hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

Sv: hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

Du får inte ha dina hästar ute utan ligghall nu när det inte sker någon tillväxt, så är det bara och det oavsett! Så lagen ser ett problem med den hästhållning du har.

Kicki :laugh:

Fast, hon skrev ju egentligen aldrig något om huruvida de har lösdrift eller inte? (vad jag såg).

Så länge de har lösdrift så är hennes hästhållning helt ok. För täcke finns det ingen lag på. Och hon skrev ju att de skulle extrautfodra om gräset tagit slut. (å andra sidan anser jag att man måste extrautfodra även om gräset inte tagit slut eftersom det är väldigt näringsfattigt på hösten).

Näringen i gräset är så gott som borta och det är minusgrader på natten, de hästägare som påstår att deras hästar mår utmärkt utan täcke, foder och ligghall har kanske lite att läsa på om våra tamhästars behov. Vildhästar är en helt annan sak!

Såvida du tar bort täcket ur det där så har du rätt. För täcke behöver ju knappast alla hästar?
Där täcke saknas lägger hästen på päls, helt naturligt.
Står ingenstans att hästarna TS pratar om är klippta.

Däremot att inte ha foder eller ligghall är en annan diskussion.

Var i sverige bor du? Det beror ju helt och hållet på vart man bor, beroende på hur länge hästarna kan gå ute dygnet runt utan vindskydd. Betestillväxten avslutas långt tidigare i Luleå jämfört med i Malmö. Den påbörjas dessutom tidigare i Malmö än i Luleå.

Därav har malmös hästägare lösdriftskrav för hästar ute dygnet runt betydligt kortare tid per år än Luleås hästägare.

Har hästarna någon lösdrift att gå in i?

De behöver även hö.

Har de tillgång till lösdrift och får extra hö så bryter inte hästägarna mot någon regel.

-10 grader är ju inget en häst bryr sig om. Värre är att de inte har tillräckligt att äta eller har skydd för vädrer och vind. finns det skog kanske? Att de går ute är som sagt inget problem, de trivs säkerligen bättre ute än inne, men ägaren borde se till att hästarna har mat och skydd. Enligt lag får de gå ute så länge betestillväxt sker utan skydd och betet växer ju inte vid minusgrader.

Sorry, men nu får du faktiskt klä skott för alla täckesfascister!

NI HAR FEL!

Mina 2 fullblod har gått utan täcke fram tills i lördags kväll, då visade den ena med all önskvärd tydlighet att det var dags för täcke. Inget regn, ingen blåst, men temperaturen låg under 0:an (-6 söndag morgon).

Nej, jag övertäckar inte: fleece + ofodrat regntäcke.
Nej, jag är själv inte frusen.
Ja, de har bra hö i mängder.
Ja, de har hall.
Ja, de har skog.

Ska det vara så j*vla märkvärdigt att kunna inse att hästarna är individer och det inte går att applicera en modell rakt av?!

Där täcke saknas lägger hästen på päls, helt naturligt.

Inte heller det är korrekt i alla fall, du är välkommen hit och granska den vinterpäls två av mina hästar har, du har nog inte ens sett en så kort päls på dina kallblod sommartid. Mor och dotter har absolut inte tillstymelse till någon vinterpäls, utan kort sammetslen fullblodspäls året runt (Den är så kort att uppfattar dem som klippta om man inte vet att de inte är det). Mamman är avelssto och jag försökte hela första vintern att hon skulle gå otäckad och inte satte hon någon päls inte hon frös bara så det stod härligt till och ville inte vara ute alls, ställde sig till slut längst in i boxen och tryckte vid utsläppet och visade att hon inte ville ut. Gav upp och la täcke på henne och sen den dagen var hon på hugget och ville gå ut varje dag.
Dottern är uppfödd här, gått på lösdrift utan täcke fram till 3 års ålder aldrig satt tillstymelse till vinterpäls valde att vara att tillbringa väldigt mkt tid i lösdriften. Fick täcke på sig som 3 åring och då började hon också att vara ute mkt mer.
Båda hästarna har haft fri tillgång på mkt näringsrikt hösilage under hela de perioderna och trots det frusit som sjutton och inte satt någon vinterpäls alls, de verkar helt enkelt helt sakna förmågan att sätta vinterpäls.

Inte jävla mycket märkvärdigare än att förstå innebörden av att generalisera.

Hästarna har alltså inget vindskydd alls, några få träd, utanför staketet till hagen och thats it !
Man kanske skulle ta och göra en anmälan iaf,då kanske dom lär sig något..

Eller så kanske man ska låta ägarna vara ute hela natten i en kal hage ?

Vet du att hästarna verkligen är ute då?

Mina tex är ute 16 timmar/dygn även vinterhalvåret, och det är med andra ord kolmörkt både när de släpps ut och när de tas in! Så om man inte verkligen är och kollar och letar efter hästarna så kan det se ut som att de är ute dygnet runt.

Om det inte vore så att den stora hästen behövde mer näring i maten än de som finns på betet så hade våra också gått på bete utan täcke nu. Sålänge hästarna inte ser ut att må dåligt är det inget att ojja sig över anser jag. Men det är klart är det en lerig minihage så skulle jag också reagerat...

Vilket gnäll, låt folk ha sina hästar ute om dom inte fryser/svälter??? !!!

Nej jag har ingen fantastisk gräsmatta!! En helt vanlig gräsmatta! Fast den ligger inte nära dina fina åkrar. Utan vid kusten i blekinge!! Du är välkommen på fika. På gräsmattan om du vill :-)

Lena

Hästarna har alltså inget vindskydd alls, några få träd, utanför staketet till hagen och thats it !
Man kanske skulle ta och göra en anmälan iaf,då kanske dom lär sig något..

Eller så kanske man ska låta ägarna vara ute hela natten i en kal hage ?

Fast nu är det ganska stor skillnad på människa och häst.

Jag pratade med hon jag delar stall med och tyckte att attans så kallt det börjar bli - stackars hästar. Men jag vet ju mycket väl att hästarna trivs så mycket bättre utomhus än instängda i en trång box.
Våra hästar går fortfarande ute 24/7 oavsett väder. Vi har knappt funderat på att halma upp boxarna till bädd och kommer inte göra det ännu heller.
Under vintertiden har vi minusgrader i stallet och i det strå hästarna, otäckade och myser de få timmar som dom faktiskt är inne. Enda gången vi slänger på ett täcke är efter ridning och hästen i fråga ska torka upp. Eller på kvällen när de kommer in blöta.

Vi fick höra för inte allt så länge sedan (när tempen inte alls var i närheten av nollan!) att det minsann var synd om våra hästar som gick otäckade, utan hö och ute om nätterna. Inget vatten hade fanns heller.
Gräset växte fortfarande, sommarpälsen hade knappt börjas bytas ut och vattentunnan syns inte utifrån hagen. :grin:

Nu går våra hästar i en mycket kuperad hage med enbart skog. De äter upp den lilla mängd hö vi kastar in, ratar rätt hårt och står sedan för att tugga på gräset. Ingen av dem vill in självmant för kylans skull. Pälsen byggs på och de trivs oerhört. C tycker däremot att ett täcke är förfärligt jobbigt att ha ha på sig - han står hellre under en gran och myser vid regn.

Nej, som någon redan skrivit. Hästar är liksom människor individer. En frusen häst kan behöva täcke liksom en tjock raggig ponny inte behöver..

Givetvis ska din märr ha täcke på sej!! Men vad jag tycker är rätt hemskt är att av 40 uppstallade hästar nära där jag bor, står 40 hästar ute i pyttsmå leriga hagar med upp till 4 !!?? täcken på sej i maj när det är stor sol och 18 grader varmt. Dom är i och för sej inte ute många timmar. Vid halv tre börjar det tunnas ut i hagarna. Kan omöjligt förstå att man tycker att man gör hästen en tjänst. Detta var bara ett ex, dom står där minst tio månader varje år. Tror inte att alla dessa hästar har samma problem som din. För riktigt så vanligt är det nog inte.

Detta är inte heller högpresterande hästar i allmänhet utan helt vanliga "hobbyhästar". Ridhuset är ej heller uppvärmt.

Men givetvis ska dom hästar som inte sätter päls ha täcke.

For nagra veckor sedan borjade en av mina frysa, Langt ifran kallt var det och inget regn. Hon bara var kall for ngn anledning. Sa hon fick ha pa sig fleecetacke/filt nagra natter och var ute dagtid (jag stallar aret om), och sen var hon fin. Kanske hade en forkylning eller madde daligt, vad vet jag. Men normalt har mina inga tacken pa sig, regntacke forstas om det ar vatt, men annars ar de nakna aret om. Och de satter pals sa det flyger har om det. Bullarna (fjordis) har decimeter langt har, medans araberna har kort, tat tjock pals.. De far ocksa halm pa natterna i honat som de kan sta och mumsa pa vilket gor att de kanner sig varmare.
De flesta, och mark ord FLESTA, hastar behover inte ha tacke pa sig, men sen ar det som ngn sa individuellt det ocksa. Vissa far inte har, andra har for mkt och den tredje gruppen blir klippt for att agaren ar for lat att promenera sin hast 45 minuter eller sa efter ridning tills de torkar. OK jag forstar att inte alla har tid att promenera, sa darfor klippning. Men hastar som star med 3 tacken inne i uppvarmt stall for att agaren fryser, folk maste tanka som en hast, inte som en manniska.. Folk skulle lara sig mer om mojligt.. inte bara pallra pa en massa tacken darfor att grannen gor sa...

TS, forlat tradkap, hoppas hastarna i fraga antingen far komma in, fa mer foder eller en ligghall. Sa far du val anmala om du tycker att de borjar tappa vikt och mar daligt.. lycka till. lat oss veta hur det gar..

Givetvis ska din märr ha täcke på sej!! Men vad jag tycker är rätt hemskt är att av 40 uppstallade hästar nära där jag bor, står 40 hästar ute i pyttsmå leriga hagar med upp till 4 !!?? täcken på sej i maj när det är stor sol och 18 grader varmt. Dom är i och för sej inte ute många timmar. Vid halv tre börjar det tunnas ut i hagarna. Kan omöjligt förstå att man tycker att man gör hästen en tjänst. Detta var bara ett ex, dom står där minst tio månader varje år. Tror inte att alla dessa hästar har samma problem som din. För riktigt så vanligt är det nog inte.

Detta är inte heller högpresterande hästar i allmänhet utan helt vanliga "hobbyhästar". Ridhuset är ej heller uppvärmt.

Men givetvis ska dom hästar som inte sätter päls ha täcke.

Håller med i varenda stavelse här. Kan inte fatta att det är tillåtet?! Varför lagstiftas det inte mot sådan behandling när det lagstiftas om boxmått och takhöjd och antal timmar på stall och det ena med det andra?
Och självklart ska frysande hästar få ett täcke på sig, jag har båda varianterna här, sådana som aldrig fryser (araber) och som blir förnärmade om de får täcke på sig och sådana som fryser (araber) och som behöver täcke när det regnar och blåser.

Håller med i varenda stavelse här. Kan inte fatta att det är tillåtet?! Varför lagstiftas det inte mot sådan behandling när det lagstiftas om boxmått och takhöjd och antal timmar på stall och det ena med det andra?
Och självklart ska frysande hästar få ett täcke på sig, jag har båda varianterna här, sådana som aldrig fryser (araber) och som blir förnärmade om de får täcke på sig och sådana som fryser (araber) och som behöver täcke när det regnar och blåser.

Jag har för mig att det finns lag på att en häst ska ha 1ha?? Plus att dom inte får ha lera upp till knäa. Och att hästarna ska kunna galoppera skutta och leka ihagen fritt.:grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka