Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!
Jäklar så mycket pengar! Vi har snabb-uppskattat vår hages strl och den är nog också ca 500 meter runt om. Jag har inte lust att lägga några 14000:- för att vintersäkra den
(det är planerat in en flytt om ett par år, DÅ kan jag investera i den summan, men det känns inte vettigt att göra det i dagsläget).
Jag hoppas verkligen du får valuta för pengarna!
Vi har runt 300m runt om plus en avdelning tvärs över, 130 stolpar med 3 isolatorer på varje, 3 linor. 3 traktorgrindar, två anslutningskablar till jord & ström & vanliga grindhandtag. Sen hörnisolatorer, spännare, skarvar osv.
Springer fort i pengar, men det blev riktigt snyggt.
Jag byter annars elrepen vart 6 år & det kostar runt 5-6.000 per gång, sen går det åt en spann ringisolatorer som knäcks av osv varje år à 400kr.
Jag har en årskostnad på mitt staket på ca: 1.500kr/år på elrepen som håller max 5-6 år.
Elbanden ska hålla runt 25 år & jag har räknat ut att jag kommer ha en ung årskostnad på ca 800kr/år med inköpspris inkl lite underhåll, söndriga isolatorer osv.
Krasst sett, blir det billigare med franska elbandet på längre sikt. Även det är en imponerande summa man ska hosta upp.
Jag kan byta elrep 3 gånger för den summan, men nu slipper jag bry mig på många år.
Dvs jag sparar in massa arbetstid.
Kommer byta ut sommarhagarna till våren till franska elbandet. Kommer bli ung samma kostnad som vinterhagen.
Man kan plocka ned staketet & ta det med sig