Hästar som vaktar sin mat i boxen.... HJÄLP :P

Sv: Hästar som vaktar sin mat i boxen.... HJÄLP :P

Du är ute och cyklar. Har du sett hästar hur de behandlar varandra??? den i lägre rang kan åka på rätt mkt stryk om den inte respekterar ledarens plats vid maten
Jag är ledare för min häst och om han siktar in sig på att skada mig med tänder eller hovar så kan han räkna med att åka på en propp tillbaka!

Jag har behandlat ett antal hästar på detta sätt; hästar som attackerat i boxen, huggit efter en etc har fått rejäla tillsägelser och en del har tom fått ett rapp! Alla har efter konsekvent behandling slutat med sitt dåliga beteende och blivit positiva och lugna hästar som förväntansfullt men snällt väntar medan man fyller på foder och sen äter i lugn och ro även om jag pysslar med dem.

Men du tycker alltså att det är ok att en häst visar aggressivitet i boxen?? Det tycker INTE jag. Mina hästar får äta ifred men ibland behöver man lägga på ett täcke, fylla på vatten eller hämta dem för en ridtur och då ska de banne mig inte komma farande som en bålgeting mot mig. Samma som i hagen. Om ledaren står och äter och så kommer en lägre rangad häst fram och försöker ta för sig av ledarens foder så blir ju ledaren förbannad - den lägre rangade hästen SKA veta sin plats i ledet; om den ändå trotsar ledaren så åker den på en smäll.

Nix jag är inte ute och cyklar. En häst som är aggressiv i boxen och känner osäkerhet runt sin mat, blir inte positivt inställd eller lugn för att du slår eller jagar runt den i boxen. Snarare förstärks beteendet.
Om du haft ouppfostrade hästar som bara tar sig ton så kan jag tänka mig att de rättat sig om de fått rapp. Vem skulle inte göra det?

Jag är fullt medveten om hur hästar och rang funkar :angel: Det är tyvärr inte det jag pratar om, utan hur man får en osäker häst som vaktar mat i boxen och uppvisar aggresivitet runt situationen, att bli lugn och positiv. Men slå på du om det funkar för dig.

Hmmm. även denna tråd delar sig i två diskussioner. så jag skriver min syn också. (igen)

Innan vi diskuterar vad som ä'r rätt ELLER fel kansk eman ska tänka på att hästarna är individer och fråga sig, VARFÖR?
Är det en glupsk ponny med högt självförtroende, ja då kanske man kan gå in och tydligt visa att den inte får sparka, bita etc.

Men skulle jag göra som några här skrev gå in med spö så skulle han först attackera, sedan slänga sig in i väggen bakom och stå där och skaka i 30min.. för hans betende beror på: RÄDSLA! och beteendestörninger beroend epå rädsla kan man inte med makt och spö korrigera bort!
för det andra har han anledning.. han kommer från ett annat land, annan hästsyn, tagits ifrån sin mor förtidigt och fått dåligt med mat.
därav hans beetnde vid ätandet, som sedan korrigerats på olika sätt, som där,ed förstä'rkt beteendet, så pga örfilar från människor så kan man knappt höja handet mot honom utan att han hugger/attackerar (om han inte kan fly)

Sedan visst: han får INTE bita/sparka mig, men han gör det klnappast mindre om jag bara sätter mig över honom, han skyddar sig, och han skyddar sin mat som är livsviktigt behov!

Därför får han ha maten ifred. i allt annat kan jag finslipa respekt och tillit med att han inte får skena, han får inte sparka/bita i gången, han ska kunna ledas i grimma etc, DETTA tycker jag är viktigare saker att 2träna" på än att jag ska få ta MAT ifrån honom, MAT är ändå ett behov man har, och hans beteende blir inte bättre av att jag tar bort hans mat, eller går in med spö/pondus etc.

förövrigt kan även hästar få magsår, och jag vill gärna att de därmed ska äta i lugn och ro, lika lite som jag skulle börja tvinga "mitt" bråkiga barn att ta på sig overallen redan vid frukostbordet för att spara tid, om dett anu stressade henne.

däremot om man har så man måste gå IN i boxen för att hälla i maten så kan man behöva få hästen att backa och vänta (dettagör mina men annars så kan jag fodra utifrån) men att gå¨in och störa en häst som tydligt visar att den blir störd vid ätandet är absurt, det bygger man inte förtroende på! snarare raserar

för som en bra ledare behöver man inte bara respekt utan också tillit och förtroende.

Oftast är det inte "ledarhästarna" som jagar bort andra från maten i hagen/vilt tillstånd utan de lägre unghästarna som bråkar om rangen, ledaren tar /visar sitt ledarskap på bättre sätt än så.
möjligtvis om det är dåligt med föda så kan ett ledarsto med föl ta maten för sigsjälv +föl, alternativt en ledarhingst som låter dräktigt sto äta med sig.

så till TS: Vet du varför hon beter sig som hon gör? Har hon högt eller lågt självförtroende? (observera att de med lågt självförtroende kan se "tuffa" ut med aggressivt beteende men som bara är som försvar).
du har fått olika tips i tråden. Ta för dig av vad du tror passar just DIN häst! Var rädd om dig och lycka till!!!

Men om hästen då flyger på dig med och sätter tänderna i din axel eller sparkar dej varje gång du ska ge den mat - hur gör du då? klappar om den och tycker synd om den?

Mina hästar ska vara hanterbara och "snälla" i alla situationer. Det är endast om de försöker bita/sparka mig som jag "bits" tillbaka. Unghästen kan vara obstinat emellan åt och att snurra grimskaft eller leka lekar med honom slutar med att han suckar och "ger mig fingret". Han blir aggressiv och ignorans gör bara honom ännu kaxigare. Men när jag talar om för honom på skarpen att ge fan i att veva med frambenen så inser han att han måste skärpa till sig och blir gladare.

En annan häst jag hade var superkänslig - den kunde buffla lite vid fodringen men gjorde aldrig utfall - den räckte det med att morra lite åt så gick den undan.

- båda är glada, snälla och positiva hästar, väldigt keliga och tillgivna.

Man testar först med små tillsägelser, ett stamp i backen eller en höjd hand. Men om hästen inte reagerar så får man ju ta i "hårdare". TS häst verkar ju onekligen rätt otrevlig i sitt agerande varför jag anser att hon kan slå med pisken mot stövlen för att få hästen att hajja till. Om den ändå flyger på henne så måste hon försvara sig och tillrättavisa hästen! Även om den är osäker så får den INTE bitas eller sparkas!!

En häst som bara lägger öronen bakåt och visar allmänt missnöje att man kommer in behöver man inte korrigera, men om de fullföljer sina attacker så måste man ju försvara sig! Vad gör du med en sådan häst om du har glömt att fylla vatten? Låter hästen tugga och sparka på dej medan du fyller vattnet eller struntar du i att ge den vatten??
Mina hästar får vatten i hinkar och kommer in vid 19-tiden. Vid 22 går jag ut igen och ger natthö plus fyller mer vatten. Om då min häst attackerar mig med tänder och hovar anser jag mig rätten att försvara mig!

Då måste de hästar jag sett i hagar vara konstiga onaturliga hästar för där se ledarhästen till att få dricka först, äta först och gå först eller sist. Om nån annan kommer och försöker tränga sig före vid vattenkaret så blir ledarhästen sur.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag tolererar inga hästar som attackerar. Dock så tycker jag inte att spö och att jaga runt hästen i boxen är ngt som löser det, om man nu mot all förmodan skulle ha en så otroligt aggressiv häst att den verkligen gör så. Jag har fått uppfattningen att TS häst surar och vänder rumpan till, inte att den flyger på folk, det är en viss skillnad. Tror du på allvar att du får en häst som TS att bättra sig, för att du spöar upp den om den svänger runt och vänder rumpan till i boxen? svar nej. Hästen känner sig extra trängd i boxen och det är troligt att den då snarare fullt utvecklar beteendet och verkligen sparkar i försvar.

självklart ska man kunna gå in till hästen och lägga i mat osv. Men varför ska man insistera på att sköta om hästen i boxen medans den äter, eller ens hålla på och styra med täcken osv, om nu hästen tydligt är en sån som vaktar sin mat och helst vill vara ifred i boxen?

ta ut den på gången och sköt den där, så är problemet löst. Hästen får en frizon i boxen och vet skillnaden vart den får vara ifred och vart det är interaktion med människor som gäller.

vad har dina exempel med ledarhästar med saken att göra? Tycker du det är typisk ledarskaps beteende hos en ranghög häst, att spöa upp och tränga och bossa runt sina flockmedelmmar? svar nej.

Håller med Iraphael.

Senast ändrad:

jag har aldrig skrivit att hon ska "spöa upp sin häst" :devil: eller "jaga runt den" i boxen men att om hästen går på henne så måste hon ju säga till på skarpen. Jag skrev tidigare i tråden att det var viktigt att man inte "slår den gul och blå". Helst bara på stöveln.

Jag har heller aldrig insisterat på att man ska pyssla med hästen när den äter; var skriver jag det?! JAG lägger täcke på mina hästar i boxen men de visar inga obehag eller "vakta mat tendenser" MEN- jag insisterar på att ingen häst får bete sig illa oavsett situation.

Ang ledarhästarna så var det iraphel som skrev

Oftast är det inte "ledarhästarna" som jagar bort andra från maten i hagen/vilt tillstånd utan de lägre unghästarna som bråkar om rangen, ledaren tar /visar sitt ledarskap på bättre sätt än så.
möjligtvis om det är dåligt med föda så kan ett ledarsto med föl ta maten för sigsjälv +föl, alternativt en ledarhingst som låter dräktigt sto äta med sig.

Ingen ledarhäst bossar runt sina flockmedlemmar, det har jag heller aldrig påstått, begriper inte var du fått det ifrån?? Jag skrev

så ser ledarhästen till att få dricka först, äta först och gå först eller sist. Om nån annan kommer och försöker tränga sig före vid vattenkaret så blir ledarhästen sur.

Om flockmedlemmarna håller sig på rätt avstånd och beter sig som de ska så är läget lugnt. Om flockmedlemmarna däremot försöker moppsa sig mot ledaren eller tränga sig före - då blir ledaren sur å stryker öronen bakåt ev hugger efter eller vänder upp rumpan.

TS ska inte spöa upp sin häst eller jaga den i boxen - har jag aldrig skrivit och aldrig påstått - men om den går på henne så måste hon tala om för hästen att den gör FEL.

Ts skriver
Problemet är att när man går in till hästen när den står & äter så blir hon skit sur & lägger bak öronen & sparkar

Hur ska hon då göra om hon MÅSTE gå in i boxen för att ge mer foder, fylla vatten etc. Om min häst sparkar åt mig så blir jag arg och ryter åt den eller rappar till den i röven (och ja alla hästar som betett sig så här har slutat och blivit lugnare vid fodringarna när de vet var skåpet ska stå) . Hur ska man visa för en häst som sparkar och är arg att den inte får bete sig så?? Klappa den? Leka 7 games??

Senast ändrad av en moderator:

och hur gör du med en aggressiv häst då???

Du har inte hört talas om vad en bestraffning gör i ett läge där hästen redan är negativ?
svar: du förstärker det negativa beteendet genom att det kommer ytterilgare obehag ovanpå beteendet hästen utövar. En mycket dålig lösning som ALDRIG kommer leda till att hästen spetsar öronen, kopplar av, och förknippar mat och att bli störd i maten, som ngt positivt. rätt grundläggande!

:bow:

Stod en häst förut i vårt stall som tidigare hade fått 'smisk' när den surade och hotade i boxen.
Resultatet blev en häst som såg sjukt arg ut, öronen platt bakåt, aktade sig och ställde sig i ett hörn men hotade och var jätteorolig.
När ingen längre straffade den blev det långsamt bättre. Alla lät den i möjligaste mån vara ifred med maten och var man 'tvungen' att gå in så gjorde man bara det man skulle med hästen utan krusiduller och gick sen.
Den blev betydligt bättre det året den inte fick 'straff'.

Dock i TS fall är ju läget lite mer komplicerat då hästen sparkas, och man kan ju behöva gå in till den när den har mat. Men får den mat lite oftare och får vara i fred den mesta av tiden så kanske det blir bättre.

Sen om det vore min häst så skulle jag jobba på tillit och partnerskap oss emellan. När en häst attackerar sin ägare så brister det ju någonstans kan jag tycka. Även om den är hungrig.

Men gå in och spöa den tycker jag inte att man rekkomenderar någon på ett öppet forum. Det är både dumt, ogenomtänkt och kan vara farligt för den som håller i spöet dessutom!!

och hur gör du med en aggressiv häst då???

Ja inte fan slår jag den, det är då ett som är säkert. en aggresiv häst, om du rappar till den i boxen där den inte kan komma undan, kan precis lika gärna då gå till mottatack. Att säga till den, dvs markera, är en helt annan sak. Huruvida hästen dessutom regelrätt ATTACKERAR, visar på brister runt den allmänna hanteringen av hästen och hur den respekterar och lyssnar på människan. Du får ingen respekt för att du slår den, även om du i någon mån, skulle kunna åstadkomma en viss lydnad, så kommer du aldrig att kunna lita helt på en sån häst.

du kan lägga ner 7 games teorierna, jag är en "vanlig" hästmänniska som haft hästar i 35 års tid. Det är inga större mysterier runt det hela som jag ser det.

Jag håller helt med dig i det du skriver.

I TS fall skulle jag agera såhär: öppna boxdörren och locka på hästen, agera lugnt. Det är mycket troligt så som beskrivet, att hästen inte är särskilt sur eller hotfull bara av att man går in till den, som hon beskriver det är det när man meckar med den när den äter, dvs tar på och av täcken osv. Ta hästen och sätt på den grimman, och bind upp den i boxen om man måste sätta på täcken. Ännu bättre, ta ut den i stallgången som jag tidigare nämnt, så vet den att i boxen kan den i största mån vara ifred, men i hantering och när grimman är på, så uppför man sig. Detta funkar på merparten av hästar i min erfarenhet, dvs oftast att bara sätta på grimman i boxen, så är allt lugnt.

Vore kul om du kanske kan dela med dig av en alternativ lösning? :)

så klart det går att fixa!
en alternativ lösning kan vara tt ta det steg för steg. Det kan vara att till att börja med stå utanför boxen och prata positivt med hästen udner tiden den äter. efter en vecka eller två när hästen verkar vara bekväm med det ställa sig inne i boxen och prata med den. När det funkar flyttar man närmare och närmare. När man får stå bredvid hästen prövar man att lägga handen på halsen och smeka den försiktigt på sammma ställe. I en vecka eller två, sen flyttar man handen en bit OSV tills man gått över hela hästen. OBS LÅNGTIDSARBETE som med allt kring hästar. Finns ingen genväg.

Blir hästen aggressiv står man kvar, LUGNt och pratar ner den lite. Man måste naturligtivs flytta sig så man inte blir skadad men i största möjliga mån stå kvar lugnt och med låg energi. Tänk även på att i början inte lägga psykiskt tryck på hästen, dvs vända kroppen mot hästen.

Sen tycker jag ju att man måste vara öppen för hästens dagsform. ena dagen får man aksnke stå och smeka halsen, andra dagar får man stå utanför och pilla. Låt det ta tid. Ta ut honom i gången när ni sätter på täcken mm tills han är trygg med maten.

hoppas det hjälper!

www.gryning.nu

så klart det går att fixa!
en alternativ lösning kan vara tt ta det steg för steg. Det kan vara att till att börja med stå utanför boxen och prata positivt med hästen udner tiden den äter. efter en vecka eller två när hästen verkar vara bekväm med det ställa sig inne i boxen och prata med den. När det funkar flyttar man närmare och närmare. När man får stå bredvid hästen prövar man att lägga handen på halsen och smeka den försiktigt på sammma ställe. I en vecka eller två, sen flyttar man handen en bit OSV tills man gått över hela hästen. OBS LÅNGTIDSARBETE som med allt kring hästar. Finns ingen genväg.

Blir hästen aggressiv står man kvar, LUGNt och pratar ner den lite. Man måste naturligtivs flytta sig så man inte blir skadad men i största möjliga mån stå kvar lugnt och med låg energi. Tänk även på att i början inte lägga psykiskt tryck på hästen, dvs vända kroppen mot hästen.

Sen tycker jag ju att man måste vara öppen för hästens dagsform. ena dagen får man aksnke stå och smeka halsen, andra dagar får man stå utanför och pilla. Låt det ta tid. Ta ut honom i gången när ni sätter på täcken mm tills han är trygg med maten.

hoppas det hjälper!

www.gryning.nu

Jahapp ja då behövde jag inte skriva nått då:banana:

Man bör se till att hästen får lugn o ro- inte har en granne som den ska äta mot. Sätt krubban strategiskt eller på golvet.
Många härmar sina grannar o det blir ett herrejösses liv i stallarna:mad:
det går att få alla att hålla sig på mattan o att man alltid fodrar i en viss ordning- helst efter rang.
Sen ska de givetvis inte var snorhungriga;). vet många som tar hästen innan mat för att rida den o den ska då göra sitt bästa- trots få antal fodringar/ dag.
Man måste oxå se till att de lågrangade får i sig mat i hagen- lägga ut massor med högar iom att bossarna gärna vill ha ALLT.
Detta betéende skapas mest av att de själva har blivit åthutade.
det gäller som med allt- att ta itu med det innan det blir mer än ett test.

Hästar som attackerar- blir utan mat- den dagen. Hö bråkar de sällan om- så varsegod:grin: endast det på menyn idag.
Gjorde faktiskt så häromdagen då min val. som bara får morötter svingade sitt huvud o var pissed. Det har aldrig hänt förrut o jäklar vad paff han blev. Var himmelskt söt dagen därpå:bow::love: o fick sina morisar.

elaka hästar kan få filmjölk, så är det sen inte värt att slåss för:rofl:;)

Sen ska de givetvis inte var snorhungriga;). vet många som tar hästen innan mat för att rida den o den ska då göra sitt bästa- trots få antal fodringar/ dag.

det där ser man alltför ofta tyvärr :crazy: STACKARS hästar.

stod i ett stall tillfälligt en vinter, våra hästar fick mat i hagen , (gick i egen hage) men inte de andra, de var utan mat från 07.00 på morgonen till 16.00 på eftermiddan. sen tog ungarna in hästen och det första de gjorde var att ställa upp den på stallgången och göra iordning och ut och rida.... hästen fick sen maten EFTER ridningen. Stackars stackars hästar säger jag......:crazy:

Låt den vara i fred när den äter i största möjliga mån.

Amen to that :bow:

Men å andra sidan ska jag inte behöva vara rädd för att gå in till den om jag av vilken anledning somhelst absolut måste göra det när den äter...

Jag skulle dock ignorera om den lägger öronen bakåt och viftar lite med benen. Siktar den dock på att träffa mig när den sparkar skulle jag antagligen tjonga tillbaka på den....

Men allt beror på häst och situation såklart... Och eftersom min häst aldrig skulle göra så och JAG skulle aldrig gå in till någon annans häst när den äter så kommer situationen antagligen aldrig uppkomma för mig.

Hur andra gör eller bör göra är svårt att säga när man inte är på plats......

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama