Hästar med ko-skräck

Scilla

Trådstartare
Tänkte att vi med hästar med denna åkomma kunde samlas här med mer eller mindre seriösa tips hur man botar denna skräck.

Min häst har en djup ko-skräck :eek: och jag har ingen aning om hur han fått denna för han bor jämte kor dvs hans hage gränsar till en kohage där det går massor med kor så han borde med andra ord vara van. Dessa kor är inte livsfarliga enl honom men han håller ett öga på dem.

Alla andra kor är livsfarliga. Jag har aldrig haft en häst tidigare som varit rädd för kor så jag är rätt handfallen hur jag ska kunna vänja honom. Vi rider ut 90% av vår ridning så vi rider förbi kor hela tiden och har gjort så i över ett år. Men hans puls skenar iväg när han får syn på dem även om de är jättelångt bort (knappt man kan se dem men han gör det ändå).

Om någon bonde släppt ut nya kor i en ny hage så tar det evigheter innan jag får förbi honom. Hoppar jag av så får jag förbi honom men helst hade han krypit upp i mitt knä än att gå förbi.

Så vad är lösningen för denna fobi som börja tryta på mitt tålamod. Skygglappar? vicks blå in näsborren? :confused:

Sv: Hästar med ko-skräck

Hmm. jag måste säga att jag delar din pålles fobi:eek: Kor är LIVSFARLIGA:eek: kanske det finns nån form av terapi för oss Ko-fobiker...häst som människa:crazy:

Jag har varit jätteskraj för kor - vilket givetvis hästen efterapade. Så till sist vet jag inte vem som var räddast :p

Lösningen var: Släpp in 20 kor i hagen! Nu ger hon dom inte ens en blick.

Min häst har delat hage med en flock kor. Ändå bajsade hon på sig i ren förskräckelse och sprang närapå över mig när vi skulle passera tre små kor på ett avstånd av kanske 50 meter... Så jag tror inte att hästarna ser inte kor som kor :angel:

Jag har varit med om en häst som bara hade koskräck när hans matte var i närheten. :angel:
Jag lånade hästen över en sommar och visste inte om att han skulle vara rädd för kor. Märkte inte heller något av det.

Så kom matte på besök för att hälsa på sin häst. Hästen som lugnt och fint gick ihop med ett antal svart/vita ungdjur och betade. På väg ut till hästen frågade då ägaren hur han klarade korna. Oh det går jättebra, titta själv. Där gick lugnt och fint mitt i flocken. Tills han märkte att matte stod vid sidan om hagen.

Då blev han plötsligt jätte rädd, tills han fick syn på oss. Då såg hen mer ut så här :confused: som ett levande frågetecken. Hur skulle han nu hantera det hela?
Han löste det med att lugnt gå bort från nötterna och stalla sig i en egen del av hagen, tills ägaren åkte hem.

Är väl ett typiskt exempel på att häst och människa inte läst varandra på rätt sätt. Troligen har ägaren på något sätt känt obehag när hon och hästen träffat på nötter. Hästen har tolkat ägaren som att det är farligt med dessa djur. Ägaren har kännt att hästen reagerar och spännt sig ännu mer o s v en ond cirkel.

En häst i vårat stall som jag red en period var extremt korädd.

Nu är han nästan symptomfri. Lösningen var: Låt honom gå med en svartvit skäck. :idea: I början var hon en konstig häst, men sen blev de kompisar och koskräcken försvann. Nu var det några år sen hn flyttade och han har fortfarande sina dagar ibland när han får för sig att de kanske är liiite farliga.
Men han gör inte så mycket mer än att frusta och pusta och ibland trippar han lite. Ser extremt kul ut när en nästan 1000 kg häst trippar runt kan jag tillägga.:rofl:

Jag har varit med om en häst som bara hade koskräck när hans matte var i närheten. :angel:
Jag lånade hästen över en sommar och visste inte om att han skulle vara rädd för kor. Märkte inte heller något av det.

Så kom matte på besök för att hälsa på sin häst. Hästen som lugnt och fint gick ihop med ett antal svart/vita ungdjur och betade. På väg ut till hästen frågade då ägaren hur han klarade korna. Oh det går jättebra, titta själv. Där gick lugnt och fint mitt i flocken. Tills han märkte att matte stod vid sidan om hagen.

Då blev han plötsligt jätte rädd, tills han fick syn på oss. Då såg hen mer ut så här :confused: som ett levande frågetecken. Hur skulle han nu hantera det hela?
Han löste det med att lugnt gå bort från nötterna och stalla sig i en egen del av hagen, tills ägaren åkte hem.

Är väl ett typiskt exempel på att häst och människa inte läst varandra på rätt sätt. Troligen har ägaren på något sätt känt obehag när hon och hästen träffat på nötter. Hästen har tolkat ägaren som att det är farligt med dessa djur. Ägaren har kännt att hästen reagerar och spännt sig ännu mer o s v en ond cirkel.

Jag har inte ko-skräck :D och ingen av mina andra hästar heller och ingen annan häst jag ägt tidigare heller. Så jag har lite svårt att förstå vad det skulle vara som jag överför till honom. Jag kan rida ut med sällskap som inte heller bryr sig men han goes crazy ändå..

Känner igen det där. Min förra häst var ett fullblod som köptes rakt från Täby där hon stått nästan hela sitt (korta) liv. Hon hade alltså upplevt mycket och var inte speciellt rädd av sig - så länge det gäller på galoppbana förekommande saker... Utöver Täby galopp kände hon inte till något alls. Till och med gräs var en nyhet (nästan iaf). :grin:

Första gången jag skulle rida ut på henne hemma så skulle vi förbi kohagar. Jag hade inte ens en tanke på att det kunde bli problem - så det är inte mig det var fel på - men rätt var det var så fick hon PANIK och det gjorde inte saken bättre att busiga ungkalvar kom farandes mot staketet.

Jag hoppade av för att kunna hålla henne och leda henne förbi... trodde jag. Hon vände sig runt och hoppade rakt in i taggtrådsstaketet... :crazy: Skar upp några ytliga sår (som dock blödde rätt så mycket och såg värre ut än det var), tränset gick sönder osv. Kort sagt - första mötet med kor slutade i KATASTROF och därefter var fobin ett faktum. Jag hade hästen i två år och hon blev lite bättre, men inte helt bra. Tjejen jag sålde henne till hade dock mycket djur (bla får) på gården och kringliggande så jag tror inte hon har några problem längre.

Sen har jag en av mina "nya" hästar som tills i förra vintern inte var rädd för i princip något. Tills vi mötte en älg, Älgen hoppade ut ca 2-3 meter framför oss och ÄLGEN fick panik, vände på en femöring och skenade därifrån. På grund av älgens kraftiga reaktion blev även hästen rädd som svarade med samma mynt - vände på en femöring och skenade i väg... rakt ut på ett isigt fält där hon gick ner på knä och slungade av mig och sen skenade hem.

Därefter var hon rädd för alla djur som inte är hästar eller smådjur som hund och katt. Hon får kraftig hjärtklappning när hon känner lukten av kor, höns eller andra djur med stark "odör". Sen när hon väl ser kossorna tar det tvärstopp och hon vill bara inte förbi. Med träning började det gå bättre, men sen skadade hon sig tyvärr så jag vet inte hur hon skulle reagera i dagsläget.

Men summan av kardemumman av mitt långa inlägg är alltså att träning/exponering nog är det enda man kan göra för att på lång sikt få ett hållbart resultat. Det kan ta mycket lång tid, men ge inte upp. Och kom ihåg att i träningen sätta din säkerhet först så på med hjälm, handskar, säkerhetsväst och gärna något skarpare bett, kapson, repgrimma eller dylikt för att få bättre kontroll på hästen. Själv hade jag pelham om jag skulle träna på att rida förbi kor och stigbett eller repgrimma ifall jag skulle leda hästen.

OBS! Att jag inte rekommenderar skarpa tilltyg lättvindigt - men jag tycker faktiskt att när det är så illa som att jobba med hästar med fobier så MÅSTE man sätta sin egen säkerhet i främsta rummet och ett skarpare huvudlag är även till hästens säkerhet eftersom det inte är lika stor risk att man tappar hästen (lös häst = fara för både dig, allmänheten och hästen själv som tex kan bli påkörd)!

LYCKA TILL!!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Min ena häst har också total koskräck. Eftersom jag inte tidigare har haft häst som reagerat på kor tänkte jag inte på det men blev väl medveten om det när vi skulle förbi kohagen.
Jag har aldrig tidigare upplevt att en häst kan röra sig åt så många håll på en gång;)
Men hon "höll sig i skinnet", nätt och jämt.
(Så klart var det ungdjur som brallade runt i hagen:D)

Jag tror också att enda sättet, som med alla fobier, är att utsätta sig för det.
Men på ett lugnt och förhållandevis lugnt sätt.

Om hästen kunde få gå med korna i en hage ett tag så ger det sig nog, men annars tycker jag att grimma, grimskaft på en lugn promenad fungerar utmärkt. Gå så att ni ser korna på långt håll, stå där en stund och vänj er, gå närmare och närmare för varje dag. Tillslut kan man stå ändå framme och ta det lugnt. Det fungerade iaf för oss. Men man får stå och titta en bra stund och ta lite i taget. Numera kan vi tom nosa på kossor utan att bli rädda. :)
Det är en fördel om man inte är rädd för korna själv och sålänge det är staket emellan är jag lugn, men vi har mött en lös kalv några ggr och då är det inte lika roligt. Var också noga med att inte skrämma korna i sken för då är risken stor att hästen blir hysterisk (här tog korna ett gymnastikpass en gång och det hjälpte inte direkt). :p

Senast ändrad av en moderator:

En gammal medryttarhäst som jag hade för många års sen hade en fruktansvärt ko-skräck :eek:...ja usch det spelade ingen roll vad dom hade för färg eller om det var kalvar eller vuxna djur så var dom hemsk farliga....
Jag själv har inte ko-skräck huvudtaget, så det var inte jag som smittade av henne :p....
Ägaren skulle debutera i fälttävlan i 90 cm med henne och naturligtvis fick hästen syn på ja KOR...... hon hoppade muren (130) istället för grinden som var 90cm.....utesluten :crazy:......
Tyvärr fick vi aldrig bort ko-skräcken på henne( ja hon gick med en skäck i hagen).....så tyvärr jag har inga tips vad du ska göra......

min fh e oxå totalt livrädd(mer när ägaren e med). hon frös till och började sen springa baklänges i panik. även på flera hundra meters håll! hon kan inte äta om hon ser korna, då hon måste ha koll på dom. detta trots att hon ser dom nästan hela sommaren(har majs mellan kogården och stallet):

så i början kunde jag då inte rida förbi en kogård, hon kinde inte se korna då dom var på andra sidan. efter trekvart gav jag tyvärr upp då jag satt och frös. hade då inte kommi nämre gården. nästa gång jag skulle rida fördi leda jag henne. då sprang hon runt mig. när hösten kom och djuren kom in (ligghall) på började jag en intresiv träning mot korna. efter ett tag kunde hon gå relativt lungt fram till på och snusa lite. då började jag rida henne framför dom viket hon oxå var relativt lung. tyvärr hade våren kommit. trodde då att jag kunde bara forssätta då dom skulle gå precis brevid padoken jag hade, men icke. dock kunde jag rida på vägen brevid dom 8 av 10 gånger utan några större problem.

sist jag red förbi ett par kor(som låg ner och kunde inte byr sig minder), drabbades hon av fullständigt panik till den gränsen att hon var helt igenom svettig och helt uppjagad. veckan där efter blev hon skada och jag har inte sen dess ridit förbi kor pga att hon inte e fullt igångsatt.

Senast ändrad:

Min häst har koskräck och har alltid haft, trots att jag inte är det minsta rädd för kor.
Jag har inte låtit henne slippa saker och ting bara för det är kor i en hage bredvid vägen.

Innan har jag inte haft så stora problem med det då korna endast fanns på en lång runda man inte red så ofta, men nu har jag bytt stall där vi är granne med en kobonde.

Grejen med henne är att inte bara korna skrämmer henne utan även deras hagar.
Har kor gått i en hage under en tid och sen helt plötsligt får byta och inte går i den längre, då blir hon panikslagen för hagen är tom som om hon tror dom gömmer sig och ska attackera henne.

Min valack tenderar att visa en svag oro för kor. Han flipper aldrig ur gällande något, och inte med korna heller, men han stannar, backar en bit och går sen förbi på tå, ungefär. Jag avskyr kor, det är det vidrigaste och mest opålitliga djur jag vet, så jag är nog inte till någon hjälp. Det är mer han som lugnar ner mig än tvärtom. :)

min polla är livrädd för kor! först när jag fick hem henne så gick hon i en hage där det brukar gå kor på fältet mitt emot. ibörjan så gick det bra att gå förbi och ha henne i hagen men bara om korna höll sitt avstånd på minst 500m, annars så skenade hon och slet isönder hagen.
vi försökte vänja henne sucsensivt vid korna och det gick bra. tills hon blev halt och fick gå i en sjukhage, hon fick panik av att inte kunna vandra fram och tillbaka occh hålla ett öga på korna!! så vi fick ha henne ute de timmarna då korna var inne för att mjölkas och senare arendera mark av grannen för att ha 2 hagar där hon inte ser korna och det gick bara att rida henne när korna var inne.
och jag kan inte komma till varken ridskola eller grannens ridhus som ligger 2km och 1km bort, för att det är kor på båda sidor av vägen och hon vägrar gå i närheten av de ställen där hon sett kor.

nu så är korna inne för vintern och jag kan rida förbi kohagarna utan att hästen får panik(hon blir dock spänd och spanar efter kor så att man tror att ögonen ska trilla ur),
men vad kan jag göra nästa år för att vänja henne vid korna?
köpte hästen precis efter nyår och då hon varit halt sen i maj så har jag inte kunnat jobba henne vid korna.

(första gången korna var ute så skulle jag gå med hästen till grannen 1km bort för att åka på tävling, så fort hon såg korna så fick hon panik och släpade mig ett antal meter och skenade in i grannens stall(förra ägarna), jag kom fram 2 min efter skitig och mörbultad och såg min polla stå i sin gamla box mumsandes på hö)

släppa henne i en kohage är uteslutet då hon garanterat får panik, men hon går i alla fall med en liten skäck i hagen, och nu så går det att gå förbi kohagarna av ren vilja då hon vill till sitt gamla stall med storhästar och slippa umgås med shettisar hela dagarna. hem vill hon inte gå konstigt nog^^

Dökkvi har bara mild ko-skräck. Under sommaren gränsade hans hage mot en ko-hage. När de först släppte ut dem höll han på att hoppa ur sitt eget skinn. Efter hand som sommaren gick kunde de till och med stå på varsin sida av staketet och nosa på varandra.

Får däremot är lömska, hästätande bestar som enbart är satta på denna jord för att plåga stackars intet ont anande hästar, åtminstone om man frågar Dökkvi. :D

Min häst är livrädd om korna rör på sig står de still är det ok. men tyvärr så är ju alla dessa kossor så förbaskat nyfikna! alltid ska de springa och kolla in det där konstiga djuret med människan på ryggen. Vilket har resulterat i att matte flygit av en gång och fick gå hem. Hästen har blivit rädd och flugit in i elstänsel och fått en kyss och då flugit över på andra sidan vägens elstängser och även där fott en smäll och sen så sprungit i hundra nitti hemmåt (tills lämplig vändplats dykt upp) i sällskap med annan häst så kan det gå men hästen är som en fjäder. Men i bland så står faktist korna även still och då är det nästan lugnt.

Liknande trådar

B
Hästhantering Jag har ingen aning om hur jag ska fixa detta så därför behöver jag hjälp. Jag har ett eneglskt fullblod som jag "tror" är rädd för...
2
Svar
39
· Visningar
3 943
Senast: Buck
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579
Hästhantering min häst är dö rädd för kor, och jag har kollat runt hela vintern efter tips på hur jag kan få henne orädd^^ jag hittade många med samma...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Buck
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 942
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar