte lika såld på, eller förtjust i, tros-mässigt. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen före ridningen!?

Känner man sin häst-behöver man inte ta ut folk som ska prata med den.
min kompis häst var rädd för myror- enligt en psykic.

den människan (hästprataren)har låtit hästen ta över helt.
Den är äckligt ouppfostrad o attackerar o får gå dit den vill.
Behöver jag säga att den har varit lös på byn ett antal ggr:mad:
 
Sv: Hästen före ridningen!?

När jag beklagade mej en gång över min valack som alltid hade synpunkter sa en klok person: Ja han vet ju att du lyssnar på honom!:idea:


Översätter jag det där på min gamling får jag en hel del svar varför han (eller jag) är som vi är. :idea:
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Det du skriver låter väl resonerat.
Jag tänker på detta att hästen "speglar" oss - att den läser av hur vi för tillfället agerar/mår/självbild etc, och då kan man ju låta hästen agera lackmuspapper i avläsningen av ens egen självbild.
Då kan det ju också vara lätt att tänka att djuret "förstår" mig...
Eftersom det finns så olika bottnar i denna fråga, så beror ens ställningstagande mycket på vilken kontext man fostrats i, vilka sammanhang man rört sig i, och det är klart att det ibland då kan kännas att det går lika bra med selleri. (Referens till några kockar i ett humorprogram i forntiden, Werner och Werner)
Vad menar jag med det?
Jo, att vilka ståndpunkter man än intar, så kan man argumentera för dem, oavsett hur verklighetsfrånvända, eller för den delen vetenskapligt baserade, de än må vara, och det mesta kan förklaras rationellt och logiskt. Det beror bara på vilka system man äger, vilka verktyg man har att analysera. Därför tycker jag att det kan vara svårt att avfärda mänskors upplevelser av något som skett, de har olika språk att förklara. Den vetanskapligt utbildade har sitt språk, och grannen som är gammpojk, har ett annat.
At man sedan kan bygga en hög, hög gärdesgård runt sin verklighetsuppfattning är ju bara tråkigt.
Öppen men skeptisk försöker jag vara, och om det finns mänskor som kan "översätta" djurens, hmm "tankar" vet jag inte, men det är helt klart att det finns olika grad av förmåga till inkännande och förståelse av djur. Det är ju inte säkert att en utbildad etolog är bättre eller sämre på det, men en sådan kan bidra med teoribildning och systematisering, och placera in företeelser i olika sammanhang. Och vetenskapen är ju försök att beskriva verkligheten. Mig hjälper den ofta, för att jag ska förstå tex varför man ska försöka rida i en form men inte en annan.
Svamlar jag för mycket nu så får mod. gärna radera...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen före ridningen!?

Har på sistone råkat ut för en person som är ett extremt exempel på det du skriver Bewildered.
En person som ser nageln i andras ögon men inte balken i sitt eget.
Dvs startar krig över detaljer i andras ridning, skötsel och attityder gentemot sina hästar medans de största tragedierna utspelas hemma i det egna stallet.
Det verkar krylla av sådana människor i hästvärlden och jag såg någon artikel om det. Att många, särskillt kvinnor faktiskt söker en maktposition genom att mästra sina djur och stallkamrater.

Tänk på att en person som har låg självkänsla ofta är snabb på att kritisera andra och leta fel. Den som tycker om sig själv och mår bra har inget behov av att klanka ner på andra.

Så om någon är elak mot dig handlar det inte om dig, utan om den andra personen. Om att den mår dåligt. Ha det i åtanke nästa gång du känner dig orättvist behandlad, så kan du förhoppningsvis bara låta det rinna av dig eller möjligtvis tycka synd om personen som tycks må så dåligt och lida av så dålig självkänsla.

/Cecilia :)

"Det handlar inte om hur man har det, utan hur man tar det"
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Hästar snappar ju upp dina energier och oftast får man den "häst man förtjänar".. vad nu det betyder..

Jag skulle tro att ägarinnans sociala låsningar antingen påverkade hennes häst till att bli likadan - alt. så sökte hennes sinne upp en häst med liknande mentalitet.
Svårt att säga faktiskt, åtminstone för mig, som aldrig mötte dem.

