hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare annorlunda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 8 528
Sv: hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

Lagen bryr sig inte så mkt om vad du tycker, det finns liksom inga tveksamheter när det kommer till den biten. Hästar får enbart hållas på bete utan tillgång till ligghall och foder när betestillväxt sker, gräs växer när medeldygnstemperaturen är över 10 grader. Så när medeltemperaturen sjunket under 10 grader vilket jag antar att den gjort i hela sverige nu med tanke på att den gjort det här allra längst ner i skåne så tillåter inte lagen något bete utan ligghallar och tillgång till foder oavsett om det finns gammalt gräs kvar.
Här var det tex minus 5 natten till igår, under dagen letade sig temperaturen upp till 4 grader för att sedan vara minus 4 i natt = inte i närheten av att komma upp till +10 grader i snitt under dygnet.
Så oavsett vad vissa tycker så är det inte lagligt att ha hästar på bete längre om man inte har en ströad ligghall och fodrar dem.

Fel eftersom vissa kommuner har tidsangivelse. Här i Sjöbo kommun (ligger i Skåne)säger dom att det är ok att djur går på bete utan ligghall innan 1 november.

Men det säger ju sig självt att Skåne har några veckors extra säsong i jämförelse med norra Sverige. De som har stora beten har fortfarande rejält med gräs och det är 10-15 grader varmt dagtid.

Jag har fortfarande ett sto med ettåring ute. MEN de får rejält med foder extra dagligen. ( Det är minimalt med gräs där nu) Hö/hösilage och kraftfoder. Dessutom har vi precis fått nattfrost här. Och vädret är kanon klart och fint utan hård vind eller nederbörd. Hagen ligger dessutom hos grannen så om vädret blir kasst tar det bara 5-6 minuter att leda hem kräken till stallet! :angel:

Näringen i gräset är så gott som borta och det är minusgrader på natten, de hästägare som påstår att deras hästar mår utmärkt utan täcke, foder och ligghall har kanske lite att läsa på om våra tamhästars behov. Vildhästar är en helt annan sak!

Jag antar att du inte har nordsvenskar :angel:, dom får päls som isbjörnar. Fet päls som brukar vara helt torr om man sticker in fingret även om det regnat flera timmar ute.

Tror man får ha dem utan vindskydd tom 1/11 och det är hästar vi pratar om, 10 minus är inget de lider utav. Om folk kunde läsa på hur deras päls och fettlager osv fungerar skulle fler hästar få vistas ute utan en massa täcken och annat. Bara för att du fryser i 10 minus innebär det inte att djuren gör det. Finns flera bra sidor på nätet ang detta, läs på så mår du nog bättre

Näringriktigt foder ska de ju däremot ha!!

Jo det gör det ju i princip, det är ju en signal att "dra sig tillbaka" för säsongen. Så gräset finns ju kvar men det sker ingen tillväxt.

Kicki :laugh:

Bullshit säger jag, här växer det som ogräs och gubben har redan kört med både trimmer och klippare 3 ggr denna månad, senast idag blev det trimmer runt hagarna, så växer gör det garanterat!!

och återigen, att det växer per se, har ju inte hela sanningen ang. näringsinnehållet att göra huruvida det erbjuder tillräcklig tjänlig näring för häst som enbar föda, eller hur ?

KL

tycker det är märkligt att folk är så fokuserade på analyser under vinterhalvåret, men hösttid i sverige räknas det inte, om man vill ha hästen kvar ute maximalt.... : )

Jag antar att du inte har nordsvenskar :angel:, dom får päls som isbjörnar. Fet päls som brukar vara helt torr om man sticker in fingret även om det regnat flera timmar ute.

Jag har en Paint och han har aldrig haft täcke på sig, jag har en häst och ingen porslinsfigur. Frusna ägare = "frusna" hästar så det finns som tur är en jäkla massa hästar förutom nordisar som trivs utan kläder. Vilken tur våra hästar har "Tulle"

Gräs som växer innehåller ungefär lika mkt näring hela tiden. Det som gör att näringen går ur ett bete är att gräset blir förvuxet och grovfibrigt. Om man ska hästar på bete länge så bör man se till så att det inte bara består av långt gammalt gräs.

Våra två stora hästar går ute fortfarande. Det har de alltid gjort vid den här tiden på året. Ibland har de gått ute ända in i november, de höstar när det har varit varmt. Det är kanske inte säkert att det blir så i år. Nu har vi beteshagarna ca 20 m från stalldörr och ytterdörr så jag tar in dem om det blir dåligt väder. Jag kommer också börja med att ta in dem en gång om dagen nu i veckan.

Hos oss är det upp- och nervända världen. De lättfödda ponnyerna står alltid inne på nätterna eftersom en av dem har haft fång. De två stora, normalfödda, går ute mkt mer.

enligt länsstyrelsen stämmer inte teorin att om gräset växer innehåller det tillräcklig näring alltid för häst.

Oj va många svar..

Men kan ju säga att hullet på hästarna är inte det önskvärda så att säga..snackar om unghästar och gamlingar..
Visst kanske dom klarar sig otäckade, men när de regnar och är 10- så skulle ändå jag föredra att iaf ha på dom ett regntäcke,
då dom överhuvudtaget inte alls har den pälsen som dom skulle behöva för att hantera de just nu..
Dom har inget vindskydd, inga trädd överhuvudtaget, och gräsbeståndet är minimalt.
Visst, hade det funnits tillräckligt med mat för dom så hade ja inte reagerat så som jag gör.

Men då vet jag iaf, att det är olagligt. Man kanske inte gör en anmälan, för vad skulle kunna hända? men man kan ju iaf använda de som referens och ett argument för att hästarna kanske trots allt skulle må bättre av att vara inne under nätterna.

Tack så mycket för alla svar :)
Ber om ursäkt för om jag kanske verkat okunnig, men jag vill bara djurens bästa !

Om hullet på hästarna, mattillgången, samt skydds möjligheterna i hagen är bristfälliga så anmäler du med framgång.

i somras med värmebölja och betesbrist var djurskyddet högaktivt ang.anmälningar om hästar som var alltför magra och for illa på betet. du bör ha större anledning tillochmed än det, om det ärsom du säger, att djurskyddet skulle åka ut på en koll.

Fel eftersom vissa kommuner har tidsangivelse. Här i Sjöbo kommun (ligger i Skåne)säger dom att det är ok att djur går på bete utan ligghall innan 1 november.

Men det säger ju sig självt att Skåne har några veckors extra säsong i jämförelse med norra Sverige. De som har stora beten har fortfarande rejält med gräs och det är 10-15 grader varmt dagtid.

Jag har fortfarande ett sto med ettåring ute. MEN de får rejält med foder extra dagligen. ( Det är minimalt med gräs där nu) Hö/hösilage och kraftfoder. Dessutom har vi precis fått nattfrost här. Och vädret är kanon klart och fint utan hård vind eller nederbörd. Hagen ligger dessutom hos grannen så om vädret blir kasst tar det bara 5-6 minuter att leda hem kräken till stallet! :angel:

Med tanke på att jag bor ett par mil ifrån dig knappt bara så vet jag mkt väl hur vädret varit, idag har det varit jättefint ja men förra veckan och tidigare i denna veckan har det ju knappast varit något vindstilla väder, lägg på köldeffekten av den vind som varit så rasar temperaturen snabbt ner väldigt långt.

Och nej ingen kommun får sätta några egna regler som är snällare satta än lagen de får däremot sätta hårdare regler än lagen. Så 1/11 lär bara hålla i ett djurskyddsärende om det handlar om en mild höst med sen grästillväxt.

Till er alla som propagerar så mkt för att ha hästarna ute så länge, varför visar ni inte att det inte är av ekonomisk aspekt genom att bygga bra genomtänkta lösdriftshallar till era hästar så ger ni hästarna ett optimalt liv genom att ge dem en egen valmöjlighet att kunna in när de vill. Ta de pengar ni sparar in på att låta dem gå ute utan fodring långt efter normala hästägare så har ni ett bra startkapital, ni åker ju iofs då på att mocka men det är ju inte pga att det är mindre arbete ni har dem ute väl ?

Nej jag skall säga att jag lider med de stackare som går ute nu utan möjlighet att gå in, än mer när jag ser hästarna här hemma flockas vid grindarna när det börja mörkna och temperaturen faller.
De som går på lösdrift här hemma och alltså har helt fritt val går faktiskt in vid samma tid, sen är det inte mycket man ser av dem förrän det börjar ljusna igen på morgonen. Ligger och sover som stockar nerburrade i bädden i lösdriften på natten.

Här går hästar i närheten på bete också de gnäggar hjärtskärande när vi plockar in våra hästar, ser inte precis ut att njuta alls och deras hagar är iofs fortfarande fulla med gräs då de är så överdimentionerade, men men jag vet ju att de kommer att få gå ute en vecka till för innan avelschampionatet får de aldrig komma in för då finns det inte tid för dem....... Så enkelt det måste vara att ha hästar när man sparkar ut dem 1/5 och plockar in dem 1/11 oavsett väder och tittar till dem en gång om dagen om man har tid. Så lätt och billigt det hade varit synd att man inte kan vara lika oansvarig............

delvis kl

Mina hästar har faktiskt inte alls använt ligghallen i höst. De brukar vara riktiga "innedjur" och gå in och lägga sig på nätterna, men just i år så håller de sig utomhus. Jag vet inte vad det beror på.

Vi har haft en fin höst nu på slutet, torrt och i början varmt, nu sista veckan kallare med nedåt minus 6-7 på nätterna. Men de går inte in.

Naturligtvis har de tillgång till bra foder utomhus, men de betar fortfarande VÄLDIGT mycket.

Håller med! Vi har de senaste två veckorna haft minus några nätter då och då. Dock har temperaturen legat på 13 plus på dagen. Nog växer gräset!!! Maken klipper gräset en gång i veckan fortfarande, senast för några dagar sen :)

Då har du en fantastisk gräsmatta. Vi har ett hundratal hektar åker och efter några rejäla frostnätter så står det i princip still. Annars var det ju bara att bege sig ut och ta en fjärde skörd innan det nu frös.

Bullshit säger jag, här växer det som ogräs och gubben har redan kört med både trimmer och klippare 3 ggr denna månad, senast idag blev det trimmer runt hagarna, så växer gör det garanterat!!

Välkommen ut på våra åkrar efter några rejäla frostnätter!

delvis kl

Mina hästar har faktiskt inte alls använt ligghallen i höst. De brukar vara riktiga "innedjur" och gå in och lägga sig på nätterna, men just i år så håller de sig utomhus. Jag vet inte vad det beror på.

Vi har haft en fin höst nu på slutet, torrt och i början varmt, nu sista veckan kallare med nedåt minus 6-7 på nätterna. Men de går inte in.

Naturligtvis har de tillgång till bra foder utomhus, men de betar fortfarande VÄLDIGT mycket.

Jag har märkt samma fenomen i år.
Mina brukar också vara riktiga innedjur som står vid grinden och väntar på att få komma in, men i år är det knappt att det räcker med att dom får kraftfodergivan inne för att få in dom en stund i alla fall.
Och det dröjer inte många minuter efter kraften är slut innan dom står och hänger på boxdörrarna och vill ut fast det finns hö kvar i boxarna...
Och jag kan erkänna att jag senast idag stod och funderade på varför det är så annorlunda i år just?

/Camilla

Till er alla som propagerar så mkt för att ha hästarna ute så länge, varför visar ni inte att det inte är av ekonomisk aspekt genom att bygga bra genomtänkta lösdriftshallar till era hästar så ger ni hästarna ett optimalt liv genom att ge dem en egen valmöjlighet att kunna in när de vill.

Inte lätt att bygga ligghallar när man hyr betesmarker på årsbasis. Nästan inga här omkring hyr ut på ordentliga fleråriga arrendekontrakt pga av att de inte vill förlora kontrollen/brukarrätten.

Dessutom har vi ligghall i ena vinterhagen och de två hästarna som går där har knappast varit inne i den.

Dessutom om man lägger pengar på att ge foder ute så är man väl för bövelen inte snål. Att välja att ha hästarna ute längre om hösten när vädret är okej kan ju bero på att hemmahagarna är små och man vill unna hästarna att kunna ströva mera.

Med tanke på att jag bor ett par mil ifrån dig knappt bara så vet jag mkt väl hur vädret varit, idag har det varit jättefint ja men förra veckan och tidigare i denna veckan har det ju knappast varit något vindstilla väder, lägg på köldeffekten av den vind som varit så rasar temperaturen snabbt ner väldigt långt.

Ja det har blåst men då var det plusgrader och dessutom regnade det inte när det blåste. Hästar tål ganska förfärligt klimat utan att ta större skada. Dessutom fryser hästar inte om de äter. Och om man har hästarna nära gården är det ju bara att leda hem dom om vädret kraftigt försämras.

när jag ser hästarna här hemma flockas vid grindarna när det börja mörkna och temperaturen faller.

Mina flockas bara vid grindarna när

a/ jag kommer med kraftfoder

och

b/ när jag kommer kånkande med sadel och träns

Ta de pengar ni sparar in på att låta dem gå ute utan fodring långt efter normala hästägare så har ni ett bra startkapital,

De flesta hästägare stödutfodrar när behovet finns på betet. (Ivarje fall gör jag det) och då betalar man ju både för själva betesmarken och extrafoder... Detta gäller även sommartid om betet tryter tex pga torka.

Och vad ÄR normalt? Jag tycker det är mer normalt att ha hästar ute så fort tillfälle bjuds. Mina hästar blir skogstokiga om de får stå inne på box mer än över natten. Du skulle se hur rastlösa de blir om de får stå inne längre tex pga pågående snöstorm.

Jag kan se tillbaka på ca 30 års hästägande med hästar som sällan blivit sjuka och hästar som dessutom blivit oerhört gamla. Tex mitt gamla gotlandsruss som blev 32 år och 10 månader.

-10 grader är ju inget en häst bryr sig om. Värre är att de inte har tillräckligt att äta eller har skydd för vädrer och vind. finns det skog kanske? Att de går ute är som sagt inget problem, de trivs säkerligen bättre ute än inne, men ägaren borde se till att hästarna har mat och skydd. Enligt lag får de gå ute så länge betestillväxt sker utan skydd och betet växer ju inte vid minusgrader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ako
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: mily
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 100
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 308
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka