Sv: Hästar som vaktar sin mat i boxen.... HJÄLP :P
Nix jag är inte ute och cyklar. En häst som är aggressiv i boxen och känner osäkerhet runt sin mat, blir inte positivt inställd eller lugn för att du slår eller jagar runt den i boxen. Snarare förstärks beteendet.
Om du haft ouppfostrade hästar som bara tar sig ton så kan jag tänka mig att de rättat sig om de fått rapp. Vem skulle inte göra det?
Jag är fullt medveten om hur hästar och rang funkar Det är tyvärr inte det jag pratar om, utan hur man får en osäker häst som vaktar mat i boxen och uppvisar aggresivitet runt situationen, att bli lugn och positiv. Men slå på du om det funkar för dig.
Du är ute och cyklar. Har du sett hästar hur de behandlar varandra??? den i lägre rang kan åka på rätt mkt stryk om den inte respekterar ledarens plats vid maten
Jag är ledare för min häst och om han siktar in sig på att skada mig med tänder eller hovar så kan han räkna med att åka på en propp tillbaka!
Jag har behandlat ett antal hästar på detta sätt; hästar som attackerat i boxen, huggit efter en etc har fått rejäla tillsägelser och en del har tom fått ett rapp! Alla har efter konsekvent behandling slutat med sitt dåliga beteende och blivit positiva och lugna hästar som förväntansfullt men snällt väntar medan man fyller på foder och sen äter i lugn och ro även om jag pysslar med dem.
Men du tycker alltså att det är ok att en häst visar aggressivitet i boxen?? Det tycker INTE jag. Mina hästar får äta ifred men ibland behöver man lägga på ett täcke, fylla på vatten eller hämta dem för en ridtur och då ska de banne mig inte komma farande som en bålgeting mot mig. Samma som i hagen. Om ledaren står och äter och så kommer en lägre rangad häst fram och försöker ta för sig av ledarens foder så blir ju ledaren förbannad - den lägre rangade hästen SKA veta sin plats i ledet; om den ändå trotsar ledaren så åker den på en smäll.
Nix jag är inte ute och cyklar. En häst som är aggressiv i boxen och känner osäkerhet runt sin mat, blir inte positivt inställd eller lugn för att du slår eller jagar runt den i boxen. Snarare förstärks beteendet.
Om du haft ouppfostrade hästar som bara tar sig ton så kan jag tänka mig att de rättat sig om de fått rapp. Vem skulle inte göra det?
Jag är fullt medveten om hur hästar och rang funkar Det är tyvärr inte det jag pratar om, utan hur man får en osäker häst som vaktar mat i boxen och uppvisar aggresivitet runt situationen, att bli lugn och positiv. Men slå på du om det funkar för dig.