"Hästen är NH-Tränad"

Sv: "Hästen är NH-Tränad"

Nånstans tidigare.** ????

Bättre kan du du...det har jag aldrig någonsin skrivit...för det är inte sant.

Däremot avskyr han andra hingstar o valacker....men jag har inte hjärntvättat honom och hans natur......

Nu tror jag inte att hingsten som mosade polly var namngiven så om det inte var nutte så framgick inte det.
Hurvida nutte betäcker lungt eller våldsamt har liksom ingen betydelse i sammanhanget då hans existens dök upp först senare.
Men om vi återvänder till nutte. Så är det så det ska se ut.
Det är dit som hästägare ska ta sina hästar. Det är det som är syftet med NH.
Inte att gå på pallar.
Inte att vifta med rep.
Inte att framföra sin guru som den enda.
Inte att hävda att just "detta" rep är den bästa.
För vad hästhantering är att få alla hingstar att betäcka som nutte.
Dom hingstar som inte är träningsbara mentalt ska direkt ner i hundmatsburken.
Och lustigt hur folk exploderar när de får lite mothugg :)

Ja serru...man ger sig inte på min Guldgosse ostraffat :devil:

*martha som faktiskt godtar detta som "ursäkt" :p "

Jovisst...det där ser ju bra ut...men för min hingst är detta bara en engångsföreteelse...och jag tror faktiskt att han skulle klara av likadant som din...men när man inte VET hur dom kommer att bete sig är det bara dumt att chansa med en orutinerad hingst och dessutom ett sto som aldrig blivit naturligt betäckt förr....

Jag gör inga chansningar på saker jag inte har erfarenhet av...det är ung lika dumt som att köra lopp med en knappt inkörd häst.

Snygg hingst du har ..by the way :D

Håller med Martha..snygg hingst du har där på bilderna.

Angående krav om hur dom skall uppföra sig så har du och jag lite olika underlag att arbeta med.

Vi får till oss ett par bestående av ett stycke brunstigt sto och ett stycke tänd hingst.
Båda är helt främmande för oss.
Hingsten är här när han betäcker..alltså högst 7 dagar eller nåt.
Stoet är kvar till första ultraljud.

Vi lär inte känna dom på så kort tid..
Framförallt inte stoet.
Det är ju som bekant hon som står för skadorna på hingsten.

Det vore, med råge, oansvarigt av oss att betäcka med din metod då.
Men om vi tar Wibrantus, som bott hos oss i många år, och använder ett sto, som vi väl känner så är det inga problem att göra som du gör.

Skulle tro att du inte tar en helt främmande hingst med en fölmärr som kanske tjänat in 3-4 miljoner kronor (och har ett ganska högt värde) och kör din metod..
Eller vet du exakt var du har båda efter ett dygn??

AM

Tänk om dom kom till dig färdigtränade istället.

Det skulle göra vår tillvaro i många fall lite enklare.
Men det är ju så i denna hästbranch..
Och för varje motgång så har man lärt sig något..

Fast fölmärrar ÄR påhittiga och idérika.. :idea:

HAr igentligen aldrig förstått denna konstiga attityd mot hingstar som många har.
För mig och även min gubbe, som dagligen hanterar "båda sorterna", ser vi en tydlig "mental" status som är olik..
Stoet ÄR en ifrågasättare som oftast vill ha sista ordet.
Hon har åsikter om sina grannar, om maten, om vem som skall gå ut först eller sist.. Hon ska borstas här men inte där..på måndagar.. :D

Hingsten är mer känslig och helt klart mer ärlig. Dom visar att den gillar jag och den kan fara åt h-e.
Dom har också lättare att kommunicera med folk. Vi tycker i alla fall att det är enklare att förstå vad hingsten menar och vill.
Hingsten är också MER känslig för orättvisor. Han tar väldigt illa upp om man gör fel.

AM

Stämmer rätt väl.
Egentligen är det bara där bondekulturen har hästar som stona används.
Säkert för att den kunde producera avkommor. Vilket var av vikt.
För ryttaren, krigaren var avkomman helt ointresant. Och skulle ha varit i vägen.
Har man jobbat tillräckligt många hästar så letar man inte efter en märr som ridhäst.

Då förstår jag varför min gubbe vill ha hela stallet fullt med fölmärrar.. :idea:
Bondekulturen på gården har gått i 5 generationer..fast det stod ardennrar och nordsvenskar i avelsboxarna förr... :D

AM

Kan vara svårt att bedriva avel utan ston.
En hingst räcker för hela stallets ston.
Ett sto gör mindre nytta i ett avelsstall fullt av hingstar.
Rätt enkel matematik.

Jassåjahaaaa...
confusedsquare.gif

AM ;)

Jag har precis lagt ut en annons där jag skrivit att jag söker en medryttare till mina "nh-hanterade" hästar, varför har jag skrivit så? Inte för att det inte skulle finnas andra hästar som är precis lika väluppfostrade, utan att det kalla NH. Men JAG vill att de som hör av sig ska vara öppna för alternativ, för att tänka, för att söka nya lösningar utanför den traditionella svenska ridningen, som ju i mångt och mkt ngn stans korsar sin väg med så kallad NH, eller alla andra dicipliner...Men för mig blir det ett mått på öppenhet nästanpå. Så när JAG skriver NH, då menar jag att hästen är cool, står stilla när jag begär, låter sig tränsas genom att sänka huvudet, står still när jag sadlar, står still när jag sitter upp. Stannar när jag vill. Och när jag är på backen så flyttar han/hon för tryck, springer inte över mig och för den delen tycker mkt om att vara med mig för att vara med mig betyder inte att jag kör skiten ur hästen. Det är NH för mig, för när jag ställde frågor precis överallt för HUR jag skulle göra, eftersom jag var total nybörjare, så fick jag inga svar. Vet inte sa folk. Mmen varför gör hästen så? Vet inte sa folk. Men i NH-litteraturen och i allafall en clinic så fick jag plötsligt berättelserna. Så här funkar du och så här funkar hästen. Jag antar att jag är ett bra exempel på läraktig elev, som ni som undervisar, några som läser det här i alla fall, vill ha...

Så jag måste faktiskt hålla med Annti att syftet med hela NH är ju att hästen funkar, inte de andra små uppvisningarna. Men sen ska det ju sägas att jag mött/möter folk som inte kallar sin hantering NH, men som i alla fall har glada, lyssnande, väluppfostrade hästar.
Men för mig som nybörjare, funkar det som pedagogik!

"NH-hanterad" säger, för den som är insatt, på ett ungefär hur du är som hästmänniska. Hur du vill att din häst ska vara och hur du ser på din hästs tillvaro. OM, det verkligen är NH alltså! I stort sett som du beskriver det, fungerar det här också.
Vilket innebär att det är du och jag som lärt NH och inte hästarna! :)

Jag känner 2 gamla hästkarlar, som alltid levt med sina hästar som jag försöker göra, och som hanterar dom på det sätt som jag vill och försöker. Utan att dom visste något om NH! För mig är NH-filosofin bland annat en väg tillbaka till dom kunskaperna.
Men jag känner även gamla "hästkarlar", som jag inte vill ta efter. :smirk:

De små uppvisningarna är exempel på, hur den som vill, kan gå vidare med sitt NH-hanterande. Själv nöjer jag mig också med att hästarna funkar och trivs samt att vi har ett tryggt liv allesammans.

LIA

Jo, jag håller med. Det är ju jag som försöker lära mig.
Hästarna kan det redan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka