Hästar i trafiken, polisfrågor

F

fia12345

Jag och en kompis var ute och körde igår och började fundera lite ang detta med hästar i trafiken.

Man kan åka dit för fortkörning om man tex kör snabbjobb på en skogsväg, där hastighetsbegränsningen är 30 km/h, inte nu för att jag tror att polisen står med laser och skjuter på en häst, men man kan ju åka dit=)

1. Man måste ju ha hjälm när man kör moped, är det då lag på att man måste ha hjälm när man kör sin häst i trafiken? Man framför ju faktiskt ett fordon.
Iof tycker jag att man alltid ska ha hjälm, men vissa tomma lador behöver ju inget tak...

2. Du kan ju åka dit för styrstångsfylla, om du cyklar onykter.
Vad åker man dit för att man kör en häst kanske dagen efter fest, och man inte är helt nykter? Tömfylla=)?

3. Om man kör bil, kanske på en folköl. Du är absolut inte onykter, och du har inte 0,2 promille i blodet, men om du orsakar en trafikolycka, så kan du ju ändå åka dit för rattfylleri.
Vad händer om du orsakar en olycka med häst, och du har druckit en folköl innan. Vad kan man åka dit för då, och kan man åka dit?

4. Varför har man inte blåskontroller på alla kuskar på en travdag?
Om en kusk kör onykter, kan han/hon ha sämre omdöme, och därför orsaka skador/olyckor på den egna hästen eller dom andra hästarna på travbanan.
Man doptestar ju hästarna, så varför inte ha blåskontroll på kuskarna?

Sen till den sista funderingen. Har någon av er blivit stoppad av polis när ni rider eller kör. Man räknas ju inte som ett fordon när man rider. Men ändå spännande och höra=)

Haha, och med dom här frågorna menar jag inte att jag dricker öl i stallet, eller far ut och kör stup i fyllan. Hanterar inget djur när jag är onykter. Så den diskussionen kan vi väl undvika?

Sv: Hästar i trafiken, polisfrågor

Jag har fått lära mig att man räknas som fordon även när man rider. Det är när man leder hästen som man inte längre är fordon. Därav regeln att man rider på höger sida av vägen och leder på vänster.
Det är iaf vad poliser sagt.
Har aldrig blivit stoppad nej.

Hästar, körda eller ridna räknas till fordon i trafiklagen. Om ngn. skulle va så idiotisk att var ute i trafiken packad med häst så är det trafikfarligt. Tömonykterhet ?? Bör vara straffbart.

Jag har fått lära mig att man räknas som fordon även när man rider. Det är när man leder hästen som man inte längre är fordon. Därav regeln att man rider på höger sida av vägen och leder på vänster.
Det är iaf vad poliser sagt.
Har aldrig blivit stoppad nej.

Jag har då för mig att man enbart räknas som fordon om man för sig framåt på hjul. En ryttare har ju självklart samma trafikregler som ett fordon, men jag är inte så säker på att ekipaget räknas som ett fordon. Men jag kan ju ha fel. Men det var ju kanske inte det väsentliga. Tycker mest att frågorna är intressanta. Men dock så tror jag att dom på 114 14 (polisens ej akuta nr) har bättre saker för sig att att svara på mina funderingar=)

Tror nog att det regelbundet görs nykterhets kontroller på travkuskar innan lopp. Jag vet att det görs frekvent på jockeys iallafall.

Man räknas som ett fordon när man inte längre går brevid hästen utan rider eller kör istället. Tror man har samma skyldigheter som andra fordon i trfiken när man rider eller kör.

Tror nog att det regelbundet görs nykterhets kontroller på travkuskar innan lopp. Jag vet att det görs frekvent på jockeys iallafall.

Okej. Har nämligen aldrig sett det själv. Dock så vet jag inte hur det är på större travdagar söderut. Här uppe i norr har jag aldrig sett det.

Det är blåskontroll på kuskar alla travdagar på alla travbanor. Ibland i vissa lopp, ibland på samtliga. Händer då och då att en kusk inte får köra p g a detta.

Man kan åka dit för fortkörning om man tex kör snabbjobb på en skogsväg, där hastighetsbegränsningen är 30 km/h, inte nu för att jag tror att polisen står med laser och skjuter på en häst, men man kan ju åka dit=)
haha japp, man kan åka dit för att cykla för fort inne i stan också :p

1. Man måste ju ha hjälm när man kör moped, är det då lag på att man måste ha hjälm när man kör sin häst i trafiken? Man framför ju faktiskt ett fordon.
Iof tycker jag att man alltid ska ha hjälm, men vissa tomma lador behöver ju inget tak...
inget jag läst om men det tål ju att frågas om på vv.se för det borde ju vara lag på hjälm när man framför fordon i trafiken..

2. Du kan ju åka dit för styrstångsfylla, om du cyklar onykter.
Vad åker man dit för att man kör en häst kanske dagen efter fest, och man inte är helt nykter? Tömfylla=)?
Styrstångsfylla även där.. fast man får nog precis som vid styrstångsfylla en varning och mycket starkt råd att kliva av fordonet och leda det hem.. om man inte gör det får man böter.. :p

3. Om man kör bil, kanske på en folköl. Du är absolut inte onykter, och du har inte 0,2 promille i blodet, men om du orsakar en trafikolycka, så kan du ju ändå åka dit för rattfylleri.
Vad händer om du orsakar en olycka med häst, och du har druckit en folköl innan. Vad kan man åka dit för då, och kan man åka dit?
Det beror nog på olyckans art.. och det är ju faktiskt väldigt väldigt sällan en ryttare/kusk åker dit för en olycka med hästekipage inblandat, dock kanske den andra parten inte åker dit pga att du kan bedömas ha bristande omdöme pga "fyllan"..

4. Varför har man inte blåskontroller på alla kuskar på en travdag?
Om en kusk kör onykter, kan han/hon ha sämre omdöme, och därför orsaka skador/olyckor på den egna hästen eller dom andra hästarna på travbanan.
Man doptestar ju hästarna, så varför inte ha blåskontroll på kuskarna?
Tycker att detsamma borde gälla på vanliga ryttartävlingar, vem vet hur vilt det blev på ryttarfesten dagen innan?

Sen till den sista funderingen. Har någon av er blivit stoppad av polis när ni rider eller kör. Man räknas ju inte som ett fordon när man rider. Men ändå spännande och höra=)
Nej jag har faktiskt aldrig träffat på polisen när jag har vart i närheten av hästar, men lyckas ofta träffa dom när jag kör bil helt lagligt :p blir dock lika skakis varje gång dom stoppar mig.. en gång gjorde dom något riktigt fult, dom stoppade folk INNE I ETT PARKERINGSHUS! och dessutom var det ett där man får tidkort när man kör in, parkerer och betalar för tiden vid utfart.. så jag fick stå 5 extra minuter pga polisen :( och det kostade mig extra pengar i parkeringsavgift..

Haha, och med dom här frågorna menar jag inte att jag dricker öl i stallet, eller far ut och kör stup i fyllan. Hanterar inget djur när jag är onykter. Så den diskussionen kan vi väl undvika?
jag dricker inte heller när det är hästar på G, varken när det är jobb eller ridning, möjligtvis skulle jag väl kunna ta en cider på en stor tävling när jag bara fotograferar, men då rör jag ju inte ens vid en häst :p
fast visst finns det dom gånger då man bara önskar att man tagit en rejäl shot för att lugna nerverna inför en mycket svår hopptävling (läs: blåbärshoppning klass 50 cm på hemmaklubben..) :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Hästen är alltid ett fordon i trafiken, oavsett om du leder, rider eller kör. Du ska alltid färdas på högersidan.

Och ja, jag har träffat poliser vid flera tillfälen när jag ridit inne i centrum. Bla stått brevid en polisbil vid ett rödljus. (eftersom hästen är ett fordon så ska man rida på bilvägen, inte cyckelbanor/trottoarer. Självklart gäller alltså trafikljusen.)

Aldrig stött på annat än uppmuntran och ett o annat skratt från polisens håll, när jag är inne o skruttar runt i Örebro centrum.

Ang olyckor så är bilisten alltid ansvarig såvida inte ryttaren betett sig vårdslöst! Att framföra sitt fordon på fel sida vägen eller göra det alkoholpåverkad betecknas som just vårdslöshet.

haha japp, man kan åka dit för att cykla för fort inne i stan också :p

inget jag läst om men det tål ju att frågas om på vv.se för det borde ju vara lag på hjälm när man framför fordon i trafiken..

Styrstångsfylla även där.. fast man får nog precis som vid styrstångsfylla en varning och mycket starkt råd att kliva av fordonet och leda det hem.. om man inte gör det får man böter.. :p

Det beror nog på olyckans art.. och det är ju faktiskt väldigt väldigt sällan en ryttare/kusk åker dit för en olycka med hästekipage inblandat, dock kanske den andra parten inte åker dit pga att du kan bedömas ha bristande omdöme pga "fyllan"..

Tycker att detsamma borde gälla på vanliga ryttartävlingar, vem vet hur vilt det blev på ryttarfesten dagen innan?

Nej jag har faktiskt aldrig träffat på polisen när jag har vart i närheten av hästar, men lyckas ofta träffa dom när jag kör bil helt lagligt :p blir dock lika skakis varje gång dom stoppar mig.. en gång gjorde dom något riktigt fult, dom stoppade folk INNE I ETT PARKERINGSHUS! och dessutom var det ett där man får tidkort när man kör in, parkerer och betalar för tiden vid utfart.. så jag fick stå 5 extra minuter pga polisen :( och det kostade mig extra pengar i parkeringsavgift..

jag dricker inte heller när det är hästar på G, varken när det är jobb eller ridning, möjligtvis skulle jag väl kunna ta en cider på en stor tävling när jag bara fotograferar, men då rör jag ju inte ens vid en häst :p
fast visst finns det dom gånger då man bara önskar att man tagit en rejäl shot för att lugna nerverna inför en mycket svår hopptävling (läs: blåbärshoppning klass 50 cm på hemmaklubben..) :rofl: :rofl:

Kul med nån som faktiskt svarar på frågorna=)
Inte hakar upp sig på frågan om en häst är ett fordon i trafiken om man går med den eller rider/kör den. Eftersom inte det var det väsentliga. Haha, nu kom det en pik här mitt i allt. Nåja. Tack iallafall=)

Jag känner faktiskt till ett fallmed en person som var ute och red på fyllan. Det rubricerades rattfylla och medförde indraget körkort i 3 månader.
Men han var verkligen stupfull och "red" omkring i trafiken inne i ett samhälle.

Okej. Har nämligen aldrig sett det själv. Dock så vet jag inte hur det är på större travdagar söderut. Här uppe i norr har jag aldrig sett det.

Jag vet i alla fall kuskar på Bergsåker som åkt dit när de fått blåsa.

Det är ofta obligatorisk blåskontroll på samtliga kuskar, ibland bara i vissa lopp även här uppe i norr.

Jag åker mycket på trav till Trav i norrs-banor och på samtliga har det varit blåskontroller. Att man inte "ser" det beror ju på att de gör det på inskrivningen inne på stallbacksområdet.

Jag jobbade på V75-dagen på Umåker och där var även alla funktionärer tvungna att blåsa.

Har suttit och läst nu i reglementet nu ang detta med blåskontroller.
Det är endast obligatoriskt i 2 lopp på alla körsvennar. Dock obligatoriskt på alla V75 lopp.
Nåja, tycker ändå det ska vara obligatoriskt i alla lopp.

Men är det inte så att om man tar alla kuskar i två lopp så har man täckt upp de flesta som kör under dagen?

Då kanske man i stället skulle låta alla kuskar/jockeys som ska medverka under dagen blåsa innan första loppet. Tror inte att det finns många som skulle dricka mellan loppen.........

Har suttit och läst nu i reglementet nu ang detta med blåskontroller.
Det är endast obligatoriskt i 2 lopp på alla körsvennar. Dock obligatoriskt på alla V75 lopp.
Nåja, tycker ändå det ska vara obligatoriskt i alla lopp.

Nu måste jag bara fråga en sak! Inte är det väl polisen som kollar nykterheten på kuskarna?? Det är väl banan/ATG eller "travförbundet"

Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Kör man med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar man i trafikförordningen (1998:1276).

vägverket

Nu måste jag bara fråga en sak! Inte är det väl polisen som kollar nykterheten på kuskarna?? Det är väl banan/ATG eller "travförbundet"

Det stämmer, och det kan ju ridsportförbundet göra på tävlingar också, det har ju hänt att det åkt dit för fylleridning i hoppning...

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hoppas detta ligger på rätt forum.. Har under många år haft en granne som skapat problem i området. Han har tjafsat med alla om allt...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 775
Senast: mis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar