Sv: Hästar med ko-skräck
Men jag gör ju det vi stannar och tittar på dem varje gång och han har tom varit nästan framme och nosat på deras grind. Och resultatet blir inte bättre för det tyvärr. Nu sist vi var ute så stod kossorna precis vid stora vägen där jag alltid leder honom för att komma in i skogen så då stannade vi för att titta på dem (vägen är för tungbelastad så jag litar inte på att rida en unghäst där.) men jag fick då känna på hur det kändes att vara en mänsklig katapult... rätt in i skogen flög jag hängandes i ena tyglen. Jesus vilken flygtur det blev.
Dessutm hånade kossorna honom genom att råma höga MMMMUUUUUUU efter honom. Han skakade som ett asplöv stackaren. Efter denna incident råmar de alltid efter honom
det är faktisk naturligt att hästar är rädda för kor - hornen kan skada hästen allvarligt.
mina hästar har varit väldigt nyfikna och spända på kor (och tjurar som det fanns en massa av) men jag har låtit dom stå kvar utanför hagen länge länge, ändå tills det inte var så intressant längre. det är den enda hållbara lösningen, skyndar du dig förbi korna varje gång så blir din häst helt övertygad om att här är det minsann farlig, bäst att komma sig undan! börja med att stå still och kolla på ganska lång avstånd, när det känns bra kan ni närma er lite i taget.
jag kör samma strategi på allt läskigt och det funkar alltid, bara att ha tålamod och stadig sits. inte pressa hästen fram innan den är redo! den ska själv vara villig att gå fram, man får absolut inte tvinga den, då förstör man hela lektionen. allra bäst är det om den vill gå fram och nosa på det den var så rädd för - och det vill hästar gärna göra om man förberett dom riktig. nu är det ju inte allt som är lämpligt att gå så nära, däriblant kor, dock har min ena häst pussats med en highland cattle tjur.
Men jag gör ju det vi stannar och tittar på dem varje gång och han har tom varit nästan framme och nosat på deras grind. Och resultatet blir inte bättre för det tyvärr. Nu sist vi var ute så stod kossorna precis vid stora vägen där jag alltid leder honom för att komma in i skogen så då stannade vi för att titta på dem (vägen är för tungbelastad så jag litar inte på att rida en unghäst där.) men jag fick då känna på hur det kändes att vara en mänsklig katapult... rätt in i skogen flög jag hängandes i ena tyglen. Jesus vilken flygtur det blev.
Dessutm hånade kossorna honom genom att råma höga MMMMUUUUUUU efter honom. Han skakade som ett asplöv stackaren. Efter denna incident råmar de alltid efter honom