japp man kan ramla på en och få in den i buken och flisas så veterinären får stå hela kvällen och plocka flisorDet är hundra procent omöjligt att städa naturen. Och stickskador kan hästen få av en gren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
japp man kan ramla på en och få in den i buken och flisas så veterinären får stå hela kvällen och plocka flisorDet är hundra procent omöjligt att städa naturen. Och stickskador kan hästen få av en gren.
Hastar som ar galopptranade bara gatt lop innan har ofta valdigt dalig egen balans. Det tar ett tag innen de ovat upp den. har hon dessutom statt hos en tranare kanske hon bara gatt i grushage och inte fatt lara sig ta vara pa sin kropp i naturen.Jag tolkar TS som att hästen inte mår bra av boxvila och sjukhage och att man därför kanske kan behöva avliva om det fortsätter i samma spår som tidigare.
TS: Min häst har också varit ganska otursdrabbad och behövt boxvila flera flera gånger. Nu är hon äldre än din och därför är beslutet kanske lite enklare plus att jag har haft henne i åtta år, men när hon skadade sig senast (samma inflammation som tidigare gånger) sa veterinären att det förmodligen skulle gå att behandla men vi kom gemensamt överens om att det inte var värt det eftersom hon inte mår bra mentalt av att bara stå i box och pytteliten hage. Hon fick därför gå i pension och står nu på en stor lösdrift och bara är häst.
Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan februari men har (tyvärr) knappt hunnit rida henne alls då hon skadar sig hela tiden... små sår men även ”stora” skador. Började ca 1-2 veckor efter jag köpt henne, sticksår i v.f. Ca 2 månader konvalescens och sedan igångsättning. Hade henne igång och påbörjade inhoppning under sommaren.
Avbrott ca 2 veckor under sommaren pga ett stort sår vid sadelläget... sedan igångsatt ett par veckor igen och fortsatte med utbildning+inhoppningen. I slutet på september så blir hon halt efter en skoning, men visar sig vara en liiiiten senskada. Kunde påbörja rehabilitering direkt, dvs 8 veckors skritt, 4 veckors trav och sedan börja med galopp+rida på ridbana (böjda spår). Köpte ett par skydd till henne att ha på frambenen i hagen.
Har nu kommit cirka 6 veckor in i rehabiliteringen och idag upptäcker jag att hon har fått ett sticksår h.b. Och är jättesvullen.. dvs skadad IGEN! Inte ens hunnit bli friskt från förra skadan ännu... pust...
Detta är min första egna häst, men haft flertalet foderhästar och sköthästar förr, samt gick ridsport på gymnasiet och har hästskötarexamen därifrån.
Hon går på lösdrift och tror inte hon hade trivts med att vara inne på nätterna då hon som sagt har en del energi som hon inte får utlopp för.
Jag har kanske kunnat rida ordentligt på henne 2 månader av dem cirka 8 månaderna jag ägt henne så både jag (och sambon) börja tröttna på att det känns som att man går i en uppförsbacke utan slut.
Provade ut sadel och köpte en sprillans ny i juni/juli, hade hoppats kunna åka på lite träningar o nån pay&jump nu på hösten.
Köpte häst för att kunna träna och tävla på en lagom nivå (max 120 hoppning) så har alltså inga elit mål med min ridning men vill komma igång och träna, så trött på det här nu.
Ska köpa skydd till bakbenen med, sen Vet jag inte vad jag mer kan göra om hon fortsätter skada sig. Hon skulle ju inte funka som sällskapshäst heller pga att det är i hagen hon lyckas skada sig...
Hur hade ni gjort?
Var går gränsen för hur mycket ”skadad” en häst ska va innan man kan ta beslutet att ta bort den?
Tycker synd om henne om hon ska gå och ha ont/vara skadad hela tiden, det är inget värdigt hästliv i mina ögon. Inte heller att ställa henne ensam i en liten platt grus/gräs-hage är något alternativ.
Ingenstans, såklart. Men att städa bort allt potentiellt farligt innebär ju att städa bort även stenar, träd, buskar osv. Och såklart andra hästar. Så jag håller helt enkelt inte med om att det måste vara ägarens fel att hästen blir skadad, det måste inte vara någons fel, utan kan helt enkelt handla om olyckor.
Been there, done that. Vi har som sagt en stenmur mellan två hagar och där tyckte mitt odjur att det var fiffigt att befinna sig.
Visa bifogad fil 21386
Alla har kanske inte råd o slå upp trästaket överalltAv ren självbevarelsedrift håller jag sådana skadebenägna hästar som beskrivs i trådstarten i plana, kala hagar till de har tillräckligt med balans och kroppskontroll att klara ut annan terräng. För jag tycker det är viktigt att kunna träna dem till just den kroppskontrollen och de musklerna , vilket inte går om hästen hela tiden är skadad. Det innebär INTE frimärksstora hagar utan kompisar.
Fast det är är väl ändå Finn Fem Fel? Problemet här är ju att hagarna inte är dimensionerade för hästar vad gäller staketen. Problem hade inte funnits med riktiga staket.
Alla har kanske inte råd o slå upp trästaket överallt
antagligen eller väldigt mkt berg i marken plus vid många minus funkar strömmen sämrefast vanliga stängselstolpar som står rakt hade räckt. Antar att det var ovanligt mycket snö som gör staketet låga.
Polarband.antagligen eller väldigt mkt berg i marken plus vid många minus funkar strömmen sämre
Funkar säkert toppen.Det ser dock lite farligt ut att fastna iPolarband.
antagligen eller väldigt mkt berg i marken plus vid många minus funkar strömmen sämre
Hagarna på bilden ser betydligt farligare ut än ett fungerande elstängsel.Funkar säkert toppen.Det ser dock lite farligt ut att fastna i
jag uppfattar att det ser lågt ut för att hästen står uppe på stengärdet. Sen är man nyfiken på hur den kravlade sig dittJo fast, staketet är väldigt lågt? det har inte med minusgrader att göra.
som sagt hade varit intressant hur den kom ditJag skulle hellre ha ordentligt stängslat än riskera att hästen skadar sig på ett stengärde.
På vilket vis då?Funkar säkert toppen.Det ser dock lite farligt ut att fastna i
Det är väl bättre med ett bra staket det åker ju bilar även på mindre vägar. Ex staketet på bilden är ju både dåligt uppsatt och ser ut att vara av mindre bra kvalitée.som vi bor , dvs flera mil till större väg föredrar jag om tråden går lätt av än att den fastnar och gör skador.
Jo de är bredare och då är min uppfattning att de inte går av lika lätt direkt plus att alla småtrådarna i kan ge skador om de lindar sig in runt benen.Så är min erfarenhetPå vilket vis då?