Hästar-jordgubbar

Sv: Hästar-jordgubbar

Visst kan de!
Mitt ena sto bodde en gång alldeles invid ett jordgubbsfält. Dagarna innan midsommar var det självplockning, och då var det min vackra Best som stod klistrad längs staketet och flitade med jordgubbsplockarna. Hon var alldeles salig varenda gång hon fick en jordgubbe.

Sen har jag köpt tre hästar till och även de älskar jordgubbar.

Haha, dom lär sej snabbt var man ska stå när det gäller mat ;)

Mina två sommarhästar står helt klistrade vid grinden när pappa är ute och fixar, för då vet dom att det oftast kommer en eller två morötter till dom ;)
Fast de har gått så långt nu så att så fort han ska åka till jobbet på morgonen så står dom där och ugglar och kollar och försöker flörta till sej morötter också, så nu har jag varit tvungen att sätta en gräns för hur mkt han får ge dom ;)

Det kan dom säkert, men varför ska hästar vara sk slasktrattar bara för man bjuder dom ? Många djur äter saker som bjuds, men för den skull lär det knappast tillhöra deras vanliga matintag. Tycker folk ska sluta sk testa vad ens djur gillar/inte gillar när det inte ens tillhör deras vanliga intag av mat.

O varför ska man inte kunna ge hästarna någonting som de tycker är gott bara för att det inte ingår i den vanliga foderstaten?!
Om man nu har en häst som gillar jordgubbar så tror jag inte att hästen dör av att få en eller två, och jag tror ingen har råd att låta sin häst äta sig på mätt på jordgubbar..

Pellets, müsli och andra konstigheter ingår inte heller i hästens normala födointag, och det ger folk sina hästar hur som helst i alla fall, i stora mängder dessutom.

Jag har INTE sagt DÖR, jag anser inte man som människa jämt och ständigt ska stoppa i sin djur saker dom normalt inte äter i vanliga fall. Varför ska folk hela tiden testa om den äter det eller det ? Vad är syftet ? Är det för att tillfredsställa sig själv eller vad ? Hästar tycker ekollon är gott med, men för den skull går man knappast och ger dom eller hur ?

Pellets, musli mm är det ju i stora drag industrin som lurat i folk att: så här ska det vara. Och hästfolk som är känt som ett lättlurat släkte går ju på det.

Är det okej att ge hästen morötter? De kan ju knappast heller anses ingå i hästens naturliga föda.
Jordgubbar som, till skillnad från morötter, växer ovan mark är troligen något hästar äter naturligt. Min häst äter iallafall både hallon, smultron och blåbär när chansen finns. Hon tycker det är godare om hon får dem i koncentrerad form utan det gröna = jag plockar men smaskar glatt i sig även i okoncentrerad form.
Om man ger sin häst olika typer av frukt och grönt kan de knappast vara mer skadligt för dem än det är för oss. Liksom vi tycker hästar om att få variation i sitt foder så vad är det för fel att ge dem det :confused:

Nu vet jag inte om min häst äter jordgubbar för jag har inte provat (faktiskt), men, jag har inte heller bjudit honom på hallon, ändå blir han fullkomligt tokig varje gång vi går förbi hallonbusken på hörnan vid hagen, oavsett om där är bär eller ej, och han sliter åt sig en gren om jag inte är beredd och går stora omvägar. Det är inte jag som har hittat på det, det är min häst, så om busken hade stått i hagen hade han ju ätit upp dne så jag tror nog att han hade "ätit det i vanliga fall", betydligt mer än mycket annat som folk ger till sina hästar, som säljs som hästfoder...
Nej, det finns ingen anledning att ge hästen något som är giftigt, men de flesta bär är inte giftiga, och om nu hästen vill ha det kan jag väl lika gärna ge hästen en jordgubbe som att ge den nåt processat hästgodis i pelletsform..
Min häst äter även äpplen om jag ger honom det, det är inte heller naturligt kanske, men hade trädet stått i hagen hade han garanterat ätit det...

Jga har inte testat vad min häst tycker om, däremot har min häst gjort det.

Vad anser du vara det som en häst äter naturligt, för jag kan inte komma på någonting som hästarna får som är direkt naturligt, mer än gräs. Hö är inte naturligt för hästen att äta, definitivt inte hösilage/ensilage, inte krossad havre, betfor eller andra konstiga kraftfoder.
Däremot gräs, bär, blad o grenar osv, kan hästen själv hitta o äta..

Senast ändrad:

Om man nu har en häst som gillar jordgubbar så tror jag inte att hästen dör av att få en eller två

Min häst gillar fimpar, öl, stark cider och mobiltelefoner. Det betyder dock inte att jag ger henne något av dessa.

Däremot tror jag inte jordgubbar är någon som helst fara att ge! :D

Min häst gillar förutom hallon, kaffe, korv med bröd, skinkmackor och fishermans friend, av de alternativet så får han hellre ett hallon :p Men nej, han dör inte av korv eller skinkmackor heller men oavsett vilket, ska vi se till det mest naturliga (eller minst onaturliga) så röstar jag helt klart för röda bär! :)

Jag hade en gång för länge sedan ett hallonsnår i hagen o där stog hästarna gärna o mumsade i sig både bär o buskar, om det sen hör till deras naturliga födointag eller inte vill jag inte svara på, men att de äter buskar o sånt i det vilda är inte ovanligt

När min ponny fortfarande levde brukade han knalla ut ur hagen och in på grannens jordgubbsland. Där stod han och åt upp plantorna men jordgubbarna spottade han ut. De var tydligen inte gott, tyckte han. :rofl: Tack och lov, så var landet övergivet då grannarna inte brydde sig om det och tyckte bara det var rätt lustigt att ponnyn strosade omkring där. :D

Min gamla häst älskade jordgubbar.
Jag har jordgubbslandet brevid hagen, ca en halvmeter ifrån, och en dag när jag kom ut låg hon på knä med huvudet under trästaketet i jordgubbslandet och åt och njöt:rofl:

Jag stängslade in jordgubbarna med hönsnät, annars hade hon nog krupit under en dag knasmajan:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka