Hästar med ko-skräck

Sv: Hästar med ko-skräck

jag hade ett fullblodssto och en inacordering med ett fullblod, vi kom inte förbi kor nånstans så vi fick rida där det inte va kor . när jag sedan sålde mitt sto och fick en ny häst så kunde inacorderingen gå förbi och hon tittade inte ens på dom . så min gammla häst gjorde hon knäpp .hon va väldigt bestämmande .

nu kan jag rida vart jag vill , för det finns bara kor där vi rider och bor:banana:

En häst i vårat stall som jag red en period var extremt korädd.

Nu är han nästan symptomfri. Lösningen var: Låt honom gå med en svartvit skäck. :idea: I början var hon en konstig häst, men sen blev de kompisar och koskräcken försvann. Nu var det några år sen hn flyttade och han har fortfarande sina dagar ibland när han får för sig att de kanske är liiite farliga.
Men han gör inte så mycket mer än att frusta och pusta och ibland trippar han lite. Ser extremt kul ut när en nästan 1000 kg häst trippar runt kan jag tillägga.:rofl:

Men min då? Hon är inte rädd (eller jo, det är hon, men det är överkomligt) för helvita kor. Men de BRUNVITA!! Jävlar, de är liiivsfarliga. Och ändå går hon med min fuxskäck som har exakt samma färg som kossorna:( Just nu är kossorna inne i lösdriften, som olyckligt nog ligger jämte min paddock. Great! Tilläggas kan att hästen blev inriden i somras, alltså inte helt kontrollerbar i alla lägen. Men det går bättre och bättre att vistas i paddocken, just nu är det mest tjuren som är farlig (och jag förstår henne, den är JÄTTEstor). Men jag är inte det minsta rädd för kor själv, har ju vuxit upp på gård och allt. Så i detta fallet är inte jag orsaken.
Så jag hoppas också på tips i denna tråd :)

Jag har varit jätteskraj för kor - vilket givetvis hästen efterapade. Så till sist vet jag inte vem som var räddast :p

Lösningen var: Släpp in 20 kor i hagen! Nu ger hon dom inte ens en blick.

Jag är rädd för kor, min häst är också det. Beror inte bara på mig, han blir rädd för dem med andra också. Men aldrig att han skulle få gå bland otäckingarna, då skulle jag behöva hjälp att hämta honom jämt :o

I somras höll jag igång en av ridskolans hästar på bete. Han gick ihop med en häst till och ca 15 ungdjur. De skulle dock flyttas snart, men så klart var det en av de fåniga sakerna som vägrade flytta med utan stannade hos hästarna. Kan säga att jag vågade fortfarande inte kliva in i hagen ensam. Var inne en gång men då kom den springandes när vi skulle ta ut hästarna så jag hoppade ut mellan stängslet :angel:

Men min då? Hon är inte rädd (eller jo, det är hon, men det är överkomligt) för helvita kor. Men de BRUNVITA!! Jävlar, de är liiivsfarliga. Och ändå går hon med min fuxskäck som har exakt samma färg som kossorna:( Just nu är kossorna inne i lösdriften, som olyckligt nog ligger jämte min paddock. Great! Tilläggas kan att hästen blev inriden i somras, alltså inte helt kontrollerbar i alla lägen. Men det går bättre och bättre att vistas i paddocken, just nu är det mest tjuren som är farlig (och jag förstår henne, den är JÄTTEstor). Men jag är inte det minsta rädd för kor själv, har ju vuxit upp på gård och allt. Så i detta fallet är inte jag orsaken.
Så jag hoppas också på tips i denna tråd :)

Hon kanske tror att hon ser i syne:idea: Jag hade också blivit livrädd om jag helt plötsligt såg massa varelser som såg ut som min kompis:eek: Hade ju trott att jag blivit galen eller nåt. Om de dessutom beter sig som kor gör (vilket hon verkar tycka är liiiite konstigt) så blir det ju skitläskigt!!!

Min ena pålle är livrädd för kor. Han blockerar sig tyvärr när han blir rädd och det är svårt att nå fram då. Nu är det lättare för han litar på mig så han blir inte rädd längre men förut när jag inte hade haft honom så länge var det riktigt läskigt ibland.

