Hästar och pojkvänner/flickvänner - hästmänniskor egoister?

Sv: Hästar och pojkvänner/flickvänner - hästmänniskor egoister?

Nja, jag har faktiskt bara läst en tråd av en användare som ville ha pojkvän utan att egentligen ha tid eller kunna engagera sig i ett förhållande.Frsta var det jobbet & resten av dagen till 23 tiden var det hästarna.
& det sånt förhållande är dömt att misslyckas, det kan nog de flesta hålla med om.

I andra trådar har jag bara läst om pojkvänner som klagat på att deras tjejer behövt vara ett antal timmar i stallet, oftast har pojkvännerna velat använda TJEJENS pengar till annat eller HENNES fritid till annat trots att killarna själva minsann ska kunna hålla på med det ena & det andra på fritiden.
Eller i några fall, de har inte haft ngt intresse & krävt av tjejen att inte heller ha ngt intresse.

Det beror väl på hur man lever, men om man (som jag) har valt att leva med hästar så måste man anpassa sina andra val i livet efter det. Man kan inte få allt?!

Jag valde bort ett arbete jag trivdes kanon med bara för att lönen inte räckte till häst också.
Jag skaffade inte den hundras jag helst hade velat ha, utan valde en som som går bra ihop med hästarna och kan följa med på ridtur.
Jag köpte inte den lilla söta röda bilen, utan en som orkar dra släpet.
Och givetvis väljer jag inte en pojkvän som inte funkar ihop med det liv jag valt att leva! Och ja - jag är singel!!!:rofl: Men jag är en glad singel som luktar häst - och stolt över det!:bump:

Jag kan också tycka att det går lite till överdrift ibland i vissa trådar..
Självklart ska man respektera varandra och varandras intressen men det måste då vara på lika villkor.

Min sambo är inte så förtjust i min häst. Han tycker att han kostar mycket pengar (helt sant) och att hästen begränsar mig. Jag kan ju inte vara sådär spontan som man kanske ibland skulle vilja utan måste hela tiden planera in när jag ska till hästen.
Att det tar tid tycker han inte gör så mycket.
Jag får alltså höra reltivt ofta att hästen äter tusenlappar osv men det är ju faktiskt sant. Sen tror jag att en stor anledning till att han klagar är för att han vet att jag egentligen inte har råd, han vill bara mitt bästa.
Sen har vi alla olika värderingar, jag kanske tycker att det är värt att få snåla lite på maten för att kunna ha hästen men det tycker inte han. Det förstår jag - hästen är ju inte hans intresse.

Om jag skulle säga till honom att hästen kommer i första hand så skulle nog han dra, vem vill komma i andra hand?
Likdant så skulle inte jag bli så glad om jag blev underordnad fotbollen.

I mitt liv kommer min sambo i första hand, inte hästen.
Jag skulle lugnt kunna leva utan min häst men jag skulle aldrig vilja leva utan min sambo. Valet är enkelt.
När jag nu står här med trasslig ekonomi och han känner att han inte vill lägga sina pengar på min häst - då tar jag beslutet att sälja.
Varför? Det är min häst, inte hans. Han ska inte behöva lida för att jag har en dyr hobby.

Sen kommer jag givetvis att skaffa häst igen i framtiden, men då kommer jag ha en bättre inkomst än vad jag har idag.

Att han respekterar mitt intresse är viktigt. men att jag respekterar honom som människa genom att värdera honom högre än min häst - det är minst lika viktigt för att vårt förhållande ska må bra.

Man får helt enkelt prioritera, vem kan du tänka dig att leva utan?
För det är inte självklart att man kan få både och.

Hade jag inte kunnat ha både och så hade den sambon inte varit rätt för mig. Beror det däremot enbart på ekonomiska bekymmer att jag tvingas sälja mina hästar då är det en helt annan sak, det hade ju hänt oavsett singel eller sambo.

Å andra sidan kan det ju kvitta i ditt fall för det framgår ju tydligt att du prioriterar din sambo framför hästarna, inget fel i det. Jag ser det inte som ett val för egen del, hästarna är jag, det är mitt liv och utan dem hade jag nog varit vilse i tillvaron:crazy: Av erfarenhet vet jag att hästarna har funnits kvar, i vått och torrt, medans killar/män har kommit och gått. Min sambo är också pappa till vårt barn så självklart är han viktig och en stor del av mitt liv men han är inte jag.

Jag har mina intressen och min sambo har sina. Jag betalar och ansvarar för mina intressen och han betalar och ansvarar för sina. Sambon spelar i band, tränar kampsport, håller på med motorcyklar och foto. Han köper kameraprylar och basprylar hejvilt. Han skulle aldrig fråga mig om det var okej liksom jag aldrig skulle vilja att han frågade.

Ett av mina intressen är hästuppfödning. Jag väljer själv vilka nya hästar som skall köpas in och vilka som eventuellt skall säljas. Jag väljer vilka som skall betäckas och inte.

Jag tittar gärna på sambons spelningar, åker med på motorcykeln, hjälper till att mecka vid behov och ger mina åsikter på hans foton.

Sambon hjälper till med hästarna när det behövs men har inget ansvar över dem över huvudtaget.

För mig är det självklart att man lever två liv tillsammans. Man diskuterar vilken bil man skall köra samt hur hushållet skall skötas. MEN vad vi båda väljer att göra på vår fritid måste vara upp till var och en.

Jag vill uppnå mina drömmar och skulle aldrig låta någon säga att det inte går eller att jag inte får. En pojkvän som gnällde över mitt intresse och ville lägga sig i skulle inte bli långvarig, sen får det låta hur bryskt som helst.

Dock skall jag poängtera att jag gärna hittar på annat utanför hästeriet. Jag åker gärna på resor och hittar på saker bara vi två. Dessutom är jag mån om mitt hem och mina andra intressen så hästarna tar inte upp 100% av min fritid och detsamma gäller hans intressen.

Jag gick igenom hästköpen med maken, nu har vi haft dem i nästan två år och de har gått från att vara en hobby till att vara familjemedlemmar. För mig är det så, men inte för maken. Eftersom de bor hemma hos oss så tycker jag att det är lite provocerande faktiskt. Å andra sidan är han inte så intresserad av huset eller trädgården heller för den delen. Men hästarna är trots allt levande varelser som behöver omvårdnad så att göra jämförelse med ett mc-intresse tycker inte jag är relevant. Hästarna går före andra olevande hobbyverksamheter, är höet slut ger jag blanka fan i om han vill dra till gymet och utöva sin hobby. Jag kan ju inte låta dem svälta för det, även om han inte har fått träna på länge. Egoistiskt? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Var han med på köpet får han leva med att de ska tas om hand om också.

:bow::bow::bow:

Håller fullständigt med!!

Har man djur kommer de i första hand anser jag. Har man barn kommer djur i andra, barnen först tycker jag. Och det tummar jag inte på.
Och vill man tävla sin häst, då måste man träna anser jag.

Men däremot att när man redan är i ett förhållande utöka sitt hästeri ekonomiskt och/eller mängdmässigt utan att prata med sin partner, det skulle jag inte göra.

Så för att slippa tjafs så skulle jag försöka undvika att involvera mig med ngn som inte "kan djur", dvs har ett aktivt djurintresse.

Jag håller med dig helt och hållet!
Min pojkvän diskuterar jag ofta och mycket om hästen, jag tar inte förgivet att han ska hjälpa eller ta sig tid med hästen utan ber honom dom gånger jag verkligen behöver hjälp.
Sen är ju sista beslutet möjligen upp till var och en men både han och jag väljer att diskutera det med varandra först, just för att kanske även ha ett bra bollplank att kasta idéer på så man inte ger sig in i något impulsivt som man sen inte klarar av.

Vi bråkar aldrig om att jag är förmycket med mina djur eller att han håller på för mycket med alla sina olika fordon.

Det beror väl på hur man lever, men om man (som jag) har valt att leva med hästar så måste man anpassa sina andra val i livet efter det. Man kan inte få allt?!

Jag valde bort ett arbete jag trivdes kanon med bara för att lönen inte räckte till häst också.
Jag skaffade inte den hundras jag helst hade velat ha, utan valde en som som går bra ihop med hästarna och kan följa med på ridtur.
Jag köpte inte den lilla söta röda bilen, utan en som orkar dra släpet.
Och givetvis väljer jag inte en pojkvän som inte funkar ihop med det liv jag valt att leva! Och ja - jag är singel!!!:rofl: Men jag är en glad singel som luktar häst - och stolt över det!:bump:

Lite så tänker jag nog också :D. Skillnaden är dock att jag har hittat en sambo som är lika djurtokig som mig. Aldrig något snack om vad som skall prioriteras eller hur.

Igår när vi galopperade sida vid sida på ängen på våra två hästar så var det en sån otrolig underbar känsla. Det är så det skall vara. Hästlivet blir så mycket enklare om man är två som delar på både bekymmer och glädje.

Mvh

Egoistiska Tora

Senast ändrad:

Men hästarna är trots allt levande varelser som behöver omvårdnad så att göra jämförelse med ett mc-intresse tycker inte jag är relevant. Hästarna går före andra olevande hobbyverksamheter, är höet slut ger jag blanka fan i om han vill dra till gymet och utöva sin hobby. Jag kan ju inte låta dem svälta för det, även om han inte har fått träna på länge. Egoistiskt? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Var han med på köpet får han leva med att de ska tas om hand om också.

Den jämförelsen känns ju mest absurd. Tar man INTE hänsyn till att hästen är ett levande djur, då är man verkligen snett ute. Men det är inte den typen av "egoism" jag syftar på - inte på långa vägar.

Jag kan också tycka att det går lite till överdrift ibland i vissa trådar..
Självklart ska man respektera varandra och varandras intressen men det måste då vara på lika villkor.

Min sambo är inte så förtjust i min häst. Han tycker att han kostar mycket pengar (helt sant) och att hästen begränsar mig. Jag kan ju inte vara sådär spontan som man kanske ibland skulle vilja utan måste hela tiden planera in när jag ska till hästen.
Att det tar tid tycker han inte gör så mycket.
Jag får alltså höra reltivt ofta att hästen äter tusenlappar osv men det är ju faktiskt sant. Sen tror jag att en stor anledning till att han klagar är för att han vet att jag egentligen inte har råd, han vill bara mitt bästa.
Sen har vi alla olika värderingar, jag kanske tycker att det är värt att få snåla lite på maten för att kunna ha hästen men det tycker inte han. Det förstår jag - hästen är ju inte hans intresse.

Om jag skulle säga till honom att hästen kommer i första hand så skulle nog han dra, vem vill komma i andra hand?

I mitt liv kommer min sambo i första hand, inte hästen.
Jag skulle lugnt kunna leva utan min häst men jag skulle aldrig vilja leva utan min sambo. Valet är enkelt.
När jag nu står här med trasslig ekonomi och han känner att han inte vill lägga sina pengar på min häst - då tar jag beslutet att sälja.
Varför? Det är min häst, inte hans. Han ska inte behöva lida för att jag har en dyr hobby.

Sen kommer jag givetvis att skaffa häst igen i framtiden, men då kommer jag ha en bättre inkomst än vad jag har idag.

Att han respekterar mitt intresse är viktigt. men att jag respekterar honom som människa genom att värdera honom högre än min häst - det är minst lika viktigt för att vårt förhållande ska må bra.

Man får helt enkelt prioritera, vem kan du tänka dig att leva utan?
För det är inte självklart att man kan få både och.

Jag har haft en sådan sambo. Det tog 7 år av mitt liv innan jag förstod att ingen sambo är värd att ge upp hästarna över. Detta var första och sista gången jag prioriterade bort hästarna till förmån för en sambo elle liknande. Det dumaste misstaget jag någonsin har gjort. Men när jag äntligen vaknade upp och dumpade kräket (:D) så var jag ialla fall erfarenheten rikare att aldrig någonsin låta någon pojkvän/sambo/man komma före mina djur (och nu menar jag tex inte att man låter bli att åka på en tävling för att sambon är sjuk).

Mvh

Tora

Just så tänker jag också. Jag reagerar när jag ser att någon skriver att hästen alltid kommer i första hand. Om det betyder att hästen är viktigare än pojkvännen så skulle inte jag vilja vara pojkvän i det förhållandet.

Jag tycker faktiskt att familjen dvs min fru och min son är viktigare än hästarna. Jag tycker faktiskt det är lite konstigt om man inte tycker så.

Fast det tycker inte jag. Hästarna är viktigare än mig för min sambo och hästarna är viktigare än min sambo för mig. Ingen skulle någonsin kräva utav den andra att ge upp hästarna eller liknade. Vi har ju dock inga barn att ta hänsyn till. Men när man delar intresset på detta sätt som vi gör så blir hästarna integrerade i livet på ett helt annat sätt än om det bara är den ena i ett förhållande som är intresserad.

Vad jag misstänker är att när de flesta pratar om att prioritera hästarna är att man prioriterar hästarna i det dagliga livet. Ta tex att man väljer mellan att åka på semester med sambon eller stanna hemma med hästarna. Hos oss är det inget att diskutera. Det är hästarna som gäller i första hand. Eller om man måste välja mellan en ny soffa eller skoning. Samma sak där hästarna kommer i första hand. Det är dessa små vardagliga prioriteringar som det handlar om. För oss går hästarna alltid först.

Mvh

Tora

Fast det tycker inte jag. Hästarna är viktigare än mig för min sambo och hästarna är viktigare än min sambo för mig. Ingen skulle någonsin kräva utav den andra att ge upp hästarna eller liknade. Vi har ju dock inga barn att ta hänsyn till. Men när man delar intresset på detta sätt som vi gör så blir hästarna integrerade i livet på ett helt annat sätt än om det bara är den ena i ett förhållande som är intresserad.

Jag menar inte att man skall tvinga sin partner att ge upp sin hobby eller något sådant.

Jag tycker bara att det det är ett konstigt förhållande om man värderar hästarna högre än sin partner.

Livet kan ha många överaskningar och jag skulle hellre förlora hästarna än min familj, utan att tveka. jag skulle hellre leva utan hästar än utan min familj.

Men tänk om din fru skulle komma och kräva att du skulle ge upp allt vad hästar heter därför att hon tycker de är för dyra, tar för lång tid osv. Skulle du bara ge upp hästarna med en gång?

Jag har som sagt själv gett upp hästeriet för att min partner krävde det och det är ett av de största misstag jag någonsin har gjort (och det enda jag önskar var ogjort). En partner kan alltid dumpa en men hästen finns alltid kvar.

Mvh

Tora

Men tänk om din fru skulle komma och kräva att du skulle ge upp allt vad hästar heter därför att hon tycker de är för dyra, tar för lång tid osv. Skulle du bara ge upp hästarna med en gång?

Jag har som sagt själv gett upp hästeriet för att min partner krävde det och det är ett av de största misstag jag någonsin har gjort (och det enda jag önskar var ogjort). En partner kan alltid dumpa en men hästen finns alltid kvar.

Mvh

Tora

Jag tycker inte alls att man skall ställa sådana ultimatum men det var inte så jag menade. Det betyder inte att hästarna eller något annat i mitt liv är viktigare än min familj. Det betyder bara tt man måste ge varandra en egen beslutanderätt.

Om du tänker så här då? Vem skulle det vara mest tragiskt att förlora?

Jag tycker inte alls att man skall ställa sådana ultimatum men det var inte så jag menade. Det betyder inte att hästarna eller något annat i mitt liv är viktigare än min familj. Det betyder bara tt man måste ge varandra en egen beslutanderätt.

Jag håller med!

Har man barn så kommer de först. Har man barn så vill man ge dem en så stabil uppväxt som möjligt..i mitt fall tror jag att det är genom att vara gift med deras far. Givetvis måste jag då prioritera familjen framför hästarna.

Innan jag fick barn så hade jag nog inte vikit mig en tum om hästintresset. Nu är det inte så enkelt.
När jag väljer att ha häst så väljer jag bort mkt annat. Det blir ett val som påverkar min familj.
När jag är i stallet timtals så är ju maken hemma med barnen..dvs JAG väljer bort hans egentid.
Givetvis måste han få reagera på det!
Om han ställde ett ultimatum så skulle hästen bort. Även om jag har svårt att se att han skulle göra det, han vill ju att jag ska vara lycklig.

Däremot har jag anpassat mig för att kunna ha häst utan att hela familjen blir lidande.

Nu tror jag lite att du missuppfattar hela saken. Vad jag pratar om är när tex en sambo ställer klagar på att man är för mycket med hästen, spenderar för mycket tid och pengar osv på hästen. Det är just sådana ultimatum man pratar om. Att alltid prioritera hästens skoning framför sitt egna matkonto. Jag priotiterar alltid hästens välbefinnade före mitt egna. Av den anledningen kan jag inte plötsligt börja prioritera en sambo före hästen. Jag har haft det så en gång och vill aldrig ha det så igen.

En gång har jag valt sambon före hästeriet. Så här i efterhand så tycker jag att det var mycket mer tragiskt att sälja hästen än att säga dumpa sambon.

Jag tror lite att vi pratar om olika saker på lite olika plan.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka