Hur kan den vara mer korrekt än det skrivet av veterinär och de som jobbar med medlet?
Det talar dessutom inte emot mina länkar?
Korrektare eftersom det är skrivet av en rasklubb som anlitat veterinärer som forskat i ämnet o ständigt uppdaterar sin info.
Jag engagerade mig i frågan om ivomec i början på 90 talet när två av mina BCs fick rävskabb o veterinären vägrade spruta hundarna med ivomec, med hänvisningen att de var "collies"
Vi vet så mycket mer idag men tyvärr är stora delar av veterinärkåren väldigt konservativa.
Vad gäller dina länkar så platsar den första i kategorin veterinären svarar i frågespalt på "Min hund" eller motsvarande veckorevyn, inte ett ord om MDR1, står inte ens vilket decennium frågan o svaret skrivits.
Vad gäller labblänken hittar jag ingen relevant info, fast jag kanske söker på fel sätt?
Värt att upprepas för de som inte ids läsa länkat material
"Hundar med den defekta genen kan inte pumpa ut dessa substanser ur hjärnan som dom borde. Det resulterar i neurologiska effekter, kramper, koma m m. Veterinärvård krävs och alla hundar kan inte räddas.
MDR1-genen påverkar också en del inre organ. Forskning pågår kring detta på människor, som dessutom har fler varianter på MDR-problematiken än de som påvisats hos hundar.
Farliga mediciner
Vad många inte är medvetna om är att MDR1 innebär att många fler substanser än ivermectin i Ivomec kan medföra problem och i värsta fall dödsfall.
Listan omfattar vissa kortisonpreparat, viss antibiotika, vissa morfinpreparat, hjärtmediciner, cancermediciner etc.
Har du en hund som är bärare av MDR1 ska du hålla dig uppdaterad om den senaste forskningen angående vilka preparat som är farliga, se
Washington State University's lista över preparat."
http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=105