En gång fick jag för mig att han skulle lära sig. Ca 500 m innan kohagen där han vet att det går kor, börjar han krångla. Ska inte gå framåt, backar, snurrar. Vi kom fram till hagen iaf efter typ en timmes tjafs. En av korna står rätt nära staketet, när vi kommer fram börjar flera kor springa emot oss. Min pålle blev så rädd att han fullkomligt exploderade, kastade sig bakåt, ner i diket och satte sen av i full galopp över åkrar och stenhällar upp i skogen och sen rätt in i en husvägg. Pang sa det och han fick ett stort sår i pannan, men det tog stopp iaf..

Efter det där gick jag promenader med honom flera ggr i veckan förbi kohagen. Idag tycker han fortfarande att kor är läskiga men han går förbi hagar utan tjafs. Med dunkande hjärta men han går förbi. Får är nästan lika läskiga men han har lärt sig acceptera dem för nästan varje gång vi tränar kör vi förbi fårhagar.

Mycket inne på din linje om ond cirkel.
När jag rider så finns det bara en väg, och det är den jag har valt. Om hästen sen väljer att skygga för en ko eller två spelar ingen roll så länge jag bestämmer vägen. De flesta hästar kopplar ifrån om de litar på sin matte, och går förbi hur rädda de än är.

Mitt sto jag har nu, hade riktig fobi på avstånd för kor. Det blev samma regler för henne. Bortsett från att jag tvingade henne att gå förbi kohagar på alla våra ridturer. När hon kände sig någorlunda trygg med mig så valde jag att hoppa av henne när vi gick förbi en hage med lugna kor.
Där stod vi sen i tiotal minuter medans jag matade korna.
Efter ett par dagar började hon bli nyfiken på korna, de åt ju gräs.
Hon reagerar fortfarande på kor, framförallt om de är ystra, men varje gång hon reagerar gör jag det med, med att kräva något av henne.
Och då kopplar hon ifrån direkt.

*KL*

Min V var PANISK rädd för kor. Helt blockerade, kastade sig in i saker, gick omkull osv i sina försök att ta sig därifrån. Man såg hjärtat hamra mot bröstkorgen.

Vi försökte titta på kor på 'säkert avstånd', och efter mkt om och men gick de bra om de inte rörde sig. Rörde de en fena dog han av skräck.

Sen flyttade jag hit. Det bor kor i byn. Tänkte att han ska väl allt vänja sig. Hela första året gick och han var lika paniskt rädd för kor. Andra året gick byns kor bra på håll och om de stod still. Andra kossor gick inte alls ens på avstånd.

Jag började ge upp, var djävulskt begränsad (det bor kor överallt här!) men inget fungerade ju.

Sen föddes Kele här 2003. Jag minna dagen då korna gått ut, och kände att 'fan ska han lära henne vara rädd för kor med'. Men se, att ha fått en 'egen' tös att ta hand om och fostra, gav oanat själförtroende. Han gick med stora, lugna kliv ut i hagen trots att kalvarna hade rodeo alldeles bredvid stängslet. Sen den dagen var byns kor helt ofarliga. En hjärnskadad (på riktigt) kalv brukade trassla sig in till hästarna och stå och äta med dem, och de brydde sig inte.

ANDRA kor var lite läskiga dock, men gick att rida förbi även om han var lite spänd.

Min häst hade nog aldrig sett kor när jag tog hem henne.
Hon står i grannhagen intill korna och första gången hon såg dom så sprang hon som en galning och frusta och hade sig. det var så ett tag, men nu bryr hon sig inte så mycket. Jag har tillomed tagit in henne till korna så att hon fick nosa på dom genom gallret och det gick finfint även om om frusta lite grann. :)

Tycker synd om korna ibland när har hästar i samma hage som dom, för hästarna brukar vara för :devil:a på att jaga dom i hagen...

Tycker synd om korna ibland när har hästar i samma hage som dom, för hästarna brukar vara för :devil:a på att jaga dom i hagen...

Jaså, det finns fler hästar som ägnar sig åt det på fritiden? :p

Ja det finns det ;) har sett det själv och hört andra säga det. Kanske antagligen för att hästarna är rädda för dom eller? :p

Är väl ett typiskt exempel på att häst och människa inte läst varandra på rätt sätt. Troligen har ägaren på något sätt känt obehag när hon och hästen träffat på nötter. Hästen har tolkat ägaren som att det är farligt med dessa djur. Ägaren har kännt att hästen reagerar och spännt sig ännu mer o s v en ond cirkel.

Ibland kan det vara så men inte alltid.

Har tidigare aldrig haft någon korädd häst tills vi köpte sonens ponny. Hon var LIVRÄDD för kor och det var då definitivt inte något som vi hade väntat oss eller spände oss för.

Det var dock trist för vi lyckades då inte lösa problemet utan man fick helt enkelt ge sjutton i att rida där det finns kor och det är ju inte kul...

När jag har sett hästar jaga kor, ser det ut som om en dom njuter och har roligt åt att korna får motionera. :crazy::D

För mig är det inga problem alls med kossor,får älgar m.m. Min ponny har inte reagerat någonting på något som är djur. Vi går genom en hage som det är tjurar och kossor i. och man går rakt igenom en gång i mellan två hagar. är avstängt där i bland för att kossorna ska kunna gå över vägen till hagarna. Då brukar man få krångla att stänga och öppna i några minuter. och man är ju väldigt försiktig eftersom ko ström ska ju tydligen vara starkare.och jag tycker häst hagar är för starka:crazy: så det som är läskigt är ju strömmen ;) Men iallfall när man står där och krånglar brukar kossorna/tjurarn omringa oss och mua. Men min ponny vill bara hälsa , men då springer de xD Har försökt att låta henne få hälsa på några kor , men de vågar ju aldrig stanna ! :( Sen har vi också träffat på en älg(när det var älg jakt) min ponny ville följa med hans galopp i mot skogen :PBörjar undra om hon kanske vill bli vild häst:idea: fast det får hon inte :)

*kl*

Äntligen!!!!!!!

Har bönderna tagit sina kossor från våran ridväg :D Det är en njutning varje dag att slippa ta fajten. men iofs det hindrar inte att det kan vara lite läskigt att gå tveksamt förbi hagarna där kossorna har gått. De kan ju gömma sig och bara vänta på att få kasta sig över honom...

det är faktisk naturligt att hästar är rädda för kor - hornen kan skada hästen allvarligt.

mina hästar har varit väldigt nyfikna och spända på kor (och tjurar som det fanns en massa av) men jag har låtit dom stå kvar utanför hagen länge länge, ändå tills det inte var så intressant längre. det är den enda hållbara lösningen, skyndar du dig förbi korna varje gång så blir din häst helt övertygad om att här är det minsann farlig, bäst att komma sig undan! börja med att stå still och kolla på ganska lång avstånd, när det känns bra kan ni närma er lite i taget.

jag kör samma strategi på allt läskigt och det funkar alltid, bara att ha tålamod och stadig sits. inte pressa hästen fram innan den är redo! den ska själv vara villig att gå fram, man får absolut inte tvinga den, då förstör man hela lektionen. allra bäst är det om den vill gå fram och nosa på det den var så rädd för - och det vill hästar gärna göra om man förberett dom riktig. nu är det ju inte allt som är lämpligt att gå så nära, däriblant kor, dock har min ena häst pussats med en highland cattle tjur.;)

Håller med, det är den enda hållbara lösningen jag har provat. :)

Liknande trådar

B
Hästhantering Jag har ingen aning om hur jag ska fixa detta så därför behöver jag hjälp. Jag har ett eneglskt fullblod som jag "tror" är rädd för...
2
Svar
39
· Visningar
3 943
Senast: Buck
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579
Hästhantering min häst är dö rädd för kor, och jag har kollat runt hela vintern efter tips på hur jag kan få henne orädd^^ jag hittade många med samma...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Buck
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 942
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar