Hästbajs t valp - probiotika?

Det svarar inte på hur fibrer skulle kunna tillföra enzymer och bakterier
I fiberblandningen i harpluttarna följer det med enzymer och bakterier. Det är ju inte som kostfibrer i havregryn. De har passerat genom kaninens/harens matsmältningssystem och fått med sig det ut i bajset. Kanske nån annan kan förklara bättre.

@nilie

Jag har nu läst det som står i din länk. I texten (som verkar vara skriven av en hundtränare/veterinärassistent) länkar man vidare till Mercola där Karen Becker pratar i en film om vad hon anser om korprofagi hos hundar. På den sidan finns inget annat under "sources and references" än manuset till den egna filmen.

Jag letade även fram en artikel på sidan som handlar om samma ämne - korprofagi hos hundar. Becker hävdar här att korprofagi alltid är ett symtom på att något är fel hos hunden, och att livslång brist på enzymer hos hundar som äter torrfoder är vanligt och en vanlig anledning till att de äter bajs. Under "sources and references" finns inga länkar till PubMed-artiklar, däremot en länk till vad som närmast kan liknas vid en intervju med henne själv, där hon pratar om samma saker som hon gör i artikeln hos Mercola.

Den andra källan som anges är en sammanfattning från någon slags vetenskapskonferens för etologer (och med tanke på hur den är formulerad knappast vetenskapligt publicerad). I sammanfattningen nämner man lite kort aktuell forskning om korprofagi, där man i motsats till Beckers påståenden inte har kunnat se något samband mellan hundars kost och deras tendens till bajsätande. Varför Becker hänvisar till en källa som inte stödjer hennes egna teorier förstår jag inte, men det gör henne inte direkt mer trovärdig.

I fiberblandningen i harpluttarna följer det med enzymer och bakterier. Det är ju inte som kostfibrer i havregryn. De har passerat genom kaninens/harens matsmältningssystem och fått med sig det ut i bajset. Kanske nån annan kan förklara bättre.

Alltså precis det jag skrev tidigare - kaninbajs innehåller fibrer, bakterier och enzymer. Fibrer innehåller fibrer.

Jag har nu läst det som står i din länk. I texten (som verkar vara skriven av en hundtränare/veterinärassistent) länkar man vidare till Mercola där Karen Becker pratar i en film om vad hon anser om korprofagi hos hundar. På den sidan finns inget annat under "sources and references" än manuset till den egna filmen.

Jag letade även fram en artikel på sidan som handlar om samma ämne - korprofagi hos hundar. Becker hävdar här att korprofagi alltid är ett symtom på att något är fel hos hunden, och att livslång brist på enzymer hos hundar som äter torrfoder är vanligt och en vanlig anledning till att de äter bajs. Under "sources and references" finns inga länkar till PubMed-artiklar, däremot en länk till vad som närmast kan liknas vid en intervju med henne själv, där hon pratar om samma saker som hon gör i artikeln hos Mercola.

Den andra källan som anges är en sammanfattning från någon slags vetenskapskonferens för etologer (och med tanke på hur den är formulerad knappast vetenskapligt publicerad). I sammanfattningen nämner man lite kort aktuell forskning om korprofagi, där man i motsats till Beckers påståenden inte har kunnat se något samband mellan hundars kost och deras tendens till bajsätande. Varför Becker hänvisar till en källa som inte stödjer hennes egna teorier förstår jag inte, men det gör henne inte direkt mer trovärdig.
Hon har skrivit flera artiklar i ämnet. Leta reda på någon nyare. Jag vill minnas att hon skriver om flera orsaker till bajsätande och att en av de tänkbara orsakerna kan vara kosten.

Det finns gamla artiklar från henne på nätet och då visste man mindre. Ofta har hon fler referenser än de du nämner. Läs fler artiklar!

Jag tycker att hon tar upp många intressanta ämnen och ofta i samband med att ny forskning publiceras. Jag följer henne på facebook. Kanske du också gör, men om inte, så ett tips - gör det! Du kan ju alltid läsa källorna om du inte gillar hennes slutsatser.

Hon har skrivit flera artiklar i ämnet. Leta reda på någon nyare. Jag vill minnas att hon skriver om flera orsaker till bajsätande och att en av de tänkbara orsakerna kan vara kosten.

Det finns gamla artiklar från henne på nätet och då visste man mindre. Ofta har hon fler referenser än de du nämner. Läs fler artiklar!

Jag tycker hon tar upp mycket intressanta ämnen och ofta i samband med att ny forskning publiceras. Jag följer henne på facebook. Kanske du också gör, men om inte, så ett tips - gör det! Du kan ju alltid läsa källorna om du inte gillar hennes slutsatser.

Men det du länkar till idag är ju just de källor jag läst. Om de är inaktuella, varför länkar du till dem?

Googlar man Karen Becker kommer man in på Mercola där jag hittade artikeln. När jag nu googlar igen hittar jag en nyare artikel från Becker i samma ämne. Den är visserligen något mer nyanserad och tar även upp stress och medicinska problem som anledning till bajsätande, men nämner fortfarande samma saker om torrfoder som hon påstår skulle ge kronisk enzymbrist.

I den nyare artikeln nämns en enda källa, nämligen samma konferenssammandrag som används i den andra artikeln. I princip tar Becker upp alla slutsatser som nämns i sammandraget, men väljer att utelämna det faktum att korprofagi inte kunnat länkas till utfodring. Hon presenterar sedan några tips för hur man som hundägare ska undvika att hunden äter bajs. Ett av tipsen är att ge oprocessat foder och komplettera med tillskott, något det alltså inte alls finns stöd för i källan hon själv länkat till.

Nej, jag är fortfarande inte övertygad. Några fler artikar i ämnet hittar jag inte från Karen Becker, men du får gärna upplysa mig om du vet om några.

Jag tycker att hon tar upp många intressanta ämnen och ofta i samband med att ny forskning publiceras. Jag följer henne på facebook. Kanske du också gör, men om inte, så ett tips - gör det! Du kan ju alltid läsa källorna om du inte gillar hennes slutsatser.
Läs själv o länka till sådant som är relevant!

Fick en ny artikel i ämnet nyss på face-book från Karen Becker. Jag har inte hunnit läsa källorna till den.
Artikeln heter:
The Real Reason Dogs Eat Poop — and How to Make Them Stop
January 18, 2017

Story at-a-glance-
  • Dogs don’t engage in coprophagia (poop-eating) because they like the taste or to gross out their owners
  • Many dogs sample poop in an effort to correct a digestive insufficiency or microbiome imbalance
  • Dogs fed a biologically inappropriate dry diet are more often poop eaters than dogs fed a nutritionally balanced, fresh and human-grade diet
  • Sometimes coprophagia is behavioral in nature, especially among puppy mill dogs and dogs living in kennel situations
  • If your dog is a poop eater, one of the most effective ways to curb the behavior is to simply clean up after him as soon as he eliminates, and supervise him in situations where he could encounter the feces of other pets or wildlife

Fick en ny artikel i ämnet nyss på face-book från Karen Becker. Jag har inte hunnit läsa källorna till den.
Artikeln heter:
The Real Reason Dogs Eat Poop — and How to Make Them Stop
January 18, 2017

Story at-a-glance-
  • Dogs don’t engage in coprophagia (poop-eating) because they like the taste or to gross out their owners
  • Many dogs sample poop in an effort to correct a digestive insufficiency or microbiome imbalance
  • Dogs fed a biologically inappropriate dry diet are more often poop eaters than dogs fed a nutritionally balanced, fresh and human-grade diet
  • Sometimes coprophagia is behavioral in nature, especially among puppy mill dogs and dogs living in kennel situations
  • If your dog is a poop eater, one of the most effective ways to curb the behavior is to simply clean up after him as soon as he eliminates, and supervise him in situations where he could encounter the feces of other pets or wildlife

Stora delar av texten är exakt samma som i de tidigare artiklarna. Källorna är även de samma som vanligt, sammanfattning från en konferens som hon refererar till helt felaktigt och en intervju med henne själv...

Mina hundar gillar att äta pinnar ute, betyder det att jag ska tillsätta sågspån i maten då?
De verkar ju känna av vad de behöver själva, och sågspån innehåller ju också fiber :D

Zoopharmacognosy in action! :D
(Monstret lider även han av sågspånsbrist... Plus choklad, öl, apelsinjuice, vad det nu är som finns i batterier, och mjölk - men bara om han får det av min far. Försöker jag ge honom mjölk så ser han bara äcklad ut och går därifrån, så det är nog en rätt tillfällig brist. Hur som helst, bra fodertips för att möta dessa brister?)

Zoopharmacognosy in action! :D
(Monstret lider även han av sågspånsbrist... Plus choklad, öl, apelsinjuice, vad det nu är som finns i batterier, och mjölk - men bara om han får det av min far. Försöker jag ge honom mjölk så ser han bara äcklad ut och går därifrån, så det är nog en rätt tillfällig brist. Hur som helst, bra fodertips för att möta dessa brister?)
Mina hundar är också alkoholister. Öl, vin, likör, whiskey... Anything goes.
Podrick tycker dessutom att han har alldeles för lite Stephen King i sitt liv. Det är de enda böckerna han försöker "läsa". :angel:

Rysskrället försökte slicka i sig min jäger i lördags, för att inte tala om att han tuggade på en fimp som valp.... de är väl självklart att en rysk hundras behöver både sprit och cigg? :D
Hoppas du har gömt alla knivar i hushållet :nailbiting:

Jag vill minnas att hon skriver om flera orsaker till bajsätande och att en av de tänkbara orsakerna kan vara kosten.

Alltså man kan ju inte basera nåt på en forskares hypotes. Själva poängen med forskning är ju att hypotesen eller dess motsats ska bevisas.
Sen är det stor skillnad på om källorna du länkar till handlar om hundar som äter hundbajs eller avföring från andra arter. Tanken med "bajspiller" (som alltså skulle vara renad tarmbakterieflora, det är inte så nyttigt att äta en bajskorv från sin egen art) är just att få de tarmbakterier man borde ha från en frisk artfrände, de bakterierna är olika för olika arter.

Rimligare och enklare än att utfodra med avföring vore väl att låta valparna komma i kontakt med lagom mycket smittoämnen och ge ett välbalanserat foder med de fibrer osv de behöver?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka