Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
att bygga upp hästens trygghet och självkänsla är faktisk a och o. du kan ha så många magnettäcken du vill, men så länge hästen fortfarande känner sig otrygg är det inte mkt som hjälper.
sen är det såklart viktigt att rida på ett lugnt sätt, inte hetsa upp dom i onödan, inte kräva mer än dom klarar av.
visst hjälper det med täcken etc för spända muskler, men det är orsaken bakom som du måste försöka komma till livs för bästa resultat.
Vad gör du med henne mer än ridningen? Extrajobb hon kräver gentemot en "normal" häst?
vaksamhet handlar om rädsla i grund och botten. det är hästens flyktinstinkt - överlevnadsinstinkt. ju tryggare hästen blir och ju mer den litar på sin ryttare, ju mindre vaksam blir den.
sen har vissa hästar en roll i flocken som spejare och det kommer man aldrig i från. din kanske är en sån.
till ts, så handlar det mindre om vad du gör när du rider än hur du gör det. lugnt, sakta och var helt klar så hästen vet vad den ska göra. bara hur man sitter, hur man håller i tyglarna och vilken inställning man har kan göra hav av skillnad.
Det handlar inte ofta om rädsla utan vaksamhet, hästar som vill ha koll. Det finns tex ingen mindre rädd (nu levande i alla fall) än stoet som kan studsa för allt om hon får, det är en häst med mycket stor känslighet snabba reaktioner och explosivitet, som inte har minsta med rädsla att göra. Hon går fram precis var som helst och är oerhört modig.
Skulle man behandla henne som "rädd" blev det totalt fel.
Vill bara påpeka det att det inte alls behöver handla om otrygghet öht.
Nej, inget extra så, det har ingen betydelse, tror jag, men vi känner ju varandra rätt väl numera också. Men jag pratarHon lyssnar på mej, (rösten) mycket.
Jag pratar alltid med hästar men i hennes fall är det oerhört betydelsefullt, min röst har stor påverkan på henne, så det kanske man kan säga är speciellt.
I början när hon var väldigt ung och jag red henne så sjöng jag lite uppmuntrande t o m för att få henne att spänna av.
Blir hon het i hoppningen (vilket hon blir ibland) så fungerar rösten lugnande direkt.
Så använda rösten, det gör jag nog extra mycketDet är det jag gillar hur Anky gör i filmen också.
hur gör ni med dem i vardagen? För att få dem att gå så bra som möjligt? Massage, starkt fokus på att jobba på något visst sätt, massörer, et, magnettäcken?
Hur jobbar ni med dem och hur mycket extra omvårdnad kräver de? Nyfiken och letar nya infallsvinklar![]()