"Hästen är NH-Tränad"

Sv: "Hästen är NH-Tränad"

Som jag sa som kan man inte ta ett ledarskap utan man får jobba fram ett.
Ge och ta men hästen ska känna sig trygg med att vara med dig du tar den ur hans naturliga flock när du rider ut och den.
Ledaren som finns i hästflocken kan inte längre skydda den mot alla faror.
Det är din uppgift att bli den andre ledaren när du håller på med hästen. I och med att du är en bra ledare kan du be din häst göra nästan vad som helst men tvinga den går inte utan våld.
Hästen ska repsektera dig och du ska respektera den.

Och att räkna med att folk räknar sunt förnuft som är enligt dig sunt är inte att rekommendera
Så vad är igentligen sunt förnuft??

Är det sunt förnuft att om min häst biter sönder andras täcken i hagen att jag ska betala det eller är dom hästägare som äger hästen med det sönderbitna täcket giriga??

Man kan inte läsa sig till Nh det är något man bara har i sig. Ett naturligt tänkande om att hur amn hanterar djur på deras språk
DJUR går på kroppsspråk, vi människor går på ord.
Jag behöver inte blåa upp mig och se farlig ut för att tala om för en männsiak att jag jag snart tänker slå den om den inte låter mig vara. Jag kan uttycka mig i ORD kan säga försvinn eller jag slår dig!

Men djur kan inte prata utan kan ENBART gå på sitt kroppsspråk kan man inte då som människa känna av djureens kroppspråk kan det bli rent utsagt farligt att hantera djur!

Om man tror att en häst som har öronen strukna bakåt kör svansen mellan benen och visar tänder tror att den vill bli klappad ja då ska man inte bli arg när man har en sönderslagen kropp!

Man måste lära sig förstå sig på hästen oki vad vill hästen med detta kroppsspråk måtro??
Vad kan jag ha gjort för fel hur är MITT kroppspråk?? Dom rikiga hästmäniskorna föds med egenskapen att förstå sig på djur dom anda får kämpa och försäka lära sig det via att gå på clinics hit och dit.
Visst det FINNS oerhört oseriösa NH:are som tror dom är gudar och tar fram sitt snygga ep viftar några varv hästen springer så kalrt runt urnt. Efter 30 minuter kan han sitta upp på hästen sin tidigare har slängt av alal.
Men tacka fan för amn kan sitta up på en häst som är totalt slut och nerbryten i psyket.
Inge svårt via det viset kan jag utan problem rida ALLL problemhästar efter 30 minuter...
MEN det är FEL VÄG att gå enligt mig!!
Mina häsatr skall kunna ridas för att dom VILL det och att man är kompisar

Synd att alla som oseriösa ska få svarta ner oss seriösa

Ledarskap har inte med vem som skall betala söndertuggade täcken att göra....sunt förnuft visar sig i slutändan med facit hur din häst beter sig...DET är sunt förnuft för MIG....spelar roll...jag tycker det verkar som att folk som "håller på med NH" ofta saknar den rätta feelingen....du skriver att man kan leka...vaddå leka...hästar är olika individer och dessa lekar får ju framföras olika i såfall beroende på vilken häst du hanterar...DETTA är sunt förnuft för mig....du kanske vill svänga med ditt grimskaft för att få din häst att backa...jag säger bara backa och petar på bringan....vad är skillnaden?? resultatet visar att hästen backar....

Att fatta VAD du gör med din häst visar på sunt förnuft...inte att du har gått på NH kurs....

Jag fattar inte det här du skriver om med repvifteri. Jag har aldrig hävdat att NH är repvifteri. Jag har bara sagt att det är ett pedagogiskt redskap. Att det sedan ingår i pedagogiken att hävda att det är en filosofi är väl mest för att ingen ska tolka det mekaniskt eller har jag fel? Men det ÄR ju ingen filosofi. Eller i såna fall. Definiera ordet filosofi!