Sorgligt att det slutade som det gjorde, för de båda.. Men en tid hade de i alla fall varande.

Jag har ingen aning.. brukar inte skriva något ang. hästpraterier..
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Nu undrar jag en sak bara....
Etologer menar att hästar rent intellektuellt är ungfär på en 2 årings nivå....

Tycker ni två åringar brukar ta på sig för mycket.

Envar får tro på vad de vll, visst går det att kommunicera med hästar, men de flesta som säger sig kunna TALA med hästar visar sig som bluffmakare blott och bart på sin enorma okunnighet om arten häst.


Om det går att tala med hästar i den kommerciella bemärkelsen är alltså inte frågan här.

frågan är väl om detta psykologiserande av hästars känsloliv är till gagn för hästen.

Bullying handlar ju om att inte SE hästen för vad den är, och vad den inte är.

Hästprataeri är ibalnd farligt nära att göra samma sak.

2 åringar har en ytterst begränsad förståelse av världen.

Att vara schysst mot hästen är väl att ta hänsyn till dess begränsade förmåga att förstå - och inte vänta sig att den skal förstå oss :devil:



BITE ME


Susan! :) Vår tanke maskin! :D:D

Man får aldrig frångå det faktum att djur överlag inte tänker "logiskt" eller kanske ens för den delen psykoindividuellt.

Flockdjur handlar ju oftast i flockens intresse - inte sitt egna individuella. (där brister vi människor som oftast sätter vårt ego främst) Djur överlag är inte hälften så komplexa som vi gör dom..

Att dom däremot kan plocka upp känslor/spänningar/energier och kanske även till viss del förmedla de samma tvekar jag inte om. Simpla händelser som Stressad ryttare = stressad häst pekar ju åt det hållet. Ryttare med dålig kommunication = häst med lika dålig kommunication. Djur - precis som barn (*harkel*) - blir ju vad man gör dom till.. om det sen handlar om deras nätur eller deras mer eller mindre ifrågasättningsbara IQ spelar ingen roll..

Ett flockdjur SKA snappa upp spänningar hos en annan varelse snabbt som attan för deras liv - flockens överlevnad - kan vila på det. ^^

Huruvida det finns människor som kan "tala" med hästar eller ej spelar inte heller någon roll egentligen, att det däremot existerar människor som kan avläsa ett djur/en människa systematiskt och därifrån dra slutsatser ang. historik eller smärtbild är självklart.. Och det har inget att göra med mumbojumbo.. utan simplet bildligt logiskt-systematiskt tänkande.. ^^ enligt mig i alla fall..

Men det här är väl ganska rejält offtopic egentligen? o.0

:bump:

Du får oss att tänka susan! :D Tack
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Jag håller med Susan här att det är icke-optimalt att förmänskliga hästen tankemässigt.
att den har känslor och reaktioner är en självklarhet.
att vi som människor anser att vi kan översätta allt till ett mänskligt kontext, är jag inte lika såld på, eller förtjust i, tros-mässigt. :D

Ja det håller jag också med om kanske jag skulle förtydliga, det var ju inte det jag hade synpunkter på ang det Susan skrev.

Sen kan det väl kännas "gulligt" att förmänskliga (för ägaren), men en häst tänker inte som vi nej, och knappast som en 8-åring som nån skrev:confused:


Axel: hästen kanske sa till hästprataren " Nu bestämmer jag här, fattar du det:devil: släpp ut mej!" :rofl:
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Nää.Den sa:-Nuuu vill jag gå ut! odå får den det. Matte bara öppnar stalldörren...
Sen brukar den inte vilja bli riden från stallet, men kommer hem i trav
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Tjohoo nu blev det fart här. Roliga inlägg!

Fast det var inte meningen att börja någon kamp flum vs vetenskap.
personligen så har jag i grunden ett stort behov av vetenskap för att förklara saker från grunden, men har allt efterssom upptäkt vad mycket information man kan snappa upp genom att lära sig sluta anlysera allt och mer bara vara.

En bas av vetenskapligt kunnande är ändå nödvändig tror jag för att knyta ihop och förstå vad man känner sas. Men personligen har allt för intensivt strävande efter logik och bevis likssom låst och bommat igen den egna intuitionen.

Nu börjar balansen infinna sig, både i ridningen och annars.

Och det är vansinnigt skönt att inse att vissa saker inte behöver förklaras, inte utav lathet och brist på IQ (som visserligen kanske inte är den högsta, stoor höger hjälnhalva, liiiten vänster...) utan att det finns sanningar som vetenskapen behöver så himla lång tid på sig att nå fram till att det har jag inte tid med.

Jag vill uppleva nu och inte förlora mig för mycket i fakta och analyser.
Ofta har jag efter en utbildning med brinnande iver att förstå slutat med en stor känsla av tomhet. Logiken har inte räckt till för att få ihop hela bilden. För många trådar har hängt lösa och inte förrän det praktiska arbetet har pågått ett bra tag och jag börjat använda kunskaperna automatiskt utan att tänka så mycket har det klaffat.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Nää.Den sa:-Nuuu vill jag gå ut! odå får den det. Matte bara öppnar stalldörren...
Sen brukar den inte vilja bli riden från stallet, men kommer hem i trav

Sådär kan det nog bli om man förmänskligar hästarna. Att tro att de kan avgöra sitt eget bästa i relation till oss och den träning vi vill utsätta dom för.
Men är det att förmänskliga att tro att man kan kommunicera med dom genom tanken. Att alla arter skulle kunna kommunicera betyder väl inte att vi tror att de är som vi. Utan att vi är som alla dom. Ett universellt språk som vi såklart någonstans måste sätta ord på för att tolka för den människa som inte själv kan snappa upp informationen.
Kanske nog pratat om det, det skulle ju handla om ridning.
Och än är det inte vid så hemskt många tillfällen vi rider enbart med tanken, utan en viss fysisk förmåga måste vi allt ha.;)
 
Sv: Hästen före ridningen!?

För många år sedan när jag först fick höra talas om djurpratare så tyckte jag väl mest det var idioti men att det hade varit schysst att kunna göra det.
Men då förstod jag inte riktigt vad som menades, jag trodde väl att man satte sig ner och verkligen pratade med djuret fast att djurets prat bara dök upp i huvudet.:p

Men idag vet jag att det inte är något speciellt med dessa människor. ALLA kan "prata" med djur...MEN det handlar inte om rent prat utan helt enkelt om kommunikation.
Ett simpelt exempel: Jag körde en kompis häst till hästkliniken idag där han röntgades. När vi står inne i röntgenrummet vänder hästen på huvudet och tittar på dörren...min slutsats är ju att han vill ut därifrån. Det kallar jag kommunikation och det är alla kapabla till. Det är väl även att "läsa av". Såväl som hästen läser av mig så kan jag läsa av hästen eller hunden eller...osv

Och detta är ju en känsla som man övar upp. I början av min hästkarriär(jag var typ 10år) var det bara galopp och borstning som fanns i mitt huvud, men ju mer tid jag har tillbringat med hästar ju mer har jag blivit "ett med hästen".

Men där har vetenskapen haft en stor inverkan hos mig. Jag har läst så mkt teori jag kunnat komma över...ibland har jag inte fattat ett sk*t, sen har jag gjort annat kanske till o med flera år...utvecklats med hästen...och när den där teorin återigen hamnat i mina händer så har det helt plötsligt blivit begripligt. Där har "känsla" och vetenskap gått hand i hand och fört mig framåt.

Oj, blev allt det här ens begripligt...jag orkar inte korrekturläsa:angel: får jag skylla på att jag har ont i halsen och huvudvärk och ska jobba imorrn kl 7?

Kontentan av mitt inlägg är väl egentligen -jobba med känslan med ta stöd av vetenskapen:idea:
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Men du, tror du allvarligt att hästen säger/tänker att den orkar tävla i vinter? Tex.

Eller är det vad du önskr att den ska säga :cool: För att du vill det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 506
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp