Hästen är plötsligt lättskrämd och drar

Tomaten

Trådstartare
Hej! Jag har en 20-årig valack som har varit ridskolehäst i 13 år innan vi köpte honom för två år sedan. Förut varit lugn och avslappnad när man red, inte slö men inte heller för på. Hetsade inte upp sig i onödan. Det ända han blev ordentligt rädd för förut var kor, då blåser han och försöker springa bort från det men det har gått bra om man leder honom.

Han vilade hela december pga hovböld och vi satte igång igen i januari. Sen dess har han nästan varje gång jag rider varit spänd, lättskrämd, drar iväg i galopp när han blir rädd och kastar sig framåt och åt sidorna. Det är som när han ser en ko fast det nu är för allt.

Jag rider mest ut i skogen/på vägar eftersom vi inte har någon ridbana i närheten men också på någon åker ibland när det känns som det behövs.

Nu har han blivit så spänd och skrämd att jag knappt kan göra en volt i skritt utan att han blir rädd för något och springer/kastar sig undan.
Det brukar gå att få stopp ganska fort men ibland blockerar han helt. Jag har också provat att leda på de ställena han blir mest rädd och oftast är det samma sak då.
Självklart är hästar som dom är och hittar på bus och är lite fjantiga ibland men nu känns det som att jag plötsligt har fått en helt ny häst och det känns inte som olydnad då hela han förändrades så plötsligt?
Jag ska självklart kolla upp så att han inte har ont någonstans eller om utrustningen inte passar men har någon några tips och råd?

Sv: Hästen är plötsligt lättskrämd och drar

Tycker det låter som överskottsenergi. De kusar som jag vet har ställts av en tid under vintern är likadana nu. En kombination av energi, fällning, väderlek. Hur uppför han sig om du longerar honom innan ridning? Blir han lugnare när han är trött? Annars kanske du kan tömköra honom ute tills han varvar ner och blir trygg i rutinerna igen. Samma runda till att börja med, så får han spöka av sig där. Brukar funka bra att rida den med samma känsla från ryggen sedan tycker jag.

Har också tänkt att det är överskottsenergi och har försökt rida, gått på promenader och longerat så mycket jag har kunnat (sena skoldagar) men han blir nästan värre för varje gång.
När jag har longerat springer han på väldigt mycket i traven, är okoncentrerad och i galoppen kastar han sig bakåt och stannar och blåser.
Antagligen är det överskottsenergi fast jag tycker han borde kunna röra sig lite extra i hagen själv vilket han inte gör :p

Har synen försämrats? Vi har en häst som beter sig liknande och den har konstaterats nästan blind på ett öga.

Min kolugna häst blev plötsligt lättstressad och lättskrämd när hon hade ont. Men det har du ju redan tänkt på.

Vad får hästen för foder? Har du ändrat något i hans miljö?

Jag hade kollat upp hästen ordentligt veterinärt för just det där att de börjar skygga för saker de inte brukar skygga för brukar bero på att de inte trivs och mår bra av någon anledning. Det kan både vara foder, utrustnings och smärtrelaterat.
Börja med att kolla sadeln. Kanske ligger den inte bra längre efter vilan? Kanske har han tappat muskler så att du behöver en pad under tills han har musklat sig igen?
Får han havre eller vetekli? Det kan sätta sig i huvudet på vissa hästar. Även om han har ätit det tidigare så kan det vid igångsättning helt enkelt bli för mycket.
Har bölden verkligen läkt ordentligt och har han kanske avlastat så att han har fått ont i musklerna utav det? Be en veterinär kolla igenom hästen och kolla då också synen och tänderna extra noga för han kan ha fått problem med tänderna under vilan vilket gör att han hela tiden känner obehag vid ridningen. En hake som ligger och skaver är inte skönt och kan orsaka sår i munnen. Det kan också vara så att han börjar se dåligt. Det kan komma snabbt. Jag vet en häst som från en dag till en annan började skygga för allt, till och med för stalldörren han hade gått ut och in igenom så många gånger.
Kanske en ordentlig massage eller en genomgång av en equiterapeut är det som behövs om du inte hittar något annat fel men innan dess måste hästen vara kollad av en veterinär.

Lycka till och hoppas att det är något som är enkelt åtgärdat :)

Gamla hästar kan drabbas av alla möjliga saker.
Det mest uppenbara är ju att de kan ha ont.
Men de kan även få synproblem eller bli dementa.
Samt få problem med ämnesomsättningen.
Insulinresistens t.ex. - flyger på sockret.

Vi höjde havren då han blev ganska smal för några månader sen, men vi halverade den igen när han blev spänd och överpigg. Eftersom det inte hjälpte tog vi bort ännu mer men hittills har det inte blivit någon förändring av det. Han får också betfor och soya.
2 olika hovslagare har kollat på hovarna sen han hade bölden och sagt att den har läkt men det kan såklart påverkat honom ändå.
Men vi får helt enkelt låta veterinären kolla igenom honom och hoppas vi hittar det.
Tack för alla tips! :)

Varför får han betfor och soja? Har ni dåligt hö?

Vi höjde havren då han blev ganska smal för några månader sen, men vi halverade den igen när han blev spänd och överpigg. Eftersom det inte hjälpte tog vi bort ännu mer men hittills har det inte blivit någon förändring av det. Han får också betfor och soya.
2 olika hovslagare har kollat på hovarna sen han hade bölden och sagt att den har läkt men det kan såklart påverkat honom ändå.
Men vi får helt enkelt låta veterinären kolla igenom honom och hoppas vi hittar det.
Tack för alla tips! :)

Detta är inget påhopp alls utan jag undrar bara. Varför höjer man havren om en häst blir smal? Bättre att ge lusern eller lite olja. Har aldrig hört att havre ska hjälpa mot tappat hull. Ge lusern och ta bort havren, ge ordentligt med hö/ensilage och minska betforn men ge lite betforvatten på maten så magen hålls igång.. En äldre häst behöver ofta mer hö än en yngre och det är viktigt anser jag att man hjälper dem att hålla hullet..
Inte konstigt hästen blev på tårna om den fick mer havre... Min häst är väldigt känslig för havre och får ingen havre alls och är super med det.

Som många andra också nämnt kan det vara hans syn som orsakar problemen, det var det första jag tänkte på när jag läste din beskrivning om att han förändrats så plötsligt. Så jag skulle kolla upp det. Du kan kolla själv med att lysa in i ögonen med ficklampa, syns där något grått/ser de dimmiga ut eller annorlunda ut? Du kan också föra handen mot ögat från olika ställen och framför ögat och se om han varje gång blinkar. Det är dock svårt att se själv, så bäst skulle ju vara om veterinären kollade honom. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka