Hästar och pojkvänner/flickvänner - hästmänniskor egoister?

Sv: Hästar och pojkvänner/flickvänner - hästmänniskor egoister?

Jag tror lite att vi pratar om olika saker på lite olika plan.

Mvh

Tora

ja det tror jag också faktiskt.

Jag tycker bara att det låter väldigt drastiskt att säga att hästarna går före partnern. Det måste väl tolkas som att hästarna är viktigare än partnern?

Att säga att partnern är viktigare än hästarna innebär ju inte att man skall förlora inflytandet över sitt eget liv. Jag kan inte se att man kan ha en bra diskussion om hur man skall prioritera sin tid om man bara är nummer två så att säga.

Jag håller med!

Har man barn så kommer de först. Har man barn så vill man ge dem en så stabil uppväxt som möjligt..i mitt fall tror jag att det är genom att vara gift med deras far. Givetvis måste jag då prioritera familjen framför hästarna.

Innan jag fick barn så hade jag nog inte vikit mig en tum om hästintresset. Nu är det inte så enkelt.
När jag väljer att ha häst så väljer jag bort mkt annat. Det blir ett val som påverkar min familj.
När jag är i stallet timtals så är ju maken hemma med barnen..dvs JAG väljer bort hans egentid.
Givetvis måste han få reagera på det!
Om han ställde ett ultimatum så skulle hästen bort. Även om jag har svårt att se att han skulle göra det, han vill ju att jag ska vara lycklig.

Däremot har jag anpassat mig för att kunna ha häst utan att hela familjen blir lidande.

På samma sätt som jag väljer en bil som passar till hästarna så har jag valt en sambo som passar till hästarna. Vi är lika hästtokiga båda två. Det är aldrig någon som är i stallet själv och lämnar den andra ensam hemma. Vi har hästarna tillsammans. Faktum är att det är hans hästar och han har huvudansvaret.

Min sambo skulle aldrig reagera på att jag är mycket i stallet och inte skulle jag heller.

Om vi får barn så kommer vi att hjälpa varandra att hinna med hästarna så mycket som möjligt för vi vill båda ha hästar. Det är ingen som kommer att bli sur och tycka att "Måste du vara hos hästen varje dag". Vi vet ju båda hur det fungerar och hur mycket tid och jobb som krävs för att få allt att fungera.

Jag kan tänka mig att den nya prioritetsordingen i så fall blir barnen, djuren och sedan oss själva.

Det är svårt att kombinera hästar och ointresserad partner. Jag har själv haft det så och vill aldrig ha det så igen. När jag valde partner sist så var jag klokare och valde en som var lika djurtokig som jag.

Mvh

Tora

Jag håller med!

Har man barn så kommer de först. Har man barn så vill man ge dem en så stabil uppväxt som möjligt..i mitt fall tror jag att det är genom att vara gift med deras far. Givetvis måste jag då prioritera familjen framför hästarna.

Innan jag fick barn så hade jag nog inte vikit mig en tum om hästintresset. Nu är det inte så enkelt.
När jag väljer att ha häst så väljer jag bort mkt annat. Det blir ett val som påverkar min familj.
När jag är i stallet timtals så är ju maken hemma med barnen..dvs JAG väljer bort hans egentid.
Givetvis måste han få reagera på det!
Om han ställde ett ultimatum så skulle hästen bort. Även om jag har svårt att se att han skulle göra det, han vill ju att jag ska vara lycklig.

Däremot har jag anpassat mig för att kunna ha häst utan att hela familjen blir lidande.

Väl skrivet! Jag resonerar likadant. Jag försöker anpassa mitt hästägande så att det påverkar familjen i minsta möjliga mån. Detta innebär att jag till viss del fått ändra min hästhållning (numera lösdrift) samt sluta bort tävlingsbiten under en period när barnen är små. Just för att kunna ge min sambo en chans att även han ska få egentid och för att själv hinna med att umgås med barn och familj.

Innan vi skaffade barn var jag alltid i stallet, nu skulle det innebära att jag knappt hann se barnen innan de somnade och det är inget alternativ för mig.

Man måste helt enkelt jämka och som tur var har jag en sambo som inte har fullt lika brinnande fritidsintresse som jag, just hästintresset är nämligen inte helt lätt att jämka med eftersom det handlar om levande djur som MÅSTE få mat och omvårdnad.

ja det tror jag också faktiskt.

Jag tycker bara att det låter väldigt drastiskt att säga att hästarna går före partnern. Det måste väl tolkas som att hästarna är viktigare än partnern?

Att säga att partnern är viktigare än hästarna innebär ju inte att man skall förlora inflytandet över sitt eget liv. Jag kan inte se att man kan ha en bra diskussion om hur man skall prioritera sin tid om man bara är nummer två så att säga.

Det beror lite på hur man ser det. Om jag står i valet att tillbringa en kväll hemma och mysa i soffan tillsammans med sambon eller att vara i stallet så väljer jag stallet. Ett exempel är när någon av oss är sjuk. Då blir det så att den ena är ensam hemma i stor sett hela tiden medan den andra är i stallet.

Om både sambon och hästen behöver ett par nya skor och jag har bara råd med ett alternativ så får hästen skorna först.

Jag skulle aldrig vilja vara sambo med någon igen som inte förstår denna prioritering.

Jag prioriterar som sagt hästen före mig. Av den anledningen så hamnar sambon automatiskt efter hästen i prioriteringsordningen.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Du har rätt i ditt sätt att tänka, för ett välfungerande förhållande krävs ömsesidig respekt och att båda får tid till det som intresserar dem. Dock anser jag att min pojkvän visste om då vi blev tillsammans att hästarna tar upp mkt av min tid. Om han inte kan acceptera det så kunde han ha tänkt på det lite tidigare. Sedan skulle jag aldrig heller skaffa fler hästar utan att först be om hans synpunkter. Han är dock helt okej med mitt intresse och väldigt hjälpsam till och med (hjälper till att mocka, fylla vatten i hagarna, till och med rykta ibland och följer med på träningar och tävlingar.)

Sedan ska tilläggas att jag får tillbringa en del lördagskvällar med att titta på fotboll och tidigare även följa med på träningar och matcher, men det är för mig helt okej. Det viktigaste är ju att båda får lika mkt tid till sina intressen. Att jag får se på fotboll och att han får vistas i stallmiljö är ett sätt för oss att få tillbringa mer tid tillsammans. Fördelen med att ha hästar som intresse är att partnern aldrig kan klaga på att de inte får tid för sig själva eller hinner träffa kompisar. De timmarna jag är i stallet har ju han över till annat.

Kompromissa är nog det bästa ordet som finns. Kan man både ge och ta så löser sig det mesta.

Mvh Jate Volim

*kl*
Jag har levt hela mitt liv med hästar, det är min livsstil. Jag har ridit/hållit på med hästar så länge jag kan minnas. Det har inte gått en dag sedan jag var 6-7 gammal jag inte haft häst. Det är mitt liv, jag trivs JÄKLIGT bra med det, jag känner mig inte bunden, eller begränsad (det är andra som tycker att jag är det) och tycker folk att man är knäpp får dom väl strunta i att umgås med en då. Jag har en stor bekantskapskrets med mkt goda vänner inom "hästvärlden".
Det jag vill få sagt är : Jag skulle aldrig välja bort hela min identitet för att det inte passar min pojkvän, så ja faktiskt i det läget skulle jag välja hästarna. Egoistiskt? Det tycker jag inte, utan snarare en rättighet att jag ska få vara jag liksom, precis som min kille får ägna så mkt tid han vill till sina intressen. Detta gör att vo är lyckliga när vi träffas för vi begränsar inte varandra och verkligen tar tillvara på tiden i vårt förhållande.

Tilläggas bör att i vardagen prioriteras mina hästar före min pojkvän men när det kommer till kritan så är självklart min pojkvän viktigast.
Det låter krasst men hästar kan man köpa nya (hemsk uttryckt jag vet) men en vettig partner är inget som växer på träd.

Många har skrivit här att pojkvänner kommer och går men hästen finns alltid kvar??? :crazy:

Är det inte tvärtom, åtminstone är det så för mig. Hästar har kommit och gått men pojkvännen finns kvar och stöttar i alla lägen, det är väl det en familj är till för? Familj kan man väl inte byta titt som tätt och hästar lever ju faktiskt inte ens lika länge som en människa. När jag beslutade att satsa på mitt förhållande så var det för att jag var övertygad om att jag ville leva tillsammans med den här mannen för alltid. Ett kriterium för att jag skulle känna så var att han hade förståelse för mitt intresse. Jag skulle aldrig ge upp mitt intresse för att han surade och han skulle aldrig kräva att jag gjorde det. I så fall hade vi aldrig blivit tillsammans, för då hade det funnits ngn annan som vore bättre för mig.

Skulle jag däremot tvingas avliva antingen hästen eller sambon så hade jag ju knappast tagit död på sambon :D

När det kommer till kritan skulle jag självklart välja sambon före hästen om jag nu skulle vara tvungen att välja. Jag skaffade halvfodervärd på hästen när jag träffade min pojkvän just för att jag ville spendera mer tid med honom, innan var hästen mitt allt.

*KL*

Jag är helt klart en av dessa "passar det inte så dra"- tjejerna:D

*Jag är helt ärlig med att hästarna går först i nio fall av tio.
*Jag kräver inget intresse/engagemang av min partner.
*Kräver inte att mitt intresse ska sponsras på något sett, hästarna betalas av mig.

Jag köper inte tjat om när jag ska komma hem eller att det kostar pengar. Det är inte mitt problem om partner sitter hemma o har tråkigt medans jag är i stallet! Skaffa dig en hobby!!!

Sen en liten fundering...har det med att majoriteten som har häst är kvinnor? Hur många flickvänner "sponsrar" inte sin killes hobby med tid, engagemang och inställda middagar osv. Tänker tex. på motorsport, golf, vindsurfing, segling osv. tidskrävande och kostsamma sporter.

Men det kanske bara är jag som tänker i dessa banor:angel:

Jag är nog en av dom yngre tjejerna härpå buke som har ett stadigt förhållande med min sambo.
Och vi bor på en liten gård där min häst och min kattunge fick flytta in när det blev vi.
Sen är det min sambos hundar och katter som har bott där tidigare innan jag flyttade in.
Men nuförtiden är det inte mitt och ditt. Det är vårat och våran när det talas om djuren.
Men samtidigt så är det jag som står som ägare på hästen och katten och jag försöjer dom.
Likadant är det för min sambo med hundarna och dom andra katterna...han står som ägare och han försöjer dom.
Men bara för att det är så betyder det inte att jag eller min sambo inte hjälps åt med djuren.
Jag älskar hundarna och katterna lika mycket som jag älskar hästen.
Och likadant är det för sambon när det gäller djuren. För alla våra djur är våra familjemedlemmar. :)
Fast med bilarna är det väl en sak...han har sin bil och jag har min.
Och lånar han min bil får han tanka och lånar jag hans så vise versa.
Aaah ni fattar. :)
Men det där med att kalla andra parten för egoist skulle jag nog inte kunna tänka mig att få för mig. För jag uppskattar all hjälp och stöd som min sambo är för mig. :):bump::banana:

Min gubbe är inte speciellt intresserad av hästar...
jag som själv är uppväxt med hästar och för mig är det mer en livstil (ser det inte som hobby),kan verkligen inte tänka mig att leva utan häst,kanske är jag egoistisk:confused: men å andra sidan visste min sambo detta innan vi flyttade ihop och skaffade barn tsm osv ;) jag stöttar och ställer upp när det gäller hans intressen i livet som är fotboll,han går kurser och utbildar sig varje år (som inte är gratis) arbetar som tränare för ett herrlag och är även fotbollsdomare + sitt ordinarie arbete,han är inte hemma många kvällar i veckan.jag är inte ett dugg intresserad av fotboll men visste att han brann för sporten då vi träffades för 14år sedan och skulle aldrig tvinga honom att sluta med det.han accepterar mitt intresse och jag hans,men visst har vi diskussioner ang både det ena och andra vissa ggr;) speciellt när det kostar,men det hör väl till:angel:

jag skulle aldrig ta hem en häst eller annat djur utan att diskutera med min partner först.det tycker jag är självklart!

Mvh Arabizar

Jag håller helt med dig.
För mig är hästarna också en livstil, även om jag håller på med dom på fritiden. Det har alltid funnits hästar i mitt liv och min man visste också det från början.
Det är klart att det kan bli lite gnälligt när det varit mycket utgifter på dom under en period men å andra sidan så kostar hans också en del pengar periodvis.

Allt diskuteras först innan beslut tas och vi försöker hålla det så rättvist som möjligt.

Jag sköter mitt intresse men är ju glad över hjälp vid särskilda tillfällen som när man ska hämta hö t.ex.
Samma för pojkvännen, jag kan följa med på hans intresse om han vill det om det bara passar med det jag gör. Jag tycker man ska ge och ta, sedan när man får barn o grejer får man ju kompromissa båda två och minska ner så att det går ihop, den ena ska ju inte behöva offra allt för den andre.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka