Hästar med bra stam.....bättre???

D

Dextrosol

När man ute på hopptävlingar så säger alltid domaren vem hästen är efter. Varför detta?? Har haft ponnyer innan och på ponnytävlingarna verkar det inte alls lika viktigt. Det finns ju många hästar/ponnyer som inte har ngn bokförd stam men hoppar lika bra för det. Kan inte låta bli att irritera mig lite över detta.

Mvh Dextrosol, ägare till en Irländare (utan stam)

Sv: Hästar med bra stam.....bättre???

Tycker det är jättebra att domaren läser upp stammen, så slipper man sitta där ocj leta efter nummer och söka i hästförteckningen. Väldigt många in intresserad av härstamningar även om du tydligen inte är det.

Vad är problemet för dig egentligen, att din häst har okänd stam???

Det där är ju olika från tävling till tävling oxå.
Det är inte alltid man säger något alls om ekipaget övht.

Ibland kanske man kan säga något på pris-ceremonin om det ekipaget som vann.

Men som sagt det är väldigt olika. Fö. håller jag med Olinda

Min fråga var VARFÖR man nämner härstamningen vid hopptävlingar. Anser att väldigt många hänger upp sig på vem hästarna är efter, och helst då på faderns sida. Jo "finare" stam dess dyrare häst eller?? Det roligaste som finns är när ponnyer/hästar som kommer från "no-where" lyckas i toppen. ;)

Jag tycker det är bra, ser man något trevlig och är intreserad av avel ev köpa ny häst. Kan man ju sålla om man nu ser ett antal hästar efter samma hingst som man inte tycker om.

Jag ser det som god hjälp i avlesarbetet.

FÖR ATT MÅNGA ÄR INTRESSERADE AV HÄRSTAMNINGAR!!!!

Dextrosol skrev:
Har haft ponnyer innan och på ponnytävlingarna verkar det inte alls lika viktigt.

Det nämns ofta vem den placerade ponnyn är efter. Speciellt från regional och uppåt.

Jag tycker det är en jättebra service för publiken.

Varför är det roligare när det är en ostammad ponny/häst som går bra?

Jo för den har förhoppningsvis inte kostat skjortan och därmed har ägaren inte så stora förhoppningar.

Missunnar inte någon framgång med sin häst, då jag mycket väl vet vilket arbete det ligger bakom för att komma till "toppen". Men, tycker också det är roligt när ekipage lyckas som kanske ingen hade förväntat sig gå så bra. ;)

Ligger det mindre jobb bakom en häst med stam?

Är det roligare när en billig häst vinner alltså? Är hästen fortfarande billig när den vinner? Den blir ju värdefullare och värdefullare, är det mindre roligt då?

Tycker du resonerar konstigt.

klart det gör, har de en känd stam så är de inridna när de föds ... :angel:

ja håller med dig..... det är kul när man inte har nånn stam och lyckas....jag trot att folk tror attt om tex... fader n har lyckats bra så är det som en lite n så här:: ja den här hästen har det i blodet typ..... eller nått sånt om ni fattar vad ja menar?? ja....

Skriv så att man förstår..

Varför tror du att vi har alla dessa index för hingstar? Klart att vissa ger bättre än andra generellt. Kul när man ser en häst att veta vilken den är efter så kan man se likheter med far/morfar.
Jag har varit med om att de säger stammen kanske 2-3 gånger, inte ofta alltså. Jag tycker att det är jättebra när det gör det eftersom jar är intresserad av det.

Tycker det låter som du är lite oerfaren, varför så bitter över detta? Klart att stammen i många fall har betydelse! En grön häst kostar ofta efter stammen, en rutinerad häst efter resultaten.

Moahaha, kul när de läser upp att min har travarpappa :D

Dextrosol skrev:
Missunnar inte någon framgång med sin hästQUOTE]

det är ju precis det du gör, om hästen har en stam, och ryttaren har betalt en del för den... :devil:
Varför denna svenska avundsjuka???

Du är lycklig över din irlänska "utan stam", jag är stolt och lycklig över mina med stam... förresten så är dom noggrant utvalda pga sin stam... och det skäms jag inte ett dugg över

När jag tävlade ponny(mindre än ett år sen)
Läste dom ALLTID upp min ponnis stam..

Jag provred och köpte nästan ett sto med okänd stam från Tyskland som dom ville ha 200.000kr så visst kan ostamade hästar vara dyra.

Det är framför allt i unghästavdelningen (tyvärr skulle även gärna velat att de gör det bland äldre också), som de läser upp stam samt talar om hur gammal hästen är, mkt värdefull information för framtida avelsarbete, att titta på hingsten när man skall betäcka säger inte så mkt om avkommerna, men att däremot ute på tävlingar kanske ha sett 50 olika avkommer till en hingst ger mkt värdefull information om hur avkommerna blir. Många hingstar har man ändrat uppfattning om genom åren av att se deras avkommer på tävlingsbanan både till det positiva och till det negativa.

Det spelar ingen roll om hästen är dyr eller billig, har bra stam tavla eller inte. Det intressanta är att när man ser en häst på banan och tycker om det man ser, då vill man gärna veta stammen.
Sedan så är det väldigt kul att höra vilka hästarna är efter, man får ett väldigt bra hum om hur avkommerna är efter hingstarna.

Förstår inte alls varför du är så negativ!?

Det är roligt at höra stammen på hästarna, och det är ingen som tänker på att "oj, vilken dyr och fin stammtalva den hästen har". Det är när man ser en intressant häst som man vil veta stamtavlan, eller som sagt man spannar in vad hingstarna har lämnat för avkommer.

Okeý jag backar............... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 739
Senast: morgaine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2