hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

B

BeastieBabe

Här i veckan fick jag en 175 cm hög valack att rida på lektionen, satte på benskydd och sadlade (efter borstning och kratsning givetvis) och när tränset kom fram skulle han inte bli tränsad, han skulle rycka upp huvudet och inte vara med alls nå mer..

så jag satt två fingrar mellan ganasherna och tvingade honom att hålla upp huvudet, första 5 sek var han neutral, sedan blev han orolig, det var juh inte bekvämt det där, försökte böja halsen och komma bort, men jag hängde efter.. och så stannade han till igen och jag släppte ner honom, han ryckte inte upp huvudet utan lät sig snällt tränsas..

tilläggas bör även att jag red denna häst veckan innan och då var det hängkamp innan jag tillslut fick på tränset..

den här lösningen var mycket bättre..

trilskas hästen så ska den veta att det blir jobbigare än om den bara gör det man ber om..

Sv: hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

I mina ögon verkar det som at han(?) snarare har obehag av tränset.
Men med tanke på att han var lektionshäst och inte din så kan det förstås vara svårt att göra något åt det. :crazy:

Har du pratat med personal på stället om det?

hästen har inget obehag av tränset..
dock vet jag att just detta är ett mycket vanligt förekommande problem.. att hästen drar upp huvudet vid tränsning dvs..

Jag lär mina hästar att sänka huvudet till min nivå för att slippa stå på tå och tränsa. Hästen är iof bara 163, men jag är bara 151 så skulle han vilja komma undan så kan han. Men han sänker huvudet mot tränset och öppnar munnen för bettet. Jättesmidigt!

Det finns en del hästar på ridskolan där jag rider som också älskar att slå upp huvudet när man ska tränsa. Fast jag är ju så pass lång att jag når dom även när dom står med huvudet i taket. Men visst r det jobbigt.

Sån är min dam också, åt det hållet i alla fall. Jag behöver bara säga "Gaaaapa" så öppnar hon munnen så jag kan sätta in bettet.

jo, och det är juh för precis dom hästarna, ridskolehästar med små-olater mot elever som inte satt sig i respekt (inte så lätt när man inte har lång tid på sig innan lektionen jämt)
jag vet flera andra som gör likadant och nu ska dom få lära sig att mig gör man inte så emot :devil:

skojjar bara, jag är snäll egentligen, bara bestämd och listig..

Det är ju faktiskt en jättebra idé :) fram för mer sånt!

ja, det finns nog en hel del tips i gamla trådar också.. man kanske borde skriva en bok?
"Bukefalos Stalltips" :idea:

detta är ju som ni säger sånt typiskt ridskolehäst olater, att dra upp huvudet vid tränsning. mga har ju med tiden kommit på det att "drar jag upp huvudet så kanske de inte når upp till det o jag får då en längre tid att stå o hänga i spiltan/boxen". sånna här olater får man ju oftast tyvärr inte bort föränn de kommer till en privatägare som kan säga till den på ett bra och smidigt sätt (som det att man tvingar den att ha huvudet däruppe tills den slappnar av). med tanke på att inte ens hälften av ridskoleelever vet hur man ska göra när hästen gör såhär, utan springer och hämtar en längre person, så är det tveksamt att din ridskolehäst kommer sluta med den:crazy: men ett sätt är ju att skriva en lapp och ha vid dens "plats" där det står hur de ska göra ifall hästen gör si och så. som ditt lilla tips där som du gjorde, mkt smidigt faktiskt:D

later/thea:bump:

säger som nån tidigare redan sagt. lär den att sänka huvudet ( finns mer om de på NH tråden) . .då kmr det gå mkt lättare :rofl:

Corban skrev:
säger som nån tidigare redan sagt. lär den att sänka huvudet ( finns mer om de på NH tråden) . .då kmr det gå mkt lättare :rofl:

Ja, det är ju så lätt på en ridskolehäst men rider två gånger per termin :smirk:

Varför inte använda godis? Då lär den sig att den får nått gott, även om den tycker det är obehagligt. Har jag fått lära mig och det fingerar jätte bra!

jaha, tihi, så man skla lära en ridskolehäst att alltid sänka huvudet för ALLA personer? ALLA hästar är självständiga och utnyttjar situationer, SPECIELLT ridskolehästar.. eller menar du att ridskolehästar ska knäckas psykiskt och vara som död? tänk innan du skriver..

den gången hästen inte vill ha godis då?

godis bör man ALDRIG locka med varken när man lastar, hämtar i hhage eller något annat..
dock kan man ge det som belöning när hästen är inne i transporten/fångad i grimmar och har tränset på sig.. men som sagt, aldrig som lockelse..

Är det rätt att göra en häst illa för att få igenom sin egen vilja?

I mina ögon är det inte det.

Undrar hur man kommer på en ide att göra hästen illa på detta sätt? Det kan ju inte vara en slump.

:confused:

BeastieBabe skrev:
Här i veckan fick jag en 175 cm hög valack att rida på lektionen, satte på benskydd och sadlade (efter borstning och kratsning givetvis) och när tränset kom fram skulle han inte bli tränsad, han skulle rycka upp huvudet och inte vara med alls nå mer..

så jag satt två fingrar mellan ganasherna och tvingade honom att hålla upp huvudet, första 5 sek var han neutral, sedan blev han orolig, det var juh inte bekvämt det där, försökte böja halsen och komma bort, men jag hängde efter.. och så stannade han till igen och jag släppte ner honom, han ryckte inte upp huvudet utan lät sig snällt tränsas..

tilläggas bör även att jag red denna häst veckan innan och då var det hängkamp innan jag tillslut fick på tränset..

den här lösningen var mycket bättre..

trilskas hästen så ska den veta att det blir jobbigare än om den bara gör det man ber om..

När jag vänjer mina unghästar vid träns har jag havre i samma hand som bettet, så de förknippar tränset med ngt trevligt. Alla har blivit jättesnälla att tränsa, vem som helst kan tränsa dom (utan havre, såklart). Brukar även alltid hålla handen över nosryggen så att hästarna inte får nån chans att köra upp huvudet. Däremot tvivlar jag på att det är ngn bra lösning att göra hästen illa när den kör upp huvudet, eftersom den förmodligen inte kör upp huvudet för att säga "haha, du når inte att tränsa mej, din kortis", utan snarare för att den tkr att det är obehagligt att bli tränsad. Och inte blir det väl behagligare för att du straffar honom?

Tja, varför skulle det vara en omöjlighet att göra det på ett humant sätt? Det finns så många olika saker som hästarna uppfostras till att göra oavsett vem som handskas med dem för tillfället, så det är klart att det går att träna tränsning också. På min ridskola behöver man inte bråka med hästarna för att tränsa dem, inte ens de som kan vara riktigt tjuriga i boxen och som försöker testa en.

Lärde min häst att sänka huvudet när man trycker bakom öronen och säger " ner" jättesmidigt när han sänker huvudet och tar bettet:) Hästen är trots allt 180 hög så är en viss fördel om han inte höjer huvudet:D

hur vet du att hästen inte har obehag av tränset?

jag har tex en nu 5 årig hingst på 174 som var inriden när hankom för 2 år sedan..han ville int eheller,vände in huvudet i hörnet,uppmed huvudet osv.

när jag iakktagit honom lite så kollade jag med raskunnigt folk o kom fram till att de förmodligen inför visningarna öronbremsat och rakat i öronen eller bränt bort håren(jodå,det är rätt vanligt)

dessutom hade hästen ont i h has trots veterinärintyg på frisk häst,problem med att böja sig åt höger och då tandproblem på h sida.

jag träande bort själva problemet med tränsningen genom operant betingning och det gick så långt att antingen fick jag tränsa eller så fick min personal sitta på en stol-då var de mindre hotfulla.
de kroppsliga problemen togs om hand och vi "öronvande" hästen..
idagär han extremt kelig o tar alltid ner huvudet då jag inte kan stå upp och höja armarna,de får helt enklet hjälpa till..förra våren dock så började det återigen..eftersom jag vet att hästar inte brukar protesttera om de inte har något att klaga på så kollade vi honom minutiöst...tandömsning..han blev tränad i grimma och var nöjd med det.

Det går alldeles utmärkt,och fortare,att tala om för djuret vad önskvärt beteende är o vad det tjänar på det än att straffa bort oönskat betende.
dessutom så kan sånt här vara en nyttig läxa i kommunikation-hästen försöker meddela något-men vad?

Thina

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·
M
Hästhantering Jag är en tjej på 175 cm som rider på de stora hästarna på ridskolan. Nu är det såhär att det är 5 st hästar som jag ren ut sagt är...
Svar
19
· Visningar
3 238
Senast: QRST
·
H
Ridning Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama