Hästar som förändras vid stallbyte?

M

M-Meduza

Ja jag har precis bytt stall från ett stall jag själv trivdes väldigt bra i...
Tänkte kanske aldrig på att hästarna inte gjorde det.. (ena har varit lite stimmig hela tiden vilket alltid brukar lägga sig efter någon månad nära är han kommit till nytt stall) Men jag trodde det berodde på att han har vilat under hela denna tiden. Att han haft sån energi osv..

Men nu har mina hästar flyttat till nytt stall. Lungt stall där det bara är dom fyra. Och alla hästarna är MYCKET trevligare? På bara en vecka?

hagen är betydligt bättre än den innan. Kuperad och jag tycker verkligen inte en hage kan bli bättre. Däremot är dom inte ute exakt lika många timmar längre.. (är tyvärr för långt att åka för att ja ska kunna åka flera gånger per dag). men dom är ute iaf 10 timmar.. Innan va dom kanske ute 12..

Är det någon mer som märkt en sån förändring?

Allt blev dessutom lungt eftersom dom går i samma hage nu med så blev inget bråk eller något... Himla skönt

Sv: Hästar som förändras vid stallbyte?

Klart det kan blir sånna förändringar. Tänk dig själv att hela tiden leva i en stressad miljö för att sedan byta ut den till en lugn. Även om man tror att man inte är så påverkad av omgivningen så påverkar den oss enormt mycket. Det är därför jag tänker på hästen i första hand när det gäller stall. Det är ju de som ska bo där inte vi.

Jo absolut. Det andra va dock ett lungt stall.. också.. Dock inte som detta men det var lungt.. helt klart.

och att jag inte tänkte på det så mkt på just han är att han aldrig stått så här längre... Så att han inte betedde sig riktigt som vanligt kändes som att det kanske berodde på det?

Men jag är glad att jag flyttat =) Himla mysigt är det och jag trivs liksom hästarna =)

Oh, ja. Min gammeltant har blommat ut något otroligt sen vi bytte stall för snart ett år sen. :love:

Vi flyttade från ett litet stall till ett ganska mycket större med massor av hästkompisar och mycket marker där hon går på lösdrift. Hon ändrades nästan över natten till det positiva. Nu är hon pigg, glad och busig nästan jämt. :D

Min fd medryttarhäst förändrades mycket när vi flyttade honom. Han stod först i ett stall med små mörka boxar, små hagar, kort utevistelse och max en hagkompis och flyttade till ett stall med stora ljusa boxar, stora hagar med många kompisar och längre utevistelse. Han var förändrad från första dagen i det nya stallet, mycket mer lugn och harmonisk, var inte längre rädd för allt (i första stallet var han rädd för bilar och allt möjligt i det andra reagerade han plötsligt bara på riktigt stora lastbilar) och han slutade dra runt som en elvisp i boxen vilket fick konsekvensen att det blev mycket lättare att mocka. I det nya stallet var det mer hästar och mer folk i rörelse men både vi ryttare (jag och ägaren) trivdes mycket bättre!

Min nuvarande häst hade jag under de första åren i större stall, och han var alltid mer eller mindre lös i magen. Jag trodde det berodde på hösilaget eller liknande då han verkade "vanlig" i övrigt. Först stod han uppstallad på ridskola, men sen flyttade jag till ett något mindre stall, dock med småungar som levde rövare i stallet allt som oftast och det var rätt så otrevlig miljö på så sätt. Min genomgoa men känsliga unghäst blev ganska otrevlig där (förståeligt) och han var sämre i magen än någonsin. Tillslut byggde vi stall hemma, med två hästar och en shettis och pålle är nu en enormt harmonisk och glad häst sen tre år. Han har från början här hemma varit bra i magen och är lugn och trygg i sig själv (vilket han aldrig var förut). Jag kommer göra mitt yttersta för att aldrig ha honom i stora kollektivstall igen, för uppenbarligen mådde han inte bra så.
Jag är övertygad om att hästar fort ändrar beteende vid miljöombyte, både till det sämre och det bättre. En mer faschinerande historia var det med min ponny, som jag ställde i ett underbart gulligt litet kollektivstall om fyra hästar. Ägarinnan var dock en väldigt osäker men "vet-allt" - kvinna och behandlade min ponny troligtvis med rädsla. Han stod där i en månad, under den tiden blev han oerhört otrevlig, högg efter en när man la på täcke och sparkade mig vid flera tillfällen i boxen. Vi förstod inte vad som hänt med min genomsnälla ponny, dessutom skulle han säljas - men jag kunde ju inte visa honom så där! Vi visste att ägarinnan var lite knepig så vi provade att flytta tillbaka till ridskolan där han varit installad tidigare och efter ett dygn var hans otrevliga beteende som bortblåst! Så efter dessa två hästar i mitt liv komemr jag aldrig mer tvivla på vilket effekt "runt-om-människor" och miljö har på våra hästar.

Jajamen, jag har samma erfarenhet.
En av mina tävlingshästar var en orm på det första stället jag hade henne på. Det var ett stort stall med ca 40 hästar, boxar med tre hela väggar och ca 6 timmars utevistelse. Hon var matagressiv, högg mot gallrat när både människor och andra hästar gick förbi, vävde vid matdags...
Sen köpte vi eget. Där står hon i en hörnbox med fönster med minst 10 timmars utevistelse. Hon har blivit en ängel! Vävandet har upphört helt och hon är en helt annan häst mot tidigare. Det gick på ett par dagar bara.
Så visst har stallet stor betydelse, vad roligt att dina hästar trivs bättre!:laugh:

Absolut! Jag tror definitivt att även små förändringar/skillnader i miljön i olika stall kan påverka hästarna. Min häst har alltid haft tendens till stressmage och påverkas rätt starkt av saker i omgivningen.

Jag flyttade 2008 från ett 10-hästars stall till ett där bara han och en till stod och på bara några dagar hade han blivit bättre i magen och mer harmonisk. Första gången hovslagaren kom och skodde på nya (eller gamla nya nu då jag pga olika orsaker bytt stall igen för ett tag sedan) kollade han på min häst och sa plötsligt: "Vad kul det är att se honom så nöjd! Han såg alltid lite sur ut i förra stallet". Jag har också märkt att han blivit mycket lugnare att rida, han taktar inte lika mycket och verkar i överlag mer nöjd med livet. Uppenbarligen är stora stall inget för honom såhär på gamla dagar.

Senast ändrad:

Hej!

Min pålla flyttade i höstas och jag hade inte en tanke på att hon inte trivdes i förra stallet (jag köpte henne och flyttade henne dit, så min referensram var ganska obefintlig)..

Efter höstens flytt fick jag iaf en helt ny häst som plötsligt gick att sko, var lugn och trygg i stallet och faktiskt vågar ta sej iaf lite ton mot de andra hästarna i hagen..

En stor skillnad mot i förra stallet, så visst kan hästar reagera positivt på flytt!

/ lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 857
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30