Sv: Hästar-jordgubbar
Nu vet jag inte om min häst äter jordgubbar för jag har inte provat (faktiskt), men, jag har inte heller bjudit honom på hallon, ändå blir han fullkomligt tokig varje gång vi går förbi hallonbusken på hörnan vid hagen, oavsett om där är bär eller ej, och han sliter åt sig en gren om jag inte är beredd och går stora omvägar. Det är inte jag som har hittat på det, det är min häst, så om busken hade stått i hagen hade han ju ätit upp dne så jag tror nog att han hade "ätit det i vanliga fall", betydligt mer än mycket annat som folk ger till sina hästar, som säljs som hästfoder...
Nej, det finns ingen anledning att ge hästen något som är giftigt, men de flesta bär är inte giftiga, och om nu hästen vill ha det kan jag väl lika gärna ge hästen en jordgubbe som att ge den nåt processat hästgodis i pelletsform..
Min häst äter även äpplen om jag ger honom det, det är inte heller naturligt kanske, men hade trädet stått i hagen hade han garanterat ätit det...
Jga har inte testat vad min häst tycker om, däremot har min häst gjort det.
Vad anser du vara det som en häst äter naturligt, för jag kan inte komma på någonting som hästarna får som är direkt naturligt, mer än gräs. Hö är inte naturligt för hästen att äta, definitivt inte hösilage/ensilage, inte krossad havre, betfor eller andra konstiga kraftfoder.
Däremot gräs, bär, blad o grenar osv, kan hästen själv hitta o äta..