Hästen är halt, vilka blandar du in?

skuggi

Trådstartare
Hur vanligt är det att man enbart åker till veterinär, får undersökning/behandling och sedan följer veterinärens igångsättnings(ev tränings)råd?

Eller är det mer vanligt att man även, som komplettering, tar hjälp av fysioterapeut/kiro/massör/osv samt att man diskuterar med sin/en tränare om förändringar i träningen?

Jag tänker självklart på hältor som kan vara rid/tränings/överansträngningsrelaterade.
Inte om hästen gått omkull i hagen, blivit sparkad eller fått en hovböld osv.

Sv: Hästen är halt, vilka blandar du in?

Veterinär först och möjligen komplettera med typ Biolight, IR, Akupunktur, eller LED. Allt i samråd med behandlande veterinär. Har funkat bra för mig.

...tränaren är sällan med i den diskussionen.

Eftersom att seriösa Kiro/ET etc inte behandlar halta djur så kan det (borde!) inte finnas någon som väljer någon annat än veterinär. Sen kan man ju koppla in någon alternativare efter samråd med vet.

Kan bara svara utifrån mig själv... är hästen oförklarligt halt men ändå pigg äter dricker och inte allmänpåverkad låter jag den stå i sjukhage en dag eller två och ser om det vänder. Gör det inte det eller blir sämre åker jag till klinik och gör en hältutredning. Har aldrig behövt någon alternativ behandling och är allmänt skeptisk till massörer rosenterapeuter och allt vad det heter. :D

För något eller några år sen, eller typ om inte internet funnits ;), hade jag nog bara följt veterinärens råd. Men i och med min hästs inflammationer och problematik har jag ju förstått att det behövs en helhetssyn som inte ens den bästa av veterinärer nödvändigtvis har. Jag har ju nu turen att ha en hovis som är väldigt engagerad i hela hästen och henne släpper jag inte. Kommer dessutom att både lägga upp träningsschema med tränare och kolla om fysioterapeut vill hjälpa oss.

Det viktigaste jag lärt mig är dock att faktiskt lita på min magkänsla och min häst. Tänk om jag t.ex. haft kvar min gamla hovis, som ansåg att tjafsande vid verkning bara berodde på att hästen var dum? :nailbiting:

Eftersom att seriösa Kiro/ET etc inte behandlar halta djur så kan det (borde!) inte finnas någon som väljer någon annat än veterinär. Sen kan man ju koppla in någon alternativare efter samråd med vet.

Jag skrev inte "i stället för" veterinär, jag undrade om folk tänker på att komplettera, självklart i samråd med behandlande veterinär.

Veterinär först och möjligen komplettera med typ Biolight, IR, Akupunktur, eller LED. Allt i samråd med behandlande veterinär. Har funkat bra för mig.

...tränaren är sällan med i den diskussionen.

Varför inte tränaren?

senaste hältan så blev hästen blockhalt över en dag i hagen, märkte när jag tog in henne för natten. bättre nästa dag men ringde vetkliniken på kvällen som inte hade tid eller plats förens 1 månad senare pga jul, de misstänkte dock hovböld så hovslagaren fick åka ut några gånger och klämma. först så var det ingen reaktion. nästa gång var det lite mer och sista gången han var ute så grävde han lite och hittade en böld. hästen helt ohalt efter det.

hältan innan det var en sårskada på kotan, eller hästen var inte halt men det ville inte läka så åkte in till kliniken och ultraljudade. var djupare än vi trott och var en cm ifrån senan.

hältan innan det var kotleds inflamation (och spricka på griffelbenet, men den fick hon då hon slet sig vid lastningen på väg till vet).
då åkte vi direkt till vet så fort vi konstaterat hälta, först var dock distriktaren ute för besiktning av hästen. efteråt så hade vi ute massör, annan hovslagare och bytte sadel så man fick ordning på stelheten.

jag blandar alltid in veterinär först, antingen rådfrågar jag eller bokar tid för utredning direkt(ibland när det är väldigt diffust så rådfrågar jag buke). sen reder jag ut orsaken till hältan och blandar in massör, hovis, tränare och sadel.

Min häst är det något fel på, ska in till veterinär imorgon. Jag anar knäledsinflammation. Men jag ringde kiropraktorn (som också är hästmassör, akupunktur osv) och om hon kunde skulle hon möta upp mig imorgon på kliniken. Jag sa till henne i telefon häromdagen att jag vill ha ett helhetsgrepp, inte bara att hästen ska sprutas och sen "tack o hej". Jag vill veta var det kommer ifrån, jag vill att vi kollar hovvinklar,sadel, om något sitter fast någonstans (det gjorde det inte i november), träning osv. Kliniken samarbetar också med sadelutprovare, kiropraktorer, hovslagare, tränare, prof- ryttare osv så det finns kompetens.

Nu har vi ännu ingen diagnos på min häst, man ser inte att hon är halt men 2 ggr har jag känt att något är fel i ridningen, spec i vänster varv går hon emot mer än i höger, och i avsaktningar händer det något. Hon är bara 4 år och har inte blivit riden så extremt mycket efter 3års testet i våras.

Beroende på hältanledning då förstås men jag åker in till en bra veterinär o gör hältutredning först, följer igångsättnings/viloråden så gott det går och diskuterar med veterinären samt en duktig ET som samarbetar med Vet om det uppstår problem.
Min veterinär, ET o hovslagare är duktiga på att rida och se och känna rörelsestörningar så vi har ständigt en diskussion hur han känns o ser ut, hur han bör skos och tränas etc

Min tränare får absolut veta problemen och hjälper mig att lägga upp en lagom träningsplan, i slutändan avgör jag såklart själv men jag rådgör alltid och lyssnar på experterna jag litar på. Det gör också att det är lättare att hantera alla förståsigpåare som har åsikter.

Min veterinär är även utbildad kiropraktor (samt hästtandläkare), så henne vänder jag mig till om det gäller hältor och det mesta annat.

Dit jag åkte med mitt förra sto så hade de klinik-hovslagare, samt att chefsveterinären även var kiropraktor och akupunktör (heter det så? ) Så vi hade ett litet team med en behandlande vet. hovslagaren och ca varannan gång tid för akupunktur och genomgång av chefsveterinären. Jag tog inte upp träningen med min tränare mer än att vi pratade om hästen rent allmänt och hästen blev aldrig så bra att det var tal om att sätta igång träningen igen, den eventuella träningen som vi provade mellan besök och behandlingar lades upp i samråd med veterinären.

Jag har faktiskt (peppar peppar!) inte haft någon "träningsskadad" häst, så jag vet inte säkert vad jag skulle göra.
Troligen skulle jag föra en dialog med veterinären och eventuellt hovslagaren i första hand, om vad som kan göras för att underlätta för hästen. Om det då känts akuellt hade jag nog tagit upp frågan om exempelvis ET eller liknande.

Men framförallt skulle jag försöka ta reda på varför hästen blev halt och åtgärda det, om det alltså var typ p.g.a. dålig/felaktig ridning eller så.

Jag har aldrig haft ridrelaterade skador på mina hästar så därför har jag inte använt mig av tex tränare.

Men om jag hade haft ridrelaterade problem med hästen så måste ju träningen såklart läggas om och då skulle jag involvera min tränare.

Min häst får regelbundna besök av massör, mest för att det är skönt och då håller man ju även koll om det blir bättre eller sämre i muskelstatus.
Men som tur är brukar inte min häst ha några direkta problem mer än fullt normala småspänningar någonstans.

Jag lyssnar i första hand på det veterinären säger. Sen ser jag hur hästen utvecklas på hemmaplan och kanske tar ut massör eller kiropraktor när hästen är symtomfri. Mest för att vara på den säkra sidan, och just massage gör ingen skada.

Tränaren använder jag mycket, hon får ofta lugna mig när jag tror att hästen har ont (hästen är inte dummare än att hon begriper att jag minskar kraven om hon konstrar...). Men tränaren är inte inblandad i någon slags rehab eller så. Hon ser "bara" till att jag och häst håller oss på mattan och jobbar på ett bra sätt.

Min häst har haft mycket träningsrelaterade hältor. Hon var halt båda fram när jag köpte henne, men efter lugn igångsättning och en duktig kiropraktor och hovslagare är hon helt symtomfri. Misstänker att en stor del av hennes problem kom från hovarna, klåparen till skopåslagare de hade.. :cautious:

På min häst nu vid senaste hältan så tog jag först veterinär och under behandlingen så tog jag ut ET så att hon skulle se om det fanns nått mera (vilket det ej gjorde) men då fick hästen enligt mig bäst förutsättningar att läka på bäst sätt genom att få utsidan och insidan behandlad.

Jag har aldrig haft en hälta på någon häst som varit ridrelaterad utom på min första häst för 15 år sedan när den fick kotledsinflammation efter för enformig träning för en dressyrtränare som gillade runt runt på volt som träningsupplägg (och själv förstod man inte bättre, rätt ny på det där med häst). Vid det tillfället började vi hos veterinär och följde de råden fullt ut. Hästen fick senare ont i ryggen av sadeln och då behandlade vi med kiropraktor.

Efter det har jag aldrig haft någon ridrelaterad åkomma på någon häst och åker förebyggande till kiropraktor när jag upplever att hästen inte arbetar genom kroppen optimalt eller verkar ha behov. Tror på så vis att jag bland annat genom det och varierad ridning undvikit hältor.

Jag har aldrig haft en hälta som varit ridrelaterad på någon häst hittills, men jag skulle börja med veterinär såklart och sen lägga upp rehab i samråd med veterinär och ET. Min tränare är också min ET så det faller sig naturligt att lägga upp allt i samråd med henne, men i ett sånt här fall så är ju veterinärens ordination grund för hur man går vidare. :)

1.veterinär 2.en kritisk blick på mig själv, min balans och min sits 3.titta påmhela hästens miljö: hagvistelse, variation i tidningen mm

Jag tycker det läggs för mycket fokus på behandling av hästen och för lite fokus på ryttarens sits, balans och sätt att rida ... Man måste våga fråga sig själv om det är jag själv som mäste börja träna och få bättre kroppskontroll före det att man sprutar i leder och lägger massor med pengar på att behandla hästens symptom ...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka