Jag har en 7 åring (Bravour - Chapman- cornet Obolensky) som är en riktig olycksfågel.
Inköpt som 3 åring med mål att rida minst msvc/msvb. Inridning går klockrent. Hösten när han är fyra börjar det. Reds in i augusti - oktober året han fyllde fyra (stor häst som behövde extra tid). Alltid varit extremt explosiv och går omkull i hagen. In på klinik och skada i bäckenet påträffas. 6 månaders vila och rehabilitering. Utvecklar artros i SI-led samt ileosakralled. Fungerar fint ändå. Under året han fyller 5 hinner vi starta lite tävlingar med goda resultat och fina ord. Årsskiftet 5/6 år kommer han in från hagen och är påtagligt ”irriterad”. Hittar inga sår, ingen hälta eller värme/puls. Åker ut morgonen därpå och hästen är fortfarande irriterad. Hittar fortfarande inget konkret. Får inte röra ena bakbenet öht och han börjar mata sparkar efter mig. Veterinär tillkallas och blir ganska omgående remitterad akut till klinik. 13 cm lång spricka och bensplitter i bakknä (missade precis leden, tack!). 4 månaders rehabilitering, inre blödning och lite komplikationer senare friskförklarad. Rids igång försiktigt och flyttas till lösdrift. Hästen blir harmonisk och inte lika explosiv i hage/tillfreds. Under hans 7 år är vi bra igång, tävlar och är påväg till MSV. Äntligen lite medvind. Hästen känns piggare och fräschare än någonsin. Rids ca 4-5 dagar i vecka och varav 2 är uteritt och 1 är tömkörning. Dvs. maximalt 2 dagar dressyr/vecka. Regelbundna besök hos massör, kiropraktor och veterinär för hålla koll på kroppen. Allting ser super ut. Tills nu. Magkänslan sa att något inte stämde och efter röntgen, ultraljudat och böjt hela hästen upptäcktes ökad ledvätsks bakknä. Artrit. Nu är vi inne på vecka 3 av 4 innan återbesök. Mellan dessa skador har vi haft hovbölder, sårskador och lite sånt.
Vår och veterinärernas slutsats, en stor häst som tyvärr är väldigt explosiv och ranghög varav han blir lite blockerad och skadar sig själv. Nu har vi hittat en lösdrift där han trivs, är lugn och harmonisk så hoppas han växer upp och landar. Vad vill jag få fram av detta då? Jo, 8 månader är ingenting.. vissa hästar är klantigare än andra och kräver mer tålamod. Vi har nog varit skadade 2,5-3 år av de 4 vi kamperat ihop
.