Hästar som vaktar sin mat i boxen.... HJÄLP :P

J

jessie8905

Hejsan!

Jag undrar hur man ska göra med hästar som vaktar sin mat inne i boxen...
Nån som vet hur man ska göra? :O
Problemet är att när man går in till hästen när den står & äter så blir hon skit sur & lägger bak öronen & sparkar :S Nån som har nåt förslag på hur man kan lära dom & inte sparka mot en i boxen?
MVH Jessica

Sv: Hästar som vaktar sin mat i boxen.... HJÄLP :P

jag har inget direkt svar på hur man ska göra för att få bukt med just det problemet..

jag har lärt mina pållar att vänta på varsågod innan de hugger in på maten. de ställer sig längst in i boxen så jag kan komma in och lägga ner höet (eller vad det nu är de ska äta) i lugn och ro och sedan gå ut ur boxen igen, fast jag kan lika gärna stå kvar det spelar ingen större roll. de börjar i vilket fall som helst inte äta förrän jag säger varsågod. det har blivit enormt mycket lugnare i stallet sedan jag lärt dem detta (den ena stod tidigare och sparkade i väggen/vandrade runt mycket och kunde ävan sura lite om man gick in i boxen medan hon åt) nu står de bara lugnt och väntar på sin tur. jag kan också, precis när jag vill, gå in och "kräva tillbaka" maten utan att de börjar bråka, de kliver bara åt sidan och väntar på ett nytt varsågod... kanske kan detta vara en metod att prova? jag har som sagt inget bättre att komma med för just det problemet du beskriver.. :crazy:

Låt den vara i fred när den äter i största möjliga mån.

Låt den vara i fred när den äter i största möjliga mån.

Exakt ! Varför ska man störa hästen när den äter ? Vissa vill helt enkelt vara ifred när de står och mumsar. Däremot håller jag med föregående talare om att hästen ska respektera en när man ger maten och hålla sig lugna och stilla tills maten är "serverad"...

Okej.. Men jag tänkte vi brukar göra så att vi sätter på dom täcken (dom som ska ha när det rägnar osv) Alla andra hästar kan man gå in & sätta på dom medans dom äter för då snurrar dom inte runt... Men inte äns det kan man göra :/ När ska man sätta på täcket? Ska jag låta den vara & sätta på ändå när den har ätit upp?

Jag har nu en ny som attackerar om man går in i boxen när han äter
gårdagens bevis
http://joizmeds.mittspejs.se/P1773031

vi låter han äta i lugn och ro- alltid!!! han väntyar dock med att dyka i krubban tills man hällt i och idag testade jag att stå kvar och sen säga varsågod(/sänkte kroppspråket och gick) då väntade han. Men iaf.. han får äta i lugn och ro, troligtvis har han själ till sitt beteende och just att få äta i lugn och ro kan jag acceptera att både hästar och människor vill!

Vad gäller täcke så tar vi denna häst sist, när han har ätit upp tar jag ut han i gången (är han snäll i boxen utan man kan man ju va kvar därinne) och sätter på i gången och sen får han gå ut i hagen.

positionen i stallet kan ju var aavgörande.. står han mellan två glupska hästar? står han i mitten? oftast är det bäst att ha en "sån" först eller sist i raden av boxar. att ha en häst som äter mycket och långsamt" bredvid är bättre än en glupsk ponny etc.

Lycka Till!!!

[...] jag har lärt mina pållar att vänta på varsågod innan de hugger in på maten.

Samma här. Min häst var också en riktig galning kring sin mat innan, kunde kicka mot mig och tränga in mig i väggen. Det gällde att vara konsekvent, för det och tålamod ger också resultat :p Idag är det inga som helst problem med att pilla med honom när han äter.

När min häst sparkade mot mig var jag beredd med pisken, (slog honom aldrig, han hade respekt för den ändå) och "tvingade" mot väggen där maten inte låg. När jag visade att det var okej att äta, först då fick han gå tillbaka till maten igen. Min häst fattade galoppen ganska fort.

Senast ändrad av en moderator:

Jag låter aldrig min häst ta foder som jag har hos mig, ex äta ur hö påsen innan jag har hällt ut det. Inte för att jag vill störa min häst men hon ska ha den "respekten" för mig att om jag behöver flytta henne o hon har mat kvar ska hon göra det utan problem.
Hästar i naturen/hagen kan flytta på varandra när den ranghöga kommer. Om en lägre går fram till den ranghöga så får den ett sånt fint bett som du hade på bild (lider fruktansvärt med dig). Samma sak gäller med oss mot hästarna, det ska ju vara vi som bestämmer för de är stora djur som kan ge oss stora skador.

Så gör som "snorleif" träna och träna o ge inga undantag så tillslut har du fått en mycket trevligare häst! O framför allt en häst du kan lita på i just det läget!

Lycka till!

kl

Jag hade aldrig accepterat att en häst betedde sig så mot mig, mat eller inte i boxen. Jag hade rytit till ordentligt och visat vart skåpet skall stå.

Går det väldigt lång tid mellan fodringarna? Varför är de så hungriga att de hugger efter folk?

Okej, tack för alla tips :D Jag ska verkligen försöka & hoppas att det hjälper :D Hehe Ja det är kanske lite långt mellan fodringarna.. Dom ger hästarna mat på morgonen vid 7 & sen får dom inge fören dom kommer in vid 4-5 sen sista maten från dom vid 9.. Men jag ska byta stall snart (det är till stallet som jag har min andra häst i) dom ger krafft fodret inne & höt ute i hagen, sen lunchar dom ute, äter dom middagen & kväll inne :D det kanskei nte är lika lång tid emellan :)

... en del hästar vakta fodret trots fri tillgång... Och i min värld finns inga ursäkter till dåligt uppförande; hur hungrig den är eller understimulerad så ska hästen inte hugga,sparkas eller tränga upp mig nånstans! basta!

Pisk är ett bra hjälpmedel. Slå hårt på stöveln och ryt åt hästen. Går den på dej så rappa till den en gång. (inte slå gul å blå....)

Okej, tack för alla tips :D Jag ska verkligen försöka & hoppas att det hjälper :D Hehe Ja det är kanske lite långt mellan fodringarna.. Dom ger hästarna mat på morgonen vid 7 & sen får dom inge fören dom kommer in vid 4-5

Nej inte KANSKE - det är katastrofalt långt mellan fodringarna och mycket plågsamt för en häst att stå 8-9 timmar utan mat. Bra att du har valt att flytta till ett annat stall pga detta.

anni0001;11999959Pisk är ett bra hjälpmedel. Slå hårt på stöveln och ryt åt hästen. Går den på dej så rappa till den en gång. (inte slå gul å blå....)[/QUOTE skrev:
Du har inte hört talas om vad en bestraffning gör i ett läge där hästen redan är negativ?
svar: du förstärker det negativa beteendet genom att det kommer ytterilgare obehag ovanpå beteendet hästen utövar. En mycket dålig lösning som ALDRIG kommer leda till att hästen spetsar öronen, kopplar av, och förknippar mat och att bli störd i maten, som ngt positivt. rätt grundläggande!

Du har inte hört talas om vad en bestraffning gör i ett läge där hästen redan är negativ?
svar: du förstärker det negativa beteendet genom att det kommer ytterilgare obehag ovanpå beteendet hästen utövar. En mycket dålig lösning som ALDRIG kommer leda till att hästen spetsar öronen, kopplar av, och förknippar mat och att bli störd i maten, som ngt positivt. rätt grundläggande!

Vore kul om du kanske kan dela med dig av en alternativ lösning? :)

det har jag redan gjort nedan. sluta hålla på och mecka med hästarna i boxen när de äter. vissa vill helt enkelt vara ifred och varför ska man då vara där och störa den.

Du är ute och cyklar. Har du sett hästar hur de behandlar varandra??? den i lägre rang kan åka på rätt mkt stryk om den inte respekterar ledarens plats vid maten
Jag är ledare för min häst och om han siktar in sig på att skada mig med tänder eller hovar så kan han räkna med att åka på en propp tillbaka!

Jag har behandlat ett antal hästar på detta sätt; hästar som attackerat i boxen, huggit efter en etc har fått rejäla tillsägelser och en del har tom fått ett rapp! Alla har efter konsekvent behandling slutat med sitt dåliga beteende och blivit positiva och lugna hästar som förväntansfullt men snällt väntar medan man fyller på foder och sen äter i lugn och ro även om jag pysslar med dem.

Men du tycker alltså att det är ok att en häst visar aggressivitet i boxen?? Det tycker INTE jag. Mina hästar får äta ifred men ibland behöver man lägga på ett täcke, fylla på vatten eller hämta dem för en ridtur och då ska de banne mig inte komma farande som en bålgeting mot mig. Samma som i hagen. Om ledaren står och äter och så kommer en lägre rangad häst fram och försöker ta för sig av ledarens foder så blir ju ledaren förbannad - den lägre rangade hästen SKA veta sin plats i ledet; om den ändå trotsar ledaren så åker den på en smäll.

Hade en gång i tiden ett sto som inte var så trevligt i boxen alla gånger. Men jag förstår henne!

*Jag vill INTE bli störd när jag äter, hungrig eller ej! (Vänta med täcke tills hästen är klar!)
*Jag vill def INTE att någon ska komma och slå mig i ett litet utrymme, snacka om att få hemska minnen! (Bestraffning för att den är "dum" i boxen kan förstärka beteendet)

Jag lät henne vara och hon blev bättre inom nån månad. När hon insåg att ingen skulle ta hennes mat. Alternativt kan man ställa en häst som är arg vid fodringar, i en annan box. Mina som varit lite sura har alltid fått stå i hörnboxar och det har blivit mycket bättre.

Men som sagt låt hästen äta ifred, men det gör inte heller något att du lär den "varsågod". Men håll inte på med täcken när den äter. Ta det sen! Sätt upp ett grimskaft i boxen om den går runt. Så är det enkelt att haka i grimman. Träna långsamt!

Mitt sto var bara sur när hon fick kraft och jag hade ALDRIG några problem med täcken eller dyl i boxen. Hon siktade aldrig på mig heller utan vara bara sur.

Lycka till!

Hade en gång i tiden ett sto som inte var så trevligt i boxen alla gånger. Men jag förstår henne!

*Jag vill INTE bli störd när jag äter, hungrig eller ej! (Vänta med täcke tills hästen är klar!)
*Jag vill def INTE att någon ska komma och slå mig i ett litet utrymme, snacka om att få hemska minnen! (Bestraffning för att den är "dum" i boxen kan förstärka beteendet)

Jag lät henne vara och hon blev bättre inom nån månad. När hon insåg att ingen skulle ta hennes mat. Alternativt kan man ställa en häst som är arg vid fodringar, i en annan box. Mina som varit lite sura har alltid fått stå i hörnboxar och det har blivit mycket bättre.

Men som sagt låt hästen äta ifred, men det gör inte heller något att du lär den "varsågod". Men håll inte på med täcken när den äter. Ta det sen! Sätt upp ett grimskaft i boxen om den går runt. Så är det enkelt att haka i grimman. Träna långsamt!

Mitt sto var bara sur när hon fick kraft och jag hade ALDRIG några problem med täcken eller dyl i boxen. Hon siktade aldrig på mig heller utan vara bara sur.

Lycka till!

Jag skulle vilja säga att två råd är viktiga.

1. Låt hästen äta ifred, men!!...

2. Lär hästen vika undan från maten när du ber om det.

Mitt sto är precis likadan vid kraft fodringarna..hon får kraft foder morgon och kväll samt har fri tillgång på grovfoder dygnet runt,vissa hästar är bara såna.kanske beror på hur dom har växt upp eller annat.Känns som att det är bäst att låta dom vara i såna situationer.Jag täcker alla dom andra hästarna först och tar ut henne i gången och täcker henne sist.

men fortfarande; är det alltså ok för hästen att slå på människan i ett trångt utrymme?? En del hästar attackerar redan när man kommer med maten så man knappt hinner få ned det i krubban innan de är över en som en orm. Då får de skylla sig själva. I min värld finns det INGA ursäkter som helst för hästen att gå på sin ledare (dvs människan). Om hästarna i en flock skulle börja bete sig obstinat i tid och otid så skulle flocken inte fungera. En ledare ska vara ledare i alla situationer och ingen häst ska helt plötsligt börja ifrågasätta ledarens roll.

Jag anser oxå att hästen ska få äta ifred MEN... OM jag vill gå in till den av någon anledning så får den inte attackera mig! och det enda försvar jag har är ett spö; jag har inte tillräckligt stora tänder eller några hovar att försvara mig med.

Jag har två boxar. I den andra står ponnyn. De är precis likadana, i ett varsitt hörn. Och som sagt, det ska inte spela nån roll var hästen befinner sig så är det aldrig accepterat att bita,sparka eller trycka upp mig.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur