Hästen är en spegel av sin ryttare...

C

Carmenzita

... brukar det heta. Inom vissa "kretsar" förespråkas att ryttarens höfter ska göra som hästens höfter ska göra och att ryttarens axlar ska göra som hästens bogar ska göra, som ett exempel på detta.

Många anser att när de rider som bäst är de avslappnade. Då är alltså hästen också avslappnad. Det är ju bra i och för sig. Men kan en avslappnad häst utföra svår gymnastik? Krävs det inte en hel del muskelarbete för detta? Och arbetande muskler är ju inte avslappnade?

Hur får ni ihop denna paradox? (Dvs om ni nu är av den uppfattningen att ni rider som bäst när ni är avslappnade)

om du jämnför med yoga (konstig jämnförestelese men jaja)

yoga kräver kondition o muskler,men du skall alltid vara avslappnad o mjuk.
samma gäller ridning,det gäller bara mycket grundarbete så att inte stegen rasar.

orkar inte förklara så långt men hoppas du förstod :)

Jag förstår ungefär hur du menar. Men yoga skulle översatt till ridning för mig bara vara det lösgörande arbetet av hästen, inte den explosivitet och svåra gymnastik som jag någon gång hoppas uppnå. Yoga är långsamt och kontrollerat (Det vill jag också kunna behärska!), men inget gympapass/uppvisning direkt?

Har du läst ngt om Akademiskt/Barock. det rider jag, det handlar om att ha en lösgjord väl gymnatiserad häst med bärighet. gå in på barock forumet och läs om det.

mvh

JAg har inte hört detta uttryck förut, å andra sidan har det inte blivit mycket hästande för mig de senaste 2 åren (om man bortser från i sommar). Men jag kan anta att det som menas är att bara den muskel som används ska arbeta, de muskler som inte används ska vara avslappnade. Om man jämför med en löpare så läggs på elitnivå en hel del träning på att öka deras koordination så att musklerna inte motverkar varandra, om en muskel som böjer benet samtidigt som den gör det måste arbeta mot benets sträckmuskulatur så går onödig energi åt.
Kan det vara det som menas med att vara avslappnad i arbetet?

/K

Hästen ska börja varje rörelse ur ett avslappat tillstånd - den ska inte ha några spänningar utan bara använda musklerna till den aktuella rörelsen i precis rätt ögonblick. Du kan jämföra med en gymnast, kampsportare eller dansare (som jobbar enligt samma principer som när man utövar yoga men med all explosivitet du kan önska dig - Egot har tränat kampsport i drygt 10 år :o). En spänd häst är att likna vid en människa som drar upp axlarna

Det där med att höfter styr höfter och axlar styr bog är väl en nog så förenklad sanning, men jag är ingalunda tillräckligt duktig för att kunna bryta ner elementen i dess beståndsdelar och således göra det förståeligt. Nöjer mig med att konstatera att jag inget vet ;)

Däremot, det där med avslappning. Jag är av tron att en muskel inte kan arbeta effektivt om den inte kan vara helt avslappnad. Om en muskel ständigt är mer eller mindre spänd så tror jag inte att signaler från hjärnan går igenom med lika stor effektivitet som om muskeln är avslappnad och alla "kanaler" in i muskeln är öppna.

Och så tror jag det är skillnad på en muskel som är spänd pga arbete - alltså medvetet spänd pga hjärnan säger åt den att arbeta, än om det är en mental spänning/skada/sjukdom som orsakar spänningen. Negativ och positiv spänning, liksom. En negativ spänning är alltid där, medan man kan gå ur en positiv spänning till en avslappning.

Man kan alltid knöla ihop en häst till samling (eller nån sorts samling), men den är inte ärlig eller nyttig för hästen om den inte kommer ur ett avslappnat och harmoniskt tillstånd. Likaså tror jag att samlingen kommer mycket av sig själv när det harmoniska, avslappnade tillståndet infinner sig, eftersom det ger optimala förutsättningar för hästen att börja samla sig.

Hmm... Undrar om jag är ute och cyklar nu :D

Jag ser det snarare som motstånd eller följsamhet. När jag rider tycker jag det går som bäst när hästen följer mig utan motstånd (spänning?). Som ryttare kan jag aldrig vinna med styrka, däremot med list och vägledning. Om jag rider det jag vill rida, ex en volt, så ska jag försöka rida en volt med hästen med mig hela vägen, inte bara svänga in på en volt utan start och mål. Det är lite som när jag kör bil, jag måste tänka ut vilken väg jag ska åka och sedan, med kunskap och erfarenhet i ryggen, så kör jag. Likadant tänker jag ut en rutt jag ska rida och hur.
Hästar uppskattar konsekvens och ju mer man övar desto bättre blir man. Lite som i pardans. Jag är den som för och hästen den som följer och jag vill helst inte trampa på tårna eller göra för svåra turer första gången vi dansar, men ju mer samdansade vi blir, desto bättre går det och vi anpassar oss till varandra.
Nu gled jag från ämnet men jag tror att spänning kommer av osäkerhet och dålig vägldening från ryttaren. Hästen vet inte vad du vill och kan inte gissa, men kan du förmedla med din kropp så hänger hästen såklart på efter bästa förmåga.
Ska jag lära mig en ny rörelse så spänner jag mig onödigt mycket medan om jag gör en rörelse jag kan så kan jag göra den lätt och förbättra den, det är väl det som händer ju mer man rider sin häst och blir mer samspelta och då minskar spänningarna. Ett problem som ofta händer med mina elever är att båda spänner sig i den nya övningen av den enkla anledningen att man inte förstår den och då måste man öva och öva, samt backa till rörelser man kan, innan man går vidare, för att undvika träningsverk, ovilja (hästen) och frustration (ryttaren).

Men du kanske först måste lära dig skilja på en arbetande avslappnad (lösgjord) muskel och en arbetande spänd muskel och en muskel i avslappnat tillstånd (vila).

Jag jag tänkte väl att du skulle komma in i tråden av någon konstig anledning :angel:

Synd att du inte fått uppleva en häst med lösgjorda muskler, du kanske borde byta tränare ;)

Tyvärr inte :crazy: Har alltid kläckt ur mig korkade saker när jag pratar eftersom kopplingen mellan min hjärna och min mun är obefintlig. Numer är även kopplingen mellan hjärnan och fingrarna borta... :angel:

Ärligt Fio, beskriv vad en lösgjord muskel är, det är nått helt nytt för mig, jag tycker att det är så roligt att lära mig nya saker, speciellt när det komer från en så trevlig och ödmjukperson som du :love: :smirk: :D

Jag menar självklart en muskel som inte har några spänningar

Och du är ju känd för att vara ödmjukheten själv eller :angel: :devil:

Jag vill inte uttala mig om avslappnade muskler i arbete för det är inte min starka sida ;) däremot det där med ryttaren där har jag teorier men egentligen ingen kunskap :D.
Det här med att höfterna ska röra sig efter bäckenet och axlarna efter bogen tror inte jag på. Jag försöker alltid hålla axlarna "stilla" och röra höften efter hästens rygg. Tanken är alltså att det bara är bäckenet som ska röra sig och i någon mån magen.
Om jag sitter helt avslappnad så går det väl bra att rida men dom bästa resultaten får jag om jag spänner mig i rumpan och nästan lyfter mig från hästens rygg, sitter dock fortfarande med hästens rörelse.
Hmm Shaggy kan verkligen inte förklara :smirk:.

När du tänker på avslappning så tänker du tydligen på den typ av avslappning när man ligger och låter hela kroppen bara göra ingenting och vara avslappnad. Den avslappning det handlar om i ridningen är givetvis inte den. Där handlar det istället om den avslappning som är frånvarande av spänningar i onödiga muskelgrupper. När man arbetar med sina muskler så är det ju alltid en sidas muskler som dras ihop och motsvarande sida slappnar av och sträcks ut. När man dras med onödiga muskelspänningar i t.ex. axlar eller kanske ena sidan i midjan, då vidarbefodrar man dessa spänningar till hästen (då hästen ju är ryttarns spegel). Därmed kan inte musklerna arbeta effektivt och på ett korrekt sätt. Det är ju så vanligt med hästar som får just muskelspänningar i rygg, hals, bakdel m.m. p.g.a. spända muskler. Så det är det som avslappning handlar om inom ridningen. Inom den vanliga dressyren så talar man om lösgjordhet. Kanske det är ett begrepp som är lättare att förstå.
Hälsning Maja

Där tyckte jag att det kom fram något vettigt - "den avslappning som är frånvarande av spänningar i onödiga muskelgrupper."
Sant, bra skrivet!

MEN! (Och detta är inte riktat till dig som jag citerade här ovan.) Merparten av svenska ryttare rider med väldigt avslappnad midja, mage, överskänklar och rumpa mm, så antar jag att många här anser att just dessa är "onödiga muskelgrupper". Och eftersom det är dem man använder mest att rida med så är det kanske inte SÅ konstigt att de flesta ryttare här aldrig kommer längre än till att rida ridvägar alternativt konstiga "skolor" i de tre gångarterna på spända och motsträviga hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 048
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama