Hästen är halt, vilka blandar du in?

Sv: Hästen är halt, vilka blandar du in?

kl

Är hästen halt så avvaktar jag de kan vara en lättare vrickning bara från hagen och då betala 10 tusen för en hältutreding för att de ska säga.
Det är bara en vricking hem och vila gör jag inte.

Jepp jag är en häääämsk hästägare;)

Tar man in hästen och den är blockhalt kollar jag FÖRST hovarna efter en ev hovböld.
Sen väntar jag 3 dagar och blir det inte bra då ringer jag veterinären och åker in.

Egenvård med kylning och djävulsklobehandling.

Och detta har då alltid funkat hästarna har blivit bra och alltid i mina fall har de bara varit småhältor som just av enbart vila fått hästen frisk.

I somras vart hon sparkad på käkbenet och de vart inte bra på 2 dagar då tillkallades vet och jag fick utskrivet lite salvor och fick tips på hur jag skulle hålla de rent osv.

Så visst tar jag ut veterinären om de behövs=)

Men jag är inte en sån som slänger mig på telefonen efter 1 timmer och hysteriskt ska in och plåta och köra igång nått som kostar massor för att sedan bara få ett svar att det var inget.

Som hästägare i snart 25 år har man lärt sig ett å annat och jag har ett bra öga för när man behöver och inte behöver veterinären.

Jag resonerar som så att en hälta är ett symptom på något och ska aldrig behandlas före man vet vad det beror på och att det är olika grader där man gör lite olika beroende på hur halt hästen är.

Jag tänker såhär:

Är hästen lite halt, ej svullen, ej öm - Jag avvaktar ett par dagar och ser hur det ser ut. Är det ihållande ett par dagar kan jag ringa min ET för en koll om vad denne tror. Vi har använt oss av samma person i åratal så han känner oss väl.
(obs! ej behandla utan undersöka)
Här vill jag veta om det kan vara en så simpel sak som en lättare sträckning innan jag går vidare.
(här får man ingen tid för undersökning på typ 14 dar för lätt hälta ändå)

Måttligt halt, ej svullen, ej öm = avvakta max en till tre dagar men ganska direkt veterinärkonsultation när man upptäckt hältan och troligtvis boka en tid

Kraftigt halt/blockhalt dvs akut = alltid veterinärkontakt och troligtvis veterinärkoll rätt omgående

Jag har aldrig varit med om att man skiter i att ringa veterinär om det är nödvändigt och hästen är redigt halt. Däremot så brukar folk känna sina hästar så pass väl att de kan avgöra om det är läge att avvakta lite eller om situationen är akut. En häst kan faktiskt precis som vi sträcka sig och förbli lite ofräsch och såna "skador" är det inte så troligt att en veterinär ändå gör så mycket åt och den undersökningen kan bli väldigt dyr bara för att få ett konstaterande på att hästen i övrigt är frisk..Så för mig behöver man inte alls kontakta veterinär på en gång utan det beror helt på vilket läge och vilken hälta det gäller

Senast ändrad:

Självklart veterinär

Allt annat är brott mot djurskyddslagen: vid misstanke om sjukdom eller skada är du skyldig att tillkalla veterinär. Detta är den enda som får lov att ställa diagnos. Bryter man mot detta kan man anklagas för att förlänga hästens lidande. Gäller ALLA hältor!!

Och veterinär säger ofta vid lätt hälta: Avvakta..

Är det fel då menar du under tiden att låta andra undersöka?

Men spänn av och läs vad jag skrev, vilka UTÖVER veterinär blandar du in?

Nja, där gäller det att skilja på undersöka och behandla. Undersöka kan man alltid be "andra" att göra, men behandla ska ingen seriös göra på en odiagnosticerad halt häst.
I samråd med veterinär kan dock behandling ske under behandlingens gång, tex mellan besök hos veterinär.

Jag ringer min morbror som är ostiopat och han rekommenderar sedan mej vilken vet som är kunnig inom området (eller han ringde vet:D).

Har än inte haft rid skador.

Jag har alltid koll på mina hästar och känner igenom dem, så har aldrig haft någon rid/träningsrelaterad skada. Känner jag något avvikande får hästen ta det lite lugnare och jag ser över träningen och ibland får veterinären göra en koll. -Jag jobbar alltså förebyggande och upptäcker ofta saker innan det blir en hälta.

Har jag en halt häst så kontaktar jag veterinär.
Men känner man igenom hästen regelbundet och vet vad man ska känna efter så kan man förhindra många förslitningsskador. :)

Hej!

Det beror ju helt på skadans art, skulle jag säga.

Min har ju hältor från hovarna, inte mycket någon annan än hovis/vet kan göra åt det. Däremot kan ju massör eller liknande hjälpa häst att hålla musklerna lite mindre spända, men det kan man oftast göra med ridning också.

Jag åker alltid till vet. först och brukar när häst är färdigbehandlad ta ut "massör" som går igenom musklerna så inga kvarvarande spänningar stör.

/Lavinia

*lånar*

Säger som Lavinia...... Det beror ju helt och hållet på vilken typ av hälta/skada/sjukdom vi talar om..

Vissa saker tar jag inte ens ut veterinär för... Ytterligare andra avvaktar jag lite.. Vissa saker tar jag ut veterinär direkt för.. även om det är jourtid. (självklart även hovslagare om det är hovrelaterat)

Rehab och när igångsättning kan påbörjas sker alltid i samråd med veterinär om den är inblandad från början. Själva upplägget av igångsättningen sköter jag dock själv. ET och massör blandar jag in om jag anser och tror att dessa kan hjälpa hästen.

Det beror på omständigheterna kring hältan. Ofta kan jag utifrån det se vart problemet sitter och varför. Jag har sällan haft några skador på mina hästar.

Hur vanligt är det att man enbart åker till veterinär, får undersökning/behandling och sedan följer veterinärens igångsättnings(ev tränings)råd?

Eller är det mer vanligt att man även, som komplettering, tar hjälp av fysioterapeut/kiro/massör/osv samt att man diskuterar med sin/en tränare om förändringar i träningen?

Jag tänker självklart på hältor som kan vara rid/tränings/överansträngningsrelaterade.
Inte om hästen gått omkull i hagen, blivit sparkad eller fått en hovböld osv.

Om hästen regelrätt är halt, ska den ju utredas för hälta i sig är mitt svar. Då är det veterinär och inget annat som gäller, även enligt lagstadgarna för de som vill ha ut på försäkring på sin häst osv.

om sen veterinär (som numera är ganska samarbetande med ET osv vilket är en mkt positiv utveckling enligt både veterinärer och hästägare senaste åren, ger klartecken utifrån skada och diagnos/teori osv att involvera såna koller/behandling, vilket de flesta numera är öppna för, så är det ju jättepositivt.

däremot att mickla och mackla i egen regi med en ej ok häst eller ej veterinärcheckad halt häst via privat ET osv, är inte ok. vare sig enligt lagstadgarna eller rekommenderbart i sig. Alla etablerade seriösa ETs tar sig heller inte an behandling av skadad häst utifrån det.

om en häst tex gått länge med en hälta och ledinflammation som exempel, så behöver veterinären först konstatera detta. sen finns det en problematik i sig ang. en sån i exemplet långången hälta pga detta, att samtidigt börja mixtra med ombalansering av hästen i sig samtidigt med behandling i samma skede, då för mycket ombalans i en sån häst, kan göra belastningen i fråga om omställning till för mycket just då att häva själva inflammationen i sig. de flesta veterinärer i ett sånt läge, rekommenderar då inte om-manipulation just i det skedet, utan vill först häva själva inflammationen, och sen gå vidare med ET rehab. och då sker det som sagt återigen, just via en veterinär diagnos först.

Senast ändrad:

Veterinären sätter diagnos o behandlingsplan.

Den man ska ha en dialog med är densamme, inte någon som inte kan utreda skadans art o därmed inte "behandla" korrekt.

Är en häst diffust akut halt väntar jag max 3 dagar o ser om det vänder. Det ser man som regel dag 2 o då ringer man o bokar tid.

Tränaren kn vara ngn utan adekvat egen hästkunskap eller ridkänsla. finns mkt folk idag som kallar sig tränare utan dokumenterad utbildning

Den får vara med när man börjar träna igen- frisk häst.

kl

ringde ut vet då hästen var blockhalt. Började runt 10 på dagen med att han inte gick lika långa steg som vanligt då jag ledde honom från hagen, 16 stod han på tre ben. Hovböld, sa vet. Jamen då vet man vilka man ska blanda in :)

En annan gång vrickade han sig under en ridtur. hoppade av, gick hem, lät hästen vila. dagen därpå var han betydligt bättre (knappt synligt halt) och dag 2 från skadetillfället såg han helt återställd ut. VÄntade en dag till innan jag började rida försiktigt. Min regel är att ta ut veterinär då hästen är ordentligt halt och verkar ha ont. Är den bara lite halt och vet mest troligt ordinerar endast vila, väntar jag några dagar för att se hur det artar sig (som nämnts i tråden, max 3) innan jag kontaktar vet. blir hästen sämre ringer jag vet och rådgör ganska direkt jagmärker det, likadant om den är lika halt efter ett par dagar. Har haft turen att ha en relativt hältefri häst, så detta är bara hur jag resonerar i stort, inte en välarbetad rutin vid hälta :)

Blir de snabbt "oförklarligt" mkt halta med värme o puls kan man ringa hovis på en gång. Då har man fått klart om det är en böld eller ej o kan meddela det till vet.

*KL*

Jag antar att förutsättningen för frågan är att hästens hälta är av sådan art att man anser att någon behöver blandas in. Om det finns tydlig misstanke på hovböld kontaktar jag min hovslagare i första hand.

I övrigt så veterinär eller kiropraktor, men jag har det så himla lyxigt att jag har kiron och veterinären på samma ställe. Det har hänt att jag vid hälta av typen "hästen känns inte helt okej i ridningen" låter kiron kika först. Helt enkelt för att jag dels vet att han kan skilja på om det är en "kiropraktiskt relaterad hälta" eller något annat. Och han skickar ju över till vet i sådana fall. Det är kiron som böjer åt vet på kliniken, så jag drar mig inte för att låta honom böja och bedöma heller faktiskt.

Så i 9 fall av 10 med något som känns i ridningen men där jag inte ser någon hälta så skickar jag iväg ett sms till kiron och säger "hjälp, när kan jag komma". Och han är den första som kikar, mest troligt den som böjer med. Sen tar veterinären över om det behövs, iom att vet finns på samma ställe.

Är det en hälta som jag ser går det alltid direkt till vet, men jag får kiron på köpet då med. Oftast har t ex en ledhälta ju lett till spänningar osv, som kiron får behandla efter att veterinären är klar med sitt.

Kiropraktorn råkar vara utbildad hovslagare med (dock inte den jag anv till vardags). Så jag har det så sanslöst lyxigt nuför tiden att jag knappt tror det är sant =)

Om kiron är kopplad till och arbetar på veterinärkliniken blir ju givetvis läget annorlunda. 99% av kiropraktorer/Equiterapeuter på häst är INTE kopplade till ngn klinik.

Nej, som jag skrev har jag det så lyxigt att det är sanslöst. Men innan jag fick det såhär lyxigt, så körde jag veterinär först som regel. Sen beror/berodde det ju lite på, vissa alternativare jag haft har haft större benägenhet att vid tveksamhet skicka till vet, andra har ansett sig kunna lösa det mesta.. Den förstnämnda kategorin skulle jag kunna avvakta utlåtande av först om det är "känns inte helt hundra i ridning men ingen synlig hälta", men inte den andra kategorin.

*KL*

Kiropraktorn råkar vara utbildad hovslagare med (dock inte den jag anv till vardags). Så jag har det så sanslöst lyxigt nuför tiden att jag knappt tror det är sant =)

Jag kan lugna dig med att det du för dagen tror är sant kommer uppvisa sig i form av sanning inom en snar framtid.

jag hade ju aldrig varit med om liknande förr, idag vet jag ju att en plötslig hälta kan bero på hovböld och eftersom vet sa "här finns inget jag kan göra, vila hästen på mjukt underlag eller ring hovis" så lär jag ju kontakta hovslagare nästa gång samma symptom uppvisas :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka