Hästarna glömda ute inatt!

Sv: Hästarna glömda ute inatt!

Ni som skriver att ni skulle bli vansinniga, vad hjälper det?[/QUOTE]

Exakt, vad hjälper det??? Vi är inte mer än människor och det är väl ändå inte så att hästarna dör av att vara ute en natt..
Att bli arg/ursinnig drabbar bara en själv;)

Nu är frågan, Hur arga hade ni varit och har ni nån gång glömt att göra något så pass viktigt i stallet?
Skitförbannad!!! efter en sådan sak hade jag fixat allt med min egen häst själv.

Äsch, om hästarna mår bra så är det väl inget att direkt hets upp sig över om det är en engångsföreteelse. Hade det däremot hänt fler gånger hade jag blivit arg, men då handlar det ju om slarv. Att glömma en gång kan alla göra...

Jag hade tyckt väldigt synd om hästarna, och genast försökt tänka ut vad vi kan göra för att hindra att det kan ske igen. Oftast är det konstiga rutiner som göra tt man kan glömma, typ att man byter pass kors och tvärs eller har konstiga rullande scheman som är svåra att hålla reda på.

Nån jämförde det med att glömma hämta barnen på dagis. Och det är ju en lite konstig jämförelse. Barn har man ju ansvar för varje dag, det är ju itne så att mna helt glömmer bort att man har en häst eller ett barn. Skulle man ha ett krångligt rullande schema för barnhämtningen, matning och nattning, då tror jag det dkulle kunna bli missförstånd även där.

en skulle jag snarare tycka synd om den som glömt. Skäms väl så det räcker och blir över. Att bli arg för en enskilld person hjälper sällan, då missar man bara själva grundorsaken till att det kunde gå så.

i vårt stall skulle det kunna hända om gårdsfolket var bortresta, annars märker ju dom att hästarna är ute, och då tar stallägaren in hästarna.

men inte hade jag blivit arg, jag hade mer konstaterat "ojdå, ja så kan det gå"
sen hade den saken varit ur världen, för alla utom den som glömt troligtvis. för man lär ju ha duktigt dåligt samvete :o

är ju en sak att ta fel på dag en gång o en heeelt annan sak att gång på gång "glömma" och slarva.. är det någon som glömmer flera gånger så hade jag blivit sur. sen hade jag dubbelkollat med personen varje gång den personen har jour i fortsättningen..

Helt oacceptabelt, låter som ett dåligt fungerande kollektivstall. Kanske dags att införa rutiner att dubbelkolla så att hästarna har fått mat och kommit in.

Så tänker jag också. Vad hjälper det att bli vansinnig. Förmodligen är den stackars tjejen förtvivlad. Hade i varje fall jag varit om jag varit hon. Hemska känsla när man får veta att man missat något sådant. Nej, använd erfarenheten i stället. För det föreligger en klar brist på rutiner när något sådant kan hända.

Frustrerad hade jag blivit, och vad hjälper det att skälla gorma osv på den personen? Inte ett smack faktiskt, för det kommer att hända igen men kanske inte med samma person men ändå.

Jag är övertygad om att tjejen känner sig förtvivlad, och skämsig också för den delen. Det har kanske även drabbat hennes egen häst också, så man sitter i samma båt sas.

Man rår inte för hur man känner, känslor kan du inte styra över.
Alla kan vi väl bli förbannade över saker även fast det inte får saker ogjorda??

Visst, och när sen samma person gör likadant, nämligen glömmer att ta in hästarna och fodra dem. Den som skrek värst när det hände en gång, 4 år senare gör denna person samma miss och förväntar sig att folk ska begripa att detta är mänskligt? Det blir jag mera sne på.

Jag hade blvit fly förbannad! Jag tycker inte det är okej att glöma ett sådant viktigt åtagande.
I vårat stall har väl folk som max glömt bort att luncha ngn gång, men eftersom det finns lite att pila med i hagen så är det inte hela världen. Skulle nog inte heller gnälla om ngn råkat glömma ge min häst kvällshavren te.x (så länge det inte bli till en vana) men att glömma att ta in, det hade jag inte accepterat och jag hade nog skällt ut personen rejält även om det var försent att göra något åt saken då. Hur svårt kan det vara att kolla på schemat dagen innan?

Därav att jag alltid åker ut till stallet på eftermiddagen, även om jag redan varit där tidigare. Vill kolla så min häst kommit in ordentligt och givetivs kolla igenom henne.

Säger som en annan; URSINNIG! Skitförbannad. Får bara inte hända!!!!Helt oacceptabelt att glömma???? Det är vår förbannade skyldighet att när vi håller våra hästar i fångenskap så ska vi oxå se till att dom har föda oc vatten och får god omvårdnad!

...och den som är utan fel kastar första stenen...

oaj........... det gjorde ont.

Skämt åtsido, jag var oxå så en gång när jag var ung och kunde allt. Ingen förståelse, hur man bara kunde med att glömma.

Nu har jag ett tillfälle på mitt samvete, dock bara mina egna hästar, som jag missat. En uttagning på morgonen.

Visst jag går och grämer mig än idag över hur jag kunde glömma, men nu är jag tillräckligt gammal för att inse att jag inte vet allt.

For till fjällen en gång,hade fixat med all skötsel av hästarna ,3st,en hyresgäst skulle ta in första kvällen, sedan hade jag lejt för resten av tiden.
Vaknade första morgonen i fjällen av telefonen som ringde,det var min inlejde
person.Hon hittade hästarna ute FRUSNA,-10 Mycket hungriga.
Det visade sig att den som skulle ta in hade lejt sin dotter och man,
dottern skyllde på feber och mannen visste ingenting??.
Jag fick aldrig någon ursäkt,bara ett mumlande om attdet var väl inte så farligt,dom överlevde ju.
Lät aldrig denna människa få något ansvar igen,på bekostnad av min egen arbetsbörda.
MEN jag skällde aldrig,det kändes inte lönt,dessutom skulle jag ju kunna missa lunchtiden med en ½timme nån gång NESLIGT VÄRRE:devil:

Visst, och när sen samma person gör likadant, nämligen glömmer att ta in hästarna och fodra dem. Den som skrek värst när det hände en gång, 4 år senare gör denna person samma miss och förväntar sig att folk ska begripa att detta är mänskligt? Det blir jag mera sne på.

Fast jag menade att man kan bli förbannad men man kan även hålla det för sig själv, inte gorma på den som glömde ;)

Så länge det är EN gång som det händer så ser jag ingen anledning att bli fly förbannad. Sånt kan hända alla och nästa gång kanske det är jag som missar? Däremot skulle jag påtala att det inte är acceptabelt och att jag inte gillar att det har hänt. Men att skälla, skrika, vara arg och/eller otrevlig - nej!

Händer det flera gånger och om det är samma person som slarvar så skulle jag däremot bli både arg, otrevlig och kräva skärpning av den personen. Är det flera personer som missar så kanske stallrutinerna måste ses över. För krångliga och otydliga rullande scheman kan lätt leda till misstag.

Säger som en annan; URSINNIG! Skitförbannad. Får bara inte hända!!!!Helt oacceptabelt att glömma???? Det är vår förbannade skyldighet att när vi håller våra hästar i fångenskap så ska vi oxå se till att dom har föda oc vatten och får god omvårdnad!

Snälla du..
Så länge inget hände så kan man väl se det som en engångsföreteelse.

Tänk att hästfolk skall vara så oerhört perfekta och ofelbara. Som t.ex. du.
Och tänk vilket korsdrag när någon råkar tabba sig.
En orsak att vi inte tar in inackorderade ridhästar är just för allt fördömande och perfektionism.

Själv skulle jag tänka så här.

Bra att inget hände under natten och varsågod här får ni extra käk.

Och vad skönt att slippa mocka den dagen i alla fall :D

AM

Jag tror ju personligen inte att ngn tog skada av detta. Jag hade blivit mer upprörd om hästarna glömts inne i stallet på morgonen.

Men alla är människor och misstag begås av den bästa.

Själv har jag somnat ifrån en fodring en gång när jag hade influensa. Hästarna gick på lösdrift, hade fri tillgång på foder och vatten och inga fasta tider för fodring, jag la mig o vilade vid 17-tiden och råkade somna in för natten. Men de har ju som sagt fri tillgång så det gick ingen nöd på dem när jag kom ut kl 2 på natten och fyllde på deras hölådor/thermobar... :angel: Det är inte acceptabelt att sånt upprepas, trots att det på vår lösdrift inte orsakar ngn skada, hur sjuk man än är. Och jag meddelade de andra tjejerna om detta dagen efter så att de skulle känna till det.

Dock kan alla missta sig och det är därför viktigt att man har en tillvaro åt hästen där den klarar sig om ngt sånt här skulle inträffa. Om man ränkar med att människor är ofelbara så riskerar man problem därför ska man alltid se till att ett misstag inte blir förödande. Jag tror inte att det är vanligt och hästar dör sällan av en missad fodring. Tror att min häst blev utan grovfoder en kväll när han fortfarande stod på box. Han fick det på morgonen istället. En annan gång vägrade ett par hästar komma in för natten, så de fick sonika stå kvar ute. De vägrade dagen efter också, så de verkar inte ha lidit av utevistelsen. Till slut fick de flytta över dem till lösdriften istället för det var omöjligt att få in dem kvällstid.

Senast ändrad:

Tänk va hästmänniskor är bra på att göra en höna av en fjäder. :grin:

Senast ändrad:

Har hänt en gång i stallet där jag står nu (stått här i 1 och 1/2 år). En kvinna som glömde kvällsfodringen, vilket märktes först när morgonfodraren kom dagen efter. Dock ingen skada skedd förutom lite hungriga hästar. Men jag tror inte att det var någon som blev arg.. Hon hade dåligt samvete, och fela är trots allt mänskligt. Men det är klart... Händer det titt som tätt är det ju en helt annan femma. ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 069
Senast: Klubbisen
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 482
Senast: Werze
·
P
Träning vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: Lizza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka