hästar som lätt blir spända

Sv: hästar som lätt blir spända

då jag köpte damen kunde hon bli väldigt trippig och spänd, hela tiden ha koll på ALLT och ALLA när vi var ute - rörde sig något och hon inte var beredd på det så var det tvärtstopp och spana spana spana. detta försvann dock när hon blev trygg med mig ordentligt.

KL

Jag har en liten dam som är mycket tittig och måste ha koll på allt hela tiden men det har funkat bra hittills men nu för någon vecka sedan har hon blivit riktigt spökig. När jag ska rida på ridbanan så vägrar hon ens gå i närheten av ena långsidan och blir som att sitta på en tickande bomb. Hela hästen nästan skakar av spändhet och hon är totalt okontaktbar. Jag försöker bara att inte bry mig och smyga närmare och närmare kortsidan i skritt på lång tygel men hon taktar och taktar och går inte att få att lyssna.

Jag har ridit tillsammans med andra och försökt gå efter dem så hon skulle se att det inte är farligt men utan resultat. Det slutar bara med att dom andra hästarna också börjar blåsa och spänna sig när dom märker hur hon blir.

Har också försökt leda henne förbi där men hon vägrar gå, hon liksom fryser fast i marken..

Det är ju jakt-tider nu och det skjuts mycket rådjur här omkring. Kan det ha med det att göra?

Någon som kan hjälpa? :confused:

ja det kan mkt väl ha med saken att göra. har du försökt att släppa henne lös på banan? kanske lägga foder där hon är rädd?

Jo vi provade löshoppa henne och en häst till igår och hade dom att hoppa mot den kortsidan med havre där. Hon älskar att hoppa så jag tänkte att hon skulle glömma bort vad det nog är hon har fått för sig att är läskigt där. Hon hoppade fint och sprang dit upp så länge vi hade den andra hästen där men annars tvärnitade hon efter hindren och tänkte svänga tillbaka.

Kanske jag ska hålla henne från banan några dagar och se om hon "glömmer bort" att det är läskigt?

det tror jag inte hon glömmer, hästar har väldigt bra minne. men prova att låta henne stå i paddocken en dag. så kan du lägga hö och kraftfoder vid den läskiga sidan.

mat är en otroligt bra grej för att vända något läskigt till något trevligt.:)

Ok, då skall jag prova att ha henne där några timmar kanske medan jag är i stallet så jag kan ha lite uppsikt över henne eftersom staketet inte är så jättehögt (trästaket) :)

Jag Försöker köra avslappnad ridning på min nervösa häst. Mycket markarbete.Kör samma sak hela tiden med träningen.
ex:
Longering
Avlappnad ridning/mentalträning
Long reining
Mjuk dressyrträning
Ut och rida på samma väg hela tiden

Jag har tur som i mitt stall får rida på en åker som ligger nära en väg, där rider jag mycket. Mentalträningen är at jag rider på en åker runt och bara travar, hon får trava i vilket tempo hon vill nästan och. Hon hamnar "in i sig själv" och inte blir rädd för allt.Jag märker skillnand på hästen.
Longreiningen tycker jag är jättebra övning för att få hästen att lyssna på en hela tiden.

Har kört lite massage för att lära henne att slappna av.

Jag måste vara väldigt konsekvent (och lugn!!!!) i all hantering. När jag rider är jag "störst, bäst o vackrast" -fokuserad, målmedveten o stark ledare så blir han trygg. Märker jag att han börjar bli ofokuserad/orolig så gör vi åttvolter bl.a. (alltid samma enkla övningar) så blir det bättre igen.

att bygga upp hästens trygghet och självkänsla är faktisk a och o. du kan ha så många magnettäcken du vill, men så länge hästen fortfarande känner sig otrygg är det inte mkt som hjälper.

sen är det såklart viktigt att rida på ett lugnt sätt, inte hetsa upp dom i onödan, inte kräva mer än dom klarar av.

visst hjälper det med täcken etc för spända muskler, men det är orsaken bakom som du måste försöka komma till livs för bästa resultat.

Du har så rätt som vanligt, kloka tjejen! :love: :bow:

En av mina hästar, som jag bara ägt några månader, är faktiskt lite spänd och stressad i många situationer, jag försöker avhjälpa det genom att vara lugn och alltid göra likadant, vara konsekvent, och genom att visa henne att det är lugnt och säkert. Jag försöker vara en bra och värdig ledare för henne nu när allt (inkl mig själv) är nytt för henne.

Har ni andra tips på att få hästens självkänsla och tillit att öka?

Jag är helt med på Centaur's linje att magnettäcken etc kan vara trevligt och lite 'hjälp på vägen' med en väldigt spänd häst, men att bästa är att finna orsaken och få bukt med den.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
620
Senast: Lillefrun
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka