Hästarna glömda ute inatt!

Sv: Hästarna glömda ute inatt!

MIn stackars ponny fick stå utan natthö ett x antal gånger på en månad och snacka om att jag var ursinnig. Alla påsar hängde exakt likadant på alla boxar men ändå glömde dom ge min mat :mad:
Hade dom då glömt tagit in henne så hade jag nog hamnat i finkan :angel:
Jag har stått i olika inackoderingsstall och aldrig någonsin glömt bort att ge dom mat,släppa ut eller in. Har dessutom aldrig varit sen.(olika scheman för varje vecka)
Innan jag fick bil så var det till att ta mopeden i ös regn, snöstorm och på bakfyllan tidigt på morgonen innan skolan eller tidigt på en helg.
Jag är sån som tycker en gång är en gång för mycket.
Men vad ska man göra när det är gjort? inte mycket men något medlidande eller förlåtande får INTE den personen som gjort sitt misstag från mig iaf.

Jag hade inte varit arg, det är mänskligt att fela
'
För mig finns det vissa saker som absolut inte är okej.
Skulle du tycka att "ähhh det är väl mänskligt att fela" om dagispersonalen glömde din unge i parken när resten av dagiset drog hem (och din unge blev överkörd av en buss eller våldtagen av en pedofil) :confused:
Är det ok att strunta i att ge en patient sin medicin på ett sjukhus.. för det är ju mänskligt att fela? :confused:
Är det ok att glömma sin hund i bilen vid 30+ så att den plågas ihjäl. För det är ju mänskligt att fela? :confused:

Nej en sådan sak är inte okej. Skulle ha blivit vansinnig. Och nej att bli arg löser kanske inte problemet men jag hade reagerat spontant.

Det kanske var kallt. Nederbörd? Hästarna var jättehungriga antar jag? Risken för skador blir större när ett gäng hungriga och frusna hästar blir oroliga...

Sen vill man ju kunna lita på att ens häst faktiskt får den omsorg den ska ha..

Ett sådant misstag har jag absolut ingen pardon för. Faktiskt..

Fast dina exempel står ju inte i proportion till vad som faktiskt hände. Nu är det ju inte ett barn vi pratar om, inte heller en sjuk människa som är i behov av medicin, det är en häst. Och är hästen frisk i övrigt så klarar den mycket väl en natt i det fria utan mat. Och nej, jag skulle inte heller vilja att min häst glömdes bort och jag skulle nog bli upprörd först. Men sen, med lite eftertanke så skulle jag nog tänka att så länge det inte gjorts med vilje så är det inte hela världen.

Och som sagt, jag tror inte tjejen gör om det, säkerligen har hon redan straffat sig själv tillräckligt. Då finns det inte heller någon anledning till att jag skulle strö ytterligare salt i såren.

Det handlar om attityden. Och jag skiter i om du tycker att "det är bara en häst".
För mig är det inte ok att glömma bort eller strunta i att ta hand om ett djur (inte en människa heller).

En anledning till att man inte står i hyrstall.. där det tydligen inte är så farligt om nån glömmer bort att mata ens häst eller råkar lämna den ute en hel natt när den är van att få komma in ... :crazy:

Hej!

Jag hade inte blivit sur på personen som glömde bort sin dag om det enbart var en engångshändelse och inte något som personen i fråga gör regelbundet :) Som många redan har skrivit så är det inte mer än mänskligt att fela, och jag tror att hon som glömde att ta in hästarna straffar sig själv innerst inne så det räcker och blir över.

Fast dina exempel står ju inte i proportion till vad som faktiskt hände. Nu är det ju inte ett barn vi pratar om, inte heller en sjuk människa som är i behov av medicin, det är en häst. Och är hästen frisk i övrigt så klarar den mycket väl en natt i det fria utan mat. Och nej, jag skulle inte heller vilja att min häst glömdes bort och jag skulle nog bli upprörd först. Men sen, med lite eftertanke så skulle jag nog tänka att så länge det inte gjorts med vilje så är det inte hela världen.

Och som sagt, jag tror inte tjejen gör om det, säkerligen har hon redan straffat sig själv tillräckligt. Då finns det inte heller någon anledning till att jag skulle strö ytterligare salt i såren.

Jättebra skrivet! :bow::)

Har bara läst första sidan men många kallar det för att tjejen hade glömt sitt pass men det stämmer inte riktigt med sanningen - hon hade tagit fel på dag. Jag hade inte blivit arg över en sådan sak om det inte hände mer än en gång, herregud hjälper det att reta upp sig över en sådan sak? Tycker inte det är så farligt för hästar att vistas ute i mörkret, dem skiter vanligtvis i om det är ljust eller mörkt, däremot är det väldigt tråkigt att de stått utan mat. Förhoppningsvis hade dem något i hagen något att tugga på och kanske hästarna i boxen står på halm men det är inte alls bra ändå. :(

En häst som vi själva tagit ansvar för, som inte kan ge sig själva mat eller ta in sig själva i boxen. Det är vårt ansvar. Hästar ska aldrig få ta smällen för våra felande misstag. Att fela är mänskligt men ska aldrig ske på hästarnas bekostnad.
Tjejen kan straffa sig själv mer för så gör man inte. En människa som inte har koll på när denna ska fodra, ta in hästar saknar ansvar.
Denna kunde tex kolla när hon hade skrivit upp sig dagen innan detta hände, innan hon åkte därifrån.

Fast nu förvränger du mina ord och mer eller mindre skriver att jag bara rycker på axlarna och tycker det är helt okej. Det har jag aldrig skrivit/sagt. Läs i mitt första inlägg, där skrev jag att om det hände en gång till så skulle jag gå i taket. Men så länge det inte finns något uppsåt och mina hästar inte lämnats ute med vilje så finns det ju ingen anledning att göra så stor affär av det.

Och jag tycker det är magstarkt att jämföra hästar som får stå ute en nätt med att förgripa sig på barn osv, sen om du "skiter i det", som du så fint vill uttrycka dig är ju helt upp till dig.

Senast ändrad:

Jo, så är den hemska sanningen.
Blev väckt i morse av stallkompisen som sa att våra hästar (jag har två, hon en) hade stått ute hela natten och inga hästar hade fått kvällsmat (fyra hästar inne)
Vilket uppvaknande va?!
Tjejen som skulle ta in och fodra hade tagit fel på dag, suck!

Jag är inte arg men lite besviken, har själv somnat från en fodring (dock i ett annat stall) så jag känner att jag ska inte vara så snabb att döma.
Hästarna fick mat på morgonen/tidig förmiddag och verkar inte ha tagit någon större skada.

Nu är frågan, Hur arga hade ni varit och har ni nån gång glömt att göra något så pass viktigt i stallet?

Tja, min häst har lätt för att få kolik om foderrutinerna rubbas. Så att detta skulle kunna hända "finns" inte i min värld.
Vi har bra ordning i stallet, är tre vuxna, jag har stått där över 20 år med mina hästar, den "nya" tjejen i 12 år. Det finns en anledning till det.
Jag hade nog inte tyckt "vansinig", men väl "oförlåtlig".

Givetvis har vi som tagit oss an ett djur en skyldighet att sörja för dess välfärd. Som du säger, djuret är helt beroende av oss. Men det kommer inte på något sätt påverka hästen i det långa loppet om den glöms ute EN natt (förutsatt att den är frisk från början). Det är milsvid skillnad om man godtyckligt glömmer hästar ute lite hipp som happ mot att av misstag göra det en dag.

Vissa av er här vill ge sken av att ni är helt perfekta, men handen på hjärtat har ni aldrig gjort något misstag? Det har jag.

Hade inte blivit arg, att fela är mänskligt. Hade nyss en tjej i stallet som glömde att mocka och fodra min häst när vi hade bestämt att hon skulle "ta den dagen". Jag vart inte ett dugg arg, för kom igen, en dag dör inte hästen av och snälla nån som sagt, man kan inte vara perfekt jämt. Den tjejen mådde verkligen dåligt men hästen stod glad i hagen endå dagen efter och mådde bra.

:)

Nej jag har aldrig någonsin glömt fodring,ut eller insläppt.
Dessutom är det ren slarvighet också att "bara" ta fel på dag.
Jag hade det jätte krångligt med scheman i mitt förra stall. Så jag kollade varje dag innan jag stack därifrån om jag skulle ut dagen efter och fodra/släppa ut eller ta in. Extra kollade så jag alltid var säker på mina dagar.
En gång är en gång för mycket när det gäller våra älskade vänner!

(jag har gjort ett misstag kom jag på nu. Jag körde aldrig ut och kollade så min häst fick sin nattmat dom gånger folk glömde henne, jag skulle ha gett nattmaten själv 7 gånger i veckan. )

Alla har väl gjort misstag, det är vi nog överens om.
Men vissa saker får bara inte hända.
Nej, hästen skulle inte dö om den för stå i en omockad box en dag, tillexempel. Det hade jag inte hetsat upp mig för om en sån sak missats pga. missförstånd.

MEN att hästarna ska stå ute mitt i vintern i mörker en hel natt utan mat. Nej det är bara nåt som inte får hända. Har också haft en kolik-häst och en sån sak kan bli ödestigert. Dessutom är hästar vanedjur och är de vana att komma in på kvällen så är risken stor att de under natten springer sig fördärvade. Speciellt i kombination med att de är jättehungriga. Jag vill inte att min häst ska skada sig och inte heller lida i onödan.
Risken finns också att de rymmer, springer ut tex. på trafikerad väg och ställer till det för både sig själva och inte minst kanske i sin tur orsakar en olycka med andra offer. Jag har en hingst och vill inte heller att, om han spränger hagen ska betäcka till höger och vänster eller vad som helst.

Så nej en sån sak är oförlåtligt i mina ögon. Jag är noga med mina djur och försöker ordna så att de har det så bra som möjligt efter min förmåga.

Är man det minsta osäker kring när man har insläpp eller liknande kollar man en extra gång på schemat. De flesta kollar nog en extra gång oavsett för att just sånt här inte ska hända..

Nej, jag håller med om att vissa saker får inte hända. Men det gör de i alla fall trots att man vidtagit alla åtgärder för att förhindra det. Så fort man har med människor eller levande djur att göra så kan man aldrig, aldrig vara helt säker på utgången.

Hur eller hur... Vi tycker olika och resonerar olika, så är det helt enkelt. Bara att låta det stanna vid det.

Ja vi tycker olika..

Och därför är jag jätteglad att vi har eget stall och kan vara säker på att hästarna får komma in om kvällarna och inte blir bortglömda eller blir utan mat eller vad det nu kan vara! :)

Givetvis hade det varit irriterande, men som tidigare skribenter noterat - det är mänskligt att fela. Det talar bara för hur extremt viktigt det är att rutiner och uppdelning av stallsysslor verkligen fungerar.

Jag kan knappast komma på något mer stressrelaterat än om man inte känner att det flyter på i ett stall. Kommer själv att flytta min häst tillbaka till mitt första stall p.g.a. att jag faktiskt upplever det stressande att stå i det stall där vi står nu.

Men säg så här då: Dagispersonalen glömmer ett barn, men inget farligt händer, eller att en patient får fel medecin med inget händer. Detta var ju vad som hände i TS berättelse men om ngt av ovanstående saker skulle hända skulle den dagis- eller sjukhusanställda troligen få en rejäl varning/bli avskedad, för sånt får inte hända. Samma sak med hästarna, har man tagit på sig en häst och valt att ha den uppstallad kollektivt då får man helt enkelt inte glömma/ta fel på dag.

Där jag står med min häst glömde dom stänga boxen så han var ute hela natten och åt allt möjligt gott och fick ont i maggen och svullna i benen, vart arg men sen la det sig och jag lugna ner mig men sen inte ens två veckor senare händer samma sak igen och då vart jag vansing med tanke på att det var stallägarna båda gångerna! Som tur var klarade sig min häst från både fong och kolik!
Men då var jag inte glad !

Alla har väl gjort misstag, det är vi nog överens om.
Men vissa saker får bara inte hända.
Nej, hästen skulle inte dö om den för stå i en omockad box en dag, tillexempel. Det hade jag inte hetsat upp mig för om en sån sak missats pga. missförstånd.

MEN att hästarna ska stå ute mitt i vintern i mörker en hel natt utan mat. Nej det är bara nåt som inte får hända. Har också haft en kolik-häst och en sån sak kan bli ödestigert. Dessutom är hästar vanedjur och är de vana att komma in på kvällen så är risken stor att de under natten springer sig fördärvade. Speciellt i kombination med att de är jättehungriga. Jag vill inte att min häst ska skada sig och inte heller lida i onödan.
Risken finns också att de rymmer, springer ut tex. på trafikerad väg och ställer till det för både sig själva och inte minst kanske i sin tur orsakar en olycka med andra offer. Jag har en hingst och vill inte heller att, om han spränger hagen ska betäcka till höger och vänster eller vad som helst.

Så nej en sån sak är oförlåtligt i mina ögon. Jag är noga med mina djur och försöker ordna så att de har det så bra som möjligt efter min förmåga.

Är man det minsta osäker kring när man har insläpp eller liknande kollar man en extra gång på schemat. De flesta kollar nog en extra gång oavsett för att just sånt här inte ska hända..

Menar du på allvar att du ALDRIG skulle förlåta den person som gjorde detta?

Att förlåta är inte att säga att något är ok men att förlåta är att gå vidare och inse att ingen kan gå igenom livet felfritt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 069
Senast: Klubbisen
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 482
Senast: Werze
·
P
Träning vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: Lizza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur