Hästarna äter inte...

mataii

Trådstartare
Nej precis! Mina två hästar äter nästan ingenting! Såhär dags satte den stora i dig säkert 30 kg/ dygn - minst! Den lilla knaprade på bra han med, men nu går dom bara och gräver i snön hela dagarna. Hagen dom går i en nysådd vall (förra året) men är aldrig betad, däremot putsad. Kan det vara så att dom ändå får i sig tillräckligt av det lilla dom skrapar fram under det halvmeter tjocka snötäcket?
Tidigare år har den stora hästen berikats med månadslånga diarréer så fort det blir vinter, med en 4-5 kolikanfall. I år bajsar han finare än någonsin och mår toppenbra i magen. Samband?

I år kommer dom in om nätterna pga att fåren snyltat lösdriften, och inne äter den stora kanske bara 2 kilo och den lilla mindre än ett halvt, ofta ingenting.

Behövs det tillskott? Nu får dom bara mineraler och nån dl pellets.
Den stor hästen väger ca 800 kg och den lilla 120.

Tacksam för hjälp!:bow:

Sv: Hästarna äter inte...

Tilläggas bör väl att dom självklart inte är magra och matta, utan snarare feta och fulla av energi!

Hur utfodras de då? Fri tillgång i hagen? Hönät? Silagebal? Hö på marken? Står de på halm inne så kan de ju äta av den om det är något fel på höet...

När jag släppte in mina i vinterhagen så åt de i princip inget hö alls de första dagarna. De var fullt nöjda med att gå och äta upp de grässtrån de kunde hitta under snön. Nu äter de normalt igen när gräset är slut.

Så länge dina hästar inte tappar i hull skulle jag inte oroa mig.

Jadu... Jag får väl klassa det som försök till fri tillgång i hagen, men eftersom dom inte äter något av ens en liten kaka av en småbal jag lägger ut på morgonen så är det svårt. Höet är av god kvalitet, och jag har även provat fårens lite blötare ( brukar vara mycket uppskattat) silage, och även ett torrare. Både i hagen och boxen äter dom löst på marken just nu. Förra vintern hade dom en stor bur....
Inne står den stora på halm och den lilla på torvspånblandning så han får iaf inte i sig ngt extra.
Hur mycket näring finns det i gräset såhär års? Det blir en billig vinter;)

Vill bara höja ett varnande finger. Håll koll på hästarnas magar, om de bara rotar gammalt visset gräs, rötter och annat i hagen. Det brukar vara som bäddat för lösa magar och eventuell kolik och då finns risken i längden att vintern inte blir så billig, eller ens glad.

En kompis var fodervärd på en ponny för ett antal år sen, som fick i sig väl mkt frostnupet gräs och fick tarmvred. Dennes liv gick inte att rädda, trots två veterinärhembesö, vilket sista besöket hänvisade till resa till Stömsholm, men hästen blev hastigt sämre när transport förbereddes och inget fanns att göra... :(

Hur länge är de inne på natten?

De två här hemma började inte äta av hösilaget i hagen direkt förrän det kom massa snö. De är på ett ungefär inne/ute 12 h och äter nästan precis upp 6 kg silage + 0.5 kg halm vs 7 kg silage, står på torv. Ute får de runt 10 kg på morgonen, mer om det är kallt, lite mindre nu när det är pluss igen. Tar inte helt slut utan jag får slänga en del varje helg men jag vill inte ge så lite att de måste bråka om de sista stråna. Det är dock oftast andra hands sorteringen de verkar lämna, typ finare strån som blir kvarn är de mumsat i sig kakorna.

Framförallt min är en himla gräsätare, han går så fort det är lite töat hellre ut och pillar i gräset och går mer och mer i snön ju mer de rensar fram. Det var mest första dagen med massvis med snö som han mest latade sig med hösilaget på morgonen :angel:

Har tre (stora) hästar i stallet och de är precis likadana!

De fick när det frös på ute, flytta till en stor sommarkossehage så de fick slätmark under fötterna och bara älskar att gräva fram gräs hela dagarna.. Första veckan åt de inget hö öht och då är de alltså ute minst tolv timmar per dag..
Inte ens när det kröp ner till tjugo minus ville de äta hö ute.. Vi är alltid noga med att se till att det finns hö om de vill ha(ger fåren det gamla och lägger ut nytt varje dag). Nu sista veckorna har de faktiskt börjat äta lite av höet, men de har inte bråttom utan kan lika gärna stå och gräva fram gräs under snön tio minuter innan de behagar gå till höt man lägger ut.

Fri mängd hö nattetid, står dessutom på halm och håller hull och glans fint!

Det var samma visa förra året när de fick gå i den här hagen och det gick bra.
Har dock lite extra koll både på hälsa och hull eftersom man hört att frostat gräs inte är det bästa egentligen och de förmodligen förbrukar mer energi att gräva fram gräset än vad de får i sej av det:angel:

KL

Hur är det med vatten?

Såhär i början av vintern eller vintertid i överlag tycker jag de hästar som saknar tillräcklig vattenmängd i hagen börjar äta dåligt..

Jag svarar alla:
Dom är inne från ca 20 till 7, alltså 11h. Ibland kommer dom in tidigare...
Vatten har dom i värmebalja ute i hagen så vatten har dom gott om, även fast dom inte dricker lika mkt iår på långa vägar som förra året. Då drack dom nästan en 60 liters balja på ett dygn...nu behöver man aldrig fylla på tycker jag!
Inne har dom vattenhink.

Självklart är jag lite orolig för allt ruttnaochfrostgräsätande, men vad gör man? Konstigt nog är ju magarna hundra gånger bättre med denna kost än den jag vill erbjuda så så farligt kan det väl inte vara? Lite varningstecken som diarré borde man se innan dom mår dåligt va?

Så tänker jag också,
det FINNS ju alternativ (fräscht hö) och iaf våra hästar är mycket duktiga på att 'äta rätt' och ratar allt som mot förmodan skulle vara dåligt.
Har också värmebalja i hagen och hink inne och de dricker mycket mycket mindre än vintrar när de verkligen äter sitt tilldelade hö(dvs inte går i denna hage, de har alltid gräshagar men deras egna är ju ofta mycket mer nerbetna än vad kossorna kan åstadkomma)

Varför ska du vara orolig för gräset? Elelr du menar att de äter för mycke av det och för lite hö? För gräset i sig tror jag inte är några som helst problem. Min häst gick tidigare i en skogshage och hade mängder att pilla med precis hela vintern och det var prima.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästvård OBS! Det är INTE min häst det handlar om. En häst i stallet har plötsligt börjat äta mycket sämre, äter inte upp kraftfoder och äter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: LindaLång
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar