Hästen före ridningen!?

Sv: Hästen före ridningen!?

En mycket vanlig inställning hos männsikor utan alltför höga studieskulder.
Bekvämt - jag behöver inte det där - jag kan i alla fall - om inte bättre.

Eller är det så att du bedrivit högre studier och tappat "känslan" ?

Va i :devil: :devil: skriver du för något ????????????????


En mycket vanlig inställning hos männsikor utan alltför höga studieskulder.

Vad faen menas med detta ??????????? sorry men jag brukar ej gå igång så här men snacka om nervärdera en annans tankar och funderingar med att skylla på avsaknad av utbildning :devil:

Du får ej något medhåll så beter du dig så här :confused: :devil:

Sitt ej på höga hästar och tro allt som står skrivet.......det finns en stor del av kunskap som man ej kan läsa sig till utan måste praktist utföra och ha * KÄNSLA * för att kunna ta tills sig den.

Detta var nog de värsta påhopp jag läst här på buke och nu gjord av en med höga studiskulder.....eller.....hoppas jag missförstått allt !!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Hästen före ridningen!?

problemet är väl att man då måste etologisera.
dvs vara medveten om skillnader mellan arten häst och arten människa

Lustigt nog när jag läste det här hade jag precis läst ett par artiklar om hästens beteende av en amerikansk professor med en mild form av autism. Hon hade kommit fram till att hennes hjärna (och förstås i än högre grad hjärnan hos en person med högre grad av autism) fungerade på samma sätt som ett djurs och mer specifikt en hästs. Visuellt tänkande genom association (inte logiska slutsatser), rädsla som starkaste känsla, t.ex.

En autistisk människa kan mycket väl hamna på en 2-årings IQ-nivå. Men ingen hyfsat empatisk människa med någorlunda kunskap och erfarenhet av handikappet skulle komma och påstå att den människan inte kan snappa upp och "ta på sig" dålig stämning, psykisk ohälsa, etc som finns i dess omedelbara omgivning. Även om det i den människans fall inte skulle finnas ett bakomliggande resonemang eller en logisk orsak till att han/hon gjorde så.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Vad menar du nu, Susan? :eek: :confused:

Skojar du eller menar du allvar:confused: :eek:

Ingen förstår alltså? Varken de med eller utan utbildning? Eller vad sa du egentligen där?
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Njea, akademiskt tänkande handlar väl först och främst om kritiskt tänkande. Att inte tro på allt man läser utan utifrån det dra egna slutsatser.

Dessutom är det sällan eller aldrig två personer har samma sanning (alltså, alla personer i hela världen har olika sanningar) och vad är det då som säger att det någon kommit fram till är häns sanning i en studie måste vara min sanning?
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Man kan dra på sig studieskulder av hantverksutbildningar oxå.
Bara för att man läser några poäng i psykologi eller dyl. innebär inte att man är intelligent, möjligtvis en gnutta intellektuell.

Empatisk förmåga är oftast nedärvt/ god uppfostran- vilket en del har mindre av, men sen kan bedra sig själv o tro att man har det.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Så du menar att man inte kan utveckla sin empatiska förmåga? Utan har den med "föds med" hela livet?
 
Sv: Hästen före ridningen!?

En mycket vanlig inställning hos männsikor utan alltför höga studieskulder.
Bekvämt - jag behöver inte det där - jag kan i alla fall - om inte bättre.

Eller är det så att du bedrivit högre studier och tappat "känslan" ?

Oj oj oj, broarna brinner.....
 
Sv: Hästen före ridningen!?

KL TILL SAMTLIGA
Det blir lättare om man läser vad som står i inläggen

DM
Detta är ett påhopp:
Du får ej något medhåll så beter du dig så här :confused: :devil:

men det kan vi hoppa över :D


Du tycker inte att avskriva hela vetenskapen och mena att den inte behövs är respektlöst?
Det var det jag svarade på
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen före ridningen!?

Det är ju en deffintionsfråga vad man menar med "ta på sig". Det är ju stor skillnad på att känna sig ansvarig och att bli påverkad
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Njea, akademiskt tänkande handlar väl först och främst om kritiskt tänkande. Att inte tro på allt man läser utan utifrån det dra egna slutsatser.

Dessutom är det sällan eller aldrig två personer har samma sanning (alltså, alla personer i hela världen har olika sanningar) och vad är det då som säger att det någon kommit fram till är häns sanning i en studie måste vara min sanning?

Nu börjar du blanda in akademiskt, jag pratade om intellektuellt.

Men annars håller jag med dig om det de skriver, man brukar tala om att man skall vara källkritisk.
vad det gäller forskning så fungerar ju den tvärtom - mot hur den enskilda människan tolkar världen.
Eftersom alla är subjektiva, så går forskningen ut på att försöka motbevisa en tes istälelt för att som privatersonen bara söka bekräftelse på en befintlig åsikt.


Ingen forskare tror att den kommit fram till en sanning - de vet bara att de hittills inte lyckats motbevisa en tes.

All forsknin bedrivs helelr inte i försök.
etologer tex bedriver ju fältstudier.

ingen tar en fältstudie för en absolut sanning. Men om flera fältstudier pekar åt samma håll - så blir de ju trovärdigare.

Absolut mer trovärdiga en någon enskilds högts privata slutsats som är behäftad med något som kallas "bias".
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen före ridningen!?

Jag kan inte komma på vad hon heter Australiensiskan

Hon är faktiskt proffessor, så jag tror nog att hon använder sig av sin autism i kombination med boklig lärdom
 
Sv: Hästen före ridningen!?

KL TILL SAMTLIGA
Det blir lättare om man läser vad som står i inläggen

DM
Detta är ett påhopp:


men det kan vi hoppa över :D

Du tycker inte att avskriva hela vetenskapen och mena att den inte behövs är respektlöst?
Det var det jag svarade på

Jag kanske ska påminna fröken om vad du svarade på.....

Citat:
Ursprungligen postat av Lusidor
Mycket jag upplever i hästvärlden talar väldigt emot vad vetenskapen säger, och jag tror på det jag upplever och inte vad jag läser.
Även om det är intressant att läsa.
Men ofta förtar inläst kunskap känslan vi har. en balans är det bästa tror jag!

Och på det svarade du......

En mycket vanlig inställning hos männsikor utan alltför höga studieskulder.
Bekvämt - jag behöver inte det där - jag kan i alla fall - om inte bättre.

Eller är det så att du bedrivit högre studier och tappat "känslan" ?

Och nej Susan det var ej något påhopp ifrån mig utan ett konstaterande :eek:
Jag lämnar detta i.o.m detta inlägg och hoppas att jag aldrig ser liknande inlägg igen.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Nej - hon menar mig :D
Sedan att hon inte kommer tillstå det - är en annan sak

Empati är tydligen till viss del genetiskt - den utvecklas som mest under barnaåren, men kan förbättras utvecklas
Total avsaknad handlar mer om diagnoser
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen före ridningen!?

Ja jag tycker fortfarande att det låter rätt förmätet.

särskilt i det sammanhanget.
 
Sv: Hästen före ridningen!?

Nu börjar du blanda in akademiskt, jag pratade om intellektuellt.

Men studieskulder får man väl inte enbart av intelligens?
Oftast behövs det nog lite studier och för det mesta akademiska, så det är nog du själv som blandar in saker där de absolut inte hör hemma...

Börja jämföra studieskulder med att förstå känlsa osv....det är banne mig lägre än Glocalnet det!! :rofl: :rofl: :rofl:
Du är så rolig Susan!!! :banana: :banana:

Fast det visste jag ju redan, så det kom ju inte som en överraskning precis.... Intressant att fler verkar få upp ögonen....med tiden ska du se att allla förstår precis vad du menar med dina inlägg!!!

Rolig och intressant läsning i denna tråd!!
 
Sv: Hästen före ridningen!?

men läs igen. Jag ifrågasatte vad som menades med ett påstående

Jag läste. Men jag tyckte att ditt svar var onödigt ironiskt. Du hade kunnat skriva ett svar till Lucidor som mer bemötte det han h*n skrev än raljera som jag tyckte du gjorde.:crazy:
Det kändes repsektlöst bara.

Men jag kan också dra till sånt jag ångrar ibland, så ingen sten i glashus, vi är bara människor, trots allt, allihop.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 507
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp