Sv: hästar ute på "sommarbete" =10- grader??
Fel eftersom vissa kommuner har tidsangivelse. Här i Sjöbo kommun (ligger i Skåne)säger dom att det är ok att djur går på bete utan ligghall innan 1 november.
Men det säger ju sig självt att Skåne har några veckors extra säsong i jämförelse med norra Sverige. De som har stora beten har fortfarande rejält med gräs och det är 10-15 grader varmt dagtid.
Jag har fortfarande ett sto med ettåring ute. MEN de får rejält med foder extra dagligen. ( Det är minimalt med gräs där nu) Hö/hösilage och kraftfoder. Dessutom har vi precis fått nattfrost här. Och vädret är kanon klart och fint utan hård vind eller nederbörd. Hagen ligger dessutom hos grannen så om vädret blir kasst tar det bara 5-6 minuter att leda hem kräken till stallet!
Lagen bryr sig inte så mkt om vad du tycker, det finns liksom inga tveksamheter när det kommer till den biten. Hästar får enbart hållas på bete utan tillgång till ligghall och foder när betestillväxt sker, gräs växer när medeldygnstemperaturen är över 10 grader. Så när medeltemperaturen sjunket under 10 grader vilket jag antar att den gjort i hela sverige nu med tanke på att den gjort det här allra längst ner i skåne så tillåter inte lagen något bete utan ligghallar och tillgång till foder oavsett om det finns gammalt gräs kvar.
Här var det tex minus 5 natten till igår, under dagen letade sig temperaturen upp till 4 grader för att sedan vara minus 4 i natt = inte i närheten av att komma upp till +10 grader i snitt under dygnet.
Så oavsett vad vissa tycker så är det inte lagligt att ha hästar på bete längre om man inte har en ströad ligghall och fodrar dem.
Fel eftersom vissa kommuner har tidsangivelse. Här i Sjöbo kommun (ligger i Skåne)säger dom att det är ok att djur går på bete utan ligghall innan 1 november.
Men det säger ju sig självt att Skåne har några veckors extra säsong i jämförelse med norra Sverige. De som har stora beten har fortfarande rejält med gräs och det är 10-15 grader varmt dagtid.
Jag har fortfarande ett sto med ettåring ute. MEN de får rejält med foder extra dagligen. ( Det är minimalt med gräs där nu) Hö/hösilage och kraftfoder. Dessutom har vi precis fått nattfrost här. Och vädret är kanon klart och fint utan hård vind eller nederbörd. Hagen ligger dessutom hos grannen så om vädret blir kasst tar det bara 5-6 minuter att leda hem kräken till stallet!