hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

Sv: hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

Det finns ingen lag om att en häst ska ha en hektar att röra sig fritt på.

De ska däremot få möjlighet att röra sig fritt i sina gångarter varje dag. Vilket innebär att det räcker om du släpper hästen på ridbanan/ridhus i 5 min om dagen.

Vad jag menade var inte att alla hästar kan gå utan täcke, utan snarare att alla hästar inte behöver täcke.
Därav "För täcke behöver ju knappast alla hästar?"

Alla hästar lägger vinterpäls, men allas vinterpäls klarar inte av vintern.

Den jag svarade på hade skrivit så det lät som att alla hästar måste ha "täcke, foder och ligghall", och eftersom lagen kräver ligghall så är det helt rätt. Foder måste såklart alla hästar ha annars dör de av svält, så det är helt rätt.
Men alla hästar behöver inte ha täcke. Och det var den delen jag ifrågasatte. Dvs "alla" hästar. Jag satte mig emot generaliseringen att alla hästar (oklippta) måste ha täcke.

Ska det vara så j*vla märkvärdigt att kunna inse att hästarna är individer och det inte går att applicera en modell rakt av?!

Fast nu blir jag fundersam?

Du skriver att man ska inse att hästarna är individer, men samtidigt skriver du ett inlägg som jag tolkar att du menar att alla hästar fryser som dina? :confused:
Rätta mig gärna och förklara närmare.

Jag antar att du med ditt inlägg menade att Alla hästar inte klarar av minusgrader?

Det finns ingen lag om att en häst ska ha en hektar att röra sig fritt på.

De ska däremot få möjlighet att röra sig fritt i sina gångarter varje dag. Vilket innebär att det räcker om du släpper hästen på ridbanan/ridhus i 5 min om dagen.

hum okej, sjukt att det inte finns lag på det:confused:

Givetvis ska din märr ha täcke på sej!! Men vad jag tycker är rätt hemskt är att av 40 uppstallade hästar nära där jag bor, står 40 hästar ute i pyttsmå leriga hagar med upp till 4 !!?? täcken på sej i maj när det är stor sol och 18 grader varmt. Dom är i och för sej inte ute många timmar. Vid halv tre börjar det tunnas ut i hagarna. Kan omöjligt förstå att man tycker att man gör hästen en tjänst. Detta var bara ett ex, dom står där minst tio månader varje år. Tror inte att alla dessa hästar har samma problem som din. För riktigt så vanligt är det nog inte.

Detta är inte heller högpresterande hästar i allmänhet utan helt vanliga "hobbyhästar". Ridhuset är ej heller uppvärmt.

Men givetvis ska dom hästar som inte sätter päls ha täcke.

Vet du att det kunde varit jag som skrivit det inlägget, jag har PRECIS samma erfarenhet - skrämmande nog, och det är FRUKTANSVÄRT.
Bra inlägg :bow:

Och ja - jag täckar min häst, men är väl påläst om hur hästen reglerar värme och vilka faktorer som påverkar den gällande värme och kyla, så jag vågar påstå att min häst är mycket hälsosamt täckad, efter behov och inga ytterligheter.

hum okej, sjukt att det inte finns lag på det:confused:

Hagar
Storlek
Rasthagars och beteshagars storlek skall vara anpassade till hästras, storlek, kön, ålder,
tränings- och hälsostatus samt antalet hästar. Hagarnas utformning skall säkerställa att
hästens negativa miljöpåverkan minimeras. Antalet normalstora hästar (mankhöjd >1,49 m)
i beteshage skall ej överstiga en häst per tunnland.

enligt www.ridsport.se

sedan räknar man alltid med att en häst ska ha 1 ha att röra sig fritt på, för att ha som en utgångspunkt.

Det där är ingen lag utan en rekommendation.
Det är (tyvärr) en väldigt stor skillnad.

Det är dessutom inte på ridsport man hittar lagarna ;)

Fast nu blir jag fundersam?

Du skriver att man ska inse att hästarna är individer, men samtidigt skriver du ett inlägg som jag tolkar att du menar att alla hästar fryser som dina? :confused:
Rätta mig gärna och förklara närmare.

Jag antar att du med ditt inlägg menade att Alla hästar inte klarar av minusgrader?

:D
Jag tyckte det var solklart eftersom jag hade rödmarkerat det som bigganl hade skrivit: "-10 grader är ju inget en häst bryr sig om."

Det är en grov generalisering, och det är ofta det man får höra från de som är anti-täcken och därför tog jag mina flickor som exempel.

Lika lite som jag gillar att folk sätter på femtioelva täcken bara för att (precis som föräldrar sätter på ungarna värsta vinteroverallen i september), lika mycket avskyr jag när folk är kategoriska och säger att alla hästar klarar sig utan.

Vad jag menade var att ja bigganl kanske generaliserade, å andra sidan kanske hon inte menade det. Liksom ditt inlägg lät väldigt generaliserande det med. Men du menade troligast inte tat alla hästar skulle ha täcke på dig.

Täcke efter häst... Inte häst efter täcke...

Biggan har aldrig påstått att man aldrig ska lägga på hästen ett täcke.

Tja,

annorlunda (inlägg #1) skrev att hästarna gick ute i -10 utan täcke, skydd eller extra foder.
bigganl (inlägg #40) svarade då att hästar (vilket för mig innebär en generalisering) inte bryr sig att det är -10, utan det var värre att de inte hade foder och skydd.

Det var just kommentaren att "-10 är inget en häst bryr sig om" i sammanhanget som fick mig att kommentera.
Folk gör gärna grova teoretiska generaliseringar som många gånger inte är förankrade i praktiken.
Hade hon istället skrivit: "-10 är inget som många hästar bryr sig om" hade jag inte reagerat överhuvudtaget :)

Diskussioner om diskussionen ;)

Jag tycker du gör en höna av en fjäder : )

som jag tolkade Biggan så var det påståendet ett inlägg till TS att temperaturargumentet i sig, inte är ett skäl att göra bedömningen att hästarna därmed far illa i hagen. Vilket ju stämmer.

Att konstatera att hästarna "överlever" i kyla, blåst och regn är väl inget argument för att dom mår bra av det.

kenneth, som vanligt läser du som en kratta, ursäkta uttrycket.
vart har jag skrivit att dom bara ska överleva? Det handlar ju om vad som är en giltig ANMÄLAN eller ej, och argumentet (vi tar det igen) att det är -10 betyder inget i sig, det är alla variabler som spelar in precis som vi diskuterat nu länge i tråden, dvs skydd och mat.
För att lugna dig och kanske få dig att fatta att du läst som en kratta, så kan jag påpeka att jag har hästar precis som du, dvs inne, med mycket mat, och täcken : )

Känns det bättre? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka