"Hästen är NH-Tränad"

Sv: "Hästen är NH-Tränad"

Men Totola, om du förstår vad vi skriver, varför envisas du med att skriva "NH-tränad"? Varför har du inte sugit åt dig av det Sweet och jag skrivit? Det är ju just om detta felaktiga uttryck som tråden handlar!

Jag förstår att ni tycker att NH är en filosofi som inte överförs på hästen bara för att människan använder sej av filosofin i hanteringen.
Nu förtår inte jag... hur du menar! Skulle hästen få en filosofi?
OM jag har häst enligt NH-filosofin, kan du vara säker på, att hästen har glädje av det.

Men HUR ska jag förstå varför jag har fel om ingen argumenterar mot mej? Det jag hört hittills är bara: NH är inte träning. Man kan inte jämföra så.
Varför? Har ni läst exemplen ordentligt och ens försökt förstå hur jag tänker?
Tycker att vi försökt att argumentera i våra inlägg. Problemet är att du kommer med konstiga påståenden om NH och upprepar felaktigheter hela tiden, vilket gör det omöjligt i längden.
Om du vill diskutera vad NH är och hur det påverkar vårt förhållande till hästen, så är jag med, under förutsättning att nivån är rätt.

Men jag skulle snarare fastna för en häst som är välhanterad, känslig och respektfull mot sin dåvarande ägare, snarare än riktigt bufflig och svårhanterad.
Jag skulle snarare läsa av hästen och gå på det. Viktigare än tillfälligt uppförande är hästens inneboende egenskaper.

LIA

Jag tycker faktiskt att det är en petitess om folk säger att de NH-tränar sina hästar eller... vad ska de säga annars... Jag är "NH-filosof", det låter ju inte klokt. Och jag tycker att hela den här märka-ord-gronkan är av ondo för något som snarare kan fungera som pedagogiskt redskap. Det finns ju för fan ingen NH. Det är en teoretisk konstruktion!!!
Javisst, vad annars är en filosofi? :)
Vad dom ska säga? Varför nämna NH överhuvud taget? Ska det med, är det ju personen som är NH-utbildad t ex.
Inte säger man väl religion-tränad om en konfirmand? Däremot kanske religion-utbildad om prästen? Jämförelsen är kanske knasig, men ett försök att förklara.

Upprepar att det är just det felaktiga uttrycket tråden handlar om.

LIA

Jag borde naturligtvis inte svara på det här och inte överhuvudtaget kommentera, för min egen välfärds skull, men jag kan faktiskt inte låta bli. Vet inte vad ni kommer från för världar men det här är inte roligt. Att liksom besserwissra sig på detta vis. Det blir liksom pinsamt.
Jag är precis lika mkt nh som ni. Jag är inte Marta som har allt naturligt i sig (förlåt Marta). Jag är en nybörjare som hittat ett pedagogiskt redskap som förklarar för mig. Att NH- skulle vara ngn jävla filosofi a la Kant, Kierkegaard, Satre, Nietszche... så är det ju INTE. Det är ett pedagogiskt redskap, som Pat Parelli myntade för att kunna lära ut hästhantering. Fattar ni inte det. NH är skitbra, men det är ingen jävla religion.

Guuud. Man blir så trött.

:D:D :bow:

Det gör inget....

Det finns vissa som endast tror att deras sätt är rätt, som inte förstår att människor är olika...en del kanske är blyga, andra glada, andra snabba, nästa lugna o sega...man har ju sitt eget sätt utifrån hur man själv ÄR....

Jag är rapp o kvick och har altid klart för mig hur jag reagerar, hur hästen reagerar...en häst behöver ALDRIG tvivla på mina signaler....det är MIN filosofi....

att sen vissa tycker att det är viktigt med att hästen går 37,76 cm bakom sig är ju deras problem.... :crazy:

Gör det som känns rätt mellan dig o din häst...det är precis lika mycket horsemanship som nåt annat.... :bow:

Totola skrev:
Ni kan ju inte påstå att det inte finns någon skillnad på en NH-tränad häst och en som inte är det? Vad är då poängen med träningen??

Jo, det påstår jag. En häst NH tränas inte!

NH är ett sätt att hantera en häst på ett naturligt vis för hästen. Även om hästen är hanterad enligt NH så kan den mycket väl klampa över sin nya ägare då hästen inte ser sin nya ägare som en ledare, det är nämligen ledarskap NH handlar om.

Jag fick för en dryg vecka sedan hem ett fullblod som inte är hanterad enligt NH. Hon klev till en början rakt på mig när jag ledde henne, när jag öppnade boxdörren och när jag gav henne mat. Jag fick säga till henne ett par gånger att hon skulle hålla sig undan och inte gå på mig men sen fattar hon. Nu håller hon sig bakom mig när jag leder henne och väntar snällt tills jag har hällt hennes mat i krubban.

Tidigare i våras fick jag hem ett varmblod som är hanterad enligt NH av en tjej som håller kurser i NH. Även fast hästen var "NH-Tränad" så gick hon till en början på mig när jag ledde henne och kastade över sin mat så fort jag kom med den. Hon testade alltså vem som egentligen var ledaren av oss två.

Allt handlar om ledarskap.

Jag tränar inte NH, NH finns med i allt jag gör med mina hästar. Vissa hästar behöver mer "jobb" för att förstå vem som är ledaren, andra fattar direkt. Vissa hästar testar också ledarskapet regelbundet medan andra finner sig i att vara under människan i rang.

Jag skapade denna tråd för att jag tycker att det är helt knasigt att skriva att hästen är "NH-Tränad", sen får väl de som tränar sina hästar i NH fortsätta med det om det nu är så att dom tror att det är hästarna de tränar. :smirk:

Du...en kvinna ringde mig och hon hade minsann NH tränat sin häst i rundcorall i 5 år....NU har han faktiskt börjat att bli mycket bättre... :crazy:

vad svarar man på sånt??? Jag sa tack o hej....

Det finns olika NH folk, och olika vanligt folk...för att man säger NH i samma mening som sin häst betyder inte att man är sund i huvudet.

martha skrev:
Du...en kvinna ringde mig och hon hade minsann NH tränat sin häst i rundcorall i 5 år....NU har han faktiskt börjat att bli mycket bättre... :crazy:

vad svarar man på sånt??? Jag sa tack o hej....

Det finns olika NH folk, och olika vanligt folk...för att man säger NH i samma mening som sin häst betyder inte att man är sund i huvudet.

Jodu, det finns många typer av NH utövare, vissa vet vad dom gör och andra inte...

Jag har träffat många sk NH utövare som tror att NH bara är att veva med ett rep och på det viset jaga runt sin häst i en rundcorall. :crazy:

Tack för den diskussionen :)
Visst är det som du säger, hästar behandlar olika hästar/människor olika. Vissa saker bör man dock ha nytta av, att lära hästen att inte gå mot tryck t ex.

Om man skickar en häst till en NH-tränare för problemlösning? Då är det ju ändå tränaren som gör jobbet med hästen, men jag antar att de sedan försöker instruera ägaren att hantera hästen annorlunda. Har alltid haft för mej att NH även är till för att hästen ska lära sej att se människan lite mer som en häst, men att ALLA människor ska vara ranghöga så man slipper diverse hanteringsproblem.. Vet inte hur bra det fungerar i praktiken, men tanken är god :D

Det är utmärkt att du hittat hjälp via NH! :)

Ingen har påstått att NH är någon "jävla religion" eller "jävla" filosofi i stil med dom du räknar upp. Vi har påstått, att det är en alldeles egen filosofi!

Så då är vi väl bara besserwissers vi alla, som tror att NH är något mer än Parellis pedagogiska redskap. :cry:

Tack för att du så trevligt fick mig att se sanningen, nämligen att annat än repvifteri inom Natural Horsemanship aldrig existerat! Nu ska jag banne mig kräva tillbaka alla pengar jag betalat för NH-kurser, som inte innehållit någonting. :devil:

LIA

JAg kan tycka att man visst kan skriva NH tränad för den anledningen att NH människor brukar ha tagit tag i saker på ett sätt som hästen förstår och förhoppningsvis inte tagit skada av.. tex att lära hästen tolerans osv...

Helt klart!
Förstår inte hästen är det ju inte hästen som gör fel utan den människa som håller på med den.

Lia,

Jag fattar inte det här du skriver om med repvifteri. Jag har aldrig hävdat att NH är repvifteri. Jag har bara sagt att det är ett pedagogiskt redskap. Att det sedan ingår i pedagogiken att hävda att det är en filosofi är väl mest för att ingen ska tolka det mekaniskt eller har jag fel? Men det ÄR ju ingen filosofi. Eller i såna fall. Definiera ordet filosofi!

MVH
Boel

Då menar man att hästen är arbetad med människor som är kunniga inom NH.
Då vet man oftast att hästen är en väluppfostrad häst :D

*lånar*

Jag skulle aldrig i livet varken köpa en NH tränad häst eller för den delen sälja till nån som håller på med det.....med undantag om jag KÄNNER personen själv.

Det finns alldeles för många puckon på andra sidan grimskaftet för att jag skulle våga chansa på det.....

Okej ja det var ju tråkigt att höra man ska inte dra alla över en kam har jag fått lära mig.

Då skulle du aldirg våga köpa en häst då med andra ord för puckon finns det oavsätt om man utövar NH eller inte!

Senast ändrad av en moderator:

Vaddå ta det negativt, för att man börjar med NH när det är något problem.

NH betyder att man pratar med hästen på hästens språk. Jag har börjat jobba med NH och jag kan bara säga att det är det bästa jag har gjort med min häst. inte för att han var omöjlig innan men det behövs minimalt med hjälper nu. Jag behöver inte fysiskt flytta min häst, inget skrik eller sånt för att han ska lyssna. Ibland kanske man ryter i lite men då blir han lilla kattungen för det är ha inte van vid och då är det verkligen allvarligt. Allt funkar bättre nu, kan också bero på att jag lagt om hela mitt sätt att handskas med hästar och rida.

Vissa har ju turen och kunna föda upp egna ja=)
Men inte alla som har den tid/penagr som kräves och platsen framförallt till att ha egen uppfödning och få en häst skräddarsydd efter sina önskemål=)

Utan då ska man kunna sortera bort dom oseriösa annonserna och bara ha dom som annonserar ut väluppfostrade hästar och står det då NH är risekn större at det är en väluppfostrad häst, fast vad gör det om man själv inte kan hantera hästar på hästens språk??

Man kan ALDRIG lära en häst att förstå sig på människor så är det bara utan man får vackert förstå sig på hästen.
Vad den metoden kallas är av mindre betydelse..Som jag sa kalla det kylskåpsmetoden om man vill eller hockuspockus jag kallar det NH för dom flesta gör det.
som jag skev i mitt fösta inlägg...
du pratar kinesiska för hästen så du kan stå där och veva med rep/händer hoppa upp och ner grina blod av ilska för hästen inte fattar dig.
Han kommer bara antingen bli rädd för dig eller bli aggresiv.
Men den dagen du lär sig hans språk kommer ni kunna bli vänner.
Och genom att du är en trygg och säker ledare över hästen så kan du få den att nästan göra allt för dig då den litar på dig att du ALDRIG skulle utsätta den för fara vad du än ber om.
Förstör man det förtroende får man jobb framför sig!
Man kan inte ta ett ledarskap det får man via förtroende, respekt och man måste göra sig färtjänt av den.
Att stå och veva runt en häst är inte NH det är inte "vanlig hästhantering" utan det är att bryta ner ett psyke på en häst!

Finns en lek som är bra att beskriva hur hästen funkar.

Du tänker dig en rörelse (ex klappa händerna) så ska din kompis gissa sig fram till vad det är för rörelse du tänker på.
Du är helt passiv när hon inte är på rätt spår eller gör fel men du berömmer henne genom säga bra när hon är på rätt spår.
Och ger henne en klubba när hon klurat ut vad du ville att hon skulle göra och berömmer i mängder.
Din kompis kommer bli glad och viljan att lära sig saker är uppe på topp.
MEN skulle du istället bli arg och otålig när hon inte klurar ut vad du vill kommer hon tillslut inte våga prova sig fram för hon vet att du blir arg!

Senast ändrad av en moderator:

...det där kallar jag sunt förnuft.....saken är den att det finns mycket sk NH folk som förstör sina hästar genom ett evigt ältande om ledarskap....ledarskap och åter ledarskap....vad sägs om att ge o ta från bägge håll??

Jag har aldrig haft problem med ledarskap...jag har aldrig lekt några lekar...det behövs inte om man har ett sunt huvud och vetskap om hästens anatomi och naturliga instinkter....att sälja en häst till en vevande fåne som tror dom gör hästen en tjänst genom att domdera den och få den att lyda minsta vink och dessutom TRO att dom gör hästen en tjänst...Tack...men nej tack.

:bow:

Allt för många i dag vet inte hur en häst tänker och fungerar och därför blir det ofta fel. Att härma något man läst i en NH bok eller sett på en clinik utan att veta VARFÖR man gör det är riktigt dumt, det kan lätt skapa missförstånd mellan häst och människa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka