Sv: "Hästen är NH-Tränad"
Jag har precis lagt ut en annons där jag skrivit att jag söker en medryttare till mina "nh-hanterade" hästar, varför har jag skrivit så? Inte för att det inte skulle finnas andra hästar som är precis lika väluppfostrade, utan att det kalla NH. Men JAG vill att de som hör av sig ska vara öppna för alternativ, för att tänka, för att söka nya lösningar utanför den traditionella svenska ridningen, som ju i mångt och mkt ngn stans korsar sin väg med så kallad NH, eller alla andra dicipliner...Men för mig blir det ett mått på öppenhet nästanpå. Så när JAG skriver NH, då menar jag att hästen är cool, står stilla när jag begär, låter sig tränsas genom att sänka huvudet, står still när jag sadlar, står still när jag sitter upp. Stannar när jag vill. Och när jag är på backen så flyttar han/hon för tryck, springer inte över mig och för den delen tycker mkt om att vara med mig för att vara med mig betyder inte att jag kör skiten ur hästen. Det är NH för mig, för när jag ställde frågor precis överallt för HUR jag skulle göra, eftersom jag var total nybörjare, så fick jag inga svar. Vet inte sa folk. Mmen varför gör hästen så? Vet inte sa folk. Men i NH-litteraturen och i allafall en clinic så fick jag plötsligt berättelserna. Så här funkar du och så här funkar hästen. Jag antar att jag är ett bra exempel på läraktig elev, som ni som undervisar, några som läser det här i alla fall, vill ha...
Så jag måste faktiskt hålla med Annti att syftet med hela NH är ju att hästen funkar, inte de andra små uppvisningarna. Men sen ska det ju sägas att jag mött/möter folk som inte kallar sin hantering NH, men som i alla fall har glada, lyssnande, väluppfostrade hästar.
Men för mig som nybörjare, funkar det som pedagogik!