"Repviftare" brukar vara det gänse skällsordet på oss obekanta, som säger att vi gillar och försöker leva NH.
Svara på mina frågor först, så ska jag svara på dina.

LIA

Morotsbiten skrev:
Man kan inte läsa sig till Nh det är något man bara har i sig.

Visst det FINNS oerhört oseriösa NH:are som tror dom är gudar och tar fram sitt snygga ep viftar några varv hästen springer så kalrt runt urnt. Efter 30 minuter kan han sitta upp på hästen sin tidigare har slängt av alal.

Men tacka fan för amn kan sitta up på en häst som är totalt slut och nerbryten i psyket.
Inge svårt via det viset kan jag utan problem rida ALLL problemhästar efter 30 minuter...
MEN det är FEL VÄG att gå enligt mig!!
Mina häsatr skall kunna ridas för att dom VILL det och att man är kompisar

Synd att alla som oseriösa ska få svarta ner oss seriösa

NH är något som man kan lära sig. Inte bara "något som man har i sig". Däremot kan det bli något man lever ut naturligt - men man kan absolut bli mer skicklig och utvecklas i det.

Beträffande att hoppa upp på hästar efter 30 minuter som ingen annan klarat tidigare, som du skrev, så behöver man inte "knäcka" hästen för att klara av det. Jag tror att det är någon slags "rid-myt" att hästar som blir villiga, (ofta efter att man flyttat fötterna på hästen, och knäckt grundorsaken till att hästen inte vill bli riden), ja, de hästarna måste vara knäckta. Detta eftersom ingen annan tidigare klarat av det ens av dem som har mer medaljer hemma på väggen. Man kan inte förklara det på annat sätt - alltså är hästen mentalt nedbruten. Hästen har en lugn attityd och är foglig - alltså är hästen knäckt...

Om det är en vettig NH-hanterare, eller annan hanterare för den delen, så kan man faktiskt ha lärt sig hur man är effektiv med hästar och vilka detaljer som "låser upp" hästen. Det är inte tiden som är det viktiga, även om det oftast är mer effektivt med att låta tid gå emellan (ställer gärna av hästen stunder och tider själv...) Det är vad man gör och kvalitén på det man gör.

Min erfarenhet av människor som gått på ridskola i många år fortfarande inte vet elementära saker som hur man lägger skänklar på sin häst, hur man lär in olika galopp, hur man hämtar en häst (som inte vill bli hämtad) eller hur man får en häst att stå still - utan att sätta upp den mellan två kedjor! Det är alltså inte alltid vår tid med hästar är effektiv fastän vi kanske har tusentals hästtimmar och många fina kurser i bakfickan. Har inte tiden varit effektiv så är det så.

Att ha en häst som dansar omkring på stallplan när man ska sitta upp - är det beviset på att man har en häst "som i alla fall inte är knäckt". Eller är det beviset på att man har en häst som inte vill vara partner och vän nog att släppa upp sin ryttare?

**Att ha en häst som dansar omkring på stallplan när man ska sitta upp - är det beviset på att man har en häst "som i alla fall inte är knäckt". Eller är det beviset på att man har en häst som inte vill vara partner och vän nog att släppa upp sin ryttare?**

Det kan helt enkelt vara så enkelt att den aldrig LÄRT sig att stå stilla...eller att det gör ONT....allt har inte med ledarskap att göra....

Senast ändrad:

Ja, men om man lär hästen att stå stilla, knäcker man inte hästens vilja då?

Har sett mycket av begreppet "knäcka hästen" och förstått att många tänker att en lugn och samarbetsvillig häst, som är NH-tränad vill jag tillägga, är en knäckt och kuvad häst. Det är inte sant! Det är det jag är lite ironisk och menar. Om man minsann använder sitt sunda förnuft och "vanlig hantering" och får en häst som samarbetar är det en "väluppfostrad häst".

Självklart kan en häst ha ont...jag hävdar dock, helt ovetenskapligt men efter det jag sett av hästar/människor, att de flesta problemen hänger på relationen...

Nej, de flesta problem som en människa har med sin häst har med att hästen har ont någonstans. Det måste man alltid utesluta innan man går över på "uppfostran".

Sen att man knäcker en häst genom att utföra en sk "Join up" är ju löjligt. Jag har aldrig sett en häst bli helt apatisk och ointresserad av omvärlden (dvs knäckt) av en Join Up. Jag har inte heller sett hästar vara rädda och nervösa efter en Join Up, snarare tvärt om. Men det finns säkert de som gör Join Ups helt fel med...

Jag har faktiskt aldrig sett någon i en Join Up driva hästen i galopp varv efter varv tills den är helt slut och sen inte kan göra motstånd, vart får människor detta ifrån?? Jag skulle gärna vilja veta?

Jag praktiserar själv Join Ups med mina hästar då och då, och inte fan blir dom knäkta av det.

Sweet skrev:
Nej, de flesta problem som en människa har med sin häst har med att hästen har ont någonstans. Det måste man alltid utesluta innan man går över på "uppfostran".

Då skulle jag tro att de flesta hästägare skulle behöva slakta sina hästar så dåliga som de måste vara... :rofl:

...ont - så därför är de svåra att fånga i hagen?
...ont - så därför måste man sätta upp dem mellan två kättingar för att kunna sadla den...
...ont - så därför vänder den baken åt en eller hugger åt en i boxen
...ont - så därför bockar den när ryttare sitter upp...

Ja, kanske är det så? Men då måste det betyda att jag har någon slags medicin som jag omedvetet ger hästarna eftersom de blir "botade" efter en stund med mig...

NH-är inte bara "uppfostran". Det är mycket "love and care" också...vilket botar mycket i själen om inte annat...

Jag har faktiskt aldrig sett någon i en Join Up driva hästen i galopp varv efter varv tills den är helt slut och sen inte kan göra motstånd, vart får människor detta ifrån??
Jag har sett det. Av en person som för länge sedan sade sig syssla med NH, men som numera bara har förakt till övers för dom mesiga (dvs, ej macho!) metoderna. Och alltså gör som du beskriver. Såg det med egna ögon för något år sedan, plus att kompisens häst råkade ut för det i samband med en clinic. Kompisen bröt iofs innan det gick alltför långt.

Jag gör det också någon gång ibland, men max 1-3 varv i lugnt tempo. Om det nu kan kallas join-up?

Sweet! Grejen är att hästarna får ont just när dom ska hanteras/sadlas/rids osv. ;)
Allvarligt, så håller jag annars med om, att första steget med en konstrande häst, är att kolla så den är frisk. Verkar allt OK, så återstår det mentala, dvs både hos hästen och ryttaren och dom emellan.

LIA

Tee Showah skrev:
Då skulle jag tro att de flesta hästägare skulle behöva slakta sina hästar så dåliga som de måste vara... :rofl:

...ont - så därför är de svåra att fånga i hagen?
...ont - så därför måste man sätta upp dem mellan två kättingar för att kunna sadla den...
...ont - så därför vänder den baken åt en eller hugger åt en i boxen
...ont - så därför bockar den när ryttare sitter upp...

Ja, kanske är det så? Men då måste det betyda att jag har någon slags medicin som jag omedvetet ger hästarna eftersom de blir "botade" efter en stund med mig...

NH-är inte bara "uppfostran". Det är mycket "love and care" också...vilket botar mycket i själen om inte annat...

I alla de fall du skrivit så JA, i många fall har hästen ont. Vill inte fångas i hagen för att den vet att den kommer tränas/bli riden då och då tar hästen det säkra före det osäkra och låter sej inte infångas. Likaså om den inte vill gå på en transport - inte konstigt om hästen är van att åka och tävla/träna och för dagen inte är fräsch.
Hästens sadel kanske gör ont så den inte vill sadlas eller så sammanknippar den ridning med något som gör ont, den kanske har spänningar i kroppen som gör att man inte får borsta eller ta på den utan att vara mjuk och försiktig, förstår inte människan det så självklart kan en häst börja hugga och sparka i boxen, och dunsar ryttaren ner i ryggen eller om sadeln sitter dåligt - klart att hästen kan bocka.
Men det här är bara ursäkter för hästen, å andra sidan, fixar man BARA till den psykiska biten och får hästen att lita på sin människa, bli lugn och sluta med ovanorna, ja då lär dom komma tillbaka så fort hästen känner av samma obehag som startade det hela - dvs i många fall smärta. Då är vi bara elaka om vi antar att hästen är ouppfostrad eller felinlärd när den protesterar och så fort hästen slutar säga till blir vi nöjda och slutar söka efter orsaker.

Ovanorna KOMMER med andra ord ofta av att hästen har ont eller känner starkt obehag. Är man säker på att hästen inte längre har ont utan bara brister i respekt och har en dålig ovana, ja då kan man lösa det enbart genom hanteringen, annars håller jag med Sweet om att man måste utesluta att hästen gör saken av smärta FÖRST, så man inte bara knäcker hästen till att inte säga till.

Så du tror (och hävdar?) att NH gör att hästens allmäntillstånd ignoreras? Aldrig! Den NH-inriktningen går inte jag i alla fall! Tvärt om blir man mer uppmärksam på avvikelser från det normala i hästens rörelsemönster och uppträdande. SJÄLVKLART märker man om hästen mår dåligt fast man håller på med NH! :eek:

Men det är HÄSTAR - BYTESDJUR som vi har att göra med! Klart att de reagerar på oss när vi gör vissa saker - vi befinner ju oss på andra sidan näringskedjan! När vi går rakt på hästen för att hämta den i hagen beter vi oss som rovdjur som jagar - inte konstigt att vi emellanåt trycker på hästens "instinkts-knappar" och får en bytesdjursreaktion! Konstigare än så är det inte i de flesta fall!

Faktum är att folk sätter fast hästar mellan två kättingar på stallgången för att de inte litar/vågar/orkar ge sin häst utrymme! Vi är rovdjur och vill HÅLLA FAST - något som hästar instinktivt vill ta sig undan. Om man ger hästen frihet tror man att man förlorar kontrollen, något som man tror att man har nära hästen med mycket bett/hjälptyglar/spön och sporrar.

Hästar är hästar och inte människor - det är den största insikten med NH! NH är inte "HK" (Häst Kuvning) som några som studerat NH "noga" med kikare från en tall 100meter bort verkar ha dragit som slutsats.

Skulle du rekommendera mig att ha lösa hästar bara för "att kunna visa för alla andra vad jag kan" När jag har fiftyfifty hingstar i stallet?? Skulle du kunna med gott mod förklara för de hästägare som ev blir drabbade för att jag skulle driva med nåt dyligt??

Sen vet jag inte vad ni har för klaustrobiska djur som inte kan stå i kättingar utan att få panik....mina står iallafall lugna....hästar blir som man hanterar dom....TROR du att det är farligt och hemskt att stå på gången med kättingar så tror ju hästen det med.

Tee Showah skrev:
Så du tror (och hävdar?) att NH gör att hästens allmäntillstånd ignoreras? Aldrig! Den NH-inriktningen går inte jag i alla fall! Tvärt om blir man mer uppmärksam på avvikelser från det normala i hästens rörelsemönster och uppträdande. SJÄLVKLART märker man om hästen mår dåligt fast man håller på med NH! :eek:

Nix, det varken tror eller hävdar jag. Tvärt om, så gör ju NH att man blir uppmärksam på hästens beteende. Men vill man lösa ett problem med NH är det betydligt lättare (och bättre) om man först fått hästen ordentligt kollad vad gäller fysiska problem, utrustning och liknande. Det vill säga om man inte tidigare hanterat hästar enligt NH och börjar för att man stöter på problem, eller om man lassar över sin häst på någon kunnig inom området.

Om man till synes "lyckas" med att få bort problemet genom NH, men det beror på fysiska skavanker det är DÅ jag menar att risken är stor att man blir nöjd med resultatet när man i själva verket lär hästen att det inte är någon idé att säga till, vi lyssnar inte ändå. Tror inte det är ett sånt förhållande vi vill ha till hästen.. Därmed inte sagt att du eller någon annan här skulle göra så MEN det finns alltid de som inte märker fysiska problem, hur mycket de än försöker lyssna på hästen. Har stött på många välvilliga ryttare med ofräscha/halta hästar som tillrättavisar hästen när den slutar säga till och blir nöjd så fort hästen inte längre säger till. Det gör dem inte mindre välvilliga, okunnighet är inget brott.

Kollade på din sida.
Visst, har man andras hästar så tränar man dom inte om det inte är beställt. Så dom kan få vara hur tokiga som helst.
Däremot, min egen hingst ska kliva av stoet det ska till att betäcka om jag säger till. Dvs. den kommer inte att kasta sig på stoet som din gör.
Våra hingstar, inte många 3st, står lösa, går lösa i stallet med andra hästar. Den kan titta på brunstiga ston men inte mer. Leds med uppknäppta grimmor, är 100% pålitliga.
Däremot skulle jag aldrig göra en lista på dom travare som jag har åtgärdat. Många vid det här laget. Skulle tro att nästan varje månad är någon av dom i v65, v75 på TV. Några finns utomlands och går på mera kända banor.
Dragit in miljoner åt sina ägare.
Men lista dom, nä. Vi lämnar aldrig ut våra kunder. Lägger inte ut några målbilder osv.
Enda stora finalen jag inte haft nån häst med i än, är Elitloppet :(

Min hingst har bara betäckt en enda gång....och innan du har åsikter över att ha KASTAR sig på stoet så tycker jag du skall titta på DENNA länken
http://www.overberga.com/diverse/nutte.htm

Han är ett under av gentlemmanastil, och att bilden jaghade på min sida är missvisande.... jag vill att du skall lägga märke till att han endast betäcker i grimma.....

Att jag lägger ut hästar är inte konstigt.....alla travtränare har sina hästar officiellt, och för mig är dom en referens....för dig kanske dom inte är det...

Jag har haft 2 st elitloppsdeltagare...en slagen på målfoto.

Ok det var du som skerv om att hingsten bara mossar allt mellan sig och stoet.
Ser av bilderna att du rider på andras hantering, eller är det du som är gubben?

Antti skrev:
Ok det var du som skerv om att hingsten bara mossar allt mellan sig och stoet.
Ser av bilderna att du rider på andras hantering, eller är det du som är gubben?

Alltså...du är faktiskt inte sann .....Om denna hästen är född hos mig 1993...och jag lämnar bort honom o märren en vecka för att jag vill att rutinerat folk skall ta hand om sånt som jag inte har erfarenheter av(fri betäckning) så visst...tycker du att jag rider på HANS hantering så får du väl tro det då....för det kan väl aldrig vara så att hästen har varit hanterad av mig i 11 år?? eller....

...förresten, vart har jag skrivit: att hingsten bara mossar allt mellan sig och stoet.

"Däremot, min egen hingst ska kliva av stoet det ska till att betäcka om jag säger till. Dvs. den kommer inte att kasta sig på stoet som din gör."

Förbannat skitsnack av dig som inte kan ta reda på fakta.

Nutte stod hos oss och betäckte.
Det är MIN gubbe som leder honom.

Han var en exemplarisk hingst som lydde minsta vink.
Och det var han när han kom till oss.
Så det är Martha som har fostrat sin hingst på ett föredömligt sätt.

Vi har haft massor med avelshingstar hos oss och Nutte och Wibrantus är dom som skött det hela på bästa och säkraste sätt.

Ta reda på fakta innadu säger att Nutte kastar sig på märrar..för det gör han INTE.

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka