Sv: Hästar och nyårssmällare
Mina är inte rädd för smällarna i sig, däremot blir de störda av ljusskenet, och att de inte kan SE vad det är som låter därutanför stallet. De brukar snurra en del i boxarna och stå och lyssna och vara lite nervösa (valacken som är flockledare och väldigt mån om att ha KOLL brukar dra igång Kele.. fbl vet jag inte hur hon reagerar).
Jag brukar spela någon 'popmusikkanal' på hög volym, dra på så mycket lampor som möjligt (så det blir så ljust som möjligt i stallet) och i övrigt inte göra något alls. Hösilage har de alltid hela nätterna så det är som vanligt.
Jag har en hysteriskt skotträdd hund som jag kommer doga ner vid tretiden i em pga raketerna, MEN..jag kan faktiskt verkligen INTE hålla med om
Skulle ju gärna göra något med dem som tänder på raketerna , men det får man ju inte.
JAG tycker inte resten av världen ska behöva anpassa sig in absurdum för att jag har djur. Jag tycker INTE om okynnessmällandet, eller att folk ska hålla på och panga hela dec och halva jan, men det är för mig SJÄLVKLART att folk ska få fira nyår med raketer! Alltså, jag har 364 dagar att förbereda mig på, det är inte så att någon plötsligt drar av raketer. Jag kan under dessa 364 dagarna se till att mina djur - skotträdda eller ej - får ett drägligt nyår. Genom träning, droger, flytta bort dem eller på annat sätt ta ner ev obehag till en vettig nivå.
Jag skjuter själv inga raketer dock pga hanens extrema skotträdsla, och har sån tur att ingen annan i byn skjutit heller (sen jag flyttat hit, vem vet kan ju ändras ngt år, men bor pass 200 får och en massa kossor i byn så). Men om grannen har barnbarnen på besök i nyår och vill skjuta raketer vid tolvslaget så varsågod, vi sköt raketer när jag var mindre och vi hade kor, hästar och hundar med.
(Det finns förresten numera tydligen 'djurvänliga' raketer, ljudlösa. brorsan hade köpt sådana i år med tanke på att pappas hund som bor på samma gård aldrig upplevt ett nyår.. Den kommer dock fira nyår här).
Så, jag vill absolut inte 'göra någonting' med de som faktiskt vill fira nyår med raketer. Däremot vill jag vrida nacken av de som okynnessmäller i två månader (vilket ju tack och lov minskat något sedan smällare förbjöds). Men hela världen kan inte behöva anpassa sig för att jag valt att ha djur. Det 'enda' jag begär är lite förvarning (ska grannen fira 50-årsfest med raketer KAN det ju vara bra att jag vet det INNAN hunden dör i chock..), men mer förvarning än nyårsafton går inte att få!