Hästar och nyårssmällare

T

tant

Är det någon som har nåt bra tips för att distrahera hästarna under kvällen/natten, de gillar inte nyårsraketer/smällare. Inte så att de är livrädda, men oroliga och nervösa blir de när det smäller som mest.

Vi har tänkt ta in hästarna lite tidigare ikväll, för har det väl börjat smälla vill de helst inte in alls, sen sätter vi på radion ganska högt.
Finns det mer att göra?
Skulle ju gärna göra något med dem som tänder på raketerna :devil: , men det får man ju inte.
Hur gör ni andra?

Sv: Hästar och nyårssmällare

Jag brukar även ha allt ljus på i stallet

det har jag också funderat på...
Mina går ute på lösdrift. Vilket är bäst. Låta dom fortsätta gå ute eller ska jag ta in dom i stallet i natt? DOm borde ju känna sig tryggare ute i hagen, men risken för att dom ska bränna rakt igenom staketet finns ju där. Men dom är ju ganska lugna i vanliga fall...
Min lille brukar inte reagera men nu har jag en unghäst som jag inte alls vet hur hon reagerar.. :(

:confused:

*knapp*
Min personliga åsikt.

Hästar är vanedjur, de är vana att samma människor hanterar dem på samma sätt vid samma tider.

De är vana att få komma in en tid och äta sin mat (alternativt gå ute dygnet runt och göra det hästar gör när de går ute dygnet runt) sen släcks lampan och de är själva i tystnad och mörker tills dess deras människa kommer på morgonen.

Borde det inte bli ett stressmoment ytterligare om den normalt trygga människan kommer insvepande till stallet, stressar in hästarna tidigare än normalt, sätter på radion på högsta volym och aldrig ger hästarna den ro de normalt har på nätterna?

Det har jag iaf märkt på mina hästar... Nått år när jag var hemma på nyårsafton var jag till stallet mitt i natten. Att tyda på spåren i boxarna var de betydligt mer stressade den gången än året efter när jag var bortrest och kom hem på nyårsdagen...

Det smälls ändå inte "så" mycket. Visst. Mycket, men under en begränsad tid..

(Eller så är det jag och mina djur som är okänsliga... )

Det var bara min filosofi... :)

Jag har tänt o radion på tills det har slutat.
hästarna klarar det bra.

såg i din länkade tråd att en viss person tyckte att man skulle utsätta dem för smällare så att det blir en vardagssak.
Snacka om tinnitus.
Å vem har tillgång till vapen eller liknande?

Min hund som är åskrädd, är skogstokig när man skjuter raketer. hon ser dem o jagar efter dem. Antar att det är jaktanlagen som gör sitt.
Så är det ngn som vill träna sin med min....;)

en bra sak(med hund) är att leka med den o göra smällarna till ngt roligt, men om de blir blockerade...

vi skall ta o blanda i morötter i höt så de har o pilla med i en stund vad jag vet är inte min rädd iaf.

Lägg ut massor av hö och låtsas som ingenting. Tänk på hur du gör när du är ute och rider. Du undviker väl inte alla eventuella läskigheter.

jag har också hästar som blir oroliga utav smällarna! men jag brukar ha tänt i stallet å radion är på som alltid, sen brukar ja se till så att de hela tiden har hö att tugga på! och det hjälper faktiskt!:) iallafall för mina hästar!;)

bomull i öronen har funkat för mig på en häst jag hade tidigare som var lite rädd för smällare.de och som tidigare har skrivit,hö så dom har något att pilla med.

Tycker absolut du har rätt i det skriver.:bow: Det ligger något i det. Att det man gör (bomull, tänkt ljus, radio mm) kan bli ett extra stressmoment.

MEN ialfl hos oss smälls de MYCKET och LÄNGE. Har testat att göra "som vanligt" men de medför en helt hysterisk häst som är okontaktbar i flera dagar. Så för oss måste jag använda bomull i öronen, radio på och allt det där för att han övht ska kunna vara kontaktbar. :( Och då är han ändå jättestressad, äter inte ordentligt på någon vecka och liknande.

Men håller som sagt med om i det du skriver i övrigt. ;)

Mina är inte rädd för smällarna i sig, däremot blir de störda av ljusskenet, och att de inte kan SE vad det är som låter därutanför stallet. De brukar snurra en del i boxarna och stå och lyssna och vara lite nervösa (valacken som är flockledare och väldigt mån om att ha KOLL brukar dra igång Kele.. fbl vet jag inte hur hon reagerar).

Jag brukar spela någon 'popmusikkanal' på hög volym, dra på så mycket lampor som möjligt (så det blir så ljust som möjligt i stallet) och i övrigt inte göra något alls. Hösilage har de alltid hela nätterna så det är som vanligt.

Jag har en hysteriskt skotträdd hund som jag kommer doga ner vid tretiden i em pga raketerna, MEN..jag kan faktiskt verkligen INTE hålla med om

Skulle ju gärna göra något med dem som tänder på raketerna , men det får man ju inte.

JAG tycker inte resten av världen ska behöva anpassa sig in absurdum för att jag har djur. Jag tycker INTE om okynnessmällandet, eller att folk ska hålla på och panga hela dec och halva jan, men det är för mig SJÄLVKLART att folk ska få fira nyår med raketer! Alltså, jag har 364 dagar att förbereda mig på, det är inte så att någon plötsligt drar av raketer. Jag kan under dessa 364 dagarna se till att mina djur - skotträdda eller ej - får ett drägligt nyår. Genom träning, droger, flytta bort dem eller på annat sätt ta ner ev obehag till en vettig nivå.

Jag skjuter själv inga raketer dock pga hanens extrema skotträdsla, och har sån tur att ingen annan i byn skjutit heller (sen jag flyttat hit, vem vet kan ju ändras ngt år, men bor pass 200 får och en massa kossor i byn så). Men om grannen har barnbarnen på besök i nyår och vill skjuta raketer vid tolvslaget så varsågod, vi sköt raketer när jag var mindre och vi hade kor, hästar och hundar med.

(Det finns förresten numera tydligen 'djurvänliga' raketer, ljudlösa. brorsan hade köpt sådana i år med tanke på att pappas hund som bor på samma gård aldrig upplevt ett nyår.. Den kommer dock fira nyår här).

Så, jag vill absolut inte 'göra någonting' med de som faktiskt vill fira nyår med raketer. Däremot vill jag vrida nacken av de som okynnessmäller i två månader (vilket ju tack och lov minskat något sedan smällare förbjöds). Men hela världen kan inte behöva anpassa sig för att jag valt att ha djur. Det 'enda' jag begär är lite förvarning (ska grannen fira 50-årsfest med raketer KAN det ju vara bra att jag vet det INNAN hunden dör i chock..), men mer förvarning än nyårsafton går inte att få!

Mina går ute på lösdrift. Vilket är bäst. Låta dom fortsätta gå ute eller ska jag ta in dom i stallet i natt?

:confused:

Mina går vanligtvis ute dygnet om men inatt ska jag ta in dom. Jag är rädd för att dom blir rädda och bränner rätt igenom staketet eller något... :crazy:

Borde det inte bli ett stressmoment ytterligare om den normalt trygga människan kommer insvepande till stallet, stressar in hästarna tidigare än normalt, sätter på radion på högsta volym och aldrig ger hästarna den ro de normalt har på nätterna?

Det har jag iaf märkt på mina hästar... Nått år när jag var hemma på nyårsafton var jag till stallet mitt i natten. Att tyda på spåren i boxarna var de betydligt mer stressade den gången än året efter när jag var bortrest och kom hem på nyårsdagen...

Det smälls ändå inte "så" mycket. Visst. Mycket, men under en begränsad tid..

(Eller så är det jag och mina djur som är okänsliga... )

Det var bara min filosofi... :)

Jag håller helt med dig, mina kräk är dock vana med att matte är halvsenil och kör med flextid. Dvs en helt vanlig marsnatt kan matte lalla ner vid midnatt för att natta. Och en hel vanlig augustinatt kan matte glömma släcka lyset. Radion glömmer jag aldrig, men den är ju på lite hux flux när jag är i stallet (dvs vissa dagar på, andra inte). Så det stör dem inte alls om jag tar in i vanlig tid, 'glömmer' radion på och 'glömmer' släcka lyset, och sen lallar ner och gör det klockan ett.

DÄREMOT, så INNAN jag började med 'flextid' (som är ett fullt medvetet drag.. Att jag gör det alltså, jag vill INTE ha hästar som får spunk om jag mixtrar med rutinerna pga ett klinikbesök eller liknande), så det som störde dem allra mest på nyår var om matte plötsligt dök upp och lallade runt. Speciellt om hon luktade konstigt (alkohol, oavsett om man bara tagit ett - två glas så känner hästarna lukten. Hade ett sto som var livrädd för om folk luktade alkohol, måste haft dålig erfarenhet. Jag kunde inte plocka in henne från hagen om jag druckit ett glas cider, hon bara fnös och vägrade komma i närheten av mig) och är klädd annorlunda (festkläder etc).

DÄREMOT, så INNAN jag började med 'flextid' (som är ett fullt medvetet drag..

det 'där med flextid är rätt bra. ;)
Står ju i kollektivstall, alla tar ut på olika tider helt enkelt pga olika förutsättningar..
De kommer oxå in olika tider av samma anledningar..
Det är rätt skönt när hästarna in te bryr sig så himla mycket om någon skulle komma förbifarande på helt fel tid.. När jag skötte hästarna själv i ett annat stall förut så kom de i vanliga fall alltid ut först.. Ve och vasa de gånger den andra tjejen i stallet tog ut sina först, då såg det ut som hej-kom-och-hjälp-mig när jag väl kom och tog ut mina hästar som undrade vart f*n jag varit..

MIna hästepållar har iaf fått mer hö än vanligt.
Sannolikheten är stor att jag kommer få ett helveta att mocka imorgon pga allt hö som är kringrört hos den ene som alltid ska ha koll på allt, men om de bestämmer sig för att ta nyår med ro så går de iallfall inte hungriga. :)

Vi har tänt i vårat stall till det värsta nyårs-smällandet är över...
Och har även radion på!
Det är så skönt när allt lugnat ner sig,och allt är tyst igen,man släcker till hästarna och stänger av radion.. God natt!

Våra hästar går på lösdrift och blir bara superstressade om de måste stå inne när det smäller. Är de ute springer de runt lite, men när man går ut och tittar till dem så verkar de faktiskt inte så stressade, det ser mest ut som om de rör på sig hela tiden för att kolla att de fortfarande kan... :crazy:
Jag har en vän som har en häst som blir tokrädd när det smäller, och för honom funkar det bra med Räddningsdroppar. Annars tror jag som flera ovan, det bästa är att vara som vanligt, det lugnar dem nog bäst...

jag låter mina vara ute så de kan ha koll på läget, upplever det som att de klarar av det bäst ute. Ena stoet är ranghögt och har ett stort kontrollbehov, hon kommer underminera betongen i boxen om hon hålls inne på nyår :D

kör oxå som Alexandra_W med "flextider" de är vana vid alla möjliga konstellationer och det är bra.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 760
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?