Hästbajs t valp - probiotika?

Trådrubriken är: "Hästbajs-vatten för att förebygga diarrer hos valp? Någon med erfarenhet av det?"
Suck! Jag ville diskutera naturlig probiotika, men bukefalisterna vill helst diskutera försvarsmaktens hunduppfödning. Ok, miss av mig. Jag hade ingen aning om att den uppfödningen var så anti här på Buke. Har läst för lite på forumet, tydligen. Jag tycker ni ska starta en tråd om det som ni helst vill diskutera.
Har man ett uns insyn i hunduppfödning eller hälsa oavsett ras är det ganska självklart att man vänder FM och deras experiment ryggen.

De flesta på Buke har rätt stor koll.

Har man ett uns insyn i hunduppfödning eller hälsa oavsett ras är det ganska självklart att man vänder FM och deras experiment ryggen.

De flesta på Buke har rätt stor koll.
Ok, men starta en ny tråd om det, så vi icke-insatta får reda på vad de håller på med.

Jag gav min häst probiotika ett tag. Om jag börjar med det igen betyder det att hans bajs är extra nyttigt? Någon som vill köpa (dyrt)? :p
Probiotika Extra Plus :D !
Probiotika kan också vara lortar från andra växtätare med hö som basföda. Marsvin och kaniner om man har hemma. Några av deras lortar dagligen, varför inte? När det gäller häst så ska det vara av känd häst som inte ätit avmaskningsmedel.
Eller ut i skogen och plocka några harpluttar, älg- eller rådjurslortar. Inte för mycket för då blir det diarre. ´
Våra hundar åt massor av marsvinsbajs när vi flyttade marsvinburen. Där var det alldeles svart av marsvinsbajs. De åt rent på gräsmattan. Inga magproblem av det.
De äter rent på varenda harlort de hittar ute och inga magproblem. Bajs från mindre växtätare kanske är mildare.

Probiotika Extra Plus :D !
Probiotika kan också vara lortar från andra växtätare med hö som basföda. Marsvin och kaniner om man har hemma. Några av deras lortar dagligen, varför inte? När det gäller häst så ska det vara av känd häst som inte ätit avmaskningsmedel.
Eller ut i skogen och plocka några harpluttar, älg- eller rådjurslortar. Inte för mycket för då blir det diarre. ´
Våra hundar åt massor av marsvinsbajs när vi flyttade marsvinburen. Där var det alldeles svart av marsvinsbajs. De åt rent på gräsmattan. Inga magproblem av det.
De äter rent på varenda harlort de hittar ute och inga magproblem. Bajs från mindre växtätare kanske är mildare.

Så slutsaten är att dina hundar har inte magproblem för att de äter bajs?

Har 5 hundar. De äter sällan bajs från växtätare. De är bra i magen ändå.

Jag ser inte sambandet. Bra eller dålig mage beror mer på arv och fel foder i samband med känslighet än om hunden äter bajs...i min värd.

Många hundar i städer har mycket sällan chansen att äta den typen av bajs men är bra i magen ändå.

Så slutsaten är att dina hundar har inte magproblem för att de äter bajs?
Det är din slutsats. De äter sterilt torrfoder och jag tror inte det skadar. Det är inte fel att de får i sig något med något med nyttiga magbakterier.

Googlat lite och läst artiklar om att häst- och ko-skit innehåller massor av naturlig probiotica som ska vara välgörande för hundens matsmältningssystem.

Från amerikanska och australienska hundsidor: "Horse and cow poop actually contains many natural pro-biotics that are extremely beneficial to a dog's digestive system. The occasional ingestion of feces from a horse or a cow is actually GOOD for your dog."
Har inte läst på pub med än, så vet ej om det finns nåt där.

Hundar med kass mage blir sällan bättre av att äta människo:turd: trots att båda arterna är omnivorer.
Det är din slutsats. De äter sterilt torrfoder och jag tror inte det skadar. Det är inte fel att de får i sig något med något med nyttiga magbakterier.

Googlat lite och läst artiklar om att häst- och ko-skit innehåller massor av naturlig probiotica som ska vara välgörande för hundens matsmältningssystem.

Från amerikanska och australienska hundsidor: "Horse and cow poop actually contains many natural pro-biotics that are extremely beneficial to a dog's digestive system. The occasional ingestion of feces from a horse or a cow is actually GOOD for your dog."
Du får väldigt gärna återkomma när du har något att komma med, annat än ospecificerade "hundsidor"
Blir du bättre i magen när du äter häst/koskit?

Fast säger jag att det är något fel med att äta bajs?
Nej!
Jag säger bara att jag ser inte något samband. Om jag ger mina hundar en burk majs varje dag, eller 3 dl barr....what ever...och de har bra magar så ser jag inte det som någon mirakelkur. Snarare ser jag det som ett resultat av bra avel...att de har tåliga magar.

Nu finns det ju även hundar som INTE tål att äta skit. Hur passar de in i bilden? Vad är din teori om detta?

Nej!
Jag säger bara att jag ser inte något samband. Om jag ger mina hundar en burk majs varje dag, eller 3 dl barr....what ever...och de har bra magar så ser jag inte det som någon mirakelkur. Snarare ser jag det som ett resultat av bra avel...att de har tåliga magar.

Nu finns det ju även hundar som INTE tål att äta skit. Hur passar de in i bilden? Vad är din teori om detta?
Huh det påminner mig om en bekants flattehane. Sen han var liten så har hans förkärlek varit hundskit.....gärna färsk, så han väntar när hundar skiter och kutar dit :yuck: Nu är han 7 år och fortfarande lika nästan lika äcklig, men väntar inte längre för att få rykande färska högar - numera duger alla högar lika bra, nya som gamla.....:wtf::turd:

Hundar med kass mage blir sällan bättre av att äta människo:turd: trots att båda arterna är omnivorer.

Du får väldigt gärna återkomma när du har något att komma med, annat än ospecificerade "hundsidor"
Blir du bättre i magen när du äter häst/koskit?
Ska vara av höätare. Ej skit från omnivorer.
Funderar. Kanske skulle ta med en burk med harpluttar på utlandssemestern istället för apotekets Trevis, som ska tas 14 dagar före, under och efter resan. Harpluttarna är gratis och kanske bättre. Tyvärr har vi inga marsvin längre. Det räcker nog med en halv harplutt per dag. Kanske något för personer med kroniska magsjukdomar som Chrons sjukdom? Ofarligt och ekologiskt.

När det gäller forskningsanslag så finansieras det mesta av företag med vinstintressen. Finns ingen sådan som skulle ge bidrag till att forska på gratis probiotika från hästar och andra växtätare.

Ett tips till den student som ska välja ämne till en uppsats:
"Fördelar och nackdelar med naturlig probiotika från växtätares avföring".
Jag skulle läsa den med stort intresse. :)

Nej!

Jag tror inte på ätning av annat än skit från växtätare som också äter hö. Vinterharars skit tror jag mindre på. De måste äta hö. Hellre kaniner och marsvin som man har hemma och hästar och kor som man vet är friska och inte medicineras.
Uppfödare ger ofta A-fil till valparna för probiotikans skull. Laktos och mjölkproteiner är inte bra för hundar, även om valpar i regel tål det. Marsvinspluttar är helt klart att föredra!
Ett tips till uppfödare kan vara att skaffa marsvin eller kaniner för daglig leverans av naturlig probiotika.
Marsvinspluttar känns väldigt fräscha; torra att plocka, små och luktfria. Jag skulle kunna tänka mig att äta en om dagen. Troligen bra mot gallbesvär. Jag tar Proviva varje dag och känner inte av gallan längre. Proviva innehåller socker. Marsvinspluttar är säkert nyttigare. Vi har inte kvar marsvin längre, men om vi hade så skulle jag testa.

Marsvin skiter MASSOR, så man får probiotika för flera valpkullar och till hela familjen tvåbeningar och fyrbeningar färskt levererat varje dag om man vill.

Jag tror inte på ätning av annat än skit från växtätare som också äter hö. Vinterharars skit tror jag mindre på. De måste äta hö. Hellre kaniner och marsvin som man har hemma och hästar och kor som man vet är friska och inte medicineras.
Uppfödare ger ofta A-fil till valparna för probiotikans skull. Laktos och mjölkproteiner är inte bra för hundar, även om valpar i regel tål det. Marsvinspluttar är helt klart att föredra!
Ett tips till uppfödare kan vara att skaffa marsvin eller kaniner för daglig leverans av naturlig probiotika.
Marsvinspluttar känns väldigt fräscha; torra att plocka, små och luktfria. Jag skulle kunna tänka mig att äta en om dagen. Troligen bra mot gallbesvär. Jag tar Proviva varje dag och känner inte av gallan längre. Proviva innehåller socker. Marsvinspluttar är säkert nyttigare. Vi har inte kvar marsvin längre, men om vi hade så skulle jag testa.

Marsvin skiter MASSOR, så man får probiotika för flera valpkullar och till hela familjen tvåbeningar och fyrbeningar färskt levererat varje dag om man vill.
Är du på riktigt?

Är du på riktigt?
Japp. Hittade detta i pub med. Inte hästbajs men hundbajs.

Bakteriestammar från hundbajs har goda egenskaper att överleva i magtarmkanalen (GIT) och kan vara en möjlig ny probiotika för hundar.

Syftet med studien var att identifiera och karakterisera hund bifidobacterial isolat och jämföra dem med kommersiella probiotiska stammar. Sexton isolat av Bifidobacterium animalis ssp. lactis från hundavföring (Schäfer) identifierades.
Vet Microbiol. 2012 Dec 7;160(3-4):501-5. doi: 10.1016/j.vetmic.2012.06.005. Epub 2012 Jun 13.

Bifidobacterium animalis subsp. lactis strains isolated from dog faeces.

Bunešová V1, Vlková E, Rada V, Ročková S, Svobodová I, Jebavý L, Kmeť V

Står om den i pub med och här också:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378113512003550

Japp. Hittade detta i pub med. Inte hästbajs men hundbajs.

Bakteriestammar från hundbajs har goda egenskaper att överleva i magtarmkanalen (GIT) och kan vara en möjlig ny probiotika för hundar.

Syftet med studien var att identifiera och karakterisera hund bifidobacterial isolat och jämföra dem med kommersiella probiotiska stammar. Sexton isolat av Bifidobacterium animalis ssp. lactis från hundavföring (Schäfer) identifierades.
Vet Microbiol. 2012 Dec 7;160(3-4):501-5. doi: 10.1016/j.vetmic.2012.06.005. Epub 2012 Jun 13.

Bifidobacterium animalis subsp. lactis strains isolated from dog faeces.

Bunešová V1, Vlková E, Rada V, Ročková S, Svobodová I, Jebavý L, Kmeť V

Står om den i pub med och här också:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378113512003550

Det är ju det jag skrev om i ett inlägg väldigt tidigt i tråden. Du har hela tiden skrivit om att ge avföring från en annan art som probiotika, så det du länkar till bevisar ju inte det du påstått.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka