hästar som lätt blir spända

orion_x

Trådstartare
hur gör ni med dem i vardagen? För att få dem att gå så bra som möjligt? Massage, starkt fokus på att jobba på något visst sätt, massörer, et, magnettäcken?

Hur jobbar ni med dem och hur mycket extra omvårdnad kräver de? Nyfiken och letar nya infallsvinklar:p

Sv: hästar som lätt blir spända

att bygga upp hästens trygghet och självkänsla är faktisk a och o. du kan ha så många magnettäcken du vill, men så länge hästen fortfarande känner sig otrygg är det inte mkt som hjälper.

sen är det såklart viktigt att rida på ett lugnt sätt, inte hetsa upp dom i onödan, inte kräva mer än dom klarar av.

visst hjälper det med täcken etc för spända muskler, men det är orsaken bakom som du måste försöka komma till livs för bästa resultat.

Min herre kan lätt bli spänd och "tjafsig" om jag slarvar med uppvärmningen.
Har aldrig haft en häst som kräver så lång uppvärmning som denne kille. Optimalt är det med en uteritt på minst en timme i alla gångarter utan några krav innan vi kan göra ett vettigt arbete.

Tyvärr har man inte alltid den tiden, men då brukar framskrittning i ca 15-20 minuter, kolla av i trav att han går rent och sedan galopp i lätt sits med hysat friskt tempo, utan att korta upp honom och i båda varv ca 4-5 minuter göra susen.

Sen är det bara att "tuta o köra" och han brukar gå som en klocka :)

I övrigt har jag precis upptäckt tömkörningen som ett toppen alternativ till ridningen. Gör underverk med min kille och man märker helt klart av skillnaden när man dagen efter ett tömkörningspass sätter sig i sadeln.

/zelma

Jag kan ju vara mästaren på att ha spända, nervösa och känsliga hästar.
Det enda som egentligen är nödvändigt är god och ffa korrekt ridning, att inte sätta dom i för många situationer där de blir stressade och låser sig (psykiskt -> fysiskt), att värma upp och av dom ordentligt och tänka ett steg längre hela tiden.
Men om det är något återkommande som inte går att "rida bort" tycker jag man ska kolla igenom hela hästen, extremt nogrannt. Man vet ju aldrig hur det står till där inne.

Massage och magnettäcken är väldigt bra, som ett komplement. Massagen får dem att slappna av och magnettäcket är hemskt bra för muskler. Men det fungerar ju bara om ridningen är korrekt, annars är det bortkastade pengar.

God ridning, omväxlande arbete och konsekvens hela tiden.

ja det har du nog rätt i. Kräver mycket arbete har jag märkt. Min mår bäst med ungefär samma miljö, ju mindre stimuli ju bättre tycker hon, även om jag försiiktigt försöker få ut henne utanför ridbanan också

Jag rider en sån.
Det är verkligen en balansgång, men grunden som jag mer och mer insett är takten till varje pris, övergångar, nogrannhet med lydigheten och så takten. Jag har fått jobba mkt med detta på stoet som är oerhört lättspänd (vaktig, dvs tittig) explosiv och snabb i reaktionerna.

Fö tyckte jag det gav mycket att se Ankys film Her winning formula där hon pratar om de hästar hon föredrar och man ser henne rida ett par spända hästar (bla en ung Salinero :idea:) Hon säger att hon vill ha dem som fullblod ävenom de inte är det, i sättet, explosiviteten, känsligheten, osv och det är exakt så stoet är så jag har tittat och lärt av det A visar. (Hennes karl, Sjef, är lite irriterande men det får man stå ut med) Filmen är gammal men jag såg den först nyligen, finns kanske bättre nu med henne, vad vet jag.

Länga ut tygeln, mycket övergångar, många små, små, osv, gillar hur hon talar till dem också. Tempoväxlingar, och snabba svar från hästen. Rund, taktmässighet, inte ranta på, osv.
Jag bryr mej inte om orsakerna längre, inte att rida bort ev övernerergi, bråka om farligheter, om hon tittar eller inte, oisv, det är samma ridsätt oavsett och det fungerar oerhört bra(med bättre pilot hade det funkat ännu bättre självklart) Hästen blir mer fokuserad och riktar energin bättre, det har verkligen lärt mej något. Har förrut haft andra delvis liknande tänk, och trott att man måste rida fram ordentligt osv men det spelar ingen roll. Som jag rider nu är det en del av hela ridningen även framridningen och fungerar som sagt mkt bra.

Senast ändrad av en moderator:

att bygga upp hästens trygghet och självkänsla är faktisk a och o. du kan ha så många magnettäcken du vill, men så länge hästen fortfarande känner sig otrygg är det inte mkt som hjälper.

sen är det såklart viktigt att rida på ett lugnt sätt, inte hetsa upp dom i onödan, inte kräva mer än dom klarar av.

visst hjälper det med täcken etc för spända muskler, men det är orsaken bakom som du måste försöka komma till livs för bästa resultat.

Det handlar inte ofta om rädsla utan vaksamhet, hästar som vill ha koll. Det finns tex ingen mindre rädd (nu levande i alla fall) än stoet som kan studsa för allt om hon får, det är en häst med mycket stor känslighet snabba reaktioner och explosivitet, som inte har minsta med rädsla att göra. Hon går fram precis var som helst och är oerhört modig.
Skulle man behandla henne som "rädd" blev det totalt fel.

Vill bara påpeka det att det inte alls behöver handla om otrygghet öht.

Vad gör du med henne mer än ridningen? Extrajobb hon kräver gentemot en "normal" häst?

vaksamhet handlar om rädsla i grund och botten. det är hästens flyktinstinkt - överlevnadsinstinkt. ju tryggare hästen blir och ju mer den litar på sin ryttare, ju mindre vaksam blir den.

sen har vissa hästar en roll i flocken som spejare och det kommer man aldrig i från. din kanske är en sån.

till ts, så handlar det mindre om vad du gör när du rider än hur du gör det. lugnt, sakta och var helt klar så hästen vet vad den ska göra. bara hur man sitter, hur man håller i tyglarna och vilken inställning man har kan göra hav av skillnad.

Senast ändrad:

Vad gör du med henne mer än ridningen? Extrajobb hon kräver gentemot en "normal" häst?

Nej, inget extra så, det har ingen betydelse, tror jag, men vi känner ju varandra rätt väl numera också. Men jag pratar:D Hon lyssnar på mej, (rösten) mycket.
Jag pratar alltid med hästar men i hennes fall är det oerhört betydelsefullt, min röst har stor påverkan på henne, så det kanske man kan säga är speciellt. :idea:
I början när hon var väldigt ung och jag red henne så sjöng jag lite uppmuntrande t o m för att få henne att spänna av.

Blir hon het i hoppningen (vilket hon blir ibland) så fungerar rösten lugnande direkt. :bow:

Så använda rösten, det gör jag nog extra mycket:idea: Det är det jag gillar hur Anky gör i filmen också.

vaksamhet handlar om rädsla i grund och botten. det är hästens flyktinstinkt - överlevnadsinstinkt. ju tryggare hästen blir och ju mer den litar på sin ryttare, ju mindre vaksam blir den.

sen har vissa hästar en roll i flocken som spejare och det kommer man aldrig i från. din kanske är en sån.

till ts, så handlar det mindre om vad du gör när du rider än hur du gör det. lugnt, sakta och var helt klar så hästen vet vad den ska göra. bara hur man sitter, hur man håller i tyglarna och vilken inställning man har kan göra hav av skillnad.

Ja, ston har ofta den rollen som flockens vaktare, har jag märkt. Hon vaktar t o m så inte andra hästar (eller människor) rövar bort mej:rofl:
Men vaksamhet handlar inte alls alltid om otrygghet hos hästar. Det är en missuppfattning och många ryttare blir lurade av det och kommer därav inte ut på promenader tex:cool: De misstolkar hästens vaksamhet som rädsla och bemöter den fel, dessutom får de i värsta fall hästen att verkligen bli skeptisk genom att behandla saker som "faror" ......

Det här hör kanske mer hemma på hanteringsforumet, men är viktigt.

Det handlar inte ofta om rädsla utan vaksamhet, hästar som vill ha koll. Det finns tex ingen mindre rädd (nu levande i alla fall) än stoet som kan studsa för allt om hon får, det är en häst med mycket stor känslighet snabba reaktioner och explosivitet, som inte har minsta med rädsla att göra. Hon går fram precis var som helst och är oerhört modig.
Skulle man behandla henne som "rädd" blev det totalt fel.

Vill bara påpeka det att det inte alls behöver handla om otrygghet öht.

Min häst (mycket fullblod) ska också ha koll på läget och har då ofta svårt att slappna av och komma till ro.

Jag har också insett att det hela tiden gäller att känna hästens takt, oavsett form eller tempo. Min häst blir gärna springig och orytmisk. (hemsk :eek:)

Väldigt frustrerande är detta, men blir jag arg så blir han bara värre...

Värst är han förstås när man rider ut, vill ju att han ska arbeta på ett bra sätt även då. Testade gummisnodd för ett tag sen när jag red ut och jag tyckte faktiskt att den gjorde nytta. Jag har den rätt lång.

Tyckte han slappnade av bättre då, vet inte varför? Den hänger ju lös när han slappnat av.

Senast ändrad:

Nej, inget extra så, det har ingen betydelse, tror jag, men vi känner ju varandra rätt väl numera också. Men jag pratar:D Hon lyssnar på mej, (rösten) mycket.
Jag pratar alltid med hästar men i hennes fall är det oerhört betydelsefullt, min röst har stor påverkan på henne, så det kanske man kan säga är speciellt. :idea:
I början när hon var väldigt ung och jag red henne så sjöng jag lite uppmuntrande t o m för att få henne att spänna av.

Blir hon het i hoppningen (vilket hon blir ibland) så fungerar rösten lugnande direkt. :bow:

Så använda rösten, det gör jag nog extra mycket:idea: Det är det jag gillar hur Anky gör i filmen också.

:D Precis som jag :D

Sjunga funkar väldigt bra. Det ser så kul ut när han vrider öronen bakåt och lyssnar.

Rösten tror jag är jätteviktigt. Märker när jag blir irriterad och spänd när jag rider och glömmer prata, då blir han värre.

Kl

För mig handlar det mkt om rutiner. Hästen ska kunna känna sig trygg och rutiner gör dem ofta trygga.

De tio första min på ett pass kör jag nästan alltid samma sak med spända hästen (givetvis får man anpassa efter individ, men samma sak gör att de känner igen sig). Låser det sig är det bra att ha en övning man kan gå tillbaka till som hjälper hästen att slappna av.

Tror inte så mkt på magnettäcken etc. Självklart får man ju se till att spänningen inte leder till låsningar osv men i övrigt är det ridningen och miljön som avgör.

KL*

Min häst har nyligen slagit om från att vara en lugn och ganska bekväm häst till en spänd, vaktig och mycket pigg liten räserboll,
dock väldigt glad och lycklig, bara mer på tårna och lite mer av allt som hon var innan :d Dock hoppas jag att det kommer att hålla i sig
då jag helt klart föredrar att rida den här typen av hästar. Hon har nu väldigt nära mellan alla växlar och hoppar fram i vilja att göra allt
samtidigt. Det som fungerar på henne just nu är det mesta flashlight säger och framför allt;

"takten till varje pris, övergångar, nogrannhet med lydigheten och så takten."

Vi ska även komplitera god ridning (God ridning = så bra som jag klarar av :o) med en massör och mycket skritt. Hon är så överrörlig i
sina bakknän att hon behöver en som är där och kollar så att allt är bra hela tiden, hon blir extra rörlig nu när det är lite mer fart i henne.
På senaste träningen så blev hon enligt tränaren "fullblodssvettig" och så undrade vi om jag inte fått med mig fel häst hem från sommarens träningläger :p

hur gör ni med dem i vardagen? För att få dem att gå så bra som möjligt? Massage, starkt fokus på att jobba på något visst sätt, massörer, et, magnettäcken?

Hur jobbar ni med dem och hur mycket extra omvårdnad kräver de? Nyfiken och letar nya infallsvinklar:p

Lång och låg, lång och låg... Få dem att koppla av och jobba igenom kroppen, helt enkelt. Ju mer de går rätt, ju lättare blir det för dem. Men spända hästar är bland de knepigare att rida rätt tycker jag, man får vara uppmärksam, och det är lätt att hamna i en ond cirkel.

En häst som lätt blir spänd i ryggen behöver däremot inte alls vara särskilt hoppig och nervös annars tycker jag, utan mer att det oftast är rätt känsliga hästar (känsliga för hjälperna, alltså), att hantera kan de nog vara filbunkar.

Konsekvent ridning, se till att alltid ha hästen mellan hjälperna - då blir den trygg.
Fungerar mkt bra på mitt spöke iaf...gör inget annat särskilt (förutom att ge hästen massor med havre :D)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
620
Senast: Lillefrun
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka