Hästar med ko-skräck

Sv: Hästar med ko-skräck

det är faktisk naturligt att hästar är rädda för kor - hornen kan skada hästen allvarligt.

mina hästar har varit väldigt nyfikna och spända på kor (och tjurar som det fanns en massa av) men jag har låtit dom stå kvar utanför hagen länge länge, ändå tills det inte var så intressant längre. det är den enda hållbara lösningen, skyndar du dig förbi korna varje gång så blir din häst helt övertygad om att här är det minsann farlig, bäst att komma sig undan! börja med att stå still och kolla på ganska lång avstånd, när det känns bra kan ni närma er lite i taget.

jag kör samma strategi på allt läskigt och det funkar alltid, bara att ha tålamod och stadig sits. inte pressa hästen fram innan den är redo! den ska själv vara villig att gå fram, man får absolut inte tvinga den, då förstör man hela lektionen. allra bäst är det om den vill gå fram och nosa på det den var så rädd för - och det vill hästar gärna göra om man förberett dom riktig. nu är det ju inte allt som är lämpligt att gå så nära, däriblant kor, dock har min ena häst pussats med en highland cattle tjur.;)

Men jag gör ju det :crazy: vi stannar och tittar på dem varje gång och han har tom varit nästan framme och nosat på deras grind. Och resultatet blir inte bättre för det tyvärr. Nu sist vi var ute så stod kossorna precis vid stora vägen där jag alltid leder honom för att komma in i skogen så då stannade vi för att titta på dem (vägen är för tungbelastad så jag litar inte på att rida en unghäst där.) men jag fick då känna på hur det kändes att vara en mänsklig katapult... rätt in i skogen flög jag hängandes i ena tyglen. Jesus vilken flygtur det blev.

Dessutm hånade kossorna honom genom att råma höga MMMMUUUUUUU efter honom. Han skakade som ett asplöv stackaren. Efter denna incident råmar de alltid efter honom :crazy:

Glömde säga att jag är mer inne på spåret att han och många andra är rädda för kor pga kprna stirrar på andra djur, tillskillnad från andra flyktdjur som viker undan blicken så fortsätter korna att glo = utmana.

Rådjur tex bryr han sig inte ett dugg om trots att vi ser dem varje gång och ibland väldigt nära. Men de tittar aldrig utan springer iväg lika kvickt.

Knuffar upp tråden bara för att sälla mig till gruppen. Tyvärr har jag inte ett enda gott råd att komma med. Har just övat med min åttaåriga halvblodsvalack som alltid haft total koskräck och som inte blivit ett dugg bättre. Idag stod vi och glodde på en flock kor på drygt 50 meters avstånd i fem minuter eller något. Spänd som en stålfjäder, men vi stod där i alla fall. Och så fort vi skulle gå därifrån var det halvt sken över att äntligen få släppa ut ångesten. Lite senare, samma runda: två ynka kor liggande invid en asfalterad väg. Omöjligt att passera, han stegrade sig (vilket jag aldrig under fem års tid varit med om förut) och gick sedan omkull på asfalten. Helt hysteriskt.

Funderar allvarligt på om man skulle kunna låna en ko på foder och sätta i stallet några veckor någon gång? Antagligen skulle han välta stallet och spränga tegelväggen för att komma därifrån. Annars borde problemet vara ett intressant fall för Ponnyakuten? Men både jag och hästen är nog lite för stora/gamla, tyvärr.....:crazy:

nu har jag försökt jobba bort ko skräcken för min polle, mjölk korna går så att hästen inte ser dem om dagarna men först så gick det 2 ungkor ca 10m från vägen på väg till ridhuset, hästen gick inte att få i närheten och om man väl kom förbi som kom man inte tillbaka. fick hjälp av ko ägarnas dotter och hennes ponny, pollan var nervös och stressade men vi kom förbi utan större besvär. red i en timme i ridhuset och red tillbaka hem sedan, och då så reagerade hon knappt!! dt var bara att ha grannponnyn på ko sidan av vägen och ställa lite åt andra hållet. gick hur bra som helst efter detta att rida förbi korna själv.
men nu så har allt skitit sig igen :( grannen var på semester och hade fullt upp med jobb så hon kunde inte hjälpa mig längre, + att det nu är 4 kor och dom går precis vid vägen :( (mitt emot ett stengärde så det blir 10ggr så svårt att komma förbi)
då jag inte märkt att de gick så nära och var så många helt plötsligt så red jag dit som vanligt men hade glömt spö.
hästen fick panik och kastade sig in på halvt inhägnad äng men en gård på ena sidan, stengärde på andra, upp plöjd odlad åker bakom och och kor framtill. fick inte hem hästen eller vidare på ett bra tag men tillslut efter att jag hoppat av så gick det att leda hästen som snurrade runt om mig och nästan gick över mig förbi gärdsgården och hoppa upp en bit bort mot ridhuset (dvs fel sida av korna :/)
väl i paddoken vid ridhuset så gick det att lugna ner pollan. frågade då han som bor där om han kunde hjälpa mig tillbaka genom att rida före(förra ägaren). det tyckte han var en dålig ide och beslöt sig för att leda oss förbi i longerlina (det kunde ha gått bra, men nä... det gjorde det inte)
pollan stegrade sig och jag slog i huvudet flera gånger i nacken på henne, hon svettades floder och ledaren hade fullt sjå med att hålla hästen på alla 4 benen och samtidigt inte bli nedtrampad.tillslut så hoppade jag av (yr och rädd som jag var) och då gick det i alla fall att komma hem. kunde hoppa upp på en mycket svettig/stressad häst efter en 50m och rida hem.

nu så ska jag ha hjälp av grannen och hennes ponny igen, får se om det går bättre.
antagligen så får vi trava/galoppera förbi så att hon inte kan resa sig igen.
jag tror att jag blivit lite rädd för att rida henne igen. jag har inte tränat för tränare på evigheter för att jag inte kan rida 1km till ridhuset utan att riskera livet, och jag kan knappt rida på vår egen åker då hästen ser en annan ko-flock därifrån :(. ovanpå detta så är hästen svår lastad och jag har inget släp. får hjälp med det från en här på buke :love: och ska förmodligen köpa ett släp snart så att jag åtminstonde kan åka iväg och träna.
känns som att jag är inramad av kor och jag tror att jag börjar bli rädd för kor jag också och det gör inte saken bättre heller.
flytta hästen kan jag kanske göra, men jag bor hemma hos mina föräldrar, tog studenten i förra veckan, har inget jobb utöver lite praktik i sommar och har stallet hemma på gården med billig halm och får hö av grannen. vill bara skrika ut, men det hjälper knappast inte.

Men din stackare! Dessa våra jämrans hästar att vara så enfaldigt skräckslagna och sabotera ridningen när det ska vara som roligast. :( Jag har i alla fall en ridbana som för det allra mesta är UTAN kor inom synhåll.... Men jag tror också att bland det bästa är att ha med en riktigt cool häst eller ponny som bara går förbi utan att bry sig. Tyvärr har jag inte heller tillgång till sådant ridsällskap så ofta.

Jag är ingen vän av fenomenet skygglappar, men ärligt talat överväger jag att testa med att investera i ett körträns med sådana och se om det lindrar lite, åtminstone när de jämrans korna inte går alldeles intill vägen? Jag har en häst som generellt är oerhört tittig och ganska ängslig, så fungerar det skulle det vara rätt behagligt som omväxling någon gång. Visst, det är inte att LÖSA problemet, men det är i alla fall att inte utsätta sig och andra för fara med en häst som kastar sig runt i panik på en trafikerad väg.

både att ha en kalv som box sällskap och och skygglappar har jag övervägt, hade varit bra att låna t ex en tjur kalv som ändå ska slaktas och ha i stallet så att pollan kan se att den lilla söta kalven blir en stor och snäll ko.

funderar på om man kan försöka samla ihop några ko orädda hästar som man kan rida på en längre ridtur med, där kor dyker upp lite då och då så att hästen lär sig att de inte gör något och ingen annan häst reagerar på dem som ett hot. om det finns ngn hubertsjakt förening i närheten så kan du ju kanske fråga dem om du kan vara med och rida förbi kor med dem (deras hästar borde ju vara ngt orädda). ska själv se mig om här nere, jag vet att det finns i öved i alla fall och där går det kor på sommaren ^_^

Jag har nu i min desperation beställt ett par helstängda travskygglappar som ett experiment - återkommer med rapport om det blir någon skillnad (kanske blir han bara ännu mer hysterisk när han anar att De Svartvita Hästätarmonstren är i närheten, men kan inte se när de går till attack.... det är å andra sidan inte möjligt att bli mycket mer hysterisk än nu utan att få ett massivt hjärtstopp.... :crazy:)

om du har ett ställe där det går kor men hästen inte vet om än, så kan du ju rida förbi där först så att den inte stirrar upp sig såfort den ser att ni är vid korna.

Jag läste om era försök att få hästen förbi kor.... jag har också ägt hästar med koskräck och jag tycker inte det är värt att riskera en skenande häst/olyckor mm allt som kan hända, utan jag undvek helt enkelt att rida där det var kor. Fast tråkigt för dig som har kor nästan runtom :crazy:

En häst med äkta koskräck undrar jag om det verkligen går att träna till att kunna acceptera kor? Utan att hästen skenar genom staket /springer över människor etc.

Jag har också haft hästar som bara är misstänksamma /lite rädda för kor och de kan man träna, men de med panisk skräck är jag tveksam till om man lyckas.

Bara en tanke från mig, ni ska såklart göra som ni vill ! :)

min häst ser ut som en ko men det hindrar inte honom från att dra järnet så fort han ser dom ;) haha.
Jag får villigt erkänna att jag aldrig mer sitter på min häst och försöker gå förbi kossorna för att då utsätter jag mig själv för ett rejält självmordsförsök. Han blir blockerad och jag får ingen som helst kontakt med honom, han blir rejält farlig och löser allt med att gå upp på bakbenen. Så jag tränar för hand istället förbi kossorna och så lär det väl förbli en massa år till med tanke på hans reaktion

Nej, det verkar inte finnas många solskenshistorier om hur äkta kofobier lösts för gott... låter deprimerande med Scillas som ändå hjälpligt lyckats acceptera korna i hagen intill, men inte kan applicera det på andra. Det skulle kanske bli samma sak att låna in en i stallet, för man kan ju inte gärna fylla stallet med alla koflockar runt om i bygden.:grin:

Jag blev också rejält bekymrad med dagens stegrande och halkande på asfalt (inte samtidigt med stegrandet, alltid något att glädjas åt), för där blir det riktigt otrevligt både för ryttare och häst och alla andra som råkar vara i närheten. Och som sagt i de lägena när man inte alls kan nå fram med någon kommunikation så vete fasen hur man ska lyckas förmedla budskapet "Kor är inte farliga. Kor dödar inte hästar. Kor vill bara äta gräs." - hur länge man än övar...:(

När jag har sett hästar jaga kor, ser det ut som om en dom njuter och har roligt åt att korna får motionera. :crazy::D

Vi har några quartrar som tycker att valla kossor är roligt. Quarter är ju iofs kända för sin "cow sense". Det är inte sällan kossorna får långa och längtansfulla blickar av hästarna när vi rider förbi.

Bifogar en liten kul länk på en unghäst som visar upp skön Cow sense.

http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

Tänkte att vi med hästar med denna åkomma kunde samlas här med mer eller mindre seriösa tips hur man botar denna skräck.

Plättlätt. Släpp hästen på bete tillsammans med ungnöt eller köttdjur. Garanterat orädd för nötkreatur efter några veckor tillsammans.

Jag tog min häst i grimma och grimskaft och gick upp till kohagen, vi stod vid grinden i över en timme. Hästen på ena sidan hoppandes i panik, korna på andra sidan minst lika rädda. Efter lite mer än en timme stod korna och slickade på hans hals och tuggade på hans man. Efter det kunde han knappt hålla sig ifrån korna när man red förbi. :)

Maken hade en koradd kvarting en gang i tiden... han korde en "brutal" version av terapi - in med hasten i en metallrundcorall... och in med 5 stutar. Sen fick han glatt sta dar i en vecka, ata med dom, sova med dom, dricka vatten med dom. Inte ett skvatt koradd efter det...

Ett tips till folk i traden, kanske ar det vart att ringa till nagon kossehast tranare och se om de kan hjalpa till?

Min tant var radd for kossor... skankelvikning i galopp! Hon lyckades dock skramma ungdjuren med sitt dansande och jag fick istallet for en stressad hast en mktmkt stolt tant som vaxte en decimeter pa alla hall och kanter..... :D

Liknande trådar

B
Hästhantering Jag har ingen aning om hur jag ska fixa detta så därför behöver jag hjälp. Jag har ett eneglskt fullblod som jag "tror" är rädd för...
2
Svar
39
· Visningar
3 943
Senast: Buck
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579
Hästhantering min häst är dö rädd för kor, och jag har kollat runt hela vintern efter tips på hur jag kan få henne orädd^^ jag hittade många med samma...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Buck
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 942
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar