Hästarna glömda ute inatt!

Sv: Hästarna glömda ute inatt!

Jag hade varit riktigt arg...tänk om det hade varit skitväder storm eller liknande...Visst man kan glömma men snälla finns de ingen i närheten av stallet som har koll?? Jag menar vi har ju t.ex. stallägaren på gården....känns ju som om ngn skulle märkt att något inte stämde. Som sagt hade varit arg så jag kokade..men påpekar att ingen är felfri..

Stallägarens fru ringde mig 06:50 på jobb och sa att bara hälten av hästarna var inne ( har den andra hästen i hagen) när maken skulle morgonfodra.

Stallägaren m. fru tyckte faktiskt att det var konstigt att nattbelysningen lös på kvällen innan men trodde att hon som skulle fodra glömt att släcka den. De tänkte inte så mycket på att kolla om-ifall-att i.o.m. att de skulle upp tidigt nästa dag då stallägaren skulle in på gastroskopi den dagen.

Kl

Hej alla!
Kul att höra era åsikter!

Det jag har blivit lite sur på är att tjejen ifråga inte har bett om ursäkt och förklarat bort sig och dessutom ljugit för den andra tjejen (jag har inte träffat henne än, tänkte ta det öga mot öga).
Jag hade ringt upp dom drabbade hästarnas ägare på studs och bett om ursäkt, tycker att det hör till god uppfostran.

Vi har ett schema på dörren in till redskapen där vi skriver upp vilka dagar vi kan/vill ta ett pass. Schemat ska vara klart minst en vecka i förväg och skulle det bli fel (blir det sällan) så frågar vi om någon kan byta och ändrar på schemat.
Tycker detta fungerar bra men vad tycker ni man ska ändra på?
Ska man verkligen behöva ringa för att kolla att hästarna kommer ut och in?

Stallägaren är någonstans mellan 75-80år och har inga hästar, om det är tänt i stallet väldigt sent eller det kommer någon bil dom inte känner igen så kollar dom upp det. Dom morgonfodrar gärna men där går gränsen, ser dom att något är fel så ringer dom oss direkt.

Vi får väl se, om det är något mer som går snett får vi nog ha ett allvarligt stallmöte.
Tjejen kommer att få ett litet sms nästa gång hon ska ta in :devil:

För ett tag sen så stod jag i ett annat stall (20 hästar) och där var det mer oreda.
Min häst fick inte sin kraft ca 5 ggr
Min häst fick inte sitt ensilage ca 10ggr
En dam glömde att kolla att min hästs boxdörr var ordentligt stängd och min häst gick lös i stallet hela natten, åt upp nästan allt foder till 20 hästar :eek:
Detta hände två ggr på samma vecka med samma dam då var jag :devil::devil::devil: Tur att han var i full träning och ganska stor, tänk om det var den känsliga Islänningen eller ponnyn.
En häst blev lämnad ensam ute, tog in sig själv osv.....

När jag hade "eget stall" hos min arbetsgivare så skulle tvunget hans kompis dotter ha sin Fjording där. Ok sa jag, jag sköter allt men var annan helg när jag är ledig så ska hon fodra och släppa ut, detta var vi överrens om.
När jag kommer vid tolvtiden för att rida stod hästarna kvar inne och hade inte fått frukost. Hon fick en utskällning så håret raknade!
När hon sen lite senare gav sina hästar kvällsmat men inte mina så var det slut på det roliga och hon fick veta att jag inte tänkte ta hand om hennes häst mer, då flyttade hon samma kväll :banana:

Det ser jag som värre eftersom det hände saker ofta och det var enskilda hästar som blev drabbade av slarvet.

Hej Trine!

Jasså nattbelysningen var på också, det visste jag inte.
Spelar egentligen ingen roll, vi förväntar oss inte att stallägarna ska hålla koll på våra hästar det är bara en bonus att dom bryr sig öht.

Har eget stall & sköter själv alla in & utsläpp. Står bara mina egna hästar hemma.

Jag har glömt dom ute 3 gånger på 4 år. Nu har dom fri tillgång ute iofs & går täckade.
Har fasta rutiner men av olika anledningar så blev dom kraschade & hästarna glömdes bort. Har vaknat mitt i natten & kommit på det, men då hade det varit 2-3 timmar kvar innan dom skulle släppts ut igen.

Jag hade inte blivit förbannad alla kan glömma, men det ska helst inte hända.

förbannad, men det hjälper ju inte så det är bara att gilla läget och se till att det inte händer igen. Märkte ingen att hästarna var kvar ute? :confused:

Man rår inte för hur man känner, känslor kan du inte styra över.
Alla kan vi väl bli förbannade över saker även fast det inte får saker ogjorda??

Men man rår ju för det man gör! Man måste inte alltid visa alla känslor, ibland gäller det bara att komma över det.

Alla kan vi göra fel tycker absolut inte att det är något att bli arg över..

Om nu inte personen är som en annan tjej som stod i ett tidigare stall som gärna glömde både att mocka, släppa in, fodra ,vattna + utsläpp..:mad:

Blev lite små arg eftersom hon hade enklare att ta sig till stallet än mig(bil)=jag ingen bil men ändå så var det jag som skulle ta hand om allt i stallet när hon glömt..:angel:

Men nej jag var aldrig sur eller dum mot henne jag vet ju inte hur hon hade det hemma vem vet hon kanske hade det jätte jobbigt..:confused:

Tänk att hästfolk skall vara så oerhört perfekta och ofelbara. Som t.ex. du.
Och tänk vilket korsdrag när någon råkar tabba sig.
En orsak att vi inte tar in inackorderade ridhästar är just för allt fördömande och perfektionism.

Tja, det finns faktiskt dom som är ofelbara på den punkten. Jag har aldrig glömt/missat ett åtagande ända sedan jag fick min första ponny. Jag har tagit som vana från dag 1 att alltid kolla dagen innan om jag har ngt åtagande inför nästa dag och jag tycker nästan man ska kräva att alla i stallet ska göra det eftersom det inte bara handlar om sin egna häst.

Stod tidigare i ett stall med runt 30 hästar och trots rätt krångliga scheman utan ngn logik och mycket hästar och människor så blev det aldrig ngr missar. Det var verkligen nolltolerans där och dom var väldigt hårda med att hålla de fasta rutinerna (även om jag personligen tycker man kan rucka ngn timme hit eller dit ibland vid te.x insläpp för att hästarna inte ska bli tokiga om dom inte kommer in en vis tid)
Denna nolltolerans har jag haft med mig till andra stall och jag kräver nog den respekten från mina stallkamrater att dom åtminstonde ska ha koll på när dom har sina åtagande. Det finns ju to.m kontrakt där alla skrivit på att dom ska sköta sina åtagande.

Och anledning till att jag skulle bli så förbannad om det hände hos oss är att min häst troligen skulle ta skada av det under den här årstiden när det är mycket kallare på natten än på dagen.
Skulle hon lämnas ute en hel natt i munisgrader och utan mat skulle hon nog inte må speciellt bra och då skulle jag inte rycka lite på axlarna och säga "en gång är ingen gång"

Ni som skriver att ni skulle bli vansinniga, vad hjälper det?

Vad hjälper det att ge en brottsling fängelse, gjort är gjort...? Tycker visst man har rätt att bli arg och låta personen veta om det. Otrevlig behöver man inte vara men personen ska verkligen se till att skämmas ordentligt.

Senast ändrad:

Först hade jag blivit arg men sen lugnat mig om detta var en engångshändelse och inte har hänt tidigare.
Driver med 5 andra familjer ett större kollektivstall, stått där i snart 7 år och under dem åren har det hänt 1 ggr att hästarna inte fick kvällsmat den personen hade tagit fel på dag:crazy:
Så jag vill inte döma någon , alla kan vi gjöra misstag.

Märkte ingen att hästarna var kvar ute? :confused:

Nä, då siste man lämnade stallet 18,15 och inte tänkte mer på det då kvällsfodringen är kl 19,00.

Hon trodde ju att fodrerskan kom igen på kvällen igen o fixade intaget och fodringen även om hennes box var klar för dagen.

Jag har glömt hästarna en natt så jag vet hur det kan vara. Jag skulle bli irriterad men jag skulle inte bli förbannad.
I mitt fall så var det så att jag hade varit i stallet redan och fixat allt och skulle sedan åka för att ta in dem på kvällen då jag hade fodringen, och detta glömde jag tyvärr den dagen då jag antagligen redan 'släppt' stallet helt i tanken eftersom jag redan varit där. Hästarna tog ingen skada men jag skämdes ju verkligen. Vi var bara 3 hästar i stallet då så jag ringde självklart den andra hästägaren och berättade detta samt att jag såg till att hennes häst såg ut att må bra (varmt täcke på och extra hö) innan jag åkte hem, för jag hade morgonfodringen dagen efter också.
Jag lärde mig iaf att dubbelkolla att jag inte hade insläppet de dagar jag av någon anledning varit ute även på dagen.

I mitt stall hände en grej som jag dock tycker var värre 'slarv' än att glömma dem ute. Vid intag förväxlades mina två ston, varav den ena fortfarande hade fölet vid sidan. Stoet utan föl stod alltså ihop med fölungen i fel box hela natten. :crazy:
Mamman till fölet fick stå ensam hela natten i andra stoets box. De fick ju även fel foder...

Som tur var gick det bra, stoet som fick ha fölet hos sig hade varit snäll mot denna och juvret hos stoet som skulle haft fölet hos sig var sprängfullt men hon slapp problem ändå.
Men jag var verkligen förbannad då!
Det var ju ett slarv som hade kunnat orsaka stora skador om det velat sig illa.

Senast ändrad:

Men man rår ju för det man gör! Man måste inte alltid visa alla känslor, ibland gäller det bara att komma över det.
'
ja men det handlade inte om huruvida man visade sitt missnöje eller inte utan hur man skulle känna...viss skillnad

Har eget stall & sköter själv alla in & utsläpp. Står bara mina egna hästar hemma.

Jag har glömt dom ute 3 gånger på 4 år.
dett är för mig mer förvånande hur man kan glömma något som man gör varje dag?
Jag har haft hand om mina egna plus inackorderingar i över 5 år och glömt deras dagliga rutiner 0 gånger.

Vi är bara människor och vi kan glömma. Jag hade med all säkerhet INTE varit glad åt det, men å andra sidan bor jag på gården och har det yttersta ansvaret. Jag är däremot aldrig någonsin orolig att detta ska inträffa här, allt är väldigt noga förberett, rutinerna är glasklara och alla vet vad de ska göra och när.

Jag hade som sagt inte varit glad men haft i bakhuvudet att sånt kan hända. Hästarna dör inte av att lämnas ute en natt om det skulle ske, inte ens om det är oväder. De gillar det inte, men förhoppningsvis har de skydd att gå under.

Jag kan tänka mig in i hennes situation, hon mår säkert riktigt pyton över det här.

Det förvånar mig lite också.
Misstagen kommer ju oftast i samband med att man är flera som delar på skötseln och att man har oregelbundna tider på sina stallpass.
Sen är det väl bättre, om det nu kan vara bättre eller sämre?! om bara ens egna hästar blir drabbade av att bli bortglömda.

Precis, när det blir en vana är det en helt annan sak. Då handlar det om att de helt enkelt skiter i vilket som enligt mig inte är en OK inställning när man har med djur att göra. Då förtjänar man sig ett hut eller två, helt enkelt oacceptabelt.
Tråkigt att hon ljuger, nog för att gör det pga av att hon skäms eller är rädd att få skäll. Men i hennes fall hade det varit bättre att vara ärlig.

hihi som du sa så var de "rätt" hästar ute hade de varit mina så hm ja då vet ja inte vad ja skulle gjort :devil: sin sak om de varit på sommaren för då har dem att göra. Men nu går dem i lerhagar sen var de ju kallt ändå vattnet hade ju frusit i hagen sa M. Men kan bara hålla med dig de minsta man gör är väl att be om ursäkt:crazy: Tar ju till 95% in mina innan ja åker nu blir de nog till 100% :p

I mitt stall hände en grej som jag dock tycker var värre 'slarv' än att glömma dem ute. Vid intag förväxlades mina två ston, varav den ena fortfarande hade fölet vid sidan. Stoet utan föl stod alltså ihop med fölungen i fel box hela natten. :crazy:
Mamman till fölet fick stå ensam hela natten i andra stoets box. De fick ju även fel foder...

Som tur var gick det bra, stoet som fick ha fölet hos sig hade varit snäll mot denna och juvret hos stoet som skulle haft fölet hos sig var sprängfullt men hon slapp problem ändå.
Men jag var verkligen förbannad då!
Det var ju ett slarv som hade kunnat orsaka stora skador om det velat sig illa.

Jisses, helt befogat att bli rosenrasande! :eek:

När det gäller intaget som tråden handlar om så tja... Arg hade jag säkert blivit men jag hade blivit argare om det var en morgonfodring+utsläpp det handlade om. Som sagt, det är mänsligt att fela även om det absolut inte ska behöva hända när man har med djur att göra.

Har själv gått med en känsla att jag missat nåt pass i stallet idag trots att jag (ovanligt nog) hade morgon+utsläpp. Efter en dubbelkoll i kalendern fick jag iaf bekräftat att jag kunde sitta kvar här vid datorn i lugn och ro. :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 069
Senast: Klubbisen
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 482
Senast: Werze
·
P
Träning vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: Lizza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka