Hästarna glömda ute inatt!

Sv: Hästarna glömda ute inatt!

Att det kan gå åt pepparn ibland har du själv erfarit.

Så jag tycker

En gång, ingen gång.

Sedan tål Seabaz mening att upprepas:

Ni som skriver att ni skulle bli vansinniga, vad hjälper det?

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle nog faktikst också bli vansinnig på en sån sak.

Just att inte ta in och fodra. Visst har jag glömt saker i stallet och det är mänskligt att glömma, men inte så "stora" saker som att ta in och fodra hästar. Det får man inte glömma. Man kan försova sej kanske, en morgon, men i regel handlar det ju inte om mer än ett par timmar, i det här fallet var det hela natten.

Hästar dör inte av att få sina rutiner rubbade emellanåt, jag tror det är bra att dom vänjer sej vid lilite olika, men nej, mat och sånt får man inte glömma.

Jag tycker tyvärr det låter typiskt kollektivskötsel där unga rätt fladdriga tjejer (ja unga tjejer är i viss ålder ofta rätt fladdriga med många järn i elden)
som har studier, killar,kompisar extrajobb osv och vars hästintresse inte är på topp i just den perioden.
I ett stall med många hästar och på den tiden delvis kollektiv skötsel hade vi ofta problem med just en del tjejer som "glömde" och som man visste måste dubbelkolllas, och som när de glömt eller "inte kunde" plötsligt ringde runt för att få dit andra eller i värsta fall skickade nån förälder, faster, moster, granne eller närmaste villiga person :cool:

Det är inte så att jag klagar på just unga tjejer, jag vet bara hur det kan vara i en viss period av livet, när hästarna är roliga när man är i stallet men inte har samma plats längre i övriga livet, för att det är så mycket annat häftigt man vill göra - också.:angel:

Mänskligt.

Vill man vara 100 % så får man väl sköta sin häst helt själv. Med ett rullande schema kan det ju bli fel.

I förra stallet var det en 50-årig man som upprepade gånger glömde...

Jag vet inte hur jag hade reagerat, däremot tycker jag att det är viktigt med intaget tex för att göra en snabb översikt om hästarna ser ut att må bra, för låt säga att siste man va i stallet vid 15, och någon häst får kolik, då är det många hemska timmar utan vård istället för att den hade kunnat få vård på kvällen, eller varför inte en häst som får benet avsparkat på em och tvingas stå med det till morgonen. Så för mig är kvällsfodring inte bara en fodring utan en snabbkoll på hästarna.

Sedan tål Seabaz mening att upprepas:

Ni som skriver att ni skulle bli vansinniga, vad hjälper det?

Man rår inte för hur man känner, känslor kan du inte styra över.
Alla kan vi väl bli förbannade över saker även fast det inte får saker ogjorda??

Om hästarna mår bra och inte tagit skada är det väll inget att hetsa upp sig för.
Hon som glömde mår nog tillräckligt dåligt ändå.
Jag hade inte blivit arg, det som är gjort är gjort.

Man rår inte för hur man känner, känslor kan du inte styra över.
Alla kan vi väl bli förbannade över saker även fast det inte får saker ogjorda??

Självklart, men det tål att tänkas på. Tänka över saken så när det väl händer sedan i sitt eget stall så kan man reagera mer förnuftigt.
För vi pratar ff engångsföreteelser?

jag hade tidigare en väldigt snurrig familj i mitt stall som glömde ta in hästarna vid två tillfällen,Vid tillfällena bodde jag inte än på gården utan hyrde bara stallplats,efter det ringde jag dom varje kväll det var deras tur och dubbelkollade.sen flyttade jag till gården och fick bättre koll så då var det många gånger jag fick ringa dom och fråga var dom var..då var jag arg!! men första gången är det ju mänskligt..de flesta gör nog bara det en gång och aldrig mer.snurriga familjen är inte längre kvar här som tur är.

Jag skulle ha blivit rätt upprörd och orolig. Inte direkt på tjejen i fråga utan jag skulle ha varit orolig över att våra rutiner verkar brista och känt ett behov av att se över rutinerna för att undvika att sådant hände igen.

En gång är ingen gång men skulle det upprepas så har ni ju definitivt ett problem. Hästarna mår nog inte dåligt av en natt ute i ok väder, och inte heller "dör de" av att inte ha fått kvällsmat en dag. Men foder är viktigt för hästar och om det varit dåligt väder hade de ju faktiskt kunna ta skada av att stå ute.

Jag hade inte blivit jätte arg, gjort är gjort vad ska man göra åt det?

Jag skulle kvällsfodrat för några veckor sen. Fick ett mess på kvällen att en tjej i stallet kunde gö det för hon var ändå där. Jag hade helt missat att det var mitt pass och hade inte hon vart där hade ingen fått kvällsmat. Jag mådde dåligt i flera dagar efter det.....

En gång 'r ingen gång, hade det dock hänt igen hade jag nog blivit argare.

kl
Det var inte ens så att hon glömde, hon hade misstagit sig på dag. Hon trodde inte ens att hon skulle dit!

Har aldrig hänt hos mig, men så bor jag på gården och kvällsfodrar alltid.

Däremot om jag inte har morgonfodringen på helgen så vaknar jag oftast nån timme senare än vanligt, slänger en blick ut för att se om hästarna är ute, och sen kan jag somna om igen.

Till Ts, jag hade nog inte varit arg, mest varit ledsen för hästarnas skull, och sett över rutinerna, att man checkar av oftare.

där finns en annan sak också. När den enskilde upprepade gånger glömmer att förbereda foder till sin häst. Det är inte roligare det.

där finns en annan sak också. När den enskilde upprepade gånger glömmer att förbereda foder till sin häst. Det är inte roligare det.

"Glömmer" man att göra foder till sin häst flera gånger, känns de nästan som slöhet. Oftast är ju fodraren snäll och fixar det, skulle i alla fall jag göra.

Jag hade nog blivit väldigt arg till en början, men jag vet ju att såna saker kan hända, och om hästarna mår bra så är det ju ingen större skada skedd om det bara händer en gång.

Precis, hon glömde inte, utan tog fel på dag.

Sånt som händer, ingen tycker väl att det är roligt, men tror nog att tjejen i fråga mår tillräckligt dåligt utanatt man blir vansinnig. Lika mkt systemets fel som inte funkar.

Vi kör varianten att vi skickar SMS till ansvarige i stallet vid morgon och kvällsfodring, tryggt, för då vetman direkt om det inte blivit av. :)

kl

Klart att sånthär händer som jag också skrev tidigare, men första reaktionen är ju att bli riktigt sur...:S
Jag är inte bättre än någon annan har också försovit mig när jag haft utsläpp men inte med flera timmar, de kom
ut kanske en timme sent...Och det är ju som sagt en sak att glömma helt än att på fullaste allvar tro att det kanske
är nästa dag man har sitt pass...

Men klart ändå att man ser allvarligt på situationen, vad som helst hade kunnat ske, men jag tror att personen
ifråga skäms tillräckligt ändå, hon har ju faktiskt egen häst som också stått ute..

De jag bara tycker är konstigt att ingen verkar finnas i närheten som kollar till dem på kvällskvisten, ex stallägare som bor vid stall eller liknande...

*KL*

Att ta fel på dag kan ju mycket enkelt avhjälpas genom att man gör det till rutin att kasta ett öga på stallschemat varje dag innan man åker hem för att se om/när man har sitt pass nästa dag. Klarar man av att ha koll på andra scheman (skola, jobb osv) så borde ju ett stallschema också vara lätt att hålla reda på....

Jag hade blivit lite irriterad, kanske, eftersom jag ogillar när man inte fullföljer vad man sagt. Däremot för hästarnas skull så hade jag inte varit såå grinig, eftersom de är gjorda för att vara ute, och förmodligen hade de väl täcken, de flesta har ju det såhär års. Då hade jag varit mer sur för fodringen, eftersom hästar inte mår så bra av att inte få äta på sina tider.. Men världen går ju inte under, och hästar liksom alla andra djur KLARAR sig i 12-24 timmar utan mat, däremot kan jag tänka mig att de var glupska när de väl FICK mat!!

Som några redan skrivit så skulle jag anta att den som gjort bort sig har dåligt samvete redan från start, så jag tycker inte att skäll skulle leda så långt, snarare tvärtom. Man får väl istället berömma om den som glömt är så rakryggad att den står för det, vilket är sällsynt i dagens sverige.
Sen skulle jag självklart se över rutiner och liknande, eftersom det uppenbarligen brustit någonstans.. Skulle samma person göra samma misstag igen, skulle jag nog bli rätt förbannad, dock, eftersom det i min värld är ett klart tecken på att hon inte har det rätta engagemanget och pålitligheten som krävs för att jobba i stallet. Bättre då att någon annan får ta på sig den uppgiften och den blir utförd, och hon som glömt får någon annan uppgift, som inte drabbar hästarna på det sättet.

Jag glömde skriva att jag tycker att om man har råd så kanske man ska fundera på att hitta en stadig hästskötare för hela stallet, kanske om det är ett kollektivstall att alla kan gå ihop och betala lite var på den personens lön, och i gengäld få hästarna utsläppta, intagna, fodrade och mockat hos, samt byte av ev blöta täcken, t ex.

På så vis är det en ganska minimal risk att man glömmer att man ska till stallet på sin dag, eftersom samma person alltid har ansvaret för sådana viktiga saker. Det kan ta ett tag att hitta en person som man känner förtroende för och det är väl en nackdel att man får betala, men å andra sidan kan det väl vara värt det om man har upplevt såna problem som detta?
Bara ett förslag, jag hade min foderhäst i ett stall där vi gjorde så efter att två personer alltid kom för sent till insläpp o fodringar och vi andra fick göra deras del med.

Det blev genast mycket bättre. Sen vet jag efter att själv ha jobbat som hästskötare i några år att man faktiskt känner en stor lojalitet mot hästarna som skötare, och ofta är det inte några problem om man skriver en lapp eller pratar med den som sköter "grunderna" om man t ex ska ha hovslagaren komma eller vill rida tidigt, att den sparar tid och låter hästen stå inne, eller om hästen ska ridas och vädret är geggigt att den hästen tas in tidigare och kanske t o m borstas av för att underlätta för ägaren t ex.
Så det finns flera fördelar, även om det kostar :o)

*kl*

Jag hade blivit AS-förbannad, rent ut sagt! Jag tycker att levande djur är såpass viktiga att man inte glömmer dem! Glömmer man att hämta sitt barn på dagis? Eller att gå till jobbet?

Man måste ha koll, om man ska ha sin häst i kollektivstall. Det blir till att flytta till helinackordering för den som inte kan ha koll på en så enkel sak:devil:.

Jag har själv varit ung och "fladdrig" och "glömt", och det är inte OK. Någonstans.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 069
Senast: Klubbisen
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 482
Senast: Werze
·
P
Träning vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: Lizza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka