Hästarna glömda ute inatt!

Sv: Hästarna glömda ute inatt!

Just så tror blir bäst för alla parter!

Jag tänkte börja skriva att de närmaste jag glömt en nattning är 5 min innan den skulle ske, tror ni jag fick panik att åka upp till stallet?
Men nu så satte jag hjärtat i halsgropen, pratade med hon jag delar stallvakterna med för någon dag sen och hon undrade om jag kunde ta nattningen vi hade framöver.
Fick lite panik nu och trodde jag glömt den, men inser att den är på fredag :p

Det är mänskligt att fela och glömma.
Varför blir folk vansinniga om de gäller en engångsföretelse?
Det hade varit en sak om hästarna tagit skada av det.

Jag råkade tex. glömma senskydden på efter en träning. Hästen var jättesvullen i alla fyra dagen efter. Tror ni jag skämdes eller :o Mår dåligt över det än idag. Hade något varit ursinnig och skällt på mig då hade jag förmodligen lagt av med hästar.
Och idag, 6 år senare har jag aldrig gjort om misstaget med glömd utrustning eller dylikt.

jag hade blivit fly förbannad!

enligt mig så ska mat, insläpp, utsläpp och dylikt ha fast tider! och att hästarna en kväll inte skulle komma in och inte få kvällsmat anser jag helt oacceptabelt!

men man ska aldrig säga aldrig... vad som helst kan ju inträffa och huvudsaken är ju att de får sin mat, om än lite sent... men att de inte skulle får alls finns inte i mín värld.

*KL*

Jag har aldrig glömt något sådant, fast jag har haft hästarna hemma i 10 år och skött det mesta själv. Däremot har de kommit ut sent flera gånger eller fått nattfodringen senare, planerat, och mina hästar klagar inte eftersom de är vana vid lite olika tider och alltid har mat.

Så visst, jag hade blivit fly förbannad till att börja med, mest eftersom vi är så få i vårt stall och det ska inte finnas några oklarheter, jag tar det hellre själv då. Men alla gör misstag öch så länge det inte har hänt något allvarligt som följd så gick det ju ändå bra.

KL
Det positiva med att bli arg- är att det troligtvis inte upprepar sig:devil:

Om hästarna dessutom hade skadat sig, så hade inga ursäkter i världen räckt:mad:

Om hästarna är vana vid ej fasta rutiner är risken mindre.
Jag tror inte att de bryr sig så mkt över att bli utelåsta, däremot att inte få mat.

Min gubbe blev "glömd" kvar ute en hel natt av stallägaren för några år sedan. Helt ensam, snöstorm, -10, visserligen några kg hö.:(
När jag kom dit på morgonen efter (var arbetslös på den tiden), före stallägaren, var han ute men inte de andra hästarna. Anade då att han har fått sova ute.
Tog in honom då. Täcket var helt genomblött (vintertäcke), och han skakade som ett asplöv. Så det blev att klä på honom 2 thermotäcken och tempa. Hade då 39,5 grad:(, så det blev att ringa ut Ambulanstoriska på en gång.
När veterinären var där, kom stallägaren... Han trodde att jag skulle komma sent, sa han. Men jag hade redan varit där på fm, samtidigt som honom och mockat, fixat mat och ridit mm.:angel:
Fick en rejäl infektion med hög feber i flera dagar, fick pencillin och täckas varmt. Har sedan dess (11 år sedan drygt) problem med hosta.:(
Hädanefter tog jag alltid in honom själv på em, för att vara säker på att han kommer in.

Det har hänt två gånger när jag bett utomstående att ta in eller fodra att de glömt. Första gången var det min bror som skulle ta in hästarna en kväll (jag hade lagt in mat) men de var ute när jag kom på morgonen. Då blev jag lite arg. Andra gången stod påsen med lunchhö kvar när jag kom dit sen eftermiddag. Jag sa inte ens till att hon glömt.

Själv har jag en gång glömt att ge kvällshö. Och det händer ibland att hästarna får mat en stund senare är jag tänkt för att jag glömt bort tiden framför tvn eller datorn.

En gång försov jag mig och släppte inte ut hästarna förrän vid tolv!

Det har hänt i vårt stall också då kompisen glömde utsläppet!

Jag och kompisen har rullande schema, tar ut varannan morgon så länge hästarna står på stall. Någon dag innan det hände hade vi sagt, att det bara var en tidsfråga innan någon av oss skulle glömma hästarna på morgonen! Det har hänt fler än en dag att jag runt 2-3 på eftermiddagen fått panik och tänkt: :devil:, jag har glömt ta ut hästarna! Men sedan räknat efter och kommit fram till att: nej, visst ja, det var ju A's tur idag!

Hur som helst, jag och dottern kom till stallet vid 12 den aktuella dagen, och då stod alla 5 kvar inne! Ingen var upprörd och av någon anledning hade vi lagt in extra mkt hö kvällen före...!

Det första kompisen säger när vi ses på kvällen är: jaha, tänk att jag blev först med att glömma! Sen skrattade vi åt det hela! :D Jag var självklart glad att det inte var jag som glömde först!

Hade våra hästar blivit kvar ute en natt hade det inte heller gjort något, de har vindskydd i hagen och fri tillgång på hö. Självklart är det värre vid dåligt väder om de inte har skydd och/eller något att äta!

Shit happends, du är förlåten men händer det igen åker du ut.

Jag förstår inte att man blir så upprörd över en sån sak. Har personen ifråga alltid skött sig annars är det ju uppenbart att det var en engångsföretelse.

Man är väl mänsklig för guds skull.

Inte skulle jag väl bli glad precis, men mådde hästarna bra så skulle det ju inte vara någon större skada skedd. Våra har dessutom fri tillgång till hösilage ute så de skulle inte behöva svälta.

Min häst har blivit glömd ute en natt - ensam, med grinden öppen :p Detta var precis när jag hade köpt henne, det var tidig höst med massor av gräs i hagen och hon hade stått på ridskola med små grushagar innan. Så hästen var inte så värst angelägen om att komma in, utan gick väl undan när stallägaren skulle hämta henne. Så hon gick in med de andra hästarna och tänkte gå och hämta min häst senare, när hon kände sig ensam. Och av nån anledning så stängde hon inte grinden riktigt heller.
Min häst kände väl sig aldrig ensam och gnäggade som stallägaren hade trott utan hon glömdes helt sonika bort.
Morgonen därpå hade hon öppnat grinden, gått ett varv i stallägarens trädgård och ätit på nån buske, sen gått tillbaka till hagen igen.
Gick ju bra det med :grin:

Vad hjälper det att ge en brottsling fängelse, gjort är gjort...? Tycker visst man har rätt att bli arg och låta personen veta om det. Otrevlig behöver man inte vara men personen ska verkligen se till att skämmas ordentligt.

Det gör man ändå tack utan utskällning, tro mig ;)

Däremot skulle det hända flera gånger med samma person då skulle jag börja ifrågasätta.

Jag kanske missförstod men när jag läser att folk skriver att dom skulle bli ursinniga, vansinniga, arga och att det är oacceptabelt så ser jag framför mig någon som ger en riktigt otrevlig utskällning till personen som råkat glömt... Är det fel tolkat av mig?
Jag förstår inte vart brottsling och fängelse kom in i bilden?

Nästa fråga: Ni som skrivit att detta är oacceptabelt, vad gör ni åt saken? Som sagt, gjort är gjort - hur oacceptabelt det än är.. Kräver ni att denna person ska förvisas ur stallet eller kommer ni ringa den här personen och påminna varje nästa gång den ska ta ett pass eller?

Det här är intressant diskussion tycker jag :)

Och jag tycker en ursäkt av personen som glömt är på sin plats också vilket inte hade hänt i TS fall vad jag fattade det som? Men då är det inte händelsen i sig utan personen...

Senast ändrad:

Det gör man ändå tack utan utskällning, tro mig ;)

Däremot skulle det hända flera gånger med samma person då skulle jag börja ifrågasätta.

Jag kanske missförstod men när jag läser att folk skriver att dom skulle bli ursinniga, vansinniga, arga och att det är oacceptabelt så ser jag framför mig någon som ger en riktigt otrevlig utskällning till personen som råkat glömt... Är det fel tolkat av mig?
Jag förstår inte vart brottsling och fängelse kom in i bilden?

Otrevlig utskällning vet jag inte om jag skulle ge, men en utskällning.

Brottsling och fängelse kom in i bilden eftersom ngn skrev "Vad hjälper det att bli arg när det redan har hänt" då jämförde jag det med att "vad hjälper det att ge en brottsling fängelse när brottet redan har begåtts." D.v.s gjort är gjort och det går ju inte att få det ogjort för att man sätter ngn i fängelse.

Nästa fråga: Ni som skrivit att detta är oacceptabelt, vad gör ni åt saken? Som sagt, gjort är gjort - hur oacceptabelt det än är.. Kräver ni att denna person ska förvisas ur stallet eller kommer ni ringa den här personen och påminna varje nästa gång den ska ta ett pass eller?

Det här är intressant diskussion tycker jag :)

Och jag tycker en ursäkt av personen som glömt är på sin plats också vilket inte hade hänt i TS fall vad jag fattade det som? Men då är det inte händelsen i sig utan personen...

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle vidta för åtgärden. Eftersom jag själv inte äger stallet så hade jag ju inte kunnat slänga ut personen. Jag hade nog aldrig kunnat lita på denna personen mer iafa och jag hade inte kännt mig lugn med bara en påminnelse utan jag hade nog sköt insläppet för min häst själv i fortsättningen när denna personen skulle ha insläppet.

Men risken att hästarna skulle bli kvar ute i vårat stall är som tur var rätt liten eftersom insläppet sker vid 16-17-tiden och det är ju alltid folk ute i stallet efter det, och kvällsmaten får dom inte förrens tidigast kl 21.

Nej, jag skulle inte bli särskilt arg. Det är ju, som många redan sagt, mänskligt att fela. Hade något sådant hänt mej hade jag redan haft sjukt dåligt samvete för att jag glömde. Hade jag fått en utskällning dessutom hade jag mått otroligt dåligt.
Det viktigaste i ett sådant läge tycker jag istället är att se till att hästarna inte har tagit skada osv. För gjort är ju trots allt gjort!
Händer det däremot upprepade gånger är det en annan sak. Då är det ju självklart att man blir arg!

Håller fullständigt med dig !
Jag skulle bli tok arg, om man inte har så pass ansvar själv måste föräldern (om det är ett barn/ ungdom) ta det ansvaret sådana saker får inte glömmas!
Men sen får man gå vidare och förhoppningsvis har personen i fråga förstått.

Har inte läst hela tråden, MEN min första tanke är att det är dåligt planerat från andra ägare FÖR man kan ju inte bara glömma, det kan hända olyckor så man inte kommer fram till stallet eller att man skadas på jobb eller något annat... skall man bli flyförbannad då också??
Och vad hjälper det? Tvärtom blir det bara osämja.

Gå igenom rutinerna för intag och fodring är nog på sin plats.

Lycka till

Ingen är mer än människa, man kan glömma. Och tydligen hade hon inte glömt utan tagit fel på dag. Hur noga man än är så kan vem som helst missa sånt, kanske råkat skriva på fel dag i almanackan eller liknande. Är det en engångsföreteelse hade jag inte blivit arg. Andra gången hade jag gått i taket.
Som någon skrev innan så vad tjänar det till att bli förbannad? Nästa gång kan det ju vara jag eller någon annan som glömmer eller blandar ihop dagar. Man ska inte vara så snabb att döma andra för rätt som det är så trillar man dit själv.

rutinerna är ganska klara tycker ja allt. De har varit lite för mycke "glömma" sista tiden. Ja vet då ja står där :p

*kl*

Idag hände det hos oss! Hon som skulle släppa ut hade missat att hon hade bytt. Denna personen har dessutom redan glömt en lunch denna månaden så jag kommer ta upp det med henne nästa gång vi ses. Dom andra i stallet tyckte också det var fruktansvärt slarvigt.

Men jag tänker på det där "Vi är inte mer än människor" men vi människor har ju kommit på en mängd uppfiningar för att hjälpa oss att komma ihåg. Det mest simpla är papper och penna! Skriv upp när man har ett åtagande!! Sen har vi vanliga almenackor, fickdatorer, mobiler, allt möjligt så vi behöver inte ens gå runt med allt i huvudet!

Senast ändrad:

kan bara hålla med. Jag skriver mitt i mobilen och är ja minsta osäker om man nu bytt eller liknande så ringer ja och frågar.

Om det skulle hända i stallet där jag stod nu skulle jag först och främst ringa den jag delar stall med och kolla så att hon fortfarande lever. Den människan är den mest ordentliga jag någonsin mött, och har aldrig glömt något. Jag har själv glömt att kvällsfodra en gång (hästarna var redan inne och jag hade bytt kväll med en annan) men tack och lov kom jag på det innan jag gick och la mej, så det blev en biltur ut till hungriga hästar.

Om det däremot var något som hände flera gånger skulle jag reagera kraftigare. Alla kan glömma någon gång, men att sätta det i system är oacceptabelt. Så svårt är det faktiskt inte att sätta larm på mobilen eller liknande när man vet att man har lätt för att glömma saker.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 069
Senast: Klubbisen
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 482
Senast: Werze
·
P
Träning vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: Lizza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka