hästavföring

A

anonym78

om man rider ut och hästen bajsar..vad ska man göra då?
beror det på vem som äger marken?
om man bor i en stad,som mig,och det inte finns så mkt ridvägar utan mest stora vägar,tätbefolkade områden?

Sv: hästavföring

Ta bort det i samhällen. Jag går tillbaka och tar bort "mitt" om det skulle hända vill ju inte att grannarna skall bli sura

Vid vägar, landsvägar och skogsvägar gör jag inget, försöker få hästen att gå lite åt sidan om det går bara. Är jag mitt i ett bostadsområde åker jag oftast tillbaka med spade och säck:P Eller skjuter in det under en lämplig buske om det går.

Har en väluppfostrad häst som alltid backar ut rumpan mot diket/vägkanten innan hon ska bajsa:D

Ute i skogen/landsväg får det ligga kvar. I bostadsområdet hoppar jag av och sparkar det åt sidan.

En lite smått sur gubbe skrev skickade en insändare till vår tidning och skrev att vi ryttare ska rida runt med en stor påse och skyffel för att plocka upp efter oss. Kanske värt att testa? :angel::grin:

*kl*
Hur gör ni med stora hästar då? Medryttarhästen är 172 i mkh och jag kommer inte upp på honom utan pall. Ska jag hoppa av för att sparka undan bajs så får jag gå hem resten av vägen :o

Det finns ju små smidiga uppsittningshjälpar som man kan stoppa i fickan. Det är typ som en ögla med en platta som man hänger på stigbygeln så blir det som en liten repstege upp till stigbygeln.

Annars tycker jag man kan köra förbi när man åker hem sen och putta bort bajset.

KL.

Jag sparkar alltid undan bajset om det hamnar på en väg eller någon annan stans där folk går. Tidigare när jag red mycket i skogen så lät jag det ligga där, för rådjuren och älgarna lämnar ändå så mycket bajs däromkring så det gör ingen större skada med lite hästskit också.

Även om det är en landsväg så sparkar jag ner det i diket, för det är folk som går där med.

Skiten ska bort från vägen anser jag.

P.g.a. knäskador kommer jag inte upp från marken heller utan tar cykeln, bilen eller appostlahästarna och plockar undan skiten, gäller både landsväg och inne i samhällen. Är inte så kul när man måste kryssa mellan skitarna även om det är landsväg.

På sommaren när jag rider i skogen så bryr jag mig inte, där är inte så tät-trafikerat ;)
Under övriga året rider vi på många kombinerade promenad/rid-vägar och där ser jag alltid till att få ut hästen i diket/hoppar av och sparkar undan/går dit senare och plockar upp. Är även :devil: i stallet som skäller på dom andra om dom inte sparkar undan efter sig...
Sommartid har vi en cykelväg som rätt många rider på, där brukar jag även sparka undan alla andras bajs (cyklar till o från betet där) vilket är väldigt uppskattat av fotgängarna :) Jag har ju ändå stallskor på mig så det spelar ju ingen roll för mig

Sparkar undan det självkart. Även om jag i princip alltid red barbacka och fick gå hem 1 mil så måste man faktiskt ta undan efter "sig":p

I värsta fall om det inte fanns någonstans att sparka undan det till, så kan man ju sparka ner det i "brunnar" (avlopp med sådana där galler för?) *hjärnsläpp*

Min häst är 1,75. Men om jag länger stiglädret några hål så kommer jag upp. Förutsätter ju att man har några hål kvar att länga med förstås. Bra knep
tycker jag. Och angående bajset hoppar jag av och sparkar ner det i vägkanten om det är vid ett hus. Har fått en rejäl utskällning en gång.
Det var fösta gången jag red den vägen,så jag var inte skyldig,men vad skäll jag fick.

Jag tycker man gott och väl kan hoppa av och sparka undan skiten, speciellt i tätbefolkade områden/samhällen. I skogen spelar det egentligen ingen större roll, men där människor och djur( min hund proppar sig alltid full med hästskit som ligger på trottoaren här hemma..) tycker jag man kan ta sig ork att hoppa av. Jag gör nästan alltid det, undantag när jag lyckats "styra" bajset ner i deiket innan det kommit ut :D

Det finns ju små smidiga uppsittningshjälpar som man kan stoppa i fickan. Det är typ som en ögla med en platta som man hänger på stigbygeln så blir det som en liten repstege upp till stigbygeln.

En sån måste jag ha:D. Var kan man köpa dem?

Skogsstigar = hoppa av och sparka in ordentligt i skogen.

Bilvägar i skogen = hoppa av och sparka undan om det inte är vattendike, hus eller liknande på sidorna.

Större vägar, bebodda ställen och vägar där det är mkt gångtrafik = plocka bort det. INTE sparka undan det!

Att skylla på att man inte kan hoppa upp är bara en enormt dålig ursäkt. Någonstans finns det stubbar/upphöjningar/stenar att hoppa upp från.
Eller så tar man det på hemvägen och går hem.
Eller så får man åka dit efteråt med skyffel.

Är man för lat för att plocka bort sitt bajs får man låta bli att rida ut.

En lite smått sur gubbe skrev skickade en insändare till vår tidning och skrev att vi ryttare ska rida runt med en stor påse och skyffel för att plocka upp efter oss. Kanske värt att testa? :angel::grin:

Varför inte? Är det ni som har lämnat det där är det ju ni som får ta upp det.
Hur ni gör är ju upp till er :p

Vi rider för det mesta i skogen så där får bajset ligga men på större vägar sparkar vi undan det. :angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 300
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka