Hästarna känner inte av elen i staketen!

Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Tack det var intressant läsning. Hur mycket jobb var det och även jag är intresserad ang. kostnaden totalt med isolatorer osv.Hur stor hage rör det sig om? Har du några bilder? :)

LIA bad troligen om ursäkt för att hennes försök till hjälp och förklaring inte "godtogs".

Tycker faktiskt du va mindre trevlig mot LIA än tvärtom:o

Ja vi använde de isolatorer och handtag vi hade. Det man ska tänka på är att bandet inte ska snurra ihop sig och att man håller koll på vilken sida man använder till jorden och vilken som går till elen. De får inte nudda varann (genom att bandet snurrar ihop sig, trycks ihop när det passerar isolatorerna).
Lite bökigt att förklara känner jag....:crazy:
Maken fixade till det där, jag har inte riktigt koll på det tekniska. Men det funkar iaf! :)

LIA bad troligen om ursäkt för att hennes försök till hjälp och förklaring inte "godtogs".

Tycker faktiskt du va mindre trevlig mot LIA än tvärtom:o

Det får du tycka.
Jag försökte svara på LIAs alla funderingar och ifrågasättanden ang hästarnas respekt för tråden och hur det funkade och inte funkade med elen...men inget svar räckte. Tyckte det blev tjatigt.
Jag förstår fortfarande inte varför h*n ska spela martyr och "be om ursäkt".

Tack det var intressant läsning. Hur mycket jobb var det och även jag är intresserad ang. kostnaden totalt med isolatorer osv.Hur stor hage rör det sig om? Har du några bilder? :)

Det var en avdelning i den befintliga hagen så att hästarna inte skulle kunna komma åt varann över tråden, så det är ingen lång sträcka. (Visst, jag skulle kunna ha en gång emellan, men nu får jag inte ner några stolp i backen för att bygga en sån.)
Vi använde de isolatorer vi hade innan där bandet (20 mm) kan gå igenom plant utan att vecka ihop sig. De båda sidorna får inte nudda varann, den ena är jord och den andra är el.
Vi ska göra om våra hagar med sånt band i sommar, plus en del andra förändringar, så det funkar bättre med gräs som växer upp mot understa tråden och sen till nästa vinter när snön återkommer.

Även jag tyckte du var otrevlig. Mot bakgrund att kunskaperna om el är varierande försökte jag vara hjälpsam och gå in lite mer i ämnet. Men du verkar närmast förolämpad över tanken att något annat än mer elstängselprylar (du har fortfarande inte uppgett spänningen) kunde vara svaret på ditt problem. Eftersom du tog så illa upp, bad jag om ursäkt.
Martyr? Inte jag inte! :rofl:

LIA

Jag skrev varför jag tror h*n bad om ursäkt.

Du behöver absolut inte skriva vad jag får tycka, det är helt upp till mej.

Ser nu att LIA själv har skrivit och precis som hon uppfattade dej gjorde jag med, svamligt.

men hur är det möjligt att inte trycka ihop banden om du använda vanliga isolatorer? eller hade du de platta, raka, och inte de rundade, redan sen tidigare? :confused: samt handtagen har väl rundade fästen för tråden?
hur skarvar man banden? behöver de sys, som Polarbandet?
tilläggsfråga: vi funderar ju på byte av staket inför nästa höst och med snömassorna senaste 2 vintrarna och tillhörande jordnings problem - ledning till hästarna av strömmen har ju bandet väckt intresse. dock ser jag inte riktigt hur vi kan lösa problemet ändå om vi inte har dubbelstaket, vilket vi också har i dagsläget. skulle vara livrädd för att endast ha just det breda polar bandet som enkelstaket - om ett sto slår med frambenet och fastnar i tråden när de hälsar över staket, lär skaderisken vara väldigt stor.

KL
Även jag uppfattade att LIA var dryg och antog att hästarna var a) rent allmänt ouppfostrade/felvanda, eller vanvårdade som ville ut ur hagen, samt att folk var puckon som inte hade el rent tekniskt sett i sina trådar, fast det nogsamt redovisats i tråden att el i tråden inte har med saken att göra då snömassorna kommer in i bilden och orsakar total avsaknad av markkänning, dvs hästarna jordar inte och får då ingen stöt.

Senast ändrad:

men hur är det möjligt att inte trycka ihop banden om du använda vanliga isolatorer? eller hade du de platta, raka, och inte de rundade, redan sen tidigare? :confused: samt handtagen har väl rundade fästen för tråden?
hur skarvar man banden? behöver de sys, som Polarbandet?
tilläggsfråga: vi funderar ju på byte av staket inför nästa höst och med snömassorna senaste 2 vintrarna och tillhörande jordnings problem - ledning till hästarna av strömmen har ju bandet väckt intresse. dock ser jag inte riktigt hur vi kan lösa problemet ändå om vi inte har dubbelstaket, vilket vi också har i dagsläget. skulle vara livrädd för att endast ha just det breda polar bandet som enkelstaket - om ett sto slår med frambenet och fastnar i tråden när de hälsar över staket, lär skaderisken vara väldigt stor.

KL
Även jag uppfattade att LIA var dryg och antog att hästarna var a) rent allmänt ouppfostrade/felvanda, eller vanvårdade som ville ut ur hagen, samt att folk var puckon som inte hade el rent tekniskt sett i sina trådar, fast det nogsamt redovisats i tråden att el i tråden inte har med saken att göra då snömassorna kommer in i bilden och orsakar total avsaknad av markkänning, dvs hästarna jordar inte och får då ingen stöt.

Det finns isolatorer som har olika spår...bl a ett för 20 mm band där bandet går platt rakt igenom. Vid handtagen drog vi bort en bit av tråden som var jordsidan...så jag kunde knyta bandet vid handtaget utan att det skulle bli kortslutning. (Jag har inga vettiga avslut att sätta i handtagen just nu så det får bli knutar) :)
Det enda den undre tråddelen på bandet fäster i är två armeringsjärn (ett i början av hagen och ett i slutet) som är jordningen nerslagna i backen. Det är skarvat till järnen med isolerad kabel som är framskalad och ihopsurrad med en bit framdragen tråd ur bandet. (Vi valde att göra den nedre tråden i bandet till jordtråd).
Och den övre är det el i.
Jag skulle lägga in bilder om jag bara visste hur man gör....och jag skulle gärna gärna vilja kunna förklara på ett bättre sätt...är ngt av det jag skrivit lite tydligt iaf? :grin:

Jo det är klart att det bästa är att ha en gång emellan...det har jag på en del av avdelningen mellan mina hästar då det finns träd där att fästa band i. Men det funkar inte vid hela hagen som det är nu. Jag har satt översta bandet så högt att det blir obekvämt att mucka över det, speciellt nu när de får stötar igen. Då håller de sig på avstånd från staketet.

Senast ändrad av en moderator:

Bilder lägger du in genom att lägga ut dom på nätet, därifrån kopiera adressen.

Knyta är en dålig ide. Ledarna kommer tids nog brännas av, du får även ett spänningsfall just vid knuten. Skaffa skarvklämmor eller sy i hop bandena vid handtaget.

Precis!

Det är viktigt att man inte använder sig av vanliga skarvbleck i metall eftersom det ledar då strömmen runt och det blir inte bra. Men om man köper ett billigt band så kan man faktiskt kanske kosta på sig de tillbehör som behövs. Sedan när det gäller at skarva så är det ju aldrig lätt att få det bra tycker jag. Jag har utformat min hage så att det inte blir några skarvar utifrån en 400 m rulle.

Sedan säljer även granngården sådana polarband men jag har ingen aning om vad de kostar. Har precis stängt in min utbrytarkung. Vet dock inte om han anser att det blev för jobbigt när staketet helt plötsligt blev 170 högt eller om han har faktiskt gått mot staketet och fått stöt. Jag hade dock inte råd att köpa nya band och isolatorer så jag drog vanliga band, fyra stycken. Men höll plus och minus rätt nära varandra. Kommer sätta dem närmare till sommaren men nu måste jag ha lite "snömån" = 2dm Två minus och två plus. Sedan eftersom jag tappat bort min stängseltestare så var jag ju tvungen prova tråden, eller min stallvärd gjorde det. Hon fick typ ett brännmärke i händerna, så mycket power fick jag på tråden....:devil:

Fick lära mig också att man ska tänka marken som minus, så man sätter på polarbanden med plus i nederkant.

Polarbanden är ganska dyra i förhållande till vanliga band. Sätter man jordning som vanligt i backen så kan man fortfarande ha "vanlig" ström på några band. De sätter man som vanligt. Då kan man få upp fler trådar till ett billigare pris och dessutom ha ström i alla trådarna.

... fast det nogsamt redovisats i tråden att el i tråden inte har med saken att göra då snömassorna kommer in i bilden och orsakar total avsaknad av markkänning, dvs hästarna jordar inte och får då ingen stöt.
Om du läser mitt tidigare inlägg, så ser du förhoppningsvis att du har fel i sak här.
Den övriga delen av ditt inlägg som var riktat mot mig, har jag rapporterat till moderator.

LIA

citat av mackan:

LIA...detta var oxå känslan jag fick av dina inlägg och ständiga ifrågasättanden.

Sen är det ju så att du själv skrev att hästar behöver underhålla respekten för eltråden genom att få sig en stöt då och då. Och jag undrade då hur detta ska kunna underhållas när då elen inte märks pga den obefintliga jordningen pga av all snö.

Sen vet du inte hela historien om min häst.
Du menar att om hästen har allt den vill ha i hagen så vill den stanna där. Visst är det så! Mina hästar har f ö inte tagit sig ut ur hagen! Jag vet inte om du förstått det.
Han som står i sjukhagen lutade sig över bandet för att komma åt att gnabbas med hästen i hagen bredvid. Han har stått i egen liten box-utebox-liten boxliknande hage-liten hage...sen i juni -10. Och han har inte tagit sig ut hittills. Jag måste alltså ha gjort ngt rätt när det gäller hans trivsel.
Det enda som han förståeligt nog saknar är kompisen. De är trots allt bara tre år (fyra i år) och leksugna.

Min förra häst hade oxå respekt för staketet. När hela flocken han gick tillsammans med rev ner tråden och tog sig ut så var han ensam kvar i hagen. Hon som ägde stallet tyckte att han var korkad som inte klev över tråden och följde med de andra. Men var han det? Jag tycker att han var smartast av dem allihop.

Dina inlägg om hur man "lär hästen att ha respekt för tråden" har inget med dina elkunskaper att göra, så i de inläggen känns det inte som om du försökte "hjälpa" till i "elfrågan" utan mer att du ville döma hur jag "lärt" mina hästar och hur jag, om de nu ville ta sig ut från hagen, misslyckats i att göra hagen trivsam.

Senast ändrad av en moderator:

Knyta är en dålig ide. Ledarna kommer tids nog brännas av, du får även ett spänningsfall just vid knuten. Skaffa skarvklämmor eller sy i hop bandena vid handtaget.

Jag vet det. Detta blev en snabb tillfällig lösning som ändå funkar som den ska.
Hästen får nu stötar och det var det som var tanken.

I sommar när jag ska göra om hagarna ska allt göras korrekt.

Jag har inte ifrågasatt. Jag har frågat! Detta för att förstå eftersom en del var oklart. Är nämligen intresserad av problemlösningar, fr a okonventionella sådana.
Jag har fr a inte kallat någon för pucko eller anklagat någon för vanvård eller ha rent allmänt ouppfostrade hästar. Beklagligt att du och mackan läser in något sådant.
Nu släpper jag det här "samtalsämnet".

LIA

Jag har inte ifrågasatt. Jag har frågat! Detta för att förstå eftersom en del var oklart. Är nämligen intresserad av problemlösningar, fr a okonventionella sådana.
Jag har fr a inte kallat någon för pucko eller anklagat någon för vanvård eller ha rent allmänt ouppfostrade hästar. Beklagligt att du och mackan läser in något sådant.
Nu släpper jag det här "samtalsämnet".

LIA

Det är beklagligt att du inte ser hur du "låter" i dina inlägg. Även om du inte skrivit de där orden rakt ut.
Och du har fortfarande inte kommenterat det faktum att du skrev att hästarna behöver underhålla sin respekt för elen genom att få en stöt då och då.
Då motsäger du dig själv när du menar att om man lär hästarna att ha respekt så har man inga problem vare sig man har ström eller inte.
Men jag förstår att du inte vill prata mer om just det. ;)

Tack för förklaringen ang. banden, jag tror jag fattar. Kan du inte lägga upp bilder sen när du har tid och visa lite? vore suveränt! :bow:

Ska försöka fixa hit några bilder.... :)

Jag är oxå intresserad, vi har inte haft någon vidare ström i staketen men hästarna har ganska bra respekt förrutom mitt ena sto som kan promenera igenom när hon får lust.

Vi rev ena hagen idag för att plöja upp & så om, insåg även att vår 8mm elrep inte går att sätta upp igen. Den har varit uppe i 7år & såg hemsk ut.

Nu funderar jag på polarbanden, men dom mängderna jag behöver kommer jag behöva ett banklån för att köpa 500m för 2.500kr x 6= 15.000 kr plus alla isolatorer & grindar. Detta är räknat på dom äkta banden. så ca 20-25.000:- för att stängla om mina hagar med 2 band.

Boles piratkopior blir det mycket billigare, men jag hade gärna haft dom bruna banden med stödlinor. :crazy: Drömmer om slanor.

Ska försöka fixa hit några bilder.... :)

River igång en gammal tråd eftersom jag förmodar att vintern kommer i år igen :d

Fungerade dina nya två-ledade band bra resten av vintern?
Jag känner att jag måste se över hagen innan snön kommer, helst nu när jag fått hem en liten minishettis med världens vinterpäls på foder. Jag vet inte riktigt hur stor hennes stängselrespekt är, så jag vill vara väl förberedd